5,335 research outputs found

    Minority share acquisitions and collusion : evidence from the introduction of national leniency programs

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    There is a growing concern that minority shareholding (MS) in rival firms may facilitate collusion. To examine this concern, we exploit the fact that leniency programs (LPs) are generally recognized as a shock that destabilizes collusive agreements and study the effect that the introduction of an LP has on horizontal MS acquisitions. Using data from 63 countries over the period 1990-2013, we find a large increase in horizontal MS acquisitions in the year in which an LP is introduced, especially in large rivals. The effect is present however only in countries with an effective antitrust enforcement and low levels of corruption and only when the acquisitions involve stakes of 10%-20%. These results suggest that MS acquisitions may stabilize collusive agreements that were destabilized by the introduction of the LP

    Striatal dopamine transporters and cognitive function in Parkinson's disease

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    Background Idiopathic Parkinson’s disease (PD) is characterized by clinical motor symptoms including hypokinesia, rigidity and tremor. In addition to the movement disorder, cognitive deficits are commonly described. In the present study, we applied FP‐CIT SPECT to investigate the impact of nigrostriatal dopaminergic degeneration on cognitive function in PD patients. Methods Fifty‐four PD patients underwent [123I]FP‐CIT SPECT and CERAD (Consortium to Establish a Registry for Alzheimer’s Disease) testing. FP‐CIT SPECT visualized the density of presynaptic dopamine transporters in both striata, each subdivided into a limbic, executive and sensorimotor subregion according to the atlas of Tziortzi et al (Cereb Cortex 24, 2014, 1165). CERAD testing quantified cognitive function. Results In the CERAD testing, PD patients exhibited deficits in the domains of semantic memory, attention, visuospatial function, non‐verbal memory and executive function. After correction for multiple testing, the performance of the subtests Figure Recall and Trail‐Making Test A correlated significantly with FP‐CIT uptake into the ipsilateral executive subregion. The performance of the subtest Figure Saving correlated significantly with FP‐CIT uptake into the contralateral executive subregion. Conclusions The significant correlation between cognitive function and density of nigrostriatal dopamine transporters, as assessed by FP‐CIT SPECT, indicate that striatal dopaminergic pathways—primarily the executive striatal subregion—are relevant to cognitive processing in PD

    Strategieoptionen zur Realisierung einer 100%igen Biofütterung bei Monogastriern im ökologischen Landbau

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    Die Umstellung auf 100%ige Biofütterung innerhalb der nächsten drei Jahre stellt eine große Herausforderung in der Monogastrierfütterung dar. Die in diesem Dossier vorgestellten Lösungsoptionen sind hinsichtlich ihrer Implementierungsmöglichkeit sehr unterschiedlich zu bewerten: Manche Optionen, wie beispielsweise die bakterielle Aminosäureherstellung, setzen noch erhebliche Forschungsarbeiten voraus, andere, wie die Verfütterung von bestimmten Silagen, sind bereits bewerte Praxis bei der Fütterung von Wiederkäuern, müssen allerdings erst noch auf Monogastrier angepasst werden. Während für die bakterielle Aminosäureherstellung entsprechende Bakterienstämme in ihrer Leistungsfähigkeit optimiert und geeignete Biosubstrate gefunden werden müssen, müssen bei der Silagebereitung und -verfütterung vor allem noch verbesserte technische Lösungen gefunden und installiert werden, damit das darin vorhandene Potenzial zur Entfaltung kommt

    Cerebral and Extracranial Neurodegeneration are Strongly Coupled in Parkinson’s Disease

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    In idiopathic Parkinson’s disease (PD), a generalized Lewy body type-degeneration in the brain as well as extracranial organs was identified. It is unclear, whether cerebral and extracranial Lewy body type-degeneration in PD are coupled or not. To address this question, cerebral [123I]FP-CIT SPECT – to quantify cerebral nigrostriatal dopaminergic degeneration – and myocardial [123I]MIBG scintigraphy – to quantify extracranial myocardial sympathetic degeneration – were performed in 95 PD patients and 20 healthy controls. At each Hoehn and Yahr stage separately, myocardial MIBG uptake correlated significantly with striatal FP-CIT uptake. No such correlation was found in the controls. Cerebral and extracranial Lewy body type-degeneration in PD do not develop independently from each other but develop in a strongly coupled manner. Obviously cerebral and extracranial changes are driven by at least similar pathomechanisms. Our findings in controls contradict a physiological correlation between nigrostriatal dopaminergic and myocardial sympathetic function

    Search for Short-Term Periodicities in the Sun's Surface Rotation: A Revisit

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    The power spectral analyses of the Sun's surface equatorial rotation rate determined from the Mt. Wilson daily Doppler velocity measurements during the period 3 December 1985 to 5 March 2007 suggests the existence of 7.6 year, 2.8 year, 1.47 year, 245 day, 182 day and 158 day periodicities in the surface equatorial rotation rate during the period before 1996. However, there is no variation of any kind in the more accurately measured data during the period after 1995. That is, the aforementioned periodicities in the data during the period before the year 1996 may be artifacts of the uncertainties of those data due to the frequent changes in the instrumentation of the Mt. Wilson spectrograph. On the other hand, the temporal behavior of most of the activity phenomena during cycles 22 (1986-1996) and 23 (after 1997) is considerably different. Therefore, the presence of the aforementioned short-term periodicities during the last cycle and absence of them in the current cycle may, in principle, be real temporal behavior of the solar rotation during these cycles.Comment: 11 pages, 6 figures, accepted for publication in Solar Physic

    Tabakentwöhnungsmaßnahmen in der allgemeinärztlichen Versorgung: Implementierung, Effektivität und Wege einer optimierten Allokation

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    Hintergrund / Ziel der Studie: Im Bereich der Tabakentwöhnung existieren mittlerweile zahlreiche erprobte therapeutische Maßnahmen und Medikamente. Dennoch ist die Inanspruchnahme vorhandener Entwöhnungsangebote sehr dürftig. Es besteht die begründete Hoffnung, dass durch eine stärkere Einbeziehung der Hausärzte in den Bereich der Tabakentwöhnung eine Versorgungslücke geschlossen werden könnte. Die Studie soll Durchführbarkeit und Erfolg einer solchen Ausweitung des Anbieterkreises von Tabakentwöhnungsmaßnahmen im Hausarztbereich untersuchen. Unterschiedliche bereits vorhandene Therapieansätze werden hierbei hinsichtlich Effektivität und Effizienz in der allgemeinärztlichen Routineversorgung miteinander verglichen. Methoden: In Phase I der Studie werden bundesweit Patienten in mehr als 800 Arztpraxen an einem Stichtag per Fragebogen zu ihrer Gesundheit und ihrem Rauchverhalten befragt. In Phase II werden die in Phase I identifizierten entwöhnungswilligen Raucher in ausgewählten Arztpraxen für die Intervention rekrutiert und randomisiert vier Gruppen mit (idealerweise) jeweils 250 Personen zugeteilt: einer Bupropion SR (Zyban®)-Gruppe, einer Nikotinersatzmittel-Gruppe, einer Verhaltenstherapie-Gruppe und einer Kontrollgruppe. Die Behandlung erfolgt jeweils durch die Ärzte in ihren Praxen unter Supervision und mit Unterstützung durch Studienmonitore. Erwartete Ergebnisse: In Abhängigkeit von Merkmalen des Arztes und seiner Praxis auf der einen Seite sowie Merkmalen der betroffenen Patienten auf der anderen, sollte die Akzeptanz, Durchführbarkeit und Wirksamkeit der ausgewählten Therapieansätze unterschiedlich ausfallen. Insgesamt sollte jedoch jede Therapiebedingung gegenüber der Kontrollbedingung hinsichtlich ihrer Effektivität überlegen sein. Im 6-Monats Follow-up sollte die Zyban-Gruppe gegenüber allen anderen Gruppen die höchste Abstinenzquote aufweisen. Schlussfolgerung: Die Ergebnisse sollten Hinweise auf Möglichkeiten einer bedarfsgerechten, optimierten Allokation vorhandener Maßnahmen zur Tabakentwöhnung in der allgemeinärztlichen Versorgung liefern.Background / aim of the study: Although a number of efficacious smoking cessation measures and medications do exist, only a small number of smokers (tobacco users) make use of them. A stronger engagement of general practitioners (GPs) in the field of smoking cessation might help to improve health care in this important area. The study will investigate feasibility and effectiveness of different readily available smoking cessation measures under routine conditions in primary health care practices. Method: In phase I of the study patients' health status and tobacco consumption are assessed by means of questionnaires provided on a nationwide appointed date in more than 800 general practices in Germany. In phase II selected practices offer smoking cessation treatments to identified smokers. Participants recruited will be randomly assigned to four groups ideally consisting of 250 subjects each: A bupropion SR (Zyban©) condition, a nicotine replacement therapy (NRT) group, a cognitive-behavioural treatment (CBT) group and a control condition. Treatments will be conducted by GPs in their practices under supervision of study monitors offering therapeutical and organisational support. Expected results: Acceptance, feasibility, and effectiveness of smoking cessation treatments offered will differ depending on GP and patient characteristics. Overall, success-rates (while success is primarily defined as abstinence from tobacco use) should be higher in all therapeutic conditions as compared to controls. In the 6-month follow-up abstinence rates are expected to be highest in the bupropion SR group. Conclusion: Results should yield indications for an improved allocation of available smoking cessation measures in primary care

    On the Amplitude of Convective Velocities in the Deep Solar Interior

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    We obtain lower limits on the amplitude of convective velocities in the deep solar convection zone based only on the observed properties of the differential rotation and meridional circulation together with simple and robust dynamical balances obtained from the fundamental MHD equations. The linchpin of the approach is the concept of gyroscopic pumping whereby the meridional circulation across isosurfaces of specific angular momentum is linked to the angular momentum transport by the convective Reynolds stress. We find that the amplitude of the convective velocity must be at least 30 m s1^{-1} in the upper CZ (r0.95Rr \sim 0.95 R) and at least 8 m s1^{-1} in the lower CZ (r0.75Rr \sim 0.75 R) in order to be consistent with the observed mean flows. Using the base of the near-surface shear layer as a probe of the rotational influence, we are further able to show that the characteristic length scale of deep convective motions must be no smaller than 5.5--30 Mm. These results are compatible with convection models but suggest that the efficiency of the turbulent transport assumed in advection-dominated flux-transport dynamo models is generally not consistent with the mean flows they employ.Comment: 16 pages, 4 figures, accepted to the Astrophysical Journa

    Meridional circulation dynamics in a cyclic convective dynamo

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    Surface observations indicate that the speed of the solar meridional circulation in the photosphere varies in anti-phase with the solar cycle. The current explanation for the source of this variation is that inflows into active regions alter the global surface pattern of the meridional circulation. When these localized inflows are integrated over a full hemisphere, they contribute to slowing down the axisymmetric poleward horizontal component. The behavior of this large-scale flow deep inside the convection zone remains largely unknown. Present helioseismic techniques are not sensitive enough to capture the dynamics of this weak large-scale flow. Moreover, the large time of integration needed to map the meridional circulation inside the convection zone, also masks some of the possible dynamics on shorter timescales. In this work we examine the dynamics of the meridional circulation that emerges from a 3D MHD global simulation of the solar convection zone. Our aim is to assess and quantify the behavior of meridional circulation deep inside the convection zone where the cyclic large-scale magnetic field can reach considerable strength. Our analyses indicate that the meridional circulation morphology and amplitude are both highly influenced by the magnetic field via the impact of magnetic torques on the global angular momentum distribution. A dynamic feature induced by these magnetic torques is the development of a prominent upward flow at mid-latitudes in the lower convection zone that occurs near the equatorward edge of the toroidal bands and that peaks during cycle maximum. Globally, the dynamo-generated large-scale magnetic field drives variations in the meridional flow, in stark contrast to the conventional kinematic flux transport view of the magnetic field being advected passively by the flow.Centra-ISTGRPS-UdeMNatural Sciences and Engineering Research Council of CanadaNational Science FoundationUniversity of the Algarveinfo:eu-repo/semantics/publishedVersio

    Grundlagen und Forschungsstrategien regionaler Bedarfs- und Allokationsforschung am Beispiel des ASAT-F1-Projektes

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    Hintergrund und Fragestellung: Weiter steigende Raten des Konsums psychotroper Substanzen und klinisch bedeutsamer Substanzstörungen vor allem bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen, veränderte Gebrauchs- und Problemkonstellationen der Konsumentengruppen und die Einführung neuer Therapien und Versorgungsmodelle (Prävention, Frühintervention, Therapie und Rehabilitation) erfordern insbesondere angesichts der begrenzten Finanz- und Versorgungsressourcen neue Bedarfs- und Allokationsmodelle. Diese sollen praxisnah und effizient zu entscheiden helfen wann, bei welchen Rahmenbedingungen, welche Interventionsart und -strategie die individuell erfolgversprechendste ist. Diese Fragen werden in einem Forschungsprojekt des Suchtforschungsverbundes ASAT bearbeitet, das in einer umschriebenen Region mittels schrittweiser, epidemiologisch basierter Bedarfsund Bedürfnisanalysen die Ableitung und Priorisierung von institutionellen und therapeutischen Zuordnungsstrategien untersucht. Methodik: Basierend auf einem prospektiv-epidemiologischen Design wurden (1) bei einer repräsentativen regionalen Bevölkerungsstichprobe (EDSP-Studie) Inzidenzmuster, Spontanverlauf, Risikofaktoren und Konsequenzen des Substanzgebrauchs, -missbrauchs und der -abhängigkeit sowie Inanspruchnahmeverhalten, gedeckter und ungedeckter Bedarf beurteilt. (2) Ergänzt wird diese Erhebung durch eine Gesamterfassung und Evaluation des regionalen Suchthilfesystems. (3) Über statistische Analysen von Verläufen und Suchthilfeangeboten in der Region sollen "natürliche" Allokationsprozesse dargestellt und "outcome"-orientiert bewertet werden. (4) Anhand der dabei sichtbaren Mängel und Defizite können dann zusammen mit den Einrichtungen verbesserte Allokationsrichtlinien für einzelne sowie Gruppen von Patienten abgeleitet werden. Die Ergebnisse sollen in das regionale Suchhilfesystem übertragen werden. Ergebnisse und Diskussion: Erste Ergebnisse des Projekts bestätigen die Möglichkeit, Risikogruppen über spezifische Verlaufsanalysen zu identifizieren (z.B. regelmäßige Cannabiskonsumenten, Mehrfachkonsumenten, mehr weibliche Konsumenten mit einem höherem Abhängigkeitsrisiko). Die Inanspruchnahmemuster deuten in Teilbereichen (Frühintervention) auf ein hohes Ausmaß ungedeckten Bedarfs hin und scheinen neue Allokationsentwürfe zu erfordern. Den Einrichtungsträgern und regional Verantwortlichen der Suchthilfe können nach Auswertung weiterer Daten umfassende Bedarfsabschätzungen und verschiedene alternative Allokationsmodelle basierend auf der Perspektive von KlientInnen/ PatientInnen bereitgestellt werden.Background and Aims: Increasing rates of substance use and substance use disorders especially in adolescents and young adults, changing patterns of use and associated problems and the introduction of new therapies and programs of care (prevention, early intervention, therapy, rehabilitation) require new need and allocation models especially because of restricted financial and care resources. These models should provide a rational basis for the improvement of allocation processes as well as setting priorities in the provision and restructuring of community and patientoriented interventions. In the present paper, we will present a project of the ASAT research network program which aims at a multi-staged, integrated epidemiology-based need and program evaluation in an area to determine institutional and therapeutical allocation processes. Methods: Based on a prospective epidemiological design, (1) prevalence and incidence, risk factors and course of substance use, abuse and dependence are investigated in a representative sample of the community-based EDSP study. Additionally, helpseeking behaviors, met and unmet need are assessed. (2) The investigation is supplemented by a survey of all substance use services in the area. (3) Course of substance use and service provision of substance use services in the area will be analyzed and reviewed to identify natural allocation processes and to determine the outcome. (4) With the knowledge of deficits and unmet need, improved allocation guidelines for specific groups of clients and patients will be developed. The results will be transferred into the regional health care system. Results and discussion: First results show that the identification of new risk groups with the help of course typologies is possible. The patterns of help-seeking point to a high rate of unmet need, especially with regard to the targeted early intervention, and a need of alternative allocation models. After the assessment and the overall data analyses, need evaluations and several alternative allocation models based on the clients'/patients' perspective will be provided

    NISAS-2000 - die "Nationwide Insomnia Screening and Awareness Study": Insomnien und Schlafstörungen in der allgemeinärztlichen Versorgung

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    ZIEL: Ermittlung der Stichtagsprävalenz von Insomnie und anderen Schlafstörungen in deutschen Allgemeinarztpraxen sowie Bestimmung hausärztlicher Erkennensraten. METHODIK: Bundesweite Zufallsauswahl von 539 Arztpraxen. Charakterisierung der Arzt- und Praxismerkmale mittels initialer Vorstudie. Darauf folgend eine Stichtagsbefragung aller Hausarzt-Patienten mittels Schlaffragebogen (PSQI) und klinischen Fragen (N = 19155 Fälle) sowie klinisch-ärztliche Beurteilung durch den behandelnden Artz mittels CGI und Fragebogen. ERGEBNISSE: 1. Trotz nur moderater Kompetenzeinschätzungen hinsichtlich Diagnose und Therapie behandeln Hausärzte Insomnien und andere Schlafstörungen vorwiegend selbst, auch wenn diese einen hohen Behandlungsaufwand erfordern. 2. Die Stichprobe kann als typisch für die Hausarzt-Klientel angesehen werden. 3. Schlafstörungen sind der dritthäufigste Konsultationsanlass. Nahezu jeder zweite Patient berichtete, in den vergangenen 2 Wochen unter Schlafbeschwerden gelitten zu haben, 26,5% erfüllten aufgrund der subjektiven Angaben die Studienkriterien (DSM-IV) für Insomnie. 4. Auch die Ärzte beurteilten 46,4% aller ihrer Patienten mittels CGI zumindest als Grenzfälle einer Schlafstörung, 85,6% wurden als chronisch eingeordnet. Die ärtzlich beurteilte Insomnieprävalenz betrug 25,9%, die anderer Schlafstörungen 13,7%. 5. Nur 54,3% aller Insomniepatienten wurden auch als solche vom Hausarzt diagnostiziert. DISKUSSION: Die Studie liefert erstmals bundesrepräsentative, differenzierte epidemiologische Daten zu der Prävalenz, dem Schweregrad, den Einschränkungen und den Verlaufsmustern von Insomnien und Schlafstörungen. Die außerordentlich große Häufigkeit und die zum Teil markanten Defizite hinsichtlich Erkennen und Diagnostik in der primärärztlichen Versorgungen werden diskutiert.AIM: To estimate the point prevalence of insomnia, recognition and prescription behavior in primary care. METHODS: Nationwide sample of 539 primary care settings along with their characterization (stage 1). Standardized assessment of all attenders (N = 19.155 patients) on the NISAS target day using a sleep questionnaire (PSQI) and additional questions to cover psychosocial and additional clinical variables. All patients were evaluated by the primary care doctors using a standardized clinical appraisal questionnaire, including a CGI-rating. RESULTS: Prevalence insomnia according to DSM-IV was 26.5%. Recognition of presence of any clinically significant sleep disorder was 72%, recognition of insomnia was poor 54.3%. 85.6% of insomnia patients were rated as chronic. Close to 50% of all insomnia cases did not receive a specific insomnia therapy. Herbals, followed by hypnotics and sedatives and antidepressants were the three most frequent treatments applied, psychotherapy was only seldomly indicated. DISCUSSION: NISAS provides for the first time nationally representative estimates of interventions for insomnia in primary care. The relatively low treatment rates and the high proportion of chronic patients receiving longterm prescription of benzodiazepines seem to be critical. Priorities for future agenda to improve this situation are discussed
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