10 research outputs found

    The antiapoptotic and antiinfammatory effects of Insulin and Propranolol on LPS-treated THP-1 macrophages

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    1A.1 Einleitung Die Therapie septischer Patienten stellt fĂŒr den Kliniker nach wie vor eine Herausforderung dar. Neben der kausalen Therapie mit Antibiotika gibt es vielversprechende AnsĂ€tze mit verschiedenen Anabolika, wie Insulin und ß-Blockern, die sich in der klinischen Erprobung befinden. Über die Wirkmechanismen dieser anabolen Substanzen auf das Immunsystem auf zellulĂ€rer und molekularer Ebene ist bisher noch wenig bekannt. Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, die Effekte von Insulin und Propranolol auf das ZellĂŒberleben, die ZellaktivitĂ€t, die Apoptose und die proinflammatorische Antwort in humanen Makrophagen zu bestimmen, die mit Lipopolysaccharid (LPS) stimuliert wurden. 1A.2 Material und Methoden Humane Makrophagen (THP-1) wurden mit LPS stimuliert und anschließend mit Insulin oder Propranolol behandelt. Zudem wurde eine Negativkontrolle unter alleiniger Gabe von Kulturmedium durchgefĂŒhrt. Die ZellvitalitĂ€t wurde anhand der TrypanblaufĂ€rbung ermittelt. Um die ZellaktivitĂ€t zu ermitteln, wurde der Zellproliferationsassay (MTS) verwendet. Die Apoptoserate wurde mittels JC-1 FĂ€rbung sowie der TUNEL FĂ€rbung detektiert. Um festzustellen, ob die Effekte des Insulins ĂŒber den PI3-K Signalweg vermittelt werden, wurde der PI3-K Inhibitor Wortmannin verwendet. Da bei der Apoptose auch der NF-kB Signalweg eine zentrale Rolle spielt, wurde der NF-kB Blocker TPCK verwendet, um die Effekte von Insulin und Propranolol auf zellulĂ€rer Ebene zu untersuchen. Die TNFa und IL-1ß Konzentrationen wurden in den ZellkulturĂŒberstĂ€nden gemessen, um die Effekte von Insulin und Propranolol auf die Expression proinflammatorischer Zytokine zu untersuchen. 1A.3 Ergebnisse Die wichtigsten Ergebnisse werden im Folgenden zusammengefasst: 1. LPS reduzierte die ZellvitalitĂ€t in THP-1 Zellen dosisabhĂ€ngig. Dieser Effekt konnte durch Gabe von Insulin oder Propranolol aufgehoben werden. Ideal erscheinen hier Dosen von 5U/ml Insulin bzw. 10”M Propranolol. 2. LPS reduzierte die ZellaktivitĂ€t dosisabhĂ€ngig. Die Behandlung der LPS stimulierten THP-1 Zellen mit Insulin bzw. Propranolol zeigte keine relevante Änderung der ZellaktivitĂ€t. 3. LPS induzierte dosisabhĂ€ngig Apoptose in THP-1 Zellen. Insulin und Propranolol wirkten in Kombination mit LPS antiapoptotisch. Unter Verwendung des PI3-K Inhibitors Wortmannin konnte in der vorliegenden Arbeit eine Vermittlung der zytoprotektiven und antiapoptotischen Effekte von Insulin ĂŒber den PI3-K Signalweg nachgewiesen werden. FĂŒr die Wirkungen von Propranolol scheint der NF-kB Signalweg mitverantwortlich zu sein. Dies konnte mit Hilfe des NF-kB Inhibitors TPCK nachgewiesen werden. 4. LPS erhöhte die AusschĂŒttung der proinflammatorischen Zytokine IL-1ß und TNFa in THP-1 Zellen. Die AusschĂŒttung von IL-1ß in endotoxĂ€mischen THP-1 Zellen konnte durch die Gabe von Insulin zu Beginn der Inflammation signifikant gemindert werden. Die Gabe von Propranolol zeigte auf die IL-1ß Sekretion keinen signifikanten antiinflammatorischen Effekt. Die AusschĂŒttung von TNFa in endotoxĂ€mischen THP-1 Zellen konnte durch die Applikation von Insulin signifikant gemindert werden. Die AusschĂŒttung von TNFa konnte in der spĂ€ten Inflammationsreaktion durch Applikation von Propranolol signifikant gemindert werden. 1A.4 Praktische Schlussfolgerung Die hier erarbeiteten Ergebnisse bieten insbesondere hinsichtlich der antiapoptotischen und zytoprotektiven Wirkungsmechanismen von Insulin und Propranolol einen erheblichen Erkenntnisgewinn. Es besteht allerdings noch erheblicher Forschungsbedarf, um diese Effekte vollstĂ€ndig zu verstehen. Inwiefern sich diese Erkenntnisse auf den klinischen Alltag und insbesondere auf die Therapie septischer Patienten ĂŒbertragen lĂ€sst, muss anhand weiterer klinischer Studien belegt werden.1B.1 Introduction Insulin decreases the incidence of sepsis and improves mortality of critically ill patients. In endotoxemic as well as in thermally injured rats, insulin attenuates the systemic inflammatory response by decreasing the proinflammatory and increasing the antiinflammatory cascade. The aim of the present study was to determine the effects of insulin and propranolol on cell survival, cell activity, apoptosis, and proinflammatory response in a human macrophage-like cell line (THP-1 cells) stressed with lipopolysaccharide (LPS). 1B.2 Materials and methods Human macrophages were stressed with LPS and received either saline, insulin or propranolol. Cell viability was analyzed by MTS, apoptosis was detected using JC-1 and terminal deoxynucleotidyl transferase-mediated nick end labelingstaining. To elucidate on the insulin signaling pathway, wortmannin was used as a phosphatidylinositol-3-kinase inhibitor. To elucidate on the propranolol signaling pathway N-p-tosyl-L-phenylalaninchloromethylketon was used as a NF-kB inhibitor. Tumor necrosis factor (TNF) and interleukin-1beta (IL-1ß) were measured to determine the effect of insulin and propranolol on proinflammatory cytokine expression. 1B.3 Results The main results are displayed in the following: 1. LPS reduced the overall cell viability in THP-1 macrophage cell line. This effect could be completely abolished by the addition of insulin or propranolol. Ideal seemed to be the use of doses of 5U/ml insulin respectively 10”M propranolol. 2. LPS reduced the cell activity in a dose-dependent-manner. The treatment of endotoxemic THP-1 macrophages showed no effect on cell activity, when doses of 5U/ml insulin respectively 10”M propranolol were administered. 3. LPS induced apoptosis in THP-1 macrophages. Insulin and propranolol blocked these proapoptotic effects. Ideal seemed to be the use of doses of 5U/ml insulin respectively 10”M propranolol. Using the PI3-K inhibitor wortmannin we could show that the cytoprotective and antiapoptotic effects of insulin were partly mediated through the PI3-K signaling pathway. Considering the effects of propranolol, the NF-kB signaling pathway might play a crucial role. This could be demonstrated using the NF-kB inhibitor TPCK. 4. LPS increased the expression of the proinflammatory cytokines IL-1ß and TNFa in the cell culture supernatants after 4, 8, 12, 24 hours. The addition of insulin at early time points (4, 8 hrs) significantly attenuated the expression of IL-1ß. The addition of propranolol did not show any significant antiinflammatory effect on the IL-1ß expression. The release of TNFa in endotoxemic THP-1 macrophages was significantly decreased by 15U/ml insulin. The release of TNFa could be significantly decreased by the addition of 1 or 10”M propranolol especially at later time points (12, 24 hrs). 1B.4 Conclusions The acquired results indicate that insulin and propranolol exert antiapoptotic effects and reduce the expression of proinflammatory cytokines in endotoxemic human macrophages. The antiapoptotic effects are mediated via the phospatidylinositol-3-kinasepathway and the NF-kB pathway

    “Beyond the Bounds of Tolerance”

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    Attitudes differ for online reporting versus editorials

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    In the comparison of user and professionally developed online content, readers did not consider the source as significant when they assessed the fairness, believability or quality of an opinion piece

    A Versatile Prototyping System for Capacitive Sensing

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    This paper presents a multi-purpose and easy to handle rapid prototyping platform that has been designed for capacitive measurement systems. The core of the prototype platform is a Digital Signal Processor board that allows for the entire data acquisition, data (pre-) processing and storage, and communication with any host computer. The platform is running on uCLinux operating system and features the possibility of a fast design and evaluation of capacitive sensor developments. To show the practical benefit of the prototyping platform, three exemplary applications are presented. For all applications, the platform is just plugged to the electrode structure of the sensor front-end without the need for analogue signal pre-conditioning

    Review Article. New treatments in age-related macular degeneration

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    Drug-induced ocular side effects

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