5 research outputs found

    Specific Loss of Histone H3 Lysine 9 Trimethylation and HP1Îł/Cohesin Binding at D4Z4 Repeats Is Associated with Facioscapulohumeral Dystrophy (FSHD)

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    Facioscapulohumeral dystrophy (FSHD) is an autosomal dominant muscular dystrophy in which no mutation of pathogenic gene(s) has been identified. Instead, the disease is, in most cases, genetically linked to a contraction in the number of 3.3 kb D4Z4 repeats on chromosome 4q. How contraction of the 4qter D4Z4 repeats causes muscular dystrophy is not understood. In addition, a smaller group of FSHD cases are not associated with D4Z4 repeat contraction (termed “phenotypic” FSHD), and their etiology remains undefined. We carried out chromatin immunoprecipitation analysis using D4Z4–specific PCR primers to examine the D4Z4 chromatin structure in normal and patient cells as well as in small interfering RNA (siRNA)–treated cells. We found that SUV39H1–mediated H3K9 trimethylation at D4Z4 seen in normal cells is lost in FSHD. Furthermore, the loss of this histone modification occurs not only at the contracted 4q D4Z4 allele, but also at the genetically intact D4Z4 alleles on both chromosomes 4q and 10q, providing the first evidence that the genetic change (contraction) of one 4qD4Z4 allele spreads its effect to other genomic regions. Importantly, this epigenetic change was also observed in the phenotypic FSHD cases with no D4Z4 contraction, but not in other types of muscular dystrophies tested. We found that HP1γ and cohesin are co-recruited to D4Z4 in an H3K9me3–dependent and cell type–specific manner, which is disrupted in FSHD. The results indicate that cohesin plays an active role in HP1 recruitment and is involved in cell type–specific D4Z4 chromatin regulation. Taken together, we identified the loss of both histone H3K9 trimethylation and HP1γ/cohesin binding at D4Z4 to be a faithful marker for the FSHD phenotype. Based on these results, we propose a new model in which the epigenetic change initiated at 4q D4Z4 spreads its effect to other genomic regions, which compromises muscle-specific gene regulation leading to FSHD pathogenesis

    Psychiatrische Kurz-Psychotherapie PKP bei Angst, Zwang, Depression und Alkoholismus und chronischem Schmerz

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    Die Psychiatrische Kurzzeit-Psychotherapie PKP kann im 20-Minuten-Gespräch mit Hilfe von Sprechstundenkarten oder Therapiekarten ambulant oder stationär in der psychiatrischen und psychosomatischen Krankenversorgung ebenso eingesetzt werden wie im 50-Minutengespräch in der ambulanten Psychotherapiepraxis. Sie wurde zudem im Gruppentherapie-Modus bei mehr als tausend stationären Patienten eingesetzt. Zunächst für die Depressionsbehandlung entwickelt, wird sie heute in der Behandlung von Ängsten und Zwängen ebenso eingesetzt wie in der Therapie des chronischen Alkoholismus. Dem Dreisäulenprinzip der Strategischen Kurzzeittherapie folgend wird störungsspezifisch und störungsübergreifend mit der Symptomtherapie begonnen, danach das Fertigkeitentraining auf vielfältige Weise durchgeführt und parallel die dritte Säule der motivationalen Klärung und Persönlichkeitsentwicklung mit der Heuristik der dysfunktionalen Überlebensregel bestritten. Obwohl sie eine behaviorale Therapie ist, geht sie sehr auf psychodynamische Aspekte ein und integriert die wichtigen Strategien der dritten Welle (Achtsamkeit - Emotionsregulation – Metakognition – Entwicklung)

    Practice parameter for the diagnosis and management of primary immunodeficiency

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