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    Was beeinflusst das Langzeitergebnis von Acetabulumfrakturen?

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    Problem: Acetabulumfrakturen sind schwere Verletzungen, die meist im Zusammenhang mit anderen lebensbedrohlichen Traumen auftreten. Bei Spätkomplikationen spielen Früh- und Spätarthrosen, aber auch periartikuläre Ossifikationen eine entscheidende Rolle. Methode: Im Rahmen einer retrospektiven Studie konnten 65 Patienten, die aufgrund einer dislozierten Hüftpfannenfraktur operativ behandelt worden waren, nach einem durchschnittlichen Zeitraum von 8 Jahren klinisch und radiologisch nachuntersucht werden. Diskussion: Voraussetzung für ein gutes Langzeitergebnis ist eine anatomiegerechte Wiederherstellung der Gelenkkongruenz des Hüftgelenkes, eine rechtzeitige Operation durch einen erfahrenen Chirurgen, sowie eine sorgfältige Zuganswahl, sowie die postoperative Kontroll-CT, damit auch 8 Jahre nach stattgefundener operativer Versorgung gute funktionelle Langzeitergebnisse erzielt werden können

    Swiss analysis of multiple sclerosis: a multicenter, non-interventional, retrospective cohort study of disease-modifying therapies

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    BACKGROUND: There is a scarcity of reports comparing efficacy and tolerability of the multiple sclerosis (MS) disease-modifying therapies [DMTs; intramuscular interferon-β1a (IM IFNβ-1a), subcutaneous (SC) IFNβ-1a, SC IFNβ-1b, SC glatiramer acetate (GA)] in a real-world setting. METHODS: This multicenter, non-interventional, retrospective cohort study analyzed data from 546 patients with clinically isolated or relapsing-remitting MS constantly treated with one DMT for 2 years. Annualized relapse rate (ARR), Expanded Disability Status Scale (EDSS) scores, and DMT tolerability were assessed. RESULTS: Demographic data were comparable across DMTs. There were no significant differences between DMT groups in ARR during study year 1 (p = 0.277) or study year 2 (p = 0.670), or in EDSS change between years 1 and 2 (p = 0.624). Adverse events were frequent (39-56%) in all groups. Flu-like symptoms were less frequent with GA treatment (2.3% vs. IM IFNβ-1a, 46.7%; SC IFNβ-1a, 39.8%; SC IFNβ-1b, 25.8%; p < 0.05). Injection site reactions were less often reported with IM IFNβ-1a (10.5% vs. SC IFNβ-1a, 33.9%; SC IFNβ-1b, 38.3%; GA, 26.1%; p < 0.05). CONCLUSIONS: All DMTs showed comparable effects on MS relapse rate and EDSS change, with IM IFNβ-1a and GA being more tolerable with respect to injection site reactions and flu-like symptoms, respectively
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