1,378 research outputs found

    Detektion fokaler Leberläsionen in der Magnetresonanz-Tomographie mit dem hepatobiliären Kontrastmittel SH L 569 B:Ergebnisse einer prospektiv doppel-blind-randomisierten klinischen Phase-IIb-Studie an 30 Patienten

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    Untersucht wurde die Detektion fokaler Leberläsionen mit dem leberspezifischen MR-Kontrastmittel Gd-EOB-DTPA. 30 Patienten wurden doppelblind-randomisiert den Dosisgruppen 3, 6, 12,5 und 25 µmol Gd-EOB-DTPA/kg KG und einer Plazebogruppe zugeordnet. Es zeigt sich eine signifikante Steigerung (p < 0,05) des Tumor-Leber-Kontrastes und der Detektionsrate bei einer Dosis von 12,5 µmol Gd-EOB-DTPA/kg KG für alle untersuchten T1-gewichteten Sequenzen. Insbesondere bei Patienten mit Lebermetastasen konnten mehr und vor allem mehr kleine Läsionen gefunden werden. Eine Dosis von 3 und 6 µmol Gd-EOB-DTPA/kg KG konnte keine signifikante Steigerung der Detektionsrate bewirken. Kleinste effektive Dosis war 12,5 µmol Gd-EOB-DTPA/kg KG. Gd-EOB-DTPA erwies sich in dieser Studie als ein sicheres, nebenwirkungsarmes und diagnostisch wirksames neues Kontrastmittel für die MR-Diagnostik fokaler Leberläsionen

    Non-invasive detection of biliary leaks using Gd-EOB-DTPA-enhanced MR cholangiography: Comparison with T2-weighted MR cholangiography

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    Objective: To evaluate the added role of T1-weighted (T1w) gadolinium ethoxybenzyl diethylenetriamine penta-acetic acid (Gd-EOB-DTPA)-enhanced magnetic resonance cholangiography (MRC) compared with T2-weighted MRC (T2w-MRC) in the detection of biliary leaks. Methods: Ninety-nine patients with suspected biliary complications underwent routine T2w-MRC and T1w contrast-enhanced (CE) MRC using Gd-EOB-DTPA to identify biliary leaks. Two observers reviewed the image sets separately and together. MRC findings were compared with those of surgery and percutaneous transhepatic cholangiopancreatography. The sensitivity, specificity and accuracy of the techniques in identifying biliary leaks were calculated. Results: Accuracy of locating biliary leaks was superior with the combination of Gd-EOB-DTPA-enhanced MRC and T2w-MRC (P < 0.05).The mean sensitivities were 79 % vs 59 %, and the mean accuracy rates were 84 % vs 58 % for combined CE-MRC and T2w-MRC vs sole T2w-MRC. Nineteen out of 21 patients with biliary-cyst communication, 90.4 %, and 12/15 patients with post-traumatic biliary extravasations, 80 %, were detected by the combination of Gd-EOB-DTPA-enhanced MRC and T2w-MRC images, P < 0.05. Conclusions: Gd-EOB-DTPA-enhanced MRC yields information that complements T2w-MRC findings and improves the identification and localisation of the bile extravasations (84 % accuracy, 100 % specificity, P < 0.05). We recommend Gd-EOB-DTPA-enhanced MRC in addition to T2w-MRC to increase the preoperative accuracy of identifying and locating extravasations of bile. Key Points: • Magnetic resonance cholangiography (MRC) does not always detect bile leakage and cysto-biliary communications. • Gd-EOB-DTPA-enhanced MRC helps by demonstrating extravasation of contrast material into fluid collections. • Gd-EOB-DTPA-enhanced MRC also demonstrates the leakage site and bile duct injury type. • Combined Gd-EOB-DTPA-enhanced and T2w-MRC can provide comprehensive information about biliary system. • Gd-EOB-DTPA-enhanced MRC is non-invasive and does not use ionising radiation. © 2013 The Author(s)

    Evaluation of the new liver-specific MRI-contrast-agent Gd-EOB-DTPA in comparison with Gd-BOPTA concerning detection and characterization of fokal liver lesions, charakteristics of blood vessels and liver tissue within a double-blind study

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    Das Ziel der vorliegenden Arbeit war es festzustellen (im Rahmen einer Doppelblindstudie mit 32 Patienten), ob der Einsatz des neu entwickelten Kontrastmittels Gd-EOB-DTPA in der MRT-Diagnostik im Vergleich zum herkömmlichen Gd-BOPTA gleichwertige Ergebnisse hervorbringt in Bezug auf Detektion und Charakterisierung von fokalen Leberläsionen und in der Gefäß- und Leberparenchymdarstellung. Gd-EOB-DTPA zeigte eine sehr gute Verträglichkeit, die sich in der vorliegenden Studie als gleichwertig zu Gd-BOPTA erwies. Einen Vorteil gegenüber Gd-BOPTA bietet Gd-EOB-DTPA durch eine frühere leberspezifische Phase; auf diese Weise lassen sich dynamische Sequenzen und hepatospezifische Untersuchungen in einem einzigen Untersuchungsdurchgang vornehmen. Insgesamt kann Gd-EOB-DTPA als hochwertiges, Gd-BOPTA gleichgestelltes hepatospezifisches MRT-Kontrastmittel betrachtet werden und ist sicherlich für den breiten klinischen Einsatz gut geeignet.The aim of this doctoral thesis was the comparison of the newly developed contrast agent Gd-EOB-DTPA (within a double-blind study with 32 patients) with the conventionally used contrast agent Gd-BOPTA concerning detection and characterization of fokal liver lesions and characteristics of blood vessels and liver tissue. Gd-EOB-DTPA was tolerated as good as Gd-BOPTA. An advantage of the use of Gd-EOB-DTPA was the earlier emergence of the liver specific phase, which could enable the accomplishment of special MRI-examinations in one session, rather than in two as it is necessary when using conventional contrast agents. Gd-EOB-DTPA can be considered as a high quality liver specific contrast agent that should produce equivalent outcome to Gd-BOPTA in a wider clinical use

    Gadoxetic acid-enhanced MRI outperformed MDCT in diagnosing small hepatocellular carcinoma: A meta-analysis

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    Early detection of small hepatocellular carcinoma (HCC) lesions can improve longterm patient survival. A systematic review and meta-analysis of the diagnostic performance of gadoxetic acid disodium (Gd-EOB-DTPA)–enhanced magnetic resonance imaging (MRI) and multidetector computed tomography (MDCT) was performed in diagnosing small HCCs measuring up to 2 cm (≤2 cm). Two investigators searched multiple databases for studies in which the performances of either Gd-EOB-DTPA–enhanced MRI or MDCT were reported with sufficient data to construct 2 × 2 contingency tables for diagnosing HCCs up to 2 cm on a per-lesion or per-patient level. Diagnostic performances were quantitatively pooled by a bivariate random-effect model with further meta-regression and subgroup analyses. A total of 27 studies (14 on Gd-EOB-DTPA–enhanced MRI, 9 on MDCT, and 4 on both) were included, enrolling a total of 1735 patients on Gd-EOB-DTPA–enhanced MRI and 1781 patients on MDCT. Gd-EOB-DTPA–enhanced MRI demonstrated significantly higher overall sensitivity than did MDCT (0.96 versus 0.65; P  0.05). Area under the summary receiver operating characteristic curve was 0.97 with Gd-EOB-DTPA–enhanced MRI and 0.85 with MDCT. Regarding Gd-EOB-DTPA–enhanced MRI, sensitivity was significantly higher for studies from non-Asian countries than Asian countries (0.96 versus 0.93; P < 0.01), for retrospective studies than prospective studies (0.95 versus 0.91; P < 0.01), and for those with Gd-EOB-DTPA injection rate ≥ 1.5 mL/s than that of <1.5 mL/s (0.97 versus 0.90; P < 0.01). In conclusion, Gd-EOB-DTPA–enhanced MRI demonstrated higher sensitivity and overall diagnostic accuracy than MDCT, and thus should be the preferred imaging modality for diagnosing small HCCs measuring up to 2 cm. Liver Transplantation 23 1505–1518 2017 AASLD

    Enhancing contrast of magnetic resonance imaging in patients with liver cirrhosis: Conveyance times of Primovist in hepatobiliary system

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    Purpose: To determine transit times for excretion of gadoxetic acid (Gd-EOB-DTPA), a recent magnetic resonance imaging (MRI) contrast agent, in hepatobiliary system of patients with liver cirrhosis.Methods: Liver cirrhosis patients that underwent contrast MRI examination at Renai Hospital, Taipei City, Taiwan were included. The patients who have experienced contrast-enhanced abdominal MR examination after injection of 10 mL Gd-EOB-DTPA at 1.5-T MR from December 2009 to March 2011, were included retrospectively. The images were evaluated for the presence of contrast agent in intrahepatic bile ducts (IHD), common bile duct (CBD), gall bladder and duodenum.Results: The optimal time for arterial phase was from 15 s after injection while the optimal time for portal venous imaging was from 40 s after injection. Furthermore, the optimal time to observe changes was 20 min after contrast initiation of Gd-EOB-DTPA in 39 patients (83 %) in IHD and 37 patients (78.5 %) in CBD. Gall bladder reflux was visible in 26 patients (43 %), and duodenal excretion in 17 patients (36 %). After 30 min of contrast injection, Gd-EOB-DTPA could still be detected in 6 patients (13 %) in IHD and 7 patients (15 %) in CBD, while gall bladder reflux was visible in 10 patients (21 %), and duodenal excretion in 20 patients (55 %).Conclusion: The excretion of Gd-EOB-DTPA can be observed in liver cirrhosis patients.Keywords: Hepatocellular carcinoma, Magnetic resonance imaging (MRI), Gadoxetic acid, Common hepatic duc

    Consensus Report of the 4th International Forum for Gadolinium-Ethoxybenzyl-Diethylenetriamine Pentaacetic Acid Magnetic Resonance Imaging

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    This paper reports on issues relating to the optimal use of gadolinium-ethoxybenzyl-diethylenetriamine pentaacetic acid magnetic resonance imaging (Gd-EOB-DTPA MR imaging) together with the generation of consensus statements from a working group meeting, which was held in Seoul, Korea (2010). Gd-EOB-DTPA has been shown to improve the detection and characterization of liver lesions, and the information provided by the hepatobiliary phase is proving particularly useful in differential diagnoses and in the characterization of small lesions (around 1-1.5 cm). Discussion also focused on advances in the role of organic anion-transporting polypeptide 8 (OATP8) transporters. Gd-EOB-DTPA is also emerging as a promising tool for functional analysis, enabling the calculation of post-surgical liver function in the remaining segments. Updates to current algorithms were also discussed

    Contrast-enhanced MR cholangiography with Gd-EOB-DTPA in patients with liver cirrhosis: visualization of the biliary ducts in comparison with patients with normal liver parenchyma

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    The purpose of this study was to assess the quality of biliary duct visualization using Gd-EOB-DTPA-enhanced magnetic resonance cholangiography (EOB-MRC) in patients with liver cirrhosis. Forty adult patients with liver cirrhosis (cirrhosis group) and 20 adult individuals with normal liver parenchyma (control group) underwent EOB-MRC using T1-weighted GRE imaging up to 180min after Gd-EOB-DTPA administration. Two observers assessed the visualization of each biliary structure and the overall anatomical visualization of the biliary tree. Child-Pugh, MELD score and laboratory findings were compared. The grade of visualization for each evaluated biliary structure was statistically different in the two groups (P = 0.004 to <0.001). The overall EOB-MRC quality was rated as sufficient for anatomical visualization of the biliary tree in all individuals of the control group 20min after Gd-EOB-DTPA application, but in only 16/40 patients (40%) of the cirrhosis group within 30min after application. Analysis of the ROC curves revealed that the cut-off values, for non-sufficient visualization of the biliary tree 20min after Gd-EOB-DTPA application, were MELD scores ≥11 and total serum bilirubin levels ≥30 μmol/l. Consecutively, EOB-MRC in patients with liver cirrhosis resulted in a decreased or even non-visualization of the biliary tree in a substantial percentage of patient

    Development and Evaluation of an image-based liver function test by T1 mapping in Gd-EOB-DTPA-enhanced MRI

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    Die Gd-EOB-DTPA-gestützte MRT als bildgestützter Leberfunktionstest korreliert auch mit dem LiMAx-Test, welcher die Funktion des Cytochrom P450 abbildet. Die Bestimmung der T1RR in der Gd-EOB-DTPA-gestützten MRT ermöglicht sowohl bei 1,5 T als auch bei 3,0 T eine Abschätzung der Cytochrom P450-abhängigen Leberfunktion.Gd-EOB-DTPA-enhanced MRI as an imaging-based liver function test correlates well with the LiMAx test which represents cytochrome P450 function. The T1 reduction rate on Gd-EOB-DTPA-enhanced MRI at both 1.5 T and 3.0 T allows forecasting the liver function as assessed by 13C-methacetin breath test

    Einfluss der Feldstärke auf die Magnetresonanzangiographie:Vergleich des leberspezifischen Kontrastmittels Gd-EOB-DTPA mit Gd-DTPA an Kaninchen bei 1,5 und 3 Tesla

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    Ziel dieser Tierstudie war es, das Kontrastmittel Gd-EOB-DTPA hinsichtlich seiner angiographischen Eigenschaften für die CE-MRA im Vergleich zum Kontrastmittel Gd-DTPA bei den Feldstärken 1,5 und 3 Tesla zu untersuchen. Die CE-MRA bei 1,5 und 3 T wurde zu verschiedenen Zeitpunkten (50 Sekunden, 5, 10, 20 und 30 Minuten) nach manueller intravenöser Injektion von Gd-EOB-DTPA oder Gd-DTPA durchgeführt. Die Untersuchungen erfolgten mit 1,5 und 3 T Ganzkörpermagneten. Das SNR und das CNR wurden mittels Messungen der Signalintensität der Aorta abdominalis berechnet. Im Gegensatz zu Gd-EOB-DTPA zeigte Gd-DTPA mit steigender Feldstärke einen größeren SNR- und CNR-Zuwachs. Wir konnten des Weiteren zeigen, dass bei 3 T mit Halbierung der Dosierung von Gd-EOB-DTPA im Vergleich mit der Standarddosierung bei 1,5 T ein gleich hohes SNR und CNR erzielt werden kann

    MRT-Leberdiagnostik mit dem leberspezifischen Kontrastmittel Gd-EOB-DTPA

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    In a Phase III clinical trial the liver-specific MRI contrast agent Gd-EOB-DTPA was administered to 40 Patients. The substance showed very good tolerance. After intravenous bolus injection a non-specific vascular phase can be performed. After that liver-specific imaging is possible. Sensitivity and specificity in unenhanced MRI were 83% and 100% and could be increased to 91% and 98% by Gd-EOB-DTPA administration. Sensitivity and specificity in contrast-enhanced spiral-CT were 73% and 100%. Characterization rate could be increased from 92% in the unenhanced scans to 99% after Gd-EOB-DTPA administration. Biphasic spiral-CT showed a correct characterization rate of 93%. Quantitative assessment showed an increase of information content in the post-contrast scans due to a siginificant increase of liver-lesion contrast. Increased contrast-to-noise values are helpful to perform correct characterization. Gd-EOB-DTPA enhanced MRI of the liver is superior in detection and characterization of focal liver lesions to both unenhanced MRI and contrast-enhanced spiral-CT. Vascular and liver-specific imaging can be performed within one examination. This allows better treatment planning and higher efficiency in scanner utilization.Im Rahmen der Phase III der klinischen Prüfung des leberspezifischen MRT-Kontrastmittels Gd-EOB-DTPA wurde die Substanz 40 Patienten verabreicht. Die Substanz zeigte eine sehr gute Verträglichkeit. Nach der intravenösen Gabe als Bolus lässt sich zunächst eine unspezifische vaskuläre Phase beobachten. Anschliessend kann eine leberspezifische Bildgebung erfolgen. Die Sensitivität und Spezifität in der nativen MRT-Bildgebung betrug 83% und 100% und konnte durch GD-EOB-DTPA auf 91% und 98% gesteigert werden. Die kontrastmittelverstärkte Spiral-CT zeigte eine Sensitivität von 73% und eine Spezifität von 100%. Die Rate an richtigen Charakterisierungen konnte von 92% in den nativen Sequenzen auf 99% nach Gd-EOB-DTPA-Gabe gesteigert werden. Die Rate an richtigen Charakterisierungen in der kontrastverstärkten biphasischen Spiral-CT betrug 93%. Die quantitative Auswertung zeigte eine Erhöhung des Bildinformationsgehaltes durch einen signifikanten Anstieg des Leber-zu-Läsions-Kontrastes. Aus den Kontrast-zu-Rausch Werten in der dynamischen und leberspezifschen Phase lassen sich wichtige Hinweise auf die Charakterisierung fokaler Läsionen ableiten. Die Gd-EOB-DTPA-verstärkte MRT der Leber ist der nativen MRT sowie der kontrastmittelverstärkten Spiral-CT der Leber bei der Detektion und Charakterisierung fokaler Leberläsionen signifikant überlegen. Die Durchführung der vaskulären als auch der leberspezifischen Bildgebung ist in einem einzigen Untersuchungsdurchgang möglich. Durch die Möglichkeit einer besseren Geräteauslastung und der Fähigkeit, innerhalb eines einzigen Untersuchungsdurchganges Informationen zu gewinnen, für die sonst mehrere Einzeluntersuchungen im Sinne einer Stufendiagnostik notwenig wären, leistet Gd-EOB-DTPA einen wichtigen Beitrag zu einer effizienten und kostengünstigen Diagnosefindung
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