121 research outputs found

    eine Untersuchung der perioperativen und onkologischen Ergebnisse

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    Einleitung: In der kurativen Behandlung des hepatozellulären Karzinoms (HCC) spielt die Leberteilresektion eine entscheidende Rolle. Nach Etablierung der minimal-invasiven Technik für kleinere Leberteilresektionen führten positive Ergebnisse und Fortschritte in der chirurgischen Technik zu einer kontroversen Diskussion in der Literatur und zur schrittweisen Erweiterung der Indikationen für das minimal-invasive Vorgehen. Ziel dieser Studie ist der Vergleich der perioperativen sowie der langfristigen onkologischen Ergebnisse zwischen der offenen (OL) und der minimal-invasiven (MIL) Leberteilresektion zur Behandlung eines HCC. Methodik: Für diese Untersuchung wurden die klinischen und pathologischen Daten von Patienten, welche im Zeitraum 2005–2017 im Rahmen der kurativen Behandlung eines HCC reseziert wurden, erhoben. Anschließend erfolgte eine Auswertung der perioperativen Ergebnisse mit Identifizierung von Risikofaktoren für die postoperative Morbidität. Weiterhin wurde die langfristige onkologische Prognose untersucht und eine paarweise Zuordnung nach dem Propensity-Score-Verfahren durchgeführt. Ergebnisse: Insgesamt wurden 446 Patienten (OL: n = 363 vs. MIL: n = 83) in die Untersuchung eingeschlossen. Nach paarweiser Zuordnung wurden 83 Patienten je Operationsverfahren untersucht. Im 90-Tage-Intervall kam es nach MIL signifikant seltener zu Major-Komplikationen (OL: 31 % vs. MIL: 15 %; p = 0,01) und zu Komplikationen jeglicher Schweregrade (OL: 65 % vs. 35 %; p < 0,001). Die 90-Tage-Mortalität war zwischen beiden Gruppen vergleichbar. Die offene Leberteilresektion mit einer Laparotomie konnte als ein unabhängiger Risikofaktor für postoperative Komplikationen identifiziert werden. Die Aufenthaltsdauer auf der Intensivstation (OL: 2 Tage vs. MIL: 1 Tag; p = 0,026) und die Krankenhausverweildauer (OL: 13 Tage vs. MIL: 9 Tage; p < 0,001) waren nach MIL kürzer, die Operationsdauer länger (OL: 187 min vs. MIL: 257 min; p < 0,001). Das 5-Jahres-Gesamtüberleben (OL: 49 % vs. MIL: 52 %; p = 0,187) und das rezidivfreie 5-Jahres-Überleben (OL: 68 % vs. MIL: 45 %; p = 0,191) waren zwischen beiden Gruppen vergleichbar. Schlussfolgerung: Die minimal-invasive Leberteilresektion zur Behandlung eines HCC ist mit positiven perioperativen Ergebnissen assoziiert. Das langfristige onkologische Outcome wird bei Gewährleistung der chirurgischen Radikalität nicht beeinträchtigt. Daher unterstützen diese Ergebnisse den Einsatz der minimal-invasiven Techniken bei Resektion eines HCC.Introduction: Hepatic resection plays a crucial role in the curative treatment of hepatocellular carcinoma (HCC). Since the introduction of minimal-invasive techniques, positive outcomes lead to an incremental extension of its indications. This is an ongoing process and demands continuous reevaluation. The goal of this study was to examine perioperative outcomes and oncologic prognosis of minimal-invasive (MIL) versus open partial hepatectomy (OL) for curative treatment of HCC. Material: We gathered clinicopathological data from patients who underwent hepatic resection for HCC between 2005 and 2017. The perioperative and long-term oncologic outcomes were examined. The patient database was matched using the Propensity Score Method to further evaluate the results. Results: We included 446 patient (OL: n=363 vs. MIL: n=83) in our study. After matching, 83 patients per group were analyzed. Patients after MIL had less overall (OL: 65% vs. 35%; p<0,001) and major complications (OL: 31% vs. MIL: 15%; p=0,01) in a 90-day period after the operation. Postoperative mortality was comparable between the groups. Open hepatectomy was identified as an independent risk factor for postoperative morbidity. Length of stay in the intensive care unit (OL: 2 days vs. MIL: 1 day; p=0,026) and overall stay in the hospital (OL: 13 days vs. MIL: 9 days; p<0,001) were shorter after MIL. Length of operation was longer for MIL (OL: 187 min vs. MIL: 257 min; p<0,001). There was no difference in 5-year overall survival (OL: 49% vs. MIL: 52%; p=0,187) and 5-year disease free survival (OL: 68% vs. MIL: 45%; p=0,191) between OL and MIL. Conclusions: MIL for curative treatment of HCC improves perioperative outcomes without sacrificing oncologic prognosis. This confirms recent data and promotes the application of minimal-invasive technique in this setting

    Entwicklung eines maskenlosen Fotolithographiesystems zum Einsatz im Rapid Prototyping in der Mikrofluidik und zur gezielten Oberflächenfunktionalisierung

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    In dieser Arbeit wurde eine auf einem Mikrospiegelarray basierende, maskenlose Lithographieanlage entwickelt und aufgebaut, mit welcher Einzelbilder nahtlos nebeneinander projiziert werden. Es wurden über Abformprozesse und direktlithographisch aus verschiedenen Polymeren cm² große Mikrofluidikchips mit 50 µm Kanälen in wenigen Stunden hergestellt. Zudem wurden biochemische Ligandenmuster in 256 verschiedenen Dichtegraden in wenigen Sekunden auf 5 mm² Fläche mit wenige µm großen Pixeln erzeugt

    Long-Term Stability of Polymer-Coated Surface Transverse Wave Sensors for the Detection of Organic Solvent Vapors

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    Arrays with polymer-coated acoustic sensors, such as surface acoustic wave (SAW) and surface transverse wave (STW) sensors, have successfully been applied for a variety of gas sensing applications. However, the stability of the sensors’ polymer coatings over a longer period of use has hardly been investigated. We used an array of eight STW resonator sensors coated with different polymers. This sensor array was used at semi-annual intervals for a three-year period to detect organic solvent vapors of three different chemical classes: a halogenated hydrocarbon (chloroform), an aliphatic hydrocarbon (octane), and an aromatic hydrocarbon (xylene). The sensor signals were evaluated with regard to absolute signal shifts and normalized signal shifts leading to signal patterns characteristic of the respective solvent vapors. No significant time-related changes of sensor signals or signal patterns were observed, i.e., the polymer coatings kept their performance during the course of the study. Therefore, the polymer-coated STW sensors proved to be robust devices which can be used for detecting organic solvent vapors both qualitatively and quantitatively for several years

    Additive manufacturing: unlocking the evolution of energy materials

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    The global energy infrastructure is undergoing a drastic transformation towards renewable energy, posing huge challenges on the energy materials research, development and manufacturing. Additive manufacturing has shown its promise to change the way how future energy system can be designed and delivered. It offers capability in manufacturing complex 3D structures, with near-complete design freedom and high sustainability due to minimal use of materials and toxic chemicals. Recent literatures have reported that additive manufacturing could unlock the evolution of energy materials and chemistries with unprecedented performance in the way that could never be achieved by conventional manufacturing techniques. This comprehensive review will fill the gap in communicating on recent breakthroughs in additive manufacturing for energy material and device applications. It will underpin the discoveries on what 3D functional energy structures can be created without design constraints, which bespoke energy materials could be additively manufactured with customised solutions, and how the additively manufactured devices could be integrated into energy systems. This review will also highlight emerging and important applications in energy additive manufacturing, including fuel cells, batteries, hydrogen, solar cell as well as carbon capture and storage

    3D Printing: Applications in Evolution and Ecology

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    In the commercial and medical sectors, 3D printing is delivering on its promise to en‐ able a revolution. However, in the fields of Ecology and Evolution we are only on the brink of embracing the advantages that 3D printing can offer. Here we discuss exam‐ ples where the process has enabled researchers to develop new techniques, work with novel species, and to enhance the impact of outreach activities. Our aim is to showcase the potential that 3D printing offers in terms of improved experimental techniques, greater flexibility, reduced costs and promoting open science, while also discussing its limitations. By taking a general overview of studies using the technique from fields across the broad range of Ecology and Evolution, we show the flexibility of 3D printing technology and aim to inspire the next generation of discoveries

    Entwicklung eines maskenlosen Fotolithographiesystems zum Einsatz im Rapid Prototyping in der Mikrofluidik und zur gezielten Oberflächenfunktionalisierung

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    In this work, a maskless lithography device based on a micro-mirror array was designed and built. Single projection frames are seamlessly projected next to each other. Microfluidic chips of several cm² size comprising channels of 50 µm have been built of various polymers via direct lithography and casting. Also, bio-chemical ligand patterns comprising 256 different ligand densities have been created in a few seconds on a 5 mm² substrate with pixel sizes of a few µm

    Postoperative pain management after joint arthroplasty: a bicentric retrospective analysis

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    Das postoperative Schmerzmanagement steht im Mittelpunkt zahlreicher Studien. Die Inzidenz akuter posttraumatischer Schmerzen ist weiterhin hoch wobei verschiedene Aspekte der Behandlung kritisiert werden. Eine adäquate Analgesie nach operativen Eingriffen verbessert die Patientenzufriedenheit, verhindert die Schmerzchronifizierung und trägt maßgeblich zum langfristigen Erfolg der Operation bei. Ziel der vorliegenden Studie war es, das Schmerzmanagement nach arthroplastischen Eingriffen für die Therapieempfehlungen in aktuellen Leitlinien vorhanden sind, und nach denen mit starken postoperativen Schmerzen zu rechnen ist, zu untersuchen. Es wurde die schriftliche Dokumentation des Operationstags von insgesamt 600 Patienten aus dem Hôpital l’Archet der Sophia Antipolis Universität Nizza (ANF) und 558 Patienten aus dem Universitätsklinikum der Charité Berlin (UCB) nach arthroplastischen Eingriffen an Hüfte, Schulter und Knie erfasst. Schmerzmessungen im Aufwachraum wurden am UCB bei 93%, am ANF bei 99% der Patienten durchgeführt. Die Inzidenz interventionsbedürftiger Schmerzen im Aufwachraum ist an beiden Standorten gering (CUB: 6%; ANF: 15%). Sowohl am ANF als auch am UCB ist die Kombination von Femoralis- und Ischiadikuskatheter bei Knie-TEP Operationen (CUB: 60,5%; ANF: 67,5%) und die interskalenäre Blockade bei Schulter-TEP Operationen die bevorzugte Regionalanästhesievariante (CUB: 78,5%; ANF: 95,5%). Entsprechend nationaler Empfehlungen sind Nichtopioide in beiden Zentren Standardmedikation im Aufwachraum (CUB: 73%; ANF: 95%). Bei Bedarf werden diese am Standort UCB mit starken Opioiden kombiniert (42%), am ANF bevorzugt mit Tramadol (74%). Wie die Ergebnisse dieser Studie zeigen, ist in beiden Zentren die Messung von Schmerzintensitäten gut etabliert. Es zeigt sich, dass durch den Einsatz aufwendiger aber effektiver Analgesiemethoden eine suffiziente Schmerztherapie gewährleistet werden kann.Postoperative pain management has been the focus of numerous studies. The incidence of postoperative pain remains high and various aspects of the treatment are criticized. Sufficient analgesia after surgical procedures improves patient satisfaction, prevents chronification of pain and has a positive impact on the surgical long term prognosis. In this study we examined pain therapy at day of surgery after joint arthroplasty with expected strong postoperative pain and published guidelines for intra- and postoperative care in two European university hospitals. The data of 600 patients from Sophia Antipolis University in Nice (ANF) and of 558 patients from Charité Universitätsmedizin Berlin who had undergone total hip, knee or shoulder arthroplasty were collected. Pain intensities in PACU were assessed in 93% of the patients at UCB and 99% of the patients at ANF. In both centers, the combination femoral- and sciatic nerve block was the preferred regional anesthesia localization for total knee arthroplasty (CUB: 60,5%; ANF: 67,5%) and an interscalene block was frequently used for total shoulder arthroplasty(CUB: 78,5%; ANF: 95,5%). According to national guidelines systemic non-opioids are standard medication in both ANF (95%) and CUB (73%). When necessary these are complemented with strong opioids at CUB (42%) and with tramadol at ANF (74%). The incidence of pain in PACU that required treatment was in both centers low (CUB: 6%; ANF: 15%). The results of this study show that pain assessement in both centers is well established and regional catheters for total knee and shoulder arthroplasty are used frequently and in recommended localizations. It becomes apparent that the use of effective analgesia contributes to a sufficient pain therapy
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