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Dokumentation des erloschenen Pegmatitvorkommens unweit der Krumbacher KahnfÀhre bei Sachsenburg
Dieses hochinteressante Mineralvorkommen des Zschopautales steht eher im Schatten des klassischen Erzreviers von Freiberg, zu dessen Ă€uĂeren Revierabteilung auch dieses Gebiet zĂ€hlte. Schon im 16. Jahrhundert ist diese Region Ziel verschiedener Untersuchungen gewesen. Dabei waren dies keine zielgerichteten Prospektionen irgendwelcher Lokatoren, sondern vielmehr das Ergebnis der Suche interessierter Abenteurer. Meist wurden beilĂ€ufig verwertbare Mineralien gefunden und auch gewonnen. So zum Beispiel die Raseneisenerze um Frankenberg oder auch der gelbe Farbocker aus den Sachsenburger Gefilden. Schon recht frĂŒh sind auch die FeldspatgĂ€nge zwischen Schönborn und Sachsenburg bekannt geworden, doch wurde nie eine richtige Untersuchung dieser in der FrĂŒhzeit des Bergbaus hier vorgenommen. Vielmals gerieten diese Fundstellen wieder in Vergessenheit und es dauerte wieder etliche Generationen bis man sich rein zufĂ€llig erinnerte. Meist lebte das Wissen darĂŒber in ErzĂ€hlungen von Generation zu Generation weiter und ist immer wieder âergĂ€nztâ zu besonderer GröĂe weitergegeben worden.
Die PegmatitgĂ€nge des Zschopautales waren keineswegs unbekannt. Bei der Prospektion im Auftrag der Porzellanmanufaktur Meissen um 1860 ist man nicht durch Zufall auf diese Fundstellen gestoĂen. Es handelte sich hierbei um eine zielgerichtete Suche, wo die genauen Fundpunkte bekannt waren, ohne dass darĂŒber in der Fachliteratur der damaligen Zeit ĂŒberhaupt etwas geschrieben steht. In den ersten geologischen Publikationen der Neuzeit (20. Jahrhundert) sind zwar einige Abhandlungen dazu auffindbar, aber wird dieser Punkt nur als Fundpunkt fĂŒr Mineralien beschrieben und das nicht sehr ausfĂŒhrlich. Dabei zĂ€hlt dieser Fundpunkt mit zu den umfangreichsten AufschlĂŒssen des SĂ€chsischen Granulitgebirges nicht nur im Zschopautal, sondern fĂŒr diese gesamte geologische Formation.
Vorliegende Schrift stellt eine Zusammenfassung des bisherigen Wissens dar, aufbereitet aus umfangreicher Recherche im Bergarchiv Freiberg, zusammengetragener Mineralien, der Befragung von Zeitzeugen zur TĂ€tigkeit in den 1950er Jahren, der Zugriff auf Bilddokumente und der Möglichkeit eine Ausstellung zu diesem Thema in der SchlossmĂŒhle Sachsenburg zu gestalten. Zweck dieser Publikation ist eine erklĂ€rende ErgĂ€nzung zur im September 2010 eröffneten temporĂ€ren Ausstellung.
[... aus der Einleitung
Immunophenotyping of Circulating and Intratumoral Myeloid and T Cells in Glioblastoma Patients
Glioblastoma is the most common and lethal primary brain malignancy that almost inevitably recurs as therapy-refractory cancer. While the success of immune checkpoint blockade (ICB) revealed the immense potential of immune-targeted therapies in several types of cancers outside the central nervous system, it failed to show objective responses in glioblastoma patients as of now. The ability of glioblastoma cells to drive multiple modes of T cell dysfunction while exhibiting low-quality neoepitopes, low-mutational load, and poor antigen priming limits anti-tumor immunity and efficacy of antigen-unspecific immunotherapies such as ICB. An in-depth understanding of the GBM immune landscape is essential to delineate and reprogram such immunosuppressive circuits during disease progression. In this view, the present study aimed to characterize the peripheral and intratumoral immune compartments of 35 glioblastoma patients compared to age- and sex-matched healthy control probands, particularly focusing on exhaustion signatures on myeloid and T cell subsets. Compared to healthy control participants, different immune signatures were already found in the peripheral circulation, partially related to the steroid medication the patients received. Intratumoral CD4+ and CD8+ TEM cells (CD62Llow/CD45ROhigh) revealed a high expression of PD1, which was also increased on intratumoral, pro-tumorigenic macrophages/microglia. Histopathological analysis further identified high PSGL-1 expression levels of the latter, which has recently been linked to increased metastasis in melanoma and colon cancer via P-selectin-mediated platelet activation. Overall, the present study comprises immunophenotyping of a patient cohort to give implications for eligible immunotherapeutic targets in neurooncology in the future
Remission induction versus immediate allogeneic haematopoietic stem cell transplantation for patients with relapsed or poor responsive acute myeloid leukaemia (ASAP): a randomised, open-label, phase 3, non-inferiority trial
Background
Whether high-dose cytarabine-based salvage chemotherapy, administered to induce complete remission in patients with poor responsive or relapsed acute myeloid leukaemia scheduled for allogeneic haematopoietic stem-cell transplantation (HSCT) after intensive conditioning confers a survival advantage, is unclear.
Methods
To test salvage chemotherapy before allogeneic HSCT, patients aged between 18 and 75 years with non-favourable-risk acute myeloid leukaemia not in complete remission after first induction or untreated first relapse were randomly assigned 1:1 to remission induction with high-dose cytarabine (3 g/m2 intravenously, 1 g/m2 intravenously for patients >60 years or with a substantial comorbidity) twice daily on days 1â3 plus mitoxantrone (10 mg/m2 intravenously) on days 3â5 or immediate allogeneic HSCT for the disease control group. Block randomisation with variable block lengths was used and patients were stratified by age, acute myeloid leukaemia risk, and disease status. The study was open label. The primary endpoint was treatment success, defined as complete remission on day 56 after allogeneic HSCT, with the aim to show non-inferiority for disease control compared with remission induction with a non-inferiority-margin of 5% and one-sided type 1 error of 2·5%. The primary endpoint was analysed in both the intention-to-treat (ITT) population and in the per-protocol population. The trial is completed and was registered at ClinicalTrials.gov, NCT02461537.
Findings
281 patients were enrolled between Sept 17, 2015, and Jan 12, 2022. Of 140 patients randomly assigned to disease control, 135 (96%) proceeded to allogeneic HSCT, 97 (69%) after watchful waiting only. Of 141 patients randomly assigned to remission induction, 134 (95%) received salvage chemotherapy and 128 (91%) patients subsequently proceeded to allogeneic HSCT. In the ITT population, treatment success was observed in 116 (83%) of 140 patients in the disease control group versus 112 (79%) of 141 patients with remission induction (test for non-inferiority, p=0·036). Among per-protocol treated patients, treatment success was observed in 116 (84%) of 138 patients with disease control versus 109 (81%) of 134 patients in the remission induction group (test for non-inferiority, p=0·047). The difference in treatment success between disease control and remission induction was estimated as 3·4% (95% CI â5·8 to 12·6) for the ITT population and 2·7% (â6·3 to 11·8) for the per-protocol population. Fewer patients with disease control compared with remission induction had non-haematological adverse events grade 3 or worse (30 [21%] of 140 patients vs 86 [61%] of 141 patients, Ï2 test p<0·0001). Between randomisation and the start of conditioning, with disease control two patients died from progressive acute myeloid leukaemia and zero from treatment-related complications, and with remission induction two patients died from progressive acute myeloid leukaemia and two from treatment-related complications. Between randomisation and allogeneic HSCT, patients with disease control spent a median of 27 days less in hospital than those with remission induction, ie, the median time in hospital was 15 days (range 7â64) versus 42 days (27â121, U test p<0·0001), respectively.
Interpretation
Non-inferiority of disease control could not be shown at the 2·5% significance level. The rate of treatment success was also not statistically better for patients with remission induction. Watchful waiting and immediate transplantation could be an alternative for fit patients with poor response or relapsed acute myeloid leukaemia who have a stem cell donor available. More randomised controlled intention-to-transplant trials are needed to define the optimal treatment before transplantation for patients with active acute myeloid leukaemia
Environmental Forcings of Paleogene Southern Ocean Dinoflagellate Biogeography
Despite warm polar climates and low meridional temperature gradients, a number of different high-latitude plankton assemblages were, to varying extents, dominated by endemic species during most of the Paleogene. To better understand the evolution of Paleogene plankton endemism in the high southern latitudes, we investigate the spatiotemporal distribution of the fossil remains of dinoflagellates, i.e., organic-walled cysts (dinocysts), and their response to changes in regional sea surface temperature (SST). We show that Paleocene and early Eocene (âŒ65â50 Ma) Southern Ocean dinocyst assemblages were largely cosmopolitan in nature but that a distinct switch from cosmopolitan-dominated to endemic-dominated assemblages (the so-called âtransantarctic floraâ) occurred around the early-middle Eocene boundary (âŒ50 Ma). The spatial distribution and relative abundance patterns of this transantarctic flora correspond well with surface water circulation patterns as reconstructed through general circulation model experiments throughout the Eocene. We quantitatively compare dinocyst assemblages with previously published TEX86âbased SST reconstructions through the early and middle Eocene from a key locality in the southwest Pacific Ocean, ODP Leg 189 Site 1172 on the East Tasman Plateau. We conclude that the middle Eocene onset of the proliferation of the transantarctic flora is not linearly correlated with regional SST records and that only after the transantarctic flora became fully established later in the middle Eocene, possibly triggered by large-scale changes in surface-ocean nutrient availability, were abundances of endemic dinocysts modulated by regional SST variations
Dokumentation des erloschenen Pegmatitvorkommens unweit der Krumbacher KahnfÀhre bei Sachsenburg
Dieses hochinteressante Mineralvorkommen des Zschopautales steht eher im Schatten des klassischen Erzreviers von Freiberg, zu dessen Ă€uĂeren Revierabteilung auch dieses Gebiet zĂ€hlte. Schon im 16. Jahrhundert ist diese Region Ziel verschiedener Untersuchungen gewesen. Dabei waren dies keine zielgerichteten Prospektionen irgendwelcher Lokatoren, sondern vielmehr das Ergebnis der Suche interessierter Abenteurer. Meist wurden beilĂ€ufig verwertbare Mineralien gefunden und auch gewonnen. So zum Beispiel die Raseneisenerze um Frankenberg oder auch der gelbe Farbocker aus den Sachsenburger Gefilden. Schon recht frĂŒh sind auch die FeldspatgĂ€nge zwischen Schönborn und Sachsenburg bekannt geworden, doch wurde nie eine richtige Untersuchung dieser in der FrĂŒhzeit des Bergbaus hier vorgenommen. Vielmals gerieten diese Fundstellen wieder in Vergessenheit und es dauerte wieder etliche Generationen bis man sich rein zufĂ€llig erinnerte. Meist lebte das Wissen darĂŒber in ErzĂ€hlungen von Generation zu Generation weiter und ist immer wieder âergĂ€nztâ zu besonderer GröĂe weitergegeben worden.
Die PegmatitgĂ€nge des Zschopautales waren keineswegs unbekannt. Bei der Prospektion im Auftrag der Porzellanmanufaktur Meissen um 1860 ist man nicht durch Zufall auf diese Fundstellen gestoĂen. Es handelte sich hierbei um eine zielgerichtete Suche, wo die genauen Fundpunkte bekannt waren, ohne dass darĂŒber in der Fachliteratur der damaligen Zeit ĂŒberhaupt etwas geschrieben steht. In den ersten geologischen Publikationen der Neuzeit (20. Jahrhundert) sind zwar einige Abhandlungen dazu auffindbar, aber wird dieser Punkt nur als Fundpunkt fĂŒr Mineralien beschrieben und das nicht sehr ausfĂŒhrlich. Dabei zĂ€hlt dieser Fundpunkt mit zu den umfangreichsten AufschlĂŒssen des SĂ€chsischen Granulitgebirges nicht nur im Zschopautal, sondern fĂŒr diese gesamte geologische Formation.
Vorliegende Schrift stellt eine Zusammenfassung des bisherigen Wissens dar, aufbereitet aus umfangreicher Recherche im Bergarchiv Freiberg, zusammengetragener Mineralien, der Befragung von Zeitzeugen zur TĂ€tigkeit in den 1950er Jahren, der Zugriff auf Bilddokumente und der Möglichkeit eine Ausstellung zu diesem Thema in der SchlossmĂŒhle Sachsenburg zu gestalten. Zweck dieser Publikation ist eine erklĂ€rende ErgĂ€nzung zur im September 2010 eröffneten temporĂ€ren Ausstellung.
[... aus der Einleitung
Dokumentation des erloschenen Pegmatitvorkommens unweit der Krumbacher KahnfÀhre bei Sachsenburg
Dieses hochinteressante Mineralvorkommen des Zschopautales steht eher im Schatten des klassischen Erzreviers von Freiberg, zu dessen Ă€uĂeren Revierabteilung auch dieses Gebiet zĂ€hlte. Schon im 16. Jahrhundert ist diese Region Ziel verschiedener Untersuchungen gewesen. Dabei waren dies keine zielgerichteten Prospektionen irgendwelcher Lokatoren, sondern vielmehr das Ergebnis der Suche interessierter Abenteurer. Meist wurden beilĂ€ufig verwertbare Mineralien gefunden und auch gewonnen. So zum Beispiel die Raseneisenerze um Frankenberg oder auch der gelbe Farbocker aus den Sachsenburger Gefilden. Schon recht frĂŒh sind auch die FeldspatgĂ€nge zwischen Schönborn und Sachsenburg bekannt geworden, doch wurde nie eine richtige Untersuchung dieser in der FrĂŒhzeit des Bergbaus hier vorgenommen. Vielmals gerieten diese Fundstellen wieder in Vergessenheit und es dauerte wieder etliche Generationen bis man sich rein zufĂ€llig erinnerte. Meist lebte das Wissen darĂŒber in ErzĂ€hlungen von Generation zu Generation weiter und ist immer wieder âergĂ€nztâ zu besonderer GröĂe weitergegeben worden.
Die PegmatitgĂ€nge des Zschopautales waren keineswegs unbekannt. Bei der Prospektion im Auftrag der Porzellanmanufaktur Meissen um 1860 ist man nicht durch Zufall auf diese Fundstellen gestoĂen. Es handelte sich hierbei um eine zielgerichtete Suche, wo die genauen Fundpunkte bekannt waren, ohne dass darĂŒber in der Fachliteratur der damaligen Zeit ĂŒberhaupt etwas geschrieben steht. In den ersten geologischen Publikationen der Neuzeit (20. Jahrhundert) sind zwar einige Abhandlungen dazu auffindbar, aber wird dieser Punkt nur als Fundpunkt fĂŒr Mineralien beschrieben und das nicht sehr ausfĂŒhrlich. Dabei zĂ€hlt dieser Fundpunkt mit zu den umfangreichsten AufschlĂŒssen des SĂ€chsischen Granulitgebirges nicht nur im Zschopautal, sondern fĂŒr diese gesamte geologische Formation.
Vorliegende Schrift stellt eine Zusammenfassung des bisherigen Wissens dar, aufbereitet aus umfangreicher Recherche im Bergarchiv Freiberg, zusammengetragener Mineralien, der Befragung von Zeitzeugen zur TĂ€tigkeit in den 1950er Jahren, der Zugriff auf Bilddokumente und der Möglichkeit eine Ausstellung zu diesem Thema in der SchlossmĂŒhle Sachsenburg zu gestalten. Zweck dieser Publikation ist eine erklĂ€rende ErgĂ€nzung zur im September 2010 eröffneten temporĂ€ren Ausstellung.
[... aus der Einleitung
Endoscopic temporal ventriculocisternostomy: an option for the treatment of trapped temporal horns: Report of 4 cases
Entrapment of the temporal horn is a rare form of isolated hydrocephalus. Standard treatment has not yet been established for this condition, and only a few cases have been reported in the literature. The authors reviewed their prospectively maintained database to report their experience with endoscopic temporal ventriculocisternostomy. All endoscopic operations performed in the Department of Neurosurgery at Ernst Moritz Arndt University between March 1993 and August 2012 were reviewed, and a retrospective chart review of all patients with temporal ventriculocisternostomy was performed. Four patients were identified (3 children and 1 adult). In 3 patients, the condition developed after tumor resection, and in 1 patient it developed due to postmeningitic multiloculated hydrocephalus. In 2 patients, a recurrent trapped temporal horn developed. Refenestration was successful in one of these patients, and dilation in the trigone area with a subsequent stomy of the septum pellucidum was successful in the other. In 1 patient, postoperative meningitis developed, which was treated with antibiotics. Endoscopic temporal ventriculocisternostomy is an option in the treatment of trapped temporal horns. However, more experience is required to recommend it as the treatment of choice
Normative body mass-adjusted reference ranges of magnetic resonance imaging signs commonly used in diagnosing idiopathic intracranial hypertension in a healthy standard population
Abstract Patients with chronic daily headaches (CDH) are often a diagnostic challenge and frequently undergo neuroimaging. One common underlying cause of CDH is idiopathic intracranial hypertension (IIH). However, certain neuroimaging abnormalities that suggest IIH, such as optic nerve sheath diameters (ONSD), pituitary gland height, and venous sinus diameter, require interpretation due to the absence of established normative values. Notably, intracranial pressure is known to varies with age, sex and weight, further complicating the determination of objectively abnormal findings within a specific patient group. This study aims to assist clinical neuroradiologists in differentiating neuroimaging results in CDH by providing weight-adjusted normative values for imaging characteristics of IIH. In addition to age and BMI we here assessed 1924 population-based T1-weighted MRI datasets of healthy participants for relevant MRI aspects of IIH. Association to BMI was analyzed using linear/logistic regression controlled for age and stratified for sex. ONSD was 4.3Â mm [2.8; 5.9]/4.6Â mm [3.6; 5.7] and diameter of transverse sinus was 4.67Â mm [1.6; 6.5]/4.45Â mm [3.0; 7.9]. Height of pituitary gland was 5.1Â mm [2.2;8.1]/4.6Â mm [1.9;7.1] for female and male respectively. Values generally varied with BMI with regression slopes spanning 0.0001 to 0.05 and were therefor presented as normative values stratified by BMI. Protrusion of ocular papilla, empty sella and transverse sinus occlusion were rare in total. Our data show an association between BMI and commonly used MRI features for diagnosing IIH. We provide categorized normative BMI values for ONSD, pituitary gland height, and transverse sinus diameter. This distinction helps objectively identify potential IIH indicators compared to regular population norms, enhancing diagnostic accuracy for suspected IIH patients. Notably, optic nerve head protrusion, empty sella, and transverse sinus occlusion are rare in healthy individuals, solidifying their importance as imaging markers regardless of BMI
Bladder Tumor Recurrence after Primary Surgery for Transitional Cell Carcinoma of the Upper Urinary Tract
Objective: Primary transitional cell carcinoma (TCC) of the upper urinary tract represents 6â8% of all TCC cases. Nephroureterectomy with removal of a bladder cuff is the treatment of choice. The rates of TCC recurrence in the bladder after primary upper urinary tract surgery described in the literature range between 12.5 and 37.5%. In a retrospective analysis we examined the occurrence of TCC after nephroureterectomy for upper tract TCC in patients without a previous history of bladder TCC at the time of surgery.
Methods: Between 1990 and 2002, 29 patients underwent primary nephroureterectomy for upper tract TCC. The mean age of the patients was 69.5 years. In 5 cases upper urinary tract tumors were multilocular, in the remaining cases unilocular in the renal pelvis (n = 12) or the ureter (n = 12). The follow-up was available for 29 patients with a mean follow-up of 3.37 (0.1â11.2) years.
Results: 11/29 (37.9%) patients had TCC recurrence with 9/11 patients having bladder TCC diagnosed within 2.5 years (0.9â6.0) after nephroureterectomy. 13/29 patients are alive without TCC recurrence, 3/29 patients died due to systemic TCC progression and 5/29 died of unrelated causes without evidence of TCC recurrence.
Conclusion: Our data indicate a high incidence of bladder TCC after nephroureterectomy for primary upper tract TCC of up to 6 years after primary surgery. Because of the high incidence of bladder TCC within the first 3 years of surgery, careful follow-up is needed over at least this period.Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugÀnglich