11942 research outputs found

    Drug solubility in biorelevant media in the context of an inhalation-based biopharmaceutics classification system (iBCS)

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    An inhalation-based Biopharmaceutics Classification System for pulmonary drugs (iBCS) holds the perspective to allow for scientifically sound prediction of differences in the in vivo performance of orally inhaled drug products (OIDPs). A set of nine drug substances were selected, that are administered via both the oral and pulmonary routes. Their solubility was determined in media representative for the oral (Fasted State Simulated Intestinal Fluid (FaSSIF)) and pulmonary (Alveofact medium and Simulated Lung Fluid (SLF)) routes of administration to confirm the need for a novel approach for inhaled drugs. The complexity of these media was then stepwise reduced with the purpose of understanding the contribution of their components to the solubilizing capacity of the media. A second reason for varying the complexity was to identify a medium that would allow robust but accurate dissolution testing. Hence, Hank’s balanced salt solution (HBSS) as a medium used in many in vitro biological tests, non-buffered saline solution, and water were included. For some drug substances (salbutamol sulfate, tobramycin, isoniazid, and tiotropium bromide), no significant differences were observed between the solubility in the media used. For other drugs, however, we observed either just small (rifampicin, budesonide, salmeterol) or unexpectedly large differences (beclomethasone dipropionate). Based on the minimum theoretical solubility required for their common pulmonary dose in 10 ml of lung lining fluid, drug solubility was classified as either high or low. Two high solubility and two low solubility compounds were then selected for refined solubility testing in pulmonary relevant media by varying their content of phospholipids, surfactant proteins and other proteins. The solubility of drug substances in simulated lung lining fluids was found to be dependent on the physicochemical properties of the drug substance and the composition of the media. While a pulmonary dissolution medium that would fit all drugs could not be established, our approach may provide guidance for finding the most suitable dissolution medium for a given drug substance and better designing in vitro tests for predicting the in vivo performance of inhalable drug products

    Wie Informationsdichte Extraposition beeinflusst. Eine Korpusuntersuchung an wissenschaftlichen Texten des frühen Neuhochdeutschen

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    Die vorliegende Arbeit untersucht die Nachfeldstellung von Nominalphrasen, Präpositionalphrasen und Relativsätzen in wissenschaftlichen Texten des Zeitraums von 1650 bis 1900 mit einer Korpusstudie. Sie setzt Extraposition in Zusammenhang mit Verarbeitung. Dabei wird angenommen, dass das Nachfeld Vorteile für die Verarbeitung bietet, da hier alle notwendigen Aktanten des Satzes aufgrund der erfolgten Verarbeitung der rechten Satzklammer entweder bekannt sind oder mit (größerer) Sicherheit vorhergesagt werden können. Somit ist im Nachfeld mehr kognitive Kapazität zur Verarbeitung lexikalischer Information frei. Um diese erwartungsbasierte Verarbeitung auch im historischen Kontext operationalisieren zu können, wird Surprisal im Sinne von Shannon (1948), Hale (2001) und Levy (2008) genutzt. Gleichzeitig ist aufgrund der bisherigen Forschung, die Extraposition vor allem mit Länge assoziiert, auch ein gedächtnisbasierter Verarbeitungsansatz in die Betrachtung von Extraposition eingeflossen. Außerdem wurde untersucht, ob Extraposition von der konzeptionellen Mündlichkeit eines Textes (vgl. Koch & Österreicher 2007, Ortmann & Dipper 2024) beeinflusst wird. Auch Veränderungen innerhalb der untersuchten Periode wurden betrachtet. Daraus ergeben sich drei Hypothesen: 1) Relativsätze und Nominal- sowie Präpositionalphrasen mit hohen Surprisalwerten werden ausgelagert. 2a) Auslagerung wird verstärkt in mündlichkeitsnahen Texten verwendet. 2b) In Texten, die mündlichkeitsnäher sind, ist der Einfluss von hohen Surprisalwerten größer als in schriftlichkeitsnahen Texten. 3) Über die Zeit wird der Einfluss der Informationsdichte auf Auslagerung geringer. Zur Überprüfung dieser Hypothesen wurde ein Korpus aus medizinischen und theologischen Texten aus dem Deutschen Textarchiv (DTA, BAW 2019) gebildet. Darin wurden händisch alle extraponierten Nominal- und Präpositionalphrasen mit Gegenstücken, sog. Minimalpaaren, sowie alle adjazenten und extraponierten Relativsätze, die Satzklammern und gegebenenfalls Antezedenzien annotiert. Ebenso wurden die lemmabasierten Skipgramwerte pro 50-Jahresstufe über das Tool von Kusmirek et al. (2023) berechnet. Aus den so ermittelten Werten wurde das „durchschnittliche Surprisal“ der eingebetteten beziehungsweise extraponierten (Teil-)Konstituenten berechnet. Über das COAST-Tool (Ortmann & Dipper 2022, 2024) wurde der Orality Score, ein automatisierter Score zur Bestimmung der Mündlichkeitsnähe, ermittelt. Zusätzlich wurde die Länge für jede Konstituente bestimmt. Insgesamt konnte gezeigt werden, dass Surprisalwerte vor allem die Position von Nominalphrasen vorhersagen können, was mit deren vielfältigeren Funktionen – verglichen mit den Präpositionalphrasen und attributiven Relativsätzen – erklärt wird. Bei den beiden anderen Phänomenen spielt die Länge eine größere Rolle. Des Weiteren finden sich Unterschiede zwischen den beiden Genres, die mit den Inhalten der Texte und der Schreibpraxis der jeweiligen Autorengruppen sowie Veränderungen in den beiden Wissenschaftsrichtungen in Zusammenhang gebracht werden. Die untersuchten theologischen Texte sind außerdem mündlichkeitsnäher als die medizinischen Texte. Beide Genre werden über den untersuchten Zeitraum hinweg aber schriftlichkeitsnäher, was auch für eine Annäherung beider Schreibstile zu sprechen scheint. Zudem kann der Zusammenhang zwischen Mündlichkeitsnähe und Extraposition nur für Nominalphrasen bestätigt werden. Bei einer Zweiteilung des Korpus in mündlichkeitsnahe und schriftlichkeitsnahe Texte zeigt sich, dass die Surprisalwerte eher in den mündlichkeitsnahen Texten Extraposition erklären können. Im Zusammenhang mit der dritten Hypothese wurde gezeigt, dass die Bedeutung der Länge die der Surprisalwerte in jüngeren Texten übersteigt. Es wurde dafür argumentiert, dass eine Gewöhnung an kürzere Satzrahmen erfolgte und die Schreibpraxis der Theologen und Mediziner professioneller wird. Neben den Unterschieden zwischen den Genres und den Registern, stellt die Arbeit vor allem die Bedeutung der Satzklammer für die Verarbeitung in den Mittelpunkt.Gefördert durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) – Projektnummer 232722074 – SFB 110

    Genetic Association and Differential RNA Expression of Histone (De)Acetylation-Related Genes in Pemphigus Foliaceus—A Possible Epigenetic Effect in the Autoimmune Response

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    Pemphigus foliaceus (PF) is an autoimmune skin blistering disease characterized by antidesmoglein-1 IgG production, with an endemic form (EPF) in Brazil. Genetic and epigenetic factors have been associated with EPF, but its etiology is still not fully understood. To evaluate the genetic association of histone (de)acetylation-related genes with EPF susceptibility, we evaluated 785 polymorphisms from 144 genes, for 227 EPF patients and 194 controls. Carriers of HDAC4_rs4852054*A were more susceptible (OR = 1.79, p = 0.0038), whereas those with GSE1_rs13339618*A (OR = 0.57, p = 0.0011) and homozygotes for PHF21A_rs4756055*A (OR = 0.39, p = 0.0006) were less susceptible to EPF. These variants were not associated with sporadic PF (SPF) in German samples of 75 SPF patients and 150 controls, possibly reflecting differences in SPF and EPF pathophysiology. We further evaluated the expression of histone (de)acetylation-related genes in CD4+ T lymphocytes, using RNAseq. In these cells, we found a higher expression of KAT2B, PHF20, and ZEB2 and lower expression of KAT14 and JAD1 in patients with active EPF without treatment compared to controls from endemic regions. The encoded proteins cause epigenetic modifications related to immune cell differentiation and cell death, possibly affecting the immune response in patients with PF

    EEG-Veränderungen vor und nach Herzoperationen bei Kindern mit angeborenen Herzfehlern

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    Zusammenfassung Hintergrund: Neurologische Komplikationen und kognitive Beeinträchtigungen können nach einer Herzkor rekturoperation unter Einsatz der Herz-Lungen-Maschine (HLM) mit oder ohne Kreislaufstill stand auftreten. Die häufigsten neurologischen Komplikationen nach Herzoperation bei Kin dern mit angeborenen Herzfehlern unter Einsatz der HLM sind zerebrale Ischämien und Hä morrhagien sowie zerebrale Krampfanfälle und eine daraus resultierende mögliche dauerhafte physische und kognitive Beeinträchtigung. Verschiedene neurophysiologische Überwachungssysteme wurden eingesetzt, um neurologi sche Komplikationen und mögliche Hirnverletzungen bei Säuglingen und Kindern während und nach Herzoperationen frühzeitig zu erkennen. Die Rolle der Elektroenzephalographie (EEG) bei Säuglingen und Kindern nach Herzoperati onen unter Verwendung der HLM mit einem Risiko für neurologische Folgeerkrankungen wurde nur in sehr wenigen Studien systematisch untersucht. Patienten und Methode: Retrospektive Kohortenstudie im Zeitraum von 01/2004 bis 12/2007 am Universitätsklinikum des Saarlandes (Klinik für Pädiatrische Kardiologie und Klinik für All gemeine Pädiatrie und Neonatologie). Fragestellung: Ziel dieser retrospektiven Studie war die Untersuchung der Rolle von routinemäßigen EEG Untersuchungen zur Detektion neurologischer Komplikationen nach Herzoperationen bei Kin dern mit angeborenen Herzfehlern unter Verwendung der HLM. Ergebnisse: Bei 313 Patienten (Alter: 54,2±55,7 Monate) mit initialem unauffälligen EEG nach Herzoperation unter Verwendung einer HLM (Operationsdauer: 146,0±58,9 Minuten; Aorten klemmzeit: 34,1±19,1 Minuten) wurde im Durchschnitt 2,4±1,8 Tage vor und 11,6 ± 5,3 Tage nach Herzoperation eine 19-Kanal-EEG-Aufzeichnung durchgeführt. Ein pathologisches EEG wurde nur bei 8 von 313 Patienten (2,5%; fokale Verlangsamung (1), generalisierte Verlang samung (5), epileptiforme Entladungen (2) festgestellt, während das EEG bei den übrigen 305 Patienten (97,5%) normal war. Bei einem Patienten wurde eine intrazerebrale Pathologie im cMRT (Ischämie) beobachtet; bei 5 der 8 Patienten wurden EEG-Kontrollen durchgeführt, die normale Befunde ergaben. Keines der 8 Kinder zeigte post-operativ zum Zeitpunkt der Entlas sung aus der stationären Akutbehandlung neue fokale neurologische Defizite oder psychomo torische Beeinträchtigungen im Vergleich zum prä-operativen Status. Allerdings zeigten 33 Kinder (9,7%) geringfügige Auffälligkeiten (z. B. subtile motorische Asymmetrie, Erhöhung des Muskeltonus usw.), die nicht mit pathologischen EEG-Befunden in Zusammenhang standen. 8 Diskussion: Wir schlussfolgern somit, dass die routinemäßige Aufzeichnung von EEG-Unter suchungen bei Kindern vor und nach korrigierenden oder palliativen Herzoperationen bei an geborenen Herzfehlern unter Verwendung der HLM nicht zu empfehlen ist. Bis weitere valide intraoperative Neuromonitoring-Methoden mit sofortiger Intervention für den routinemäßigen klinischen Einsatz zur Verfügung stehen, kommt der prä- und post-operativen neurologischen Untersuchung die entscheidende Rolle zu, neu aufgetretene neurologische Defizite zu detek tieren.Summary Background: Neurological dysfunction may occur after corrective cardiac surgery using cardio-pulmonary bypass (CPB) with or without circulatory arrest. Different neurophysiological monitoring sys-tems have been employed to detect neurological complications and possible brain injury in infants and children during and after cardiac surgery. The value of Electroencephalography (EEG) in infants and children after cardiac surgery using HLM with a risk of neurological sequelae has been systematically investigated in only very few studies. Patients and methods: Sequential performance of two EEGs before and after cardiac surgery at a tertiary University Hospital to screen for possible brain injury after cardiac surgery in neonates and children un-dergoing CPB surgery. In addition, a complete neurological examination and assessment by a physiotherapist was performed. Results Over a 4-year period (01/2004 - 12/2017), in 313 patients (age: 54.2 ± 55.7 months; normal initial EEG) after cardiac surgery CPB (duration of surgery: 146.0 ± 58.9 min; aortic cross clamp time: 34.1 ± 19.1 min), a 19-channel EEG recording was performed 2.4 ± 1.8 days prior to and 11.6 ± 5.3 days after cardiac surgery. An abnormal EEG was detected in only 8 of 313 patients (2.5%; focal slowing: 1, generalised slowing: 5, epiletiform discharges: 2) after cardiac surgery, while the EEG was normal in the remaining 305 patients (97.5%). In 1 patient, an intra-cerebral pathology was seen on MRI (ischemic); in 5 patients, follow-up EEGs were performed, which revealed normalized findings. None of the 8 patients demonstrated new focal neurological deficits on physical examination, but 33 (9.7%) children demonstrated minor ab-normalities (e.g., subtle motor asymmetry, increase in muscle tone, etc.), which were unrelated to abnormal EEG findings. Conclusions: According to the used protocol, pathological EEG findings were very infrequent in our study cohort. The routine and indiscriminative recording of EEGs in children before and after corrective or palliative cardiac surgery for congenital heart disease using CPB is not rec-ommended. Further intra-operative neuromonitoring methods with immediate intervention should be eval-uated. Until intra-operative neurophysiological monitoring will become standard of care, metic-ulous neurological examination – prior and after CPB surgery – is key in the early detection of neurological injury in these highly susceptible patients

    Efficacy of a new injury prevention programme (FUNBALL) in young male football (soccer) players: a cluster-randomised controlled trial

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    Objectives To evaluate the efficacy of a new multicomponent, exercise-based injury prevention programme in football players 13–19 years old. Methods Two-arm cluster-randomised controlled trial with clubs as the unit of randomisation. 55 football teams from Kosovo of the under 15, under 17 and under 19 age groups were randomly assigned to the intervention (INT; 28 teams) or the control group (CON; 27 teams) and were followed for one football season (August 2021–May 2022). The INT group performed the ’FUNBALL’ programme after their usual warm-up at least twice per week, while the CON group followed their usual training routine. The primary outcome measure was the overall number of football-related injuries. Secondary outcomes were region-specific injuries of the lower limbs (hip/groin, thigh, knee, lower leg, ankle and foot) and injury severity. Results 319 injuries occurred, 132 in the INT and 187 in the CON group. The INT group used the ’FUNBALL’ programme in 72.2% of all training sessions, on average 2.2 times per week. There was a significantly lower incidence in the INT group regarding the overall number of injuries (incidence rate ratio (IRR) 0.69, 95%CI 0.55 to 0.87), the number of thigh injuries (IRR 0.62, 95%CI 0.39 to 0.98), of moderate (time loss between 7 and 28 days) (IRR 0.65, 95%CI 0.44 to 0.97) and of severe injuries (time loss >28 days) (IRR 0.51, 95%CI 0.28 to 0.91). Conclusion The ’FUNBALL’ programme reduced the incidence of football-related injuries among male adolescent football players, and its regular use for injury prevention in this population is recommended. Trial registration number NCT05137015

    Monozentrische, retrospektive Datenanalyse der Auswirkung verschiedener Sedie-rungsformen auf die Körpertemperaturregulation und den Körpertemperaturverlauf bei kritisch kranken Patienten

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    Einführung: Intensivmedizinische Patienten benötigen häufig eine Sedierung, um lebenserhaltende, aber belastende Maßnahmen (Beatmung) zu tolerieren. Die hierfür verwendeten Anästhetika supprimieren alle die Thermoregulation. Isofluran zeigt eine weitgehend erhaltene thermoregulatorische Regulation bei niedrigen Sedierungstiefen. In der vorliegenden Arbeit wird die unterschiedliche Auswirkung von Isofluran- und Propofolsedierung auf kritisch kranke Patienten hinsichtlich der Körpertemperaturregulation untersucht. Methoden: Hierfür wurde retrospektiv eine Ein-Jahres-Kohorte untersucht. Die eingeschlossenen Patienten mussten mindestens 96 Stunden beatmet und 48 Stunden sediert sein. Die Körpertemperatur wurde über den Urinkatheter gemessen. Als „Fieber“ wurde eine Körper-kerntemperatur ≥38,5 °C gewertet. Die erhobenen Daten wurden nach Alter, Geschlecht, Body-Mass-Index sowie Opioid-Dosierung, Sedierungstag und SAPS-II und SOFA-Score adjustiert. Ergebnisse: Insgesamt wurden 97 Patienten eingeschlossen. Von diesen 97 Patienten erhielten 13 Patienten ausschließlich Isofluran (ISO), 21 Propofol (PRO) und 63 Patienten beide Sedativa. Kumuliert wurden 725 Sedierungstage untersucht (257 Isofluransedierungstage, 468 Propofolsedierungstage). Unter einer Sedierung mit Isofluran trat Fieber doppelt so häufig auf: odds ratio [95% Kon-fidenzintervall]: 2,4 [1,1; 5,1], ISO: 41/257 (16%) vs. PRO: 41/468 (9%). Die Fieberschwelle (38,5 °C) wurde unter Isofluransedierung 5 Stunden schneller erreicht als unter Propofol (average difference [95% KI] -320 Minuten [-454, -187], p <,001). Die Maximaltemperatur wurde unter Isofluran ebenfalls 5 Stunden schneller erreicht als unter Propofol (average diffe-rence [95% KI]: -301 Minuten [-465, -138], p <,001). Der maximale Temperaturanstieg in einer Stunde war unter Isofluran um 0,13 °C steiler als unter Propofol ([0,02; 0,23], p = ,019). In zwei Stunden war der maximale Temperaturanstieg unter Isofluran um 0,17 °C steiler als unter Propofol ([0,05, 0,29], p = ,06). Die Minimaltemperatur war unter Isofluran um 0,33°C höher als unter Propofol ([0,07, 0,59], p = ,012). Die Maximaltemperatur unterschied sich zwischen den Gruppen nicht. Es bestand kein Unterschied zwischen den Sedierungsformen hinsichtlich der Entzündungsparameter. Es ergab sich in keinem Fall ein Anhalt für eine maligne Hyperthermie. Schlussfolgerung: In der untersuchten Kohorte hatten Patienten unter einer Isofluransedierung signifikant häufiger Fieber, sowie schneller und steilere Temperaturanstiege. Der schnellere Temperaturanstieg bei Isofluran im Vergleich zur Propofolsedierung spiegelt höchstwahrscheinlich eine weniger abgeschwächte Thermoregulation innerhalb der Sedierungsdosisbereiche wider und sollte nicht mit einer malignen Hyperthermie verwechselt werden, sofern keine typischen Symptome auftreten. Die klinische Bedeutung der hier beschriebenen Ergebnisse muss noch ermittelt werden.Introduction: Intensive care patients often require sedation to tolerate life-sustaining but stressful measures (e.g., ventilation). The anesthetics used for this purpose all largely suppress physiological mechanisms of thermoregulation. Isoflurane, however, allows for a largely preserved thermoregulatory response at low sedation depths. The present study will therefore investigate the differential effects of isoflurane and propofol sedation on body temperature regulation in critically ill patients. Methods: A one-year cohort was studied retrospectively. To be included, patients had to be ventilated for at least 96 hours, and sedated for 48 hours. Body temperature was measured using a urinary catheter. A core body temperature ≥38.5 °C was defined as "fever". All data were adjusted for age, gender, body mass index, opioid dosage, sedation day and SAPS-II and SOFA score. Results: A total of 97 patients were included. Of these, 13 patients received only isoflurane (ISO), 21 only propofol (PRO), and 63 received both sedatives. A total of 725 sedation days were examined (257 isoflurane sedation days, 468 propofol sedation days). Under sedation with isoflurane, fever occurred twice as often: odds ratio [95% confidence interval]: 2.4 [1.1; 5.1], ISO: 41/257 (16%) vs. PRO: 41/468 (9%). The fever threshold (38.5 °C) was reached 5 hours faster under isoflurane sedation than under propofol (average dif-ference [95% CI] -320 minutes [-454, -187], p <.001). The maximum temperature was also reached 5 hours faster under isoflurane than under propofol (average difference [95% CI]: -301 minutes [-465, -138], p <.001). The maximum temperature rise in one hour was 0.13 °C steeper under isoflurane than under propofol ([0.02; 0.23], p = .019). In two hours, the maximum temperature rise under isoflurane was 0.17 °C steeper than under propofol ([0.05, 0.29], p = .06). The minimum temperature was 0.33°C higher under isoflurane than under propofol ([0.07, 0.59], p = .012). The maximum temperature did not differ between the groups. There was no difference between the sedation forms in terms of patients’ inflammation parameters. No signs of malignant hyperthermia were recorded. Conclusion: In this cohort, patients under isoflurane sedation developed fever more often, and with faster and steeper temperature increases. Faster temperature rises with isoflurane compared to propofol sedation most likely reflect less attenuated thermoregulation mechanisms within the sedation dose ranges and should not be confused with malignant hyperther-mia in the absence of typical symptoms. The clinical significance of these findings remains to be determined

    Interkultureller Austausch zwischen Italien und Spanien im 15. und 16. Jahrhundert anhand volkssprachlicher Vokalgattungen

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    Anhand eines Blicks auf die Überlieferungssituation der Musik des Trecento, einer Betrachtung der verschiedenen Orte kulturellen und musikalischen Austauschs zwischen Italien und Spanien sowie schließlich anhand der Untersuchung der Gattungen Ballata und Villancico wird in der vorliegenden Arbeit dargestellt, inwiefern ein Kulturtransfer und damit eine Rezeption der Trecento-Ballata in Spanien nachweisbar ist. Der Fokus dieser Untersuchung liegt auf der Ballata und dem Villancico und der Übernahme formaler Aspekte des Textes in die Musik, die über die Makrostruktur des Gedichtes – respektive der Komposition – hinausgeht

    Differential Regulation of Circadian Clock Genes by UV-B Radiation and 1,25-Dihydroxyvitamin D: A Pilot Study during Different Stages of Skin Photocarcinogenesis

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    Background: Increasing evidence points at an important physiological role of the timekeeping system, known as the circadian clock (CC), regulating not only our sleep–awake rhythm but additionally many other cellular processes in peripheral tissues. It was shown in various cell types that environmental stressors, including ultraviolet B radiation (UV-B), modulate the expression of genes that regulate the CC (CCGs) and that these CCGs modulate susceptibility for UV-B-induced cellular damage. It was the aim of this pilot study to gain further insights into the CCs’ putative role for UV-B-induced photocarcinogenesis of skin cancer. Methods: Applying RT-PCR, we analyzed the expression of two core CCGs (brain and muscle ARNT-like 1 (Bmal1) and Period-2 (Per2)) over several time points (0–60 h) in HaCaT cells with and without 1,25-dihydroxyvitamin D (D3 ) and/or UV-B and conducted a cosinor analysis to evaluate the effects of those conditions on the circadian rhythm and an extended mixed-effects linear modeling to account for both fixed effects of experimental conditions and random inter-individual variability. Next, we investigated the expression of these two genes in keratinocytes representing different stages of skin photocarcinogenesis, comparing normal (Normal Human Epidermal Keratinocytes—NHEK; p53 wild type), precancerous (HaCaT keratinocytes; mutated p53 status), and malignant (Squamous Cell Carcinoma SCL-1; p53 null status) keratinocytes after 12 h under the same conditions. Results: We demonstrated that in HaCaT cells, Bmal1 showed a robust circadian rhythm, while the evidence for Per2 was limited. Overall expression of both genes, but especially for Bmal1, was increased following UV-B treatment, while Per2 showed a suppressed overall expression following D3 . Both UVB and 1,25(OH)2D3 suggested a significant phase shift for Bmal1 (p < 0.05 for the acrophase), while no specific effect on the amplitude could be evidenced. Differential effects on the expression of BMAL1 and Per2 were found when we compared different treatment modalities (UV-B and/or D3 ) or cell types (NHEK, HaCaT, and SCL-1 cells). Conclusions: Comparing epidermal keratinocytes representing different stages of skin photocarcinogenesis, we provide further evidence for an independently operating timekeeping system in human skin, which is regulated by UV-B and disturbed during skin photocarcinogenesis. Our finding that this pattern of circadian rhythm was differentially altered by treatment with UV-B, as compared with treatment with D3 , does not support the hypothesis that the expression of these CCGs may be regulated via UV-B-induced synthesis of vitamin D but might be introducing a novel photoprotective property of vitamin D through the circadian clock

    Experimental and virtual testing of bone-implant systems equipped with the AO Fracture Monitor with regard to interfragmentary movement

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    Introduction: The management of fractured bones is a key domain within orthopedic trauma surgery, with the prevention of delayed healing and nonunions forming a core challenge. This study evaluates the efficacy of the AO Fracture Monitor in conjunction with biomechanical simulations to better understand the local mechanics of fracture gaps, which is crucial for comprehending mechanotransduction, a key factor in bone healing. Through a series of experiments and corresponding simulations, the study tests four hypotheses to determine the relationship between physical measurements and the predictive power of biomechanical models. Methods: Employing the AO Fracture Monitor and Digital Image Correlation techniques, the study demonstrates a significant correlation between the surface strain of implants and interfragmentary movements. This provides a foundation for utilizing one-dimensional AO Fracture Monitor measurements to predict three-dimensional fracture behavior, thereby linking mechanical loading with fracture gap dynamics. Moreover, the research establishes that finite element simulations of bone-implant systems can be effectively validated using experimental data, underpinning the accuracy of simulations in replicating physical behaviors. Results and Discussion: The findings endorse the combined use of monitoring technologies and simulations to infer the local mechanical conditions at the fracture site, offering a potential leap in personalized therapy for bone healing. Clinically, this approach can enhance treatment outcomes by refining the assessment precision in trauma trials, fostering the early detection of healing disturbances, and guiding improvements in future implant design. Ultimately, this study paves the way for more sophisticated patient monitoring and tailored interventions, promising to elevate the standard of care in orthopedic trauma surgery

    Endometriosis in Menopausal Women—A New Age Is Coming? Literature Review

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    Endometriosis is a chronic inflammatory disease, characterized by the presence of ectopic endometrial tissue, that leads to dysmenorrhea, painful intercourse and infertility. The shift in paradigm from the previous belief that endometriosis exclusively impacts women of reproductive age has brought attention to the condition in both premenarchal and postmenopausal women. Currently, 2–4% of postmenopausal women have endometriosis. Many women experience menopausal symptoms during the peri- and postmenopausal periods and require extensive investigations and monitoring in order to avoid the recurrence of endometriosis symptoms or the risk of malignant transformation when treatment with menopausal hormones is elected. Our goal was to compile and present a clear and concise overview of the existing literature on postmenopausal endometriosis, offering an up-to-date and precise summary of the available information

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