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    Normative data and standard operating procedures for static and dynamic retinal vessel analysis as biomarker for cardiovascular risk

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    Retinal vessel phenotype is predictive for cardiovascular outcome. This cross-sectional population-based study aimed to quantify normative data and standard operating procedures for static and dynamic retinal vessel analysis. We analysed central retinal arteriolar (CRAE) and venular (CRVE) diameter equivalents, as well as retinal endothelial function, measured by flicker light‐induced maximal arteriolar (aFID) and venular (vFID) dilatation. Measurements were performed in 277 healthy individuals aged 20 to 82 years of the COmPLETE study. The mean range from the youngest compared to the oldest decade was 196 ± 13 to 166 ± 17 µm for CRAE, 220 ± 15 to 199 ± 16 µm for CRVE, 3.74 ± 2.17 to 3.79 ± 2.43% for aFID and 4.64 ± 1.85 to 3.86 ± 1.56% for vFID. Lower CRAE [estimate (95% CI): - 0.52 (- 0.61 to - 0.43)], CRVE [- 0.33 (- 0.43 to - 0.24)] and vFID [- 0.01 (- 0.26 to - 0.00)], but not aFID, were significantly associated with older age. Interestingly, higher blood pressure was associated with narrower CRAE [- 0.82 (- 1.00 to - 0.63)] but higher aFID [0.05 (0.03 to 0.07)]. Likewise, narrower CRAE were associated with a higher predicted aFID [- 0.02 (- 0.37 to - 0.01)]. We recommend use of defined standardized operating procedures and cardiovascular risk stratification based on normative data to allow for clinical implementation of retinal vessel analysis in a personalized medicine approach

    New genetic loci link adipose and insulin biology to body fat distribution.

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    Body fat distribution is a heritable trait and a well-established predictor of adverse metabolic outcomes, independent of overall adiposity. To increase our understanding of the genetic basis of body fat distribution and its molecular links to cardiometabolic traits, here we conduct genome-wide association meta-analyses of traits related to waist and hip circumferences in up to 224,459 individuals. We identify 49 loci (33 new) associated with waist-to-hip ratio adjusted for body mass index (BMI), and an additional 19 loci newly associated with related waist and hip circumference measures (P < 5 × 10(-8)). In total, 20 of the 49 waist-to-hip ratio adjusted for BMI loci show significant sexual dimorphism, 19 of which display a stronger effect in women. The identified loci were enriched for genes expressed in adipose tissue and for putative regulatory elements in adipocytes. Pathway analyses implicated adipogenesis, angiogenesis, transcriptional regulation and insulin resistance as processes affecting fat distribution, providing insight into potential pathophysiological mechanisms

    Normdaten der statischen retinalen Gefässanalyse unter Berücksichtigung der individuellen kardiorespiratorischen Fitness: Daten der COmPLETE-Health Studie.

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    Hintergrund: Die retinalen Gefässdurchmesser sind assoziiert mit Alter sowie kardiorespiratorischer Fitness (KRF) und scheinen sensitive, diagnostisch ergänzende, mikrovaskuläre Marker für spätere kardiovaskuläre Erkrankungen (CVD) zu sein. Manifeste retinale Grenzwerte fehlen. Ziel der Studie war die Untersuchung des Alterungsverlaufs der retinalen Gefässdurchmesser und deren Zusammenhang mit der KRF, mit der Absicht retinale Normwerte für Vergleichszwecke zu generieren. Methoden: Diese Querschnittsuntersuchung bestimmte bei 180 gesunden Teilnehmenden (20-83 Jahre) der COmPLETE-Health Studie die Zentralretinalarterienäquivalente (CRAE), Zentralretinalvenenäquivalente (CRVE) und arteriolären zu venulären Verhältnisse (AVR), mittels statischer retinaler Gefässanalyse (SVA). Die Einflüsse des Alters und der VO2peak, vorgängig in der COmPLETE-Health Studie per Fahrradergometrie erhoben, wurden anhand der multiplen linearen Regression und zweifaktoriellen ANOVA untersucht. Zur Darstellung der retinalen Normdaten dienten alters- und geschlechtsspezifische Prognose- und Referenzintervalle. Ergebnisse: Höheres Alter wurde unabhängig mit kleineren CRAE (β= -0.454; KI: -0.611, -0.297; p<.001), kleineren CRVE (β= -0.376; KI: -0.522, -0.199; p<.001) und niedrigeren AVR (β= -0.001; KI: -0.001, 0.000; p=.043) assoziiert. Die AVR-Referenzintervalle der unter 50-jährigen Personen war geschlechtsunabhängig (RI: 0.77, 1.00) und höher, verglichen mit älteren Männern (RI: 0.71, 0.93) oder Frauen (RI: 0.68, 0.95). Alter, Geschlecht, MABP, WHR, VO2peak und IOP konnten gemeinsam 26.8% der AVR-Varianz erklären. Schlussfolgerung: Die Studie stellt alters- und geschlechtsspezifische retinale Normdaten zur Verfügung. Das Alter war ein unabhängiger und die KRF, lediglich in Kombination mit anderen Variablen, ein abhängiger Einflussfaktor für die retinalen Gefässdurchmesser von gesunden Personen. Die retinale Mikrozirkulation könnte sich mittels der SVA als Gefässbett zur Detektion des kumulativen kardiovaskulären Risikos zur Optimierung der CVD-Diagnostik eignen
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