23 research outputs found

    Monozyten-Populationen und ihre Zytokin-Produktion beim Erysipel

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    Im menschlichen Vollblut können zwei Monozytensubpopulationen unterschieden werden, die „klassischen“ CD14++CD16-DR+ Monozyten und die proinflammatorischen CD14+CD16+DR++ Zellen. Letztere machen nur ungefĂ€hr zehn Prozent aller Monozyten aus und sind bei zahlreichen Erkrankungen im zentralen Blutpool stĂ€rker vermehrt als die klassischen Monozyten. Bei der Erysipelerkrankung, einer lokalisierten Hauterkrankung durch Streptokokken, konnte am Tag der Diagnosestellung (Tag 1 der Studie) eine stark erhöhte CD14+CD16+ Monozytenzellzahl mit einem Mittelwert von 150,4 ± 69,3 Zellen / ”l Vollblut bei 11 Patienten gemessen werden, wĂ€hrend ein Patient eine niedrige Zellzahl aufwies (35,4 Zellen / ”l, Kontrollspender 48,7 ± 19,9 Zellen / ”l). Dabei waren die klassischen Monozyten der Erysipelpatienten im Vergleich zu denen der Kontrollpersonen um den Faktor 1,7 nur mĂ€ĂŸig erhöht. Bei vier Patienten, bei denen die CD14+CD16+ Monozyten am Tag 1 vermehrt waren, kehrten die Zellzahlen innerhalb von fĂŒnf Tagen unter antibiotischer Therapie in den Kontrollbereich zurĂŒck. Die Patienten zeigten eine beschleunigte Blutkörperchensenkungsgeschwindigkeit (BKS), eine erhöhte Körpertemperatur und ein erhöhtes C-reaktives Protein (CRP), sowie erhöhte Interleukin (IL-6)- und Macrophage-Colony-Stimulating-Factor (M-CSF)- Serumspiegel auf. Unter diesen klinischen EntzĂŒndungsparametern korrelierten am Tag 1 nur die Körpertemperatur und der CRP-Spiegel signifikant mit den Zellzahlen der CD14+CD16+ Monozyten. Außerdem wurde die Tumornekrosefaktor (TNF)- Produktion bei beiden Populationen mit Hilfe der Dreifarbenfluoreszenzanalyse am Durchflusszytometer untersucht, zuerst nach Stimulation von Vollblut gesunder Probanden mit Lipopolysaccharid (LPS). Dabei konnte in den proinflammatorischen Monozyten im Vergleich zu den klassischen Monozyten ein dreifach erhöhter Median der FluoreszenzintensitĂ€t fĂŒr das TNF-Protein gemessen werden. Bei den Patienten wurde anschließend die intrazellulĂ€re TNF-Bestimmung nach ex vivo Stimulation mit LipoteichonsĂ€ure (LTA) durchgefĂŒhrt, einem typischen Bestandteil der Streptokokkenzellwand. Messungen zum Vergleich der LPS- mit der LTA-Stimulation bei gesunden Probanden zeigten keinen Unterschied auf, da die TNF-Expression der proinflammatorischen Monozyten im Vergleich zu den klassischen Monozyten nach Stimulation mit LTA ebenfalls um das Dreifache erhöht war. Im Gegensatz dazu zeigten die CD14+CD16+DR++ Monozyten der Erysipelpatienten verglichen mit den entsprechenden Zellen gesunder Kontrollspender eine zweifach niedrigere TNF-Expression, wobei gleichzeitig die TNF-Expression der klassischen Monozyten unverĂ€ndert blieb. Demzufolge produzierten die CD14+DR++ Monozyten der Patienten ex vivo weniger TNF als die klassischen CD14++DR+ Monozyten derselben. Diese Ergebnisse zeigen auf, dass die proinflammatorischen CD14+CD16+DR+ Monozyten bei Erysipelpatienten mengenmĂ€ĂŸig vermehrt und selektiv tolerant gegenĂŒber Stimulation mit Zellwandbestandteilen von Streptokokken sind

    "Bildkritik" in der Windenergieplanung - Wie durch partizipative Prozessgestaltung ein sachlicher Bilderdiskurs gefördert werden kann

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    Konflikte um den Bau von Windenergieanlagen sind hĂ€ufig auch Konflikte um Bilder. Konfliktparteien verwenden Bilder, um die angenommenen Wirkungen von Anlagen darzustellen und ihre Positionen zum Vorhaben zu untermauern. Unterschiedliche Wirklichkeitskonstruktionenringen um Deutungshoheit in der Öffentlichkeit und bereiten Dritten Schwierigkeiten, zwischen seriösen und manipulativen Darstellungen zu unterscheiden. Der Beitrag zeigt auf, wie im Rahmen partizipativer und transparenter Erstellungsprozesse zu Visualisierungen von geplanten Windenergieanlagen Wissen und die FĂ€higkeit zur "Bildkritik" - analog zur Quellenkritik im Medienjournalismus - gesteigert werden kann. Es werden Wege vorgestellt, die dazu beitragen, die ReflexionsfĂ€higkeit und KritikfĂ€higkeit allgemein und insbesondere von jenen zu verbessern, die ĂŒber Planungen zu befinden haben (Kommunalpolitik, Verwaltung, Presse).Damit wird sichergestellt,dass verantwortliche Personenkreise "Interpretationskompetenz" oder "Lese- und SprechfĂ€higkeit" zur Deutung von Bildern er- langen. Dabei greift der Beitrag auf sozialkonstruktivistische AnsĂ€tze der Landschaftsbildbewertung zurĂŒck und demonstriert anhand von Beispielen aus der Planungspraxis, wie erkenntnisfördernde Bilddiskurse gestaltet werden können.Planning processes of windfarms are often characterised by image conflicts. Conflicting parties use visualisations of the planned project to picture the assumed impact on the landscape and to underscore their opposing positions to the project. For observers and decision-makers (e.g. municipal leaders, administrators) it is often difficult to distinguish realistic visualisations from manipulative ones. This paper presents ways in which observers may acquire a competence in 'reading' and assessing visualised windfarms - similar to the critical competence in assessing the validity of media sources. The paper also presents criteria for the different states of the visualisation process - from the context of pro[1]duction, to image processing to modes of presentation. These criteria render pictures more transparent and thus may help observers base their interpretations on sounder reasoning. Drawing on social constructivist theories of landscape inter pretation and on extensive experience in conflict moderation, the paper demonstrates how a public planning dialogue, in which contradicting pictures claim validity, may be designed in order to clarify the value of each visualisation for the public

    The CD14+CD16+ monocytes in erysipelas are expandend and show reduced cytokine production.

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    In human peripheral blood the classical CD14++DR+ monocytes and the pro-inflammatory CD14+CD16+DR++ monocytes can be distinguished. In erysipelas we found strongly increased numbers of CD14+CD16+ monocytes on the day of diagnosis (day 1) in 11 patients with an average of 150.5±76.0 cells/μl, while 1 patient had low levels (35 cells/μl, control donors 48.8±19.8 cells/μl). The classical monocytes were only moderately elevated in the erysipelas patients (factor 1.7 as compared to controls). Patients exhibited increased body temperature, erythrocyte sedimentation rate and increased serum levels for C-reactive protein (CRP), IL-6 and macrophage-colony-stimulating factor. Among these, body temperature and CRP showed a significant correlation to the numbers of CD14+CD16+ monocytes. In 4 of 4 patients with high levels of CD14+CD16+ monocytes, these levels returned to that seen in controls by day 5 of antibiotic therapy. Determination of intracellular TNF was performed by three-color immunofluorescence and flow cytometry after ex vivo stimulation withlipoteichoic acid, a typical constituent of streptococci. Here, patient CD14+DR++ pro-inflammatory monocytes showed a twofold lower level of intracellular TNF. By contrast, expression of TNF was unaltered in the classical CD14++ monocytes. These data show that in erysipelas the pro-inflammatory CD14+CD16+DR++ monocytes are substantially expanded and selectively tolerant to stimulation by streptococcal products. &nbsp

    The Proinflammatory CD14+CD16+DR++ Monocytes Are a Major Source of TNF1.

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    In human blood two monocyte populations can be distinguished, i.e.,, the CD14(++)CD16(-)DR(+) classical monocytes and the CD14(+)CD16(+)DR(++) proinflammatory monocytes that account for only 10% of all monocytes. We have studied TNF production in these two types of cells using three-color immunofluorescence and flow cytometry on whole peripheral blood samples stimulated with either LPS or with the bacterial lipopeptide S-(2,3-bis(palmityloxy)-(2-RS)-propyl)-N-palmitoyl-(R)-Cys-(S)-Ser-(S)-LVS4_ OH,trihydrochloride (Pam3Cys). After stimulation with LPS the median fluorescence intensity for TNF protein was 3-fold higher in the proinflammatory monocytes when compared with the classical monocytes. After stimulation with Pam3Cys they almost exclusively responded showing 10-fold-higher levels of median fluorescence intensity for TNF protein. The median fluorescence intensity, for Toll-like receptor 2 cell surface protein was found 2-fold higher on CD14(+)CD16(+)DR(++) ' monocytes, which may explain, in part, the higher Pam3Cys-induced TNF production by these cells. When analyzing secretion of TNF protein into the supernatant in PBMCs after depletion of CD16(+) monocytes we found a reduction of LPS-induced TNF by 28% but Pam3Cys-induced TNF was reduced by 64%. This indicates that the minor population of CD14+CD16+ monocytes are major producers of TNF in human blood

    Impaired dendritic cell differentiation of CD16-positive monocytes in tuberculosis: role of p38 MAPK

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    Tuberculosis (TB) is one of the worldÂŽs most pernicious diseases mainly due to immune evasion strategies displayed by its causative agent Mycobacterium tuberculosis (Mtb). Blood monocytes (Mos) represent an important source of DCs during chronic infections; consequently, the alteration of their differentiation constitutes an escape mechanism leading to mycobacterial persistence. We evaluated whether the CD16+/CD16− Mo ratio could be associated with the impaired Mo differentiation into DCs found in TB patients. The phenotype and ability to stimulate Mtb-specific memory clones DCs from isolated Mo subsets were assessed. We found that CD16− Mos differentiated into CD1a+DC-SIGNhigh cells achieving an efficient recall response, while CD16+ Mos differentiated into a CD1a−DC-SIGNlow population characterized by a poor mycobacterial Ag-presenting capacity. The high and sustained phosphorylated p38 expression observed in CD16+ Mos was involved in the altered DC profile given that its blockage restored DC phenotype and its activation impaired CD16− Mo differentiation. Furthermore, depletion of CD16+ Mos indeed improved the differentiation of Mos from TB patients toward CD1a+DC-SIGNhigh DCs. Therefore, Mos from TB patients are less prone to differentiate into DCs due to their increased proportion of CD16+ Mos, suggesting that during Mtb infection Mo subsets may have different fates after entering the lungs.Fil: Balboa, Luciana. Consejo Nacional de Investigaciones CientĂ­ficas y TĂ©cnicas. Instituto de Medicina Experimental. Academia Nacional de Medicina de Buenos Aires. Instituto de Medicina Experimental; ArgentinaFil: Romero, MarĂ­a Mercedes. Consejo Nacional de Investigaciones CientĂ­ficas y TĂ©cnicas. Instituto de Medicina Experimental. Academia Nacional de Medicina de Buenos Aires. Instituto de Medicina Experimental; ArgentinaFil: Laborde, Evangelina Andrea. Consejo Nacional de Investigaciones CientĂ­ficas y TĂ©cnicas. Instituto de Medicina Experimental. Academia Nacional de Medicina de Buenos Aires. Instituto de Medicina Experimental; ArgentinaFil: Sabio y GarcĂ­a, Carmen Alejandra. Consejo Nacional de Investigaciones CientĂ­ficas y TĂ©cnicas. Instituto de Medicina Experimental. Academia Nacional de Medicina de Buenos Aires. Instituto de Medicina Experimental; ArgentinaFil: Basile, Juan Ignacio. Consejo Nacional de Investigaciones CientĂ­ficas y TĂ©cnicas. Instituto de Medicina Experimental. Academia Nacional de Medicina de Buenos Aires. Instituto de Medicina Experimental; ArgentinaFil: Schierloh, Luis Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones CientĂ­ficas y TĂ©cnicas. Instituto de Medicina Experimental. Academia Nacional de Medicina de Buenos Aires. Instituto de Medicina Experimental; ArgentinaFil: Yokobori, NoemĂ­. Consejo Nacional de Investigaciones CientĂ­ficas y TĂ©cnicas. Instituto de Medicina Experimental. Academia Nacional de Medicina de Buenos Aires. Instituto de Medicina Experimental; ArgentinaFil: Musella, Rosa MarĂ­a. Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires. Hospital de Infecciosas "Dr. Francisco Javier Muñiz"; ArgentinaFil: Castagnino, Jorge. Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires. Hospital de Infecciosas "Dr. Francisco Javier Muñiz"; ArgentinaFil: de la Barrera, Silvia Susana. Consejo Nacional de Investigaciones CientĂ­ficas y TĂ©cnicas. Instituto de Medicina Experimental. Academia Nacional de Medicina de Buenos Aires. Instituto de Medicina Experimental; ArgentinaFil: Sasiain, MarĂ­a del Carmen. Consejo Nacional de Investigaciones CientĂ­ficas y TĂ©cnicas. Instituto de Medicina Experimental. Academia Nacional de Medicina de Buenos Aires. Instituto de Medicina Experimental; ArgentinaFil: AlemĂĄn, Mercedes. Consejo Nacional de Investigaciones CientĂ­ficas y TĂ©cnicas. Instituto de Medicina Experimental. Academia Nacional de Medicina de Buenos Aires. Instituto de Medicina Experimental; Argentin

    The classical CD14 CD16 monocytes, but not the patrolling CD14 CD16 monocytes, promote Th17 responses to Candida albicans

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    Contains fulltext : 96414.pdf (publisher's version ) (Closed access)In the present study, we investigated the functional differences between cluster of differentiation (CD)14(++) CD16(-) and CD14(+) CD16(+) monocytes during anti-Candida host defense. CD14(++) CD16(-) are the "classical" monocytes and represent the majority of circulating monocytes in humans, while CD14(+) CD16(+) monocytes patrol the vasculature for maintenance of tissue integrity and repair. Both monocyte subsets inhibited the germination of live Candida albicans, and there was no difference in their capacity to phagocytose and kill Candida. Although production of IL-6 and IL-10 induced by C. albicans was found to be similar between monocyte subsets, IL-1beta and prostaglandin E2 (PGE2) production was higher in CD14(++) CD16(-) compared with CD14(+) CD16(+) monocytes. In line with the increased production of IL-1beta and PGE2, central mediators for inducing Th17 responses, CD14(++) CD16(-) monocytes induced greater Th17 responses upon stimulation with heat-killed C. albicans yeast. The percentage of cells that expressed mannose receptor (MR) was higher in the CD14(++) CD16(-) monocyte subset, and MR-specific stimulation induced higher Th17 responses only in co-cultures of CD14(++) CD16(-) monocytes and CD4 lymphocytes. In conclusion, both monocyte subsets have potent innate antifungal properties, but only CD14(++) CD16(-) monocytes are capable of inducing a potent Th17 response to C. albicans, an important component of antifungal host defense
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