11 research outputs found

    Feministische Geographien und geographische Geschlechterforschung im deutschsprachigen Raum

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    Feministische Geographien und geographische Geschlechterforschung umfassen eine Vielzahl an Themenfeldern und Fragestellungen zum Zusammenhang von Raum und Geschlecht(lichkeit), die aus unterschiedlichen theoretischen Perspektiven in allen geographischen Bereichen behandelt werden können. In unserem Beitrag liefern wir einen Überblick ĂŒber Inhalte, Ziele und Entwicklungspfade von Geschlechter- und feministischer Forschung in der deutschsprachigen Geographie. Dieser Überblick ist in allgemeine Überlegungen zu Geschlechterforschung in den Sozialwissenschaften eingebettet und an verschiedenen geschlechtertheoretischen Perspektiven – Frauen-, GeschlechterverhĂ€ltnis-, MĂ€nner-/MĂ€nnlichkeits- und Geschlechtsforschung – orientiert. Entlang der Frage "Wie weiblich ist die Nacht?" werden die AusfĂŒhrungen zu den Fragestellungen, Blickachsen und Arbeitsweisen feministischer Geographien an zwei Beispielen konkretisiert und vertieft

    Making the Invisible Visible—On a Forgotten Contribution to the Early German Women’s Movement: Housing Reform at the Beginning of the Twentieth Century

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    Der Wohnungs- und StĂ€dtebau der Moderne gilt weitgehend als eine „MĂ€nnerdomĂ€ne”. In ihrer Schrift Die Wohnungsfrage ist Frauensache! zeigen Ulla Terlinden und Susanna von Oertzen demgegenĂŒber die vielfĂ€ltigen und einflussreichen BeitrĂ€ge der alten deutschen Frauenbewegung zur Wohnungsreform des frĂŒhen 20. Jahrhunderts und zum Neuen Bauen auf.The building of apartments and cities in modernity is seen often as a “male domain.” In the text The Apartment Question is Women’s Work! (Die Wohungsfrage ist Frauensache!), Ulla Terlinden and Susanna von Oertzen present the multiple and influential contributions of the early German women’s movement to housing reform at the beginning of the twentieth century as well as to Neues Bauen, an architectural style of the 1920s

    Verkörperte RÀume - "verrÀumte" Körper : zu einem feministisch-poststrukturalistischen VerstÀndnis der Wechselwirkungen von Körper und Raum

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    Menschliche Körper und RĂ€ume sind wechselseitig aufeinander bezogen und sehr Ă€hnlichen gesellschaftlichen Konstitutionsbedingungen unterworfen. Dessen ungeachtet wurde der Körper mit seinen Bedeutungen fĂŒr die Konstruktion und Aneignung von RĂ€umen in der Geographie bisher kaum thematisiert. Dieser Beitrag widmet sich aus feministisch-poststrukturalistischer Perspektive dem dynamischen WechselverhĂ€ltnis von Körpern und RĂ€umen. Besonders hervorgehoben werden dabei die Bedeutungen von Fremd- und Eigenwahrnehmung fĂŒr vielfĂ€ltige Raumaneignungsstrategien. Damit wird zugleich ein theoretischer Ansatz zur Diskussion gestellt, der neue Betrachtungs- und Analyseebenen eröffnet

    The management of acute venous thromboembolism in clinical practice - study rationale and protocol of the European PREFER in VTE Registry

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    Background: Venous thromboembolism (VTE) is a major health problem, with over one million events every year in Europe. However, there is a paucity of data on the current management in real life, including factors influencing treatment pathways, patient satisfaction, quality of life (QoL), and utilization of health care resources and the corresponding costs. The PREFER in VTE registry has been designed to address this and to understand medical care and needs as well as potential gaps for improvement. Methods/design: The PREFER in VTE registry was a prospective, observational, multicenter study conducted in seven European countries including Austria, France Germany, Italy, Spain, Switzerland, and the UK to assess the characteristics and the management of patients with VTE, the use of health care resources, and to provide data to estimate the costs for 12 months treatment following a first-time and/or recurrent VTE diagnosed in hospitals or specialized or primary care centers. In addition, existing anticoagulant treatment patterns, patient pathways, clinical outcomes, treatment satisfaction, and health related QoL were documented. The centers were chosen to reflect the care environment in which patients with VTE are managed in each of the participating countries. Patients were eligible to be enrolled into the registry if they were at least 18 years old, had a symptomatic, objectively confirmed first time or recurrent acute VTE defined as either distal or proximal deep vein thrombosis, pulmonary embolism or both. After the baseline visit at the time of the acute VTE event, further follow-up documentations occurred at 1, 3, 6 and 12 months. Follow-up data was collected by either routinely scheduled visits or by telephone calls. Results: Overall, 381 centers participated, which enrolled 3,545 patients during an observational period of 1 year. Conclusion: The PREFER in VTE registry will provide valuable insights into the characteristics of patients with VTE and their acute and mid-term management, as well as into drug utilization and the use of health care resources in acute first-time and/or recurrent VTE across Europe in clinical practice. Trial registration: Registered in DRKS register, ID number: DRKS0000479
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