15 research outputs found

    Bildungsberatung als Komplementärstrategie zum Konzept des lebenslangen Lernens

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    Der Beitrag skizziert die breite erwachsenenpädagogische Debatte zur Beratung. Ausgehend von ganz unterschiedlichen Untersuchungsfeldern ist die gemeinsame Frage: Wie sieht das Beratungshandeln und die Beratungswirklichkeit in unterschiedlichen Feldern und Institutionen aus

    Differenzierungen und Neubewertungen in der Bildungs- und Berufsberatung

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    Peter Weber stellt in seinem Artikel die Europäischen Kompetenzstandards (EKS) von NICE (Network for Innovation in Career Guidance & Counselling in Europe) vor. Dabei geht er ausführlich auf das diesen Standards zugrunde liegende Kompetenzverständnis wie auch auf die verschiedenen Rollen sowie auf Praxis- und Ausbildungsprofile von BeraterInnen für Bildung, Beruf und Beschäftigung ein. Die Ausführungen über Beratung als äußerst anspruchsvolles und komplexes Geschehen und darüber, wie Beratung gelehrt und gelernt werden kann, bieten richtungsweisende Leitlinien für alle, die mit der Aus- und Weiterbildung von BeraterInnen befasst sind. In seinem Beitrag hinterfragt Clinton Enoch die gängige Unterscheidung von Fach- und Prozessberatung und plädiert für eine Aufwertung einer "informativen Beratung", die mehr ist als die Bereitstellung von Informationen. Zur Anregung des Diskurses zum Thema Fachberatung geht er auf den Zusammenhang von Wissen und Emotion ein: Werden deren notwendige Kopplungsprozesse beachtet, kann informative Beratung neu bewertet und ein theoretisches Konzept zur Verknüpfung von Fach- und Prozessberatung entwickelt werden, das auch dem tatsächlichen Selbstverständnis von BeraterInnen entspricht. Ursel Sickendiek und Frank Nestmann thematisieren in ihrem Beitrag, dass die Laufbahnberatung sowohl in ihren theoretischen Grundlagen als auch in ihrer Praxis nach wie vor stark von einer individuumzentrierten Perspektive und dem Fokus auf makrosoziologische Einflüsse auf die Berufswahl bestimmt ist. Sie treten dafür ein, die sozialen Beziehungen bzw. die sozialen Beziehungsstrukturen der Ratsuchenden ins Zentrum zu rücken und führen dies am Beispiel der feministischen Laufbahnberatung sowie der Beratung mit Geflüchteten aus

    Minithoracotomy vs Conventional Sternotomy for Mitral Valve Repair: A Randomized Clinical Trial

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    Importance: The safety and effectiveness of mitral valve repair via thoracoscopically-guided minithoracotomy (minithoracotomy) compared with median sternotomy (sternotomy) in patients with degenerative mitral valve regurgitation is uncertain. Objective: To compare the safety and effectiveness of minithoracotomy vs sternotomy mitral valve repair in a randomized trial. Design, Setting, and Participants: A pragmatic, multicenter, superiority, randomized clinical trial in 10 tertiary care institutions in the UK. Participants were adults with degenerative mitral regurgitation undergoing mitral valve repair surgery. Interventions: Participants were randomized 1:1 with concealed allocation to receive either minithoracotomy or sternotomy mitral valve repair performed by an expert surgeon. Main Outcomes and Measures: The primary outcome was physical functioning and associated return to usual activities measured by change from baseline in the 36-Item Short Form Health Survey (SF-36) version 2 physical functioning scale 12 weeks after the index surgery, assessed by an independent researcher masked to the intervention. Secondary outcomes included recurrent mitral regurgitation grade, physical activity, and quality of life. The prespecified safety outcomes included death, repeat mitral valve surgery, or heart failure hospitalization up to 1 year. Results: Between November 2016 and January 2021, 330 participants were randomized (mean age, 67 years, 100 female [30%]); 166 were allocated to minithoracotomy and 164 allocated to sternotomy, of whom 309 underwent surgery and 294 reported the primary outcome. At 12 weeks, the mean between-group difference in the change in the SF-36 physical function T score was 0.68 (95% CI, −1.89 to 3.26). Valve repair rates (≈ 96%) were similar in both groups. Echocardiography demonstrated mitral regurgitation severity as none or mild for 92% of participants at 1 year with no difference between groups. The composite safety outcome occurred in 5.4% (9 of 166) of patients undergoing minithoracotomy and 6.1% (10 of 163) undergoing sternotomy at 1 year. Conclusions and relevance: Minithoracotomy is not superior to sternotomy in recovery of physical function at 12 weeks. Minithoracotomy achieves high rates and quality of valve repair and has similar safety outcomes at 1 year to sternotomy. The results provide evidence to inform shared decision-making and treatment guidelines. Trial Registration: isrctn.org Identifier: ISRCTN1393045

    Diversität und Bildungsberatung

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    Sievers I, Enoch C. Diversität und Bildungsberatung. Hessische Blätter für Volksbildung. 2013;63(1):44-50

    „Professionelle Selbst“. Pluralismus als Basis des dynamischen und offenen Konzepts von Professionalität der Erwachsenenbildner

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    Understanding elements of professionalism is a central objective of continuous discussions in the discipline of adult education and related educational fields. The concept of professionalism is hypothesized to be the most important element of the development of the discipline of adult education and occupational fields of adult educators. Academic literature relating to professionalism in adult education has produced differing results which may correspond to the application of different theoretical approaches. This article examines the influence of major ex- and internal determinants of the concept. We reflect on scientific discourse as an internal determinant and aspects of educational policy and the societal framework as an external one. We begin our considerations with a brief historical description of different aspects of professionalization and actual attempts to develop professionalism of adult educators. In retrospect, it becomes apparent that the meaning of professionalism has converged to a limited perspective in present discussions. In the last decades, the discourse on professionalism relied on the political approach to promote learning as the key issue of modern society. Building on recent work, we provide some limited evidence to support the ‘professional self’ in the dynamic and open concept of professionalism. This article stands as a theoretical and critical note reflecting concepts of limited individual development. In contrast, we favour the development of the ‘professional self’ being an essential phenomenon of plurality in the field of adult education.Głównym celem obecnie trwającej debaty na temat profesjonalizmu w edukacji dorosłych i w dyscyplinach pokrewnych jest dotarcie do istoty tej koncepcji – jednej z ważniejszych w andragogice. W literaturze przedmiotu można znaleźć różne i korespondujące z odmiennymi teoriami poglądy na ten temat. W artykule analizujemy najważniejsze czynniki zewnętrzne i wewnętrzne, które miały i mają wpływ na koncepcję profesjonalizmu. Odnosimy się do dyskursu w literaturze przedmiotu jako czynnika wewnętrznego oraz do polityczno-oświatowych i społecznych uwarunkowań jako czynników zewnętrznych. Najpierw prezentujemy różne ujęcia profesjonalizacji, następnie odnosimy się do współczesnych procedur wspierania andragogicznego profesjonalizmu. Poczynione analizy pozwalają na sformułowanie wniosku, że współcześnie mamy do czynienia raczej z zawężonym rozumieniem profesjonalizmu. W ostatnich dziesięcioleciach dyskusja na temat profesjonalizmu bazowała na promowaniu edukacji jako kluczowym zagadnieniu współczesnego społeczeństwa. Opierając się na najnowszych pracach prezentujemy w skróconej formie ideę „professional self“, która wspiera koncepcję dynamicznego i otwartego profesjonalizmu. Artykuł jest krytycznym przyczynkiem do dyskusji na temat koncepcji indywidualnego rozwoju.Ein zentrales Ziel der anhaltenden Diskussion über Professio-nalität in der Disziplin Erwachsenenbildung und angrenzenden Disziplinen ist es, ein konkretes (genuines) Verständnis über das Konzept zu gewinnen. Das Konzept Professionalität lässt vermuten, zu einem der wichtigsten Elemente zu zählen, wenn es darum geht die Disziplin Erwachsenenbildung und das Beschäftigungsfeld für Erwachsenenbilder/-innen weiterzuentwickeln. In der Fachliteratur finden sich hinsichtlich des Themas unterschiedliche Aussagen, die mit unterschiedlichen the-oretischen Zugängen korrespondieren. Der vorliegende Artikel wird daher die wichtigsten ex-und internen Faktoren untersuchen, die Einfluss auf das Konzept Professionalität hatten und haben. Hierzu nehmen wir Bezug auf den innerdiszipli-nären Diskurs als internen Faktor und beziehen ebenso bildungspolitische und ge-sellschaftliche Rahmenbedingungen als externe Faktoren in unsere Reflektion zum Konzept mit ein. Zunächst skizzieren wir die verschiedenen zurückliegenden Pro-fessionalisierungsstränge und gehen daraufhin auf gegenwärtige Verfahren zur Un-terstützung von erwachsenenpädagogischer Professionalität ein. Der historische Rückblick wird das eher verengte Verständnis von Professionalität in aktuellen Diskussionen herausstellen. In den vergangenen Jahrzehnten beruhte die Diskussi-on über Professionalität auf einem politischen Vorgehen, um Bildung als das Schlüsselthema einer modernen Gesellschaft zu bewerben. Aufbauend auf jüngste Arbeiten stellen wir in verkürzter Form Gedanken zum „Professionelle Selbst“ vor, das ein dynamisches und offenes Konzept von Professionalität unterstützt. Der Artikel ist als ein theoretisch kritischer Beitrag zu verstehen, der einschränkende Konzepte zur individuellen Entwickelung reflektiert. Und dem gegenüber die Ent-wicklung eines „Professionellen Selbst“ favorisiert, das als ein erforderliches/ Phänomen in der pluralen „Landschaft“ der Erwachsenenbildung verstanden wird

    SUnStAR IO1: Literature Review and Conceptualization

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    This report includes: a brief description of the access process to Higher Education among partners' countries (Germany, Greece, Portugal and Serbia); the definition of drop-out in each country, how it is measured and reports on drop-out; a literature review on the factors linked to drop-out and to successful adaptation to higher education and a brief conceptualisation of the SUnStAR project as a possible response to students' intention of dropping-out

    Minimally invasive versus conventional sternotomy for Mitral valve repair: protocol for a multicentre randomised controlled trial (UK Mini Mitral)

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    Introduction Numbers of patients undergoing mitral valve repair (MVr) surgery for severe mitral regurgitation have grown and will continue to rise. MVr is routinely performed via median sternotomy; however, there is a move towards less invasive surgical approaches.There is debate within the clinical and National Health Service (NHS) commissioning community about widespread adoption of minimally invasive MVr surgery in the absence of robust research evidence; implementation requires investment in staff and infrastructure.The UK Mini Mitral trial will provide definitive evidence comparing patient, NHS and clinical outcomes in adult patients undergoing MVr surgery. It will establish the best surgical approach for MVr, setting a standard against which emerging percutaneous techniques can be measured. Findings will inform optimisation of cost-effective practice.Methods and analysis UK Mini Mitral is a multicentre, expertise based randomised controlled trial of minimally invasive thoracoscopically guided right minithoracotomy versus conventional sternotomy for MVr. The trial is taking place in NHS cardiothoracic centres in the UK with established minimally invasive mitral valve surgery programmes. In each centre, consenting and eligible patients are randomised to receive surgery performed by consultant surgeons who meet protocol-defined surgical expertise criteria. Patients are followed for 1 year, and consent to longer term follow-up.Primary outcome is physical functioning 12 weeks following surgery, measured by change in Short Form Health Survey (SF-36v2) physical functioning scale. Early and 1 year echo data will be reported by a core laboratory. Estimates of key clinical and health economic outcomes will be reported up to 5 years.The primary economic outcome is cost effectiveness, measured as incremental cost per quality-adjusted life year gained over 52 weeks following index surgery.Ethics and dissemination A favourable opinion was given by Wales REC 6 (16/WA/0156). Trial findings will be disseminated to patients, clinicians, commissioning groups and through peer reviewed publication.Trial registration number ISRCTN13930454
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