4 research outputs found

    Development, feasibility and effectiveness of a hypnotherapeutic group program to improve stress coping

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    Hintergrund/Zielstellung: Stress und Stressfolgeerkrankungen nehmen weltweit zu. Als Verfahren zur Stressreduktion und Stressbewältigung werden vor allem kognitiv-verhaltenstherapeutische Programme und achtsamkeitsbasierte Methoden angewendet. Hypnose und Hypnotherapie, für die in definierten Bereichen der Medizin und Psychotherapie bereits Wirksamkeitsnachweise erbracht werden konnten, werden ebenfalls zur verbesserten Stressbewältigung angewendet, sind bislang aber nur unzureichend untersucht. Ziel dieses Projektes war die Entwicklung eines präventiven, hypnotherapeutischen Gruppenprogramms zur verbesserten Stressbewältigungsbewältigung sowie dessen Untersuchung auf Machbarkeit sowie Wirksamkeit und Sicherheit. Methodik: Auf der Basis eines systematischen Literaturreviews (Publikation 1) und von Experteninterviews wurde ein hypnotherapeutisches Gruppenprogramm zur Stressbewältigung entwickelt. In einer prospektiven, einarmigen Pilotstudie wurde die Durchführbarkeit des hypnotherapeutischen Gruppenprogramms auf Machbarkeit getestet (Publikation 2). In einer prospektiven, randomisierten, kontrollierten, multizentrischen Interventionsstudie (RCT) wurde das hypnotherapeutische Gruppenprogramms zur Stressbewältigung auf seine Wirksamkeit hin untersucht (Publikation 3). Teilnehmer waren in der Machbarkeitsstudie und im RCT Frauen und Männer von 18-70 Jahren mit einer selbsteingeschätzten Stressbelastung ≥ 40 mm auf einer Visuellen Analogskala (minimal 0 bis maximal100 mm, VAS) in der letzten Woche, einer subjektiv erhöhten Stressbelastung seit mindestens drei Monaten und einem ansonsten stabilen Gesundheitszustand. Zielparameter waren die subjektive Stressbelastung auf der VAS, das Stresserleben auf Cohens Perceived Stress Scale (CPSS), Depressivität (ADS-K), Selbstwirksamkeit (SWE), Lebensqualität (SF 36) sowie Selbsteinschätzungen u.a. zur Zielerreichung und Zufriedenheit mit dem Gruppenprogramm auf Likert-Skalen. Die Zielparameter wurden zur Baseline, nach 5 Wochen und im RCT auch nach 12 Wochen erhoben. Ergebnisse: Im Ergebnis zeigte der systematische Literaturreview eine unklare Evidenz von Hypnose zur Stressbewältigung (Publikation 1). In der Machbarkeitsstudie erwies sich das Gruppenprogramm als gut durchführbar und stieß auf eine gute Akzeptanz bei den Teilnehmern. Es fanden sich im explorativen Vorher-Nachher-Vergleich deutliche Unterschiede in Stressbelastung, Stresserleben, Depressivität und auf Subskalen des SF 36 (Publikation 2). Im RCT zeigte sich eine signifikante Überlegenheit der Hypnose gegenüber der Kontrollgruppe auf der Visuellen Analogskala, im Stresserleben (CPSS), in Depressivität und auf Subskalen des SF 36 nach 5 Wochen und nach 12 Wochen (Publikation 3). In beiden Studien zeigte sich die überwiegende Zahl von Teilnehmern der Hypnosegruppe zufrieden mit dem Gruppenprogramm und der persönlichen Zielerreichung. Diskussion: Die Ergebnisse weisen auf eine Wirksamkeit des hypnotherapeutischen Gruppenprogramms zur Stressbewältigung im Vergleich zur Kontrolle hin. Zudem wird eine hohe Teilnehmerzufriedenheit und –akzeptanz berichtet. In weiteren Studien sollte die Intervention im randomisierten Kontrollgruppendesign auf Äquivalenz zu bereits etablierten Stressbewältigungsprogrammen (z.B. Verhaltenstherapie, MBSR) untersucht werden.Background/Aim: Stress and stress-related illnesses are increasing worldwide. Hypnosis and hypnotherapy, for which efficacy has already been proven in defined areas of medicine and psychotherapy, are also used to improve stress management, but have so far been insufficiently investigated. The aim of this project was to develop a preventive, hypnotherapeutic group program for improved stress coping and to examine it for feasibility and effectiveness and safety. Methods: A hypnotherapeutic group program for stress coping was developed on the basis of a systematic literature review (publication 1) and expert interviews. The feasibility of the group program was tested in a prospective, one-arm, pilot study (publication 2). The effectiveness of the group program for improved stress coping was examined in a prospective, randomized, controlled, multicenter intervention study (RCT) (publication 3). Participants in the feasibility study and in the RCT were women and men aged 18-70 with a self-assessed stress level ≥ 40 mm on a visual analog scale (minimum 0 to maximum 100 mm, VAS) in the last week, a subjectively increased stress level for at least three months and an otherwise stable state of health. The target parameters were the subjective stress load on the VAS, perceived stress (CPSS), depression (ADS-K), self-efficacy (SWE), quality of life (SF-36) and self-assessments for goal achievement and satisfaction with the group program on Likert scales. The target parameters were assessed at baseline, after 5 weeks and in the RCT also after 12 weeks. Results: As a result, the systematic literature review showed unclear evidence of hypnosis for stress coping (publication 1). In the feasibility study, the group program proved to be easy to implement and was well received by the participants. In the exploratory pre-post-comparison, there were clear differences in VAS stress, perceived stress, depression and subscales of the SF-36 (publication 2). The RCT showed a significant superiority of the hypnosis compared to the control group on the stress level (VAS, CPSS), self-efficacy, depression and on subscales of the SF-36 after 5 and 12 weeks (publication 3). In both studies, the most participants in the hypnosis group were satisfied with the group program and goal achievement. Discussion: The results indicate the effectiveness of the hypnotherapeutic group program for stress coping compared to the control. In further studies, the intervention design should be examined for equivalence to already established stress management programs (e.g. behavioral therapy, MBSR) in the randomized control group design

    Asymmetries and visual field summaries as predictors of glaucoma in the ocular hypertension treatment study

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    PURPOSE. To evaluate whether baseline visual field data and asymmetries between eyes predict the onset of primary open-angle glaucoma (POAG) in Ocular Hypertension Treatment Study (OHTS) participants. METHODS. A new index, mean prognosis (MP), was designed for optimal combination of visual field thresholds, to discriminate between eyes that developed POAG from eyes that did not. Baseline intraocular pressure (IOP) in fellow eyes was used to construct measures of IOP asymmetry. Age-adjusted baseline thresholds were used to develop indicators of visual field asymmetry and summary measures of visual field defects. Marginal multivariate failure time models were constructed that relate the new index MP, IOP asymmetry, and visual field asymmetry to POAG onset for OHTS participants. RESULTS. The marginal multivariate failure time analysis showed that the MP index is significantly related to POAG onset (P &lt; 0.0001) and appears to be a more highly significant predictor of POAG onset than either mean deviation (MD; P = 0.17) or pattern standard deviation (PSD; P = 0.046). A 1-mm Hg increase in IOP asymmetry between fellow eyes is associated with a 17% increase in risk for development of POAG. When threshold asymmetry between eyes existed, the eye with lower thresholds was at a 37% greater risk of development of POAG, and this feature was more predictive of POAG onset than the visual field index MD, though not as strong a predictor as PSD. CONCLUSIONS. The MP index, IOP asymmetry, and binocular test point asymmetry can assist in clinical evaluation of eyes at risk of development of POAG.</p

    ACC/AHA/ESC guidelines for the management of patients with supraventricular arrhythmias∗∗This document does not cover atrial fibrillation; atrial fibrillation is covered in the ACC/AHA/ESC guidelines on the management of patients with atrial fibrillation found on the ACC, AHA, and ESC Web sites.—executive summary

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