121 research outputs found

    Craving and decision making in individuals with pathological buying

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    Das pathologische Kaufen gilt als klinisch relevantes PhĂ€nomen, bei dem Betroffene die Kontrolle ĂŒber ihr Kaufverhalten verlieren. Das PhĂ€nomen ist aktuell nicht psychiatrisch klassifiziert und obwohl Parallelen zu Suchterkrankungen gezogen werden, fehlen experimentelle Studien, die diese Parallelen untersuchen und in ein Gesamtmodell der Entstehung und Aufrechterhaltung der Störung integrieren. Diese ForschungslĂŒcke soll mit der vorliegenden kumulativen Dissertation geschlossen werden. Schrift 1 des Kumulus adressiert die NĂ€he zu Suchterkrankungen. Unter Anwendung eines Cue-Reactivity Paradigmas mit kaufbezogenen Bildern wurden subjektive und physiologische Cravingreaktionen (Suchtmittelverlangen) bei Personen mit pathologischem Kaufverhalten festgestellt. Schrift 2 widmet sich dem pathologischen Kaufen im Online-Kontext und fand ebenfalls Cravingreaktionen bei Personen mit einer Tendenz zum pathologischen Online-Kaufen. Die Suchtkonzeption aufgreifend konnte in Analogie zu einem Modell fĂŒr spezifische Formen einer Internetsucht gezeigt werden, dass der Zusammenhang zwischen einer prĂ€disponierenden Erregbarkeit durch Einkaufen und der Symptomschwere bezĂŒglich des Online-Kaufens durch die Nutzungserwartung mediiert wurde. Die Befunde aus Schrift 1 und 2 legen nahe, dass Cravingreaktionen, Belohnungsantizipation und Gratifikationsmechanismen in Analogie zu Suchterkrankungen einen wesentlichen Faktor in der dysfunktionalen Verhaltenssteuerung darstellen können. Schrift 3 untersucht Entscheidungsverhalten im Kontext von Suchterkrankungen bei pathologischem Kaufen. Es konnte gezeigt werden, dass Personen mit pathologischem Kaufverhalten Entscheidungsdefizite aufwiesen, wenn die Eintrittswahrscheinlichkeit und Konsequenzen einer Alternative unbekannt waren (AmbiguitĂ€t), wohingegen sie keine Schwierigkeiten zeigten, wenn diese explizit vorlagen (Risiko). Die Ergebnisse legen nahe, dass dysfunktionales Entscheidungsverhalten durch ein Defizit in der emotionalen Feedbackverarbeitung bei intakten kognitiven Funktionen erklĂ€rt werden kann. Die vorliegenden Befunde aus den Schriften 1-3 des Kumulus werden in Bezug auf ein Gesamtmodell diskutiert, welches im Einklang mit Dual-Prozess-Theorien der Selbstregulation davon ausgeht, dass Cravingreaktionen und ein dysfunktionales Entscheidungsverhalten kovariieren und damit die Entscheidungen fĂŒr die kurzfristig belohnende Alternative des Einkaufens ungeachtet der langfristig negativen Konsequenzen (Überschuldung, etc.) erklĂ€rt werden können. Zusammenfassend werden Parallelen des pathologischen Kaufens und Suchterkrankungen aufgezeigt und eine mögliche Klassifikation als Verhaltenssucht diskutiert.Pathological buying is a clinical relevant phenomenon, in which affected individuals lose control over their buying behavior. Currently, the phenomenon is not psychiatrically classified, and although parallels to addictive behaviors have been considered, there is a lack of experimental studies which investigate this relationship and integrate these findings with respect to a comprehensive model for the development and maintenance of the disorder. This cumulative dissertation aimed to address this research gap. Scripture 1 of the cumulus addresses the potential proximity to addictive behaviors and found craving reactions on a subjective and physiological level in a group of individuals with pathological buying by applying a cue-reactivity paradigm with shopping related pictures. Scripture 2 investigates pathological buying patterns in the online context and found craving in individuals with a tendency to pathological online buying. With respect to the addiction concept, in accordance with a current model for specific Internet addiction, it was demonstrated that the relationship of a predisposing excitability from shopping and the symptom severity of online shopping was mediated by specific online shopping expectancies. Taken together, the findings of scripture 1 and 2 emphasize the important role of craving, reward anticipation, and mechanisms of gratification with regard to the dysfunctional behavioral control of pathological buying. Scripture 3 addresses the role of decision making in the context of addictions for pathological buying. The results emphasize that individuals with pathological buying showed decision-making impairments when the probability of occurrence and consequences were unknown (ambiguity), whereas non-impairments were observed when they were explicitly given (risk). Potential correlates included emotional feedback-processing deficits, rather than executive dysfunctions. The findings of the scriptures 1-3 will be discussed in the context of a comprehensive model, which emphasizes in line with dual-process theories of self-regulation that craving and dysfunctional decision making may be related, explaining the preference for the short-term rewarding option of buying despite long-term negative consequences (such as financial difficulties, etc.). Altogether, parallels of pathological buying with addictive disorders are revealed and a potential classification with respect to behavioral addictions is discussed

    In vitro Evaluation des DLR BVADs : Entwicklung eines neuen implantierbaren, pulsatilen und biventrikulĂ€ren HerzunterstĂŒtzungssystems

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    In Deutschland leiden 1 - 2 % der Bevölkerung an chronischer Herzinsuffizienz (Mayer und Struber, 2009). Mit etwa 80000 neuen FĂ€llen pro Jahr und einer durchschnittlichen 5 Jahres MortalitĂ€t von 78,5 % ist die chronische Herzinsuffizienz eine der hĂ€ufigsten Ursachen einer stationĂ€ren Behandlung (Cowie et al., 1997; Goldberg et al., 2007; Massie und Shah, 1997). Im Jahr 2009 wurde nur jeder zweite fĂŒr eine Herztransplantation gelistete Patient auch tatsĂ€chlich operiert (Rahmel, 2014). Das MissverhĂ€ltnis zwischen Angebot und Nachfrage hat zu einer steten Entwicklung von Alternativen gefĂŒhrt. Maschinelle HerzunterstĂŒtzungssysteme, sogenannte VADs, haben sich neben der medikamentösen und der kardialen Resynchronisationstherapie als ein fester Bestandteil der chirurgischen Therapie der akuten und chronischen Herzinsuffizienz etabliert. Die im Jahr 2001 veröffentliche REMATCH Studie hat mit einer MortalitĂ€tsreduktion um 48% im Vergleich zu einer medikamentös behandelten Kontrollgruppe bereits gute Ergebnisse fĂŒr die Implantation von linksventrikulĂ€ren HerzunterstĂŒtzungssystemen als sogenannte Destination Therapie gezeigt. In dieser Studie wurden Implantatinfektionen, Blutungen, Thrombembolien und technisches Versagen als hĂ€ufigste Komplikationen beschrieben (Rose et al., 2001). Neuere Studien zeigen zudem, dass Patienten nach Implantation eines univentrikulĂ€ren Systems in 7 bis 39 % der FĂ€lle ein Rechtsherzversagen, das mit einer perioperativen MortalitĂ€t von ungefĂ€hr 40 % einhergeht, entwickeln (Drakos et al., 2010; Fitzpatrick 3rd et al., 2008; Matthews et al., 2008; Romano et al., 2010; Takeda et al., 2014). Das DLR BVAD ist ein neu entwickeltes, implantierbares, biventrikulĂ€res und pulsatiles HerzunterstĂŒtzungssystem, das zum Erzeugen des VAD-Flusses zwei unterschiedlich dimensionierte, kĂŒnstliche Ventrikel mittels einer Druckplatte wechselseitig komprimiert. Ein Ziel der im Rahmen dieser Dissertation durchgefĂŒhrten Experimente ist es, die hĂ€modynamische LeistungsfĂ€higkeit des DLR BVADs zu ermitteln. Zu diesem Zweck wurde eigens ein Simulations-Kreislauf entwickelt, der die genaue Erfassung sĂ€mtlicher Kreislaufparameter fĂŒr diskrete Blutdruck-Szenarien erlaubt. Aus den gewonnen Daten wurden Kennlinien und VAD-Funktionskurven fĂŒr beide kĂŒnstlichen Ventrikel erstellt. Der maximale VAD-Fluss des linken Ventrikels wird bei einer Nachlast von 100/60 mmHg und einer Frequenz von 120 bpm erreicht und betrĂ€gt 4,3 l/min. Der konstruktionsbedingt kleinere rechte Ventrikel erreicht einen maximalen VAD-Fluss von 3,7 l/min. Der gemessene VAD-Fluss hĂ€ngt in großem Maße von der Vorlast ab, dabei kann das DLR BVAD den grĂ¶ĂŸten Fluss bei einer Vorlast von ungefĂ€hr 30 mmHg erzeugen. Zusammenfassend wurde in der vorliegenden Dissertation gezeigt, dass das DLR BVAD ein vollfunktionstĂŒchtiges biventrikulĂ€res HerzunterstĂŒtzungssystem ist, das einen maximalen linksventrikulĂ€ren VAD-Fluss von 4,2 (±0,3) l/min und einen maximalen rechtsventrikulĂ€ren VAD-Fluss von 3,63 (±0,25) l/min bereitstellen kann. FĂŒr Patienten mit einer KörperoberflĂ€che von mehr als 1,7 m2 mĂŒssen grĂ¶ĂŸere Systeme zur VerfĂŒgung gestellt werden

    Cue-reactivity in behavioral addictions: A meta-analysis and methodological considerations

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    Background and aims Recent research has applied cue-reactivity paradigms to behavioral addictions. The aim of the current meta-analysis is to systematically analyze the effects of learning-based cue-reactivity in behavioral addictions. Methods The current meta-analysis includes 18 studies (29 data sets, 510 participants) that have used a cue-reactivity paradigm in persons with gambling (eight studies), gaming (nine studies), or buying (one study) disorders. We compared subjective, peripheral physiological, electroencephal, and neural responses toward addiction-relevant cues in patients versus control participants and toward addiction-relevant cues versus control cues in patients. Results Persons with behavioral addictions showed higher cue-reactivity toward addiction-relevant cues compared with control participants: subjective cue-reactivity (d = 0.84, p = .01) and peripheral physiological and electroencephal measures of cue-reactivity (d = 0.61, p  Discussion and conclusions Cue-reactivity not only exists in substance-use disorders but also in gambling, gaming, and buying disorders. Future research should differentiate between cue-reactivity in addictive behaviors and cue-reactivity in functional excessive behaviors such as passions, hobbies, or professions

    Facets of impulsivity and related aspects differentiate among recreational and unregulated use of Internet pornography

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    Background and aims: Unregulated Internet pornography (IP) use is discussed as a clinically significant disorder. Because of its primarily rewarding nature, IP is a predestinated target for addictive behaviors. However, not every user develops an unregulated usage pattern. In fact, most users tend to use IP recreationally. Impulsivity-related constructs have been identified as promoters of addictive behaviors. It is unclear whether these impulsivity-related constructs are specific for unregulated IP use or also play a role in recreational but frequent behaviors. In this study, we investigated impulsive tendencies (trait impulsivity, delay discounting, and cognitive style), craving toward IP, attitude regarding IP, and coping styles in individuals with recreational–occasional, recreational–frequent, and unregulated IP use. Methods: A total of 1,498 heterosexual males participated in an online survey. Groups of individuals with recreational–occasional use (n = 333), recreational–frequent use (n = 394), and unregulated use (n = 225) of IP were identified by screening instruments. Results: Craving and attitude regarding IP as well as delay discounting and cognitive and coping styles differed between groups. Individuals with unregulated use showed the highest scores for craving, attentional impulsivity, delay discounting, and dysfunctional coping, and lowest scores for functional coping and need for cognition. Recreational–frequent users had the most positive attitude toward IP. Motor and non-planning impulsivity did not differ between groups. Discussion and conclusions: The results indicate that some facets of impulsivity and related factors such as craving and a more negative attitude are specific for unregulated IP users. The results are also consistent with models on specific Internet use disorders and addictive behaviors

    Which conditions should be considered as disorders in the International Classification of Diseases (ICD-11) designation of “other specified disorders due to addictive behaviors”?

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    © 2020 The Author(s). This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium for non-commercial purposes, provided the original author and source are credited, a link to the CC License is provided, and changes – if any – are indicated.Background: Gambling and gaming disorders have been included as “disorders due to addictive behaviors” in the International Classification of Diseases (ICD-11). Other problematic behaviors may be considered as “other specified disorders due to addictive behaviors (6C5Y).” Methods: Narrative review, experts’ opinions. Results: We suggest the following meta-level criteria for considering potential addictive behaviors as fulfilling the category of “other specified disorders due to addictive behaviors”:1. Clinical relevance: Empirical evidence from multiple scientific studies demonstrates that the specific potential addictive behavior is clinically relevant and individuals experience negative consequences and functional impairments in daily life due to the problematic and potentially addictive behavior.2. Theoretical embedding: Current theories and theoretical models belonging to the field of research on addictive behaviors describe and explain most appropriately the candidate phenomenon of a potential addictive behavior.3. Empirical evidence: Data based on self-reports, clinical interviews, surveys, behavioral experiments, and, if available, biological investigations (neural, physiological, genetic) suggest that psychological (and neurobiological) mechanisms involved in other addictive behaviors are also valid for the candidate phenomenon.Varying degrees of support for problematic forms of pornography use, buying and shopping, and use of social networks are available.These conditions may fit the category of “other specified disorders due to addictive behaviors”. Conclusion: It is important not to overpathologize everyday-life behavior while concurrently not trivializing conditions that are of clinical importance and that deserve public health considerations. The proposed meta-level-criteria mayhelp guide both research efforts and clinical practice.Peer reviewe

    Treatments for compulsive buying: A systematic review of the quality, effectiveness and progression of the outcome evidence

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    Background and aims This review appraises the progression and status of the evidence base for the treatment of compulsive buying disorder (CBD), in order to highlight what currently works and to prompt useful future research. Methods Online databases ISI Web of Knowledge, PsycINFO, and PubMed via Ovid were searched at two time points. Two quality checklists and an established model of therapy evaluation (hourglass model) evaluated the quality and progression of both psychotherapy and pharmacotherapy treatments for CBD. Uncontrolled effect sizes were calculated and meta-regression analyses were performed regarding treatment duration. Results A total of 29 articles met the inclusion criteria, which were divided into psychotherapy (n = 17) and pharmacotherapy treatments (n = 12). Of the 29 studies, only 5 studies have been tested under conditions of high methodological quality. Both forms of treatment had been evaluated in a haphazard manner across the stages of the hourglass model. Although large effects were demonstrated for group psychotherapy and pharmacotherapy, such evidence of effectiveness was undermined by poor study quality and risk of publication bias. Long-term CBD treatment was associated with improved outcome with pharmacotherapy, but not when delivering psychotherapy. Discussion Group psychotherapy currently appears the most promising treatment option for CBD. Poor methodological control and sporadic evaluation of specific treatments have slowed the generation of a convincing evidence base for CBD treatment. Defining the active ingredients of effective CBD treatment is a key research goal
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