9 research outputs found

    Die Beingeometrie in der Frontalebene

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    Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit der Analyse der Beingeometrie in der Frontalebene. Gegenübergestellt und statistisch ausgewertet wurden Daten, die aus konventionellen langen Röntgenstandbeinaufnahmen (LRS) und digitalen Übersichtsbildern der Computertomographie (Topogramme) gewonnen wurden. Neben der Darstellung des aktuellen Standes der derzeit praktizierten Technik auf dem Gebiet der Beingeometrieanalyse war es das Ziel, sowohl die Unterschiede als auch die Gemeinsamkeiten der hierbei gewonnenen Analyseergebnisse aufzuzeigen und die Vor- und Nachteile entsprechend zu diskutieren. Hierzu wurde sowohl eine prospektive als auch eine retrospektive Studie durchgeführt; um zu beurteilen, welche Vorteile die CT-Topogramme zur Messung der Beingeometrie mit sich bringen. Konventionelle lange Beinaufnahmen im Stehen sind zur Winkel- und Längenmessung wesentlicher Bestandteil einer orthopädischen Beurteilung der unteren Extremität. Eine gute Qualität einer LRS zeigt sich in einer weitgehend gleichmäßigen Belichtung über die gesamte Aufnahme sowie einer vollständigen Abbildung des Beines inklusive des Beckengürtels, gegebenenfalls zusätzlich mit Anteilen der Lendenwirbelsäule. Die Durchführung der Standbeinaufnahme ist durch die umständliche Positionierung des Patienten, mit Ausrichtung der Beinachse und dem Ausgleich eventueller Beinlängendifferenzen auf der entsprechenden Standapparatur, aufwendig und damit entsprechend fehlerträchtig. Hinzu kommt, dass die Ausrichtung des Beines in der Sagitalebene durch ventrale Positionierung der Patella umstritten ist, da sie als Sesambein nicht ausreichend valide erscheint. Im CT könnte sich die Ausrichtung des Beines relativ leicht an der Kondylenhinterkante und damit an einer funktionell wichtigen Gelenkstruktur orientieren. Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich ausführlich mit den Konsequenzen, die sich daraus ergeben würden und versucht die klinisch relevante Frage zu beantworten, ob die CT-Diagnostik die LRS abzulösen vermag. Hierzu wurden folgende Fragestellungen untersucht: Wie stellt sich die Beingeometrie in der Frontalebene einerseits in der LRS und andererseits im CT-Topogramm jeweils bei ventral ausgerichteter Patella dar? Welche Voraussetzungen sind erforderlich, um das Bein anhand einer anatomischen Struktur reproduzierbar im CT auszurichten? Wie stellt sich die Beingeometrie dar, wenn die Kondylenhinterkante parallel zur Frontalebene ausgerichtet wird? Welche Unterschiede ergeben sich im direkten Vergleich zwischen der LRS mit mittig zentrierter Patella und dem CT-Topogramm mit parallel zur Frontalebene ausgerichteter Kondylenhinterkante? Bei ventral ausgerichteter Patella zeigen beide Untersuchungsverfahren hinsichtlich der Gelenkwinkel und des Verlaufs der Mikulicz-Linie keine signifikanten Unterschiede. Die P-Werte der fünf analysierten Gelenkwinkel stellten sich wie folgt da: für den CCD-Winkel 0,2968, für den aLDFW 0,8272, für den mLDFW 0,5315, für den MPTW 0,2451 und für den LDTW 0,1219. Bei der konventionellen Aufnahmetechnik kommt es hinsichtlich der Länge zu einem projektionsbedingten Vergrößerungseffekt im Bereich des Oberschenkels von 5,0 - 9,7 %, des Unterschenkels von 2,8 - 7,1 % und bezogen auf die Gesamtbeinlänge von 4,8 - 8,2 % im Vergleich zu den als real definierten Daten aus dem CT. Zur Ausrichtung des Beines im CT wurde eine spezielle Auflage für den CT-Tisch konstruiert und gebaut, die über Halterungsgurte und Schulterhalterungen sowie auf die individuelle Körpergröße anpassbare Fußschlitten verfügt. Die Fußschlitten sind entsprechend der Körpergröße auf der Auflage zu positionieren und mittels einer Spindel kann eine Feineinstellung vorgenommen werden. Um eine beidseitig gleich starke Belastung zu erreichen, sind an den Fußschlitten Druckmesser angebracht. Die Rotationsstellung der Beine lässt sich mittels einer Drehvorrichtung an diesen Fußschlitten gradgenau einstellen. Im Rahmen dieser Studie konnten in einem ersten Testdurchgang an 52 in die Studie eingehenden Patienten in über 50% der Fälle die Kondylenhinterkante auf 2° genau eingestellt werden. In einem Intervall von 5° Abweichung von der Horizontalen lagen 80% der Ergebnisse. Die Ausrichtung der Kondylenhinterkante parallel zur Frontalebene zeigte im Vergleich zur LRS mit mittig zentrierter Patella signifikante Unterschiede bei der Vermessung der Mikulicz-Linie (P-Wert: 0,0001), dem CCD-Winkel (P-Wert: 0,0004), dem mLDFW (P-Wert: 0,0019) und dem LDTW (P-Wert: 0,0006). Der aLDFW und der MPTW sind im Ergebnis weniger abhängig von der Drehung des Beines und deren P-Werte waren nicht signifikant unterschiedlich (P-Wert von aLDFW: 0,0600, P-Wert von MPTW: 0,3612). Die Ergebnisse der Beinlängenmessung verhielten sich entsprechend der Untersuchung bei ventral ausgerichteter Patella. Vorliegende Arbeit zeigt das Potential des CT-Topogramms zur Analyse der Beingeometrie. Die Vorteile des CT liegen einerseits in der gleichmäßigen guten Belichtung über den gesamten Bereich, auch der problematischen Beckenregion. Zudem entfallen Belichtungssprünge an den Film- bzw. Folienübergängen sowie das Fehlerpotential fehlerhaft zusammengesetzter Einzelbilder. Die Arbeit zeigt, dass es möglich ist, die Beinachse mit der neu konstruierten Vorrichtung an anatomisch relevanten Strukturen auszurichten und so im CT reproduzierbare Projektionen zu erhalten. Die Ausrichtung der Kondylenhinterkante parallel zur Frontalebene zeigt jedoch aufgrund der vermehrten Außenrotation des Sprunggelenks keine Vorteile. Es bleibt einer weiteren Studie vorbehalten, ob sich durch andere Einstellkriterien, z.B. 15°-Außenrotation diesbezüglich neue Erkenntnisse ergeben. Die Vorteile der Darstellung beider Beine zusammen mit der Wirbelsäule im aufrechten Stand unter Belastung, ggf. mit Ausgleich einer Beinlängendifferenz in der LRS mit ventral ausgerichteter Patella, überwiegen die dargestellten Nachteile dieser Aufnahmetechnik, so dass bis auf Weiteres die LRS für die standardmäßige Darstellung der Beingeometrie, bei Anhalt für Torsionsfehler ergänzt durch CT-Transversalschnitte, Goldstandard bleiben sollte

    Genomic Relationships, Novel Loci, and Pleiotropic Mechanisms across Eight Psychiatric Disorders

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    Genetic influences on psychiatric disorders transcend diagnostic boundaries, suggesting substantial pleiotropy of contributing loci. However, the nature and mechanisms of these pleiotropic effects remain unclear. We performed analyses of 232,964 cases and 494,162 controls from genome-wide studies of anorexia nervosa, attention-deficit/hyper-activity disorder, autism spectrum disorder, bipolar disorder, major depression, obsessive-compulsive disorder, schizophrenia, and Tourette syndrome. Genetic correlation analyses revealed a meaningful structure within the eight disorders, identifying three groups of inter-related disorders. Meta-analysis across these eight disorders detected 109 loci associated with at least two psychiatric disorders, including 23 loci with pleiotropic effects on four or more disorders and 11 loci with antagonistic effects on multiple disorders. The pleiotropic loci are located within genes that show heightened expression in the brain throughout the lifespan, beginning prenatally in the second trimester, and play prominent roles in neurodevelopmental processes. These findings have important implications for psychiatric nosology, drug development, and risk prediction.Peer reviewe

    Dissecting the Shared Genetic Architecture of Suicide Attempt, Psychiatric Disorders, and Known Risk Factors

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    Background Suicide is a leading cause of death worldwide, and nonfatal suicide attempts, which occur far more frequently, are a major source of disability and social and economic burden. Both have substantial genetic etiology, which is partially shared and partially distinct from that of related psychiatric disorders. Methods We conducted a genome-wide association study (GWAS) of 29,782 suicide attempt (SA) cases and 519,961 controls in the International Suicide Genetics Consortium (ISGC). The GWAS of SA was conditioned on psychiatric disorders using GWAS summary statistics via multitrait-based conditional and joint analysis, to remove genetic effects on SA mediated by psychiatric disorders. We investigated the shared and divergent genetic architectures of SA, psychiatric disorders, and other known risk factors. Results Two loci reached genome-wide significance for SA: the major histocompatibility complex and an intergenic locus on chromosome 7, the latter of which remained associated with SA after conditioning on psychiatric disorders and replicated in an independent cohort from the Million Veteran Program. This locus has been implicated in risk-taking behavior, smoking, and insomnia. SA showed strong genetic correlation with psychiatric disorders, particularly major depression, and also with smoking, pain, risk-taking behavior, sleep disturbances, lower educational attainment, reproductive traits, lower socioeconomic status, and poorer general health. After conditioning on psychiatric disorders, the genetic correlations between SA and psychiatric disorders decreased, whereas those with nonpsychiatric traits remained largely unchanged. Conclusions Our results identify a risk locus that contributes more strongly to SA than other phenotypes and suggest a shared underlying biology between SA and known risk factors that is not mediated by psychiatric disorders.Peer reviewe

    Hemiepiphyseal Arrest in a Porcine Model

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    Background: Treating angular deformities with temporary hemiepiphysiodesis in skeletally immature patients can avoid the need for osteotomies. Recently, newer implants have been introduced as alternatives to the Blount staple, which was commonly used for the past 60 years. The purpose of this project was to develop a porcine model that can be used to compare various methods of temporary hemiepiphyseal arrest. In this pilot study, we compared the Blount staple and the eight-Plate. We hypothesized that the Blount staple, a fixed angle device, tethers growth immediately, whereas the eight-Plate, having mobile arms, has a certain lead time to take the slack out of the system until it can begin to tether growth. Methods: A porcine model was selected due to its widespread availability and because its size approximates human pediatric dimensions. Thirty-day-old, 15-kg piglets underwent surgery to insert an eight-Plate in each right proximal medial tibia and a Blount staple in each left proximal medial tibia. The insertion technique was identical to the surgical procedure performed in humans, including the use of image intensification. Anteroposterior and lateral view tibial radiographs were obtained monthly until sacrifice at 3 months after insertion to measure the medial proximal tibial angle. Results: At 1 month follow-up, a large varus deformity up to 30 degrees had already occurred with both devices. In some piglets, the implants were even dragged, by growth, through the epiphysis during the first two months. With further follow-up, the Blount staples frequently migrated to the proximal metaphysis. We observed rebound in four tibiae after implant migration, with partial restoration of the normal limb alignment. Conclusions: The porcine model for temporary hemiepiphysiodesis seems to have promise for future studies. However, the unusually rapid rate of growth causes us to recommend more frequent observation periods, such as weekly instead of monthly radiographic observation

    Compartment syndrome of the thigh. A case report with delayed onset after stable pelvic ring fracture and chronic anticoagulation therapie

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    Abstract Compartment syndrome of the thigh is a rare occurrence potentially leading to devastating functional restrictions. There is a wide spectrum of reported conditions leading to increased tissue pressure in the thigh possibly resulting in a compartment syndrome, ranging from deep venous thrombosis to blunt injuries and femoral fractures. We report a case of a delayed development of a compartment syndrome of the thigh secondary to an undisplaced anterior pelvic ring fracture and chronic anticoagulation therapy in a 94-year-old woman. Regarding anticoagulation therapy there are numerous reports about the spectrum of bleeding complications during therapy, however this severe complication has to our knowledge not been reported previously. Treatment consisted in immediate fasciotomy and subsequently secondary wound closure.</p

    Rapid and automated risk stratification by determination of the aortic stiffness in healthy subjects and subjects with cardiovascular disease.

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    BackgroundAortic stiffness is an independent predictor of cardiovascular morbidity and mortality; thus, simple, rapid and preferably automated techniques are indispensable for pursuing a global risk stratification approach. We present an oscillometric technique for determination of the carotid-femoral pulse wave velocity (cfPWV), including the diagnostic accuracy, sensitivity and specificity, with emphasis on the training curve and procedural duration.MethodsIn a single-centre crossover study, we evaluated subjects free of known cardiovascular disease (CVD), subjects with CVD and a subgroup of subjects with peripheral artery disease (PAD) in terms of ankle-brachial index (ABI) and PWV measurements determined by oscillometry compared to tonometry. Pearson's correlation analysis was used to assess the relationship of the PWV measurements determined by both methods. Moreover, the time and cost of the examinations were compared.ResultsA total of 176 study subjects underwent assessments to obtain oscillometric and tonometric PWV measurements. The CVD-free subjects (n = 59) were younger (60.4±15.6 vs. 67.5±12.9 years, p = 0.003) than the subjects with CVD (n = 117). The PWV measurements showed significant correlations in CVD-free subjects (r = 0.797, pConclusionUsing a simple and rapid automated oscillometric method, we achieved good diagnostic accuracy for the determination of aortic stiffness through the PWV in both subjects with and without CVD. This method might be helpful in daily practice in terms of saving time and reducing procedural complexity for screening for cardiovascular morbidities and vascular damage in cases of atherosclerosis

    Quantum critical behavior in a CePt ferromagnetic Kondo lattice

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    6 p. : il.Most of the studies of heavy fermions near a quantum critical point QCP have been carried out on antiferromagnetic systems. In this paper we report on the disappearance of ferromagnetic FM order in CePt as seen by the ac magnetic susceptibility and the electrical resistance measurements under pressures P up to 15 GPa. The pressure dependence of the Curie temperature TC P follows a typical Doniach’s phase diagram for Kondo lattice systems and it is consistent with a QCP at the critical pressure PC 12.1 GPa. The resistance in the vicinity of the QCP shows clearly a non-Fermi liquid NFL and beyond that a Fermi liquid FL state is recovered. A semiquantitative discussion on the nature of the vanishing of TC in a FM Ce Kondo lattice is given for the first time
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