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    2-Hydrazonyl-Propandihydrazide - A Versatile Precursor for High-Energy Materials

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    In this work, 2-hydrazonyl-propandihydrazide (2), a new precursor for energetic materials based on diethyl 2,2-diazidomalonate (1) was investigated. Therefore, its versatility was shown by various secondary reactions, including formation of energetic salts (3-5), the synthesis of a nitrogen-rich bistriazole (10) and a highly instable diazido derivative (6). In addition, a Curtius degradation could be observed in detail. When possible, the compounds were analyzed by low temperature X-ray diffraction. All measurable compounds were analyzed by H-1 and C-13 NMR spectroscopy, elemental analysis, differential thermal analysis (DTA) and regarding their sensitivity towards impact and friction according to BAM standard techniques. All promising compounds were evaluated regarding their energetic behavior using the EXPLO5 code (V6.05) and compared to RDX and CL-20. In addition, compound 2 was investigated towards its aquatic toxicity, using the bioluminescent bacteria vibrio fischeri

    Treatment characteristics and outcomes of pure Acinar cell carcinoma of the pancreas - A multicentric European study on radically resected patients

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    Background: Acinar cell carcinomas (ACC) belong to the exocrine pancreatic malignancies. Due to their rarity, there is no consensus regarding treatment strategies for resectable ACC. Methods: This is a retrospective multicentric study of radically resected pure pancreatic ACC. Primary endpoints were overall survival (OS) and disease-free survival (DFS). Further endpoints were oncologic outcomes related to tumor stage and therapeutic protocols. Results: 59 patients (44 men) with a median age of 64 years were included. The median tumor size was 45.0 mm. 61.0% were pT3 (n = 36), nodal positivity rate was 37.3% (n = 22), and synchronous distant metastases were present in 10.1% of the patients (n = 6). 5-Years OS was 60.9% and median DFS 30 months. 24 out of 31 recurred systemically (n = 18 only systemic, n = 6 local and systemic). Regarding TNM-staging, only the N2-stage negatively influenced OS and DFS (p = 0.004, p = 0.001). Adjuvant treatment protocols (performed in 62.7%) did neither improve OS (p = 0.542) nor DFS (p = 0.159). In 9 cases, radical resection was achieved following neoadjuvant therapy. Discussion: Radical surgery is currently the mainstay for resectable ACC, even for limited metastatic disease. Novel (neo)adjuvant treatment strategies are needed, since current systemic therapies do not result in a clear survival benefit in the perioperative setting

    Stratification of pancreatic tissue samples for molecular studies: RNA-based cellular annotation procedure

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    Abstract Background/objectives Meaningful profiling of pancreatic cancer samples is particularly challenging due to their complex cellular composition. Beyond tumor cells, surgical biopsies contain desmoplastic stroma with infiltrating inflammatory cells, adjacent normal parenchyma, and "non-pancreatic tissues". The risk of misinterpretation rises when the heterogeneous cancer tissues are sub-divided into smaller fragments for multiple analytic procedures. Pre-analytic histological evaluation is the best option to characterize pancreatic tissue samples. Our aim was to develop a complement or alternative procedure to determine the cellular composition of pancreatic cancerous biopsies, basing on intra-analytic molecular annotation. A standard process for sample stratification at a molecular level does not yet exist. Particularly in the case of retrospective or data depository-based studies, when hematoxylin-eosin stained sections are not available, it supports the correct interpretation of expression profiles. Methods A five-gene transcriptional signature ( RNA CellStrat) was defined that allows cell type-specific stratification of pancreatic tissues. Testing biopsy material from biobanks with this procedure demonstrated high correspondence of molecular (qRT-PCR and microarray) and histologic (hematoxylin-eosin stain) evaluations. Results Notably, about a quarter of randomly selected samples (tissue fragments) were exposed as inappropriate for subsequent clinico-pathological interpretation. Conclusions Via immediate intra-analytical procedure, our RNA-based stratification RNA CellStrat increases the accuracy and reliability of the conclusions drawn from diagnostic and prognostic molecular information

    The impact of diabetes mellitus on survival following resection and adjuvant chemotherapy for pancreatic cancer

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    BACKGROUND: Diabetes mellitus is frequently observed in pancreatic cancer patients and is both a risk factor and an early manifestation of the disease. METHODS: We analysed the prognostic impact of diabetes on the outcome of pancreatic cancer following resection and adjuvant chemotherapy using individual patient data from three European Study Group for Pancreatic Cancer randomised controlled trials. Analyses were carried out to assess the association between clinical characteristics and the presence of preoperative diabetes, as well as the effect of diabetic status on overall survival. RESULTS: In total, 1105 patients were included in the analysis, of whom 257 (23%) had confirmed diabetes and 848 (77%) did not. Median (95% confidence interval (CI)) unadjusted overall survival in non-diabetic patients was 22.3 (20.8–24.1) months compared with 18.8 (16.9–22.1) months for diabetic patients (P=0.24). Diabetic patients were older, had increased weight and more co-morbidities. Following adjustment, multivariable analysis demonstrated that diabetic patients had an increased risk of death (hazard ratio: 1.19 (95% CI 1.01, 1.40), P=0.034). Maximum tumour size of diabetic patients was larger at randomisation (33.6 vs 29.7 mm, P=0.026). CONCLUSIONS: Diabetes mellitus was associated with increased tumour size and reduced survival following pancreatic cancer resection and adjuvant chemotherapy

    Surgical and Oncological Outcomes After Preoperative FOLFIRINOX Chemotherapy in Resected Pancreatic Cancer : An International Multicenter Cohort Study

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    Background. Preoperative FOLFIRINOX chemotherapy is increasingly administered to patients with borderline resectable (BRPC) and locally advanced pancreatic cancer (LAPC) to improve overall survival (OS). Multicenter studies reporting on the impact from the number of preoperative cycles and the use of adjuvant chemotherapy in relation to outcomes in this setting are lacking. This study aimed to assess the outcome of pancreatectomy after preoperative FOLFIRINOX, including predictors of OS.Methods. This international multicenter retrospective cohort study included patients from 31 centers in 19 European countries and the United States undergoing pancreatectomy after preoperative FOLFIRINOX chemotherapy (2012-2016). The primary end point was OS from diagnosis. Survival was assessed using Kaplan-Meier analysis and Cox regression.Results. The study included 423 patients who underwent pancreatectomy after a median of six (IQR 5-8) preoperative cycles of FOLFIRINOX. Postoperative major morbidity occurred for 88 (20.8%) patients and 90-day mortality for 12 (2.8%) patients. An R0 resection was achieved for 243 (57.4%) patients, and 259 (61.2%) patients received adjuvant chemotherapy. The median OS was 38 months (95% confidence interval [CI] 34-42 months) for BRPC and 33 months (95% CI 27-45 months) for LAPC. Overall survival was significantly associated with R0 resection (hazard ratio [HR] 1.63; 95% CI 1.20-2.20) and tumor differentiation (HR 1.43; 95% CI 1.08-1.91). Neither the number of preoperative chemotherapy cycles nor the use adjuvant chemotherapy was associated with OS.Conclusions. This international multicenter study found that pancreatectomy after FOLFIRINOX chemotherapy is associated with favorable outcomes for patients with BRPC and those with LAPC. Future studies should confirm that the number of neoadjuvant cycles and the use adjuvant chemotherapy have no relation to OS after resection.Peer reviewe

    Woody tissue respiration of two old-growth beech forests on base-rich and acidic soils

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    Im Rahmen der vorliegenden Studie wurde die Atmung der ober- und unterirdischen verholzten Sprossachsen von Altbuchen in einem Kalk- und einem Sauerhumusbuchenwald an den Standorten Göttinger Wald und Solling untersucht. Ziel war die Bilanzierung der damit verbundenen Kohlenstoffflüsse. Dabei wurde der Frage nachgegangen, in welchem Zusammenhang die zeitliche und räumliche Variabilität der Atmung mit der Variation endogener Prozesse und den Verläufen der Witterung steht und wie diese Zusammenhänge der extrapolierenden Modellierung zur Berechnung der Holzatmung auf Bestandesebene dienen können.Zur Messung der Atmungsaktivität wurde die CO2-Abgabe der verholzten Organe mit einem Infrarot-Gasanalysator im offenen System an einer Mehrkanal-Küvetten-Messanlage erfasst. An jedem Standort waren jeweils sechs Äste, Stämme und Grobwurzeln an einer Position und ein weiterer Stamm an 6 Positionen in unterschiedlicher Höhe und Orientierung mit Messküvetten versehen, in denen zeitgleich mit der CO2-Abgabe die oberflächennahe Xylemtemperatur gemessen wurde. In den Jahren 1997 und 1998 erfolgte etwa einmal monatlich an jedem der Kompartimente die Aufzeichnung von 2 bis 14 Tagesgänge von Atmung und Temperatur sowie die Messung des Umfangzuwachses nahe den Küvetten. Im Anschluss an den zweijährigen Zeitraum wurden die untersuchten Sprossachsen auf ihren Gehalt an Stickstoff, löslichem Protein und den TTC-Umsatz der lebenden Zellen analysiert Die Atmungsraten der Stämme lagen im Winterhalbjahr im Mittel bei 2 µmol C m-3 s-1 und stiegen während der Vegetationsperiode auf maximale Werte zwischen 7 und 11.5 µmol C m 3 s 1 an. Bei den Ästen und Grobwurzeln reichte die Spanne von 20 µmol C m-3 s-1 während der Vegetationsruhe bis 416 µmol m-3 s-1 im Sommer.Im Tagesgang verlief die CO2-Abgabe oft parallel zur Temperatur, jedoch konnten regelmäßig auch zeitverzögerte, ganz von der Temperatur unabhängige oder sogar zur Temperatur gegenläufige Tagesgänge der Atmung beobachtet werden. Die während der Nacht gemessene Atmungsrate war stets eng mit der Temperatur korreliert, wobei sich für die Stämme geringere Temperaturkoeffizienten (Q10 = 1.9) ergaben als für die Äste (2.45) und Grobwurzeln (2.7). Dies konnte in einem Modell allein mit dem Effekt der unterschiedlichen Wärmekapazität auf den zirkadianen Verlauf der Holztemperaturen erklärt werden. Die Entkopplung der CO2-Abgabe vom Temperaturverlauf am Tage ist darauf zurückzuführen, dass an einer gegebenen Messstelle zusätzlich zum lokal durch Atmung gebildeten CO2 auch mit dem Xylemsaft antransportiertes CO2 austreten kann und Atmungs-CO2 durch Rindenphotosynthese refixiert oder mit dem Xylemsaft abtransportiert werden kann.Dabei erreichte die Rindenphotosynthese maximale Raten von 10.2 µmol C m-2 s-1. Durch den An- oder Abransport im Xylemsaft wurde bis zu 1 µmol CO2 m-2 s-1 mehr oder weniger über die Rinde abgegeben. Gegenüber der vermutlich wahren lokalen Atmungsrate konnte die aktuelle CO2-Abgabe über die Oberfläche durch Rindenphotosynthese um mehr als 80 % vermindert sein und 30 % des CO2 mit dem Xylemsaft an- oder abtransportiert werden. Über das Winterhalbjahr bilanziert lag der Anteil des durch Rindenphotosynthese refixierten CO2 an der Bruttoatmung von Stämmen und Ästen im Mittel bei 2 bzw. 15 %. Während der Vegetationsperiode wurden bei Wurzeln im Mittel 1.5 % des abgegebenen CO2 mit dem Xylemsaft antransportiert. Bei Stämmen und Ästen war die CO2-Abgabe bei einer Kombination der Prozesse Rindenphotosynthese und CO2-Transport im Mittel um 3.2 bzw. 7 % reduziert. Der Anstieg der Atmungsraten während der Vegetationsperiode um das 3- bis 18fache der im Winterhalbjahr gemessenen Werte lässt sich nicht allein mit der für die Tagesgänge gefundenen Temperaturabhängigkeit der Atmung erklären. Auf der Zeitskala des Jahresgangs waren die Atmungsraten weniger eng mit der Temperatur korreliert und die Temperaturkoeffizienten lagen mit Werten zwischen 2.4 bis 5.06 deutlich über den Q10-Werten der Temperaturantwortkurven der Tagesgänge. Die bei Stämmen und Ästen ausgeprägten und bei den Grobwurzeln in Ansätzen beobachteten Jahresgänge der temperaturnormierten Atmungsraten verdeutlichen die weit über den direkten Temperatureinfluss hinausgehende Steigerung der Atmungskapazität und/oder -Aktivität während der Vegetationsperiode. Diese Steigerung steht vor allem im Zusammenhang mit einem erhöhten Energiebedarf für den Aufbau neuer Biomasse. Nach der mature tissue"-Methode ergaben sich für Stamm- und Astholz mittlere Wachstumskoeffizienten von 0.23 bzw. 0.43 mol Cveratmet pro mol CZuwachs.Die auf Grundlage der für das Winterhalbjahr gefundenen Temperaturbeziehungen berechnete, volumenbezogene 10 °C-Erhaltungsatmung nimmt bei dem Vergleich der Messstellen aller Kompartimente hyperbolisch mit zunehmendem Durchmesser der Sprossachsen ab. Stickstoffgehalte und TTC-Umsätze deuten darauf hin, dass dieser Rückgang auf eine abnehmende Konzentration und Aktivität lebender Zellen in den Parenchymen zurückgeht.Die oberflächenbezogenen Atmungsraten von Ästen und Grobwurzeln unterscheiden sich nicht von denen der Stämme. Der Vergleich der volumenbezogenen Atmungsraten innerhalb einzelner Kompartimente zeigt, dass die oberirdischen Sprossachsen in die drei Gruppen Stammholz, Äste der Schattenkrone und Äste der Sonnenkrone unterschieden werden können, deren volumenbezogene Erhaltungsatmung sich jeweils nicht mit dem Durchmesser ändert und bei Bezug auf die Oberfläche linear ansteigt. Innerhalb dieser Gruppen steigt auch der absolute Biomassezuwachs mit dem Durchmesser, der relative Biomassezuwachs jedoch nicht.Zwischen den Gruppen nimmt der relative Durchmesserzwachs in der genannten Reihenfolge zu, so dass die Variabilität des Biomassezuwachses die Unterschiede der volumenbezogenen Atmungsraten zwischen den verschiedenen Gruppen ebenso erklärt, wie die fehlende Durchmesserabhängigkeit innerhalb der Gruppen.Die bestandesflächenbezogenen C-Flüsse der Holzatmung wurden berechnet auf Basis:Der jährliche Kohlenstoffbedarf für die Holzatmung der Bestände in Solling und Göttinger Wald lag 1997 bei 36.1 und 46.1 mol C m-2 a-1. Davon entfielen auf Grobwurzeln, die nur 11 % Anteil am Holzvolumen hatten, 30 bzw. 36 % und auf Reisholz, das nur 8.5 % des Holzvolumens ausmacht, 40 bis 50%. Die standörtlichen Unterschiede waren bei gleichen spezifischen Atmungsraten auf die unterschiedlichen Holzvolumenvorräte der beiden Bestände zurückzuführen.1998 lag die Holzatmung bei geringerer Substratversorgung aus der Blattphotosynthese und geringerem Holzzuwachs um 30 % unter den Vorjahreswerten. Der Rückgang war bei Grobwurzeln und Reisig stärker ausgeprägt als beim Stammholz. Auf Bestandesebene war die Atmung der verholzten Sprossachsen ein- bis zweimal so hoch wie die Blattatmung und zwei- bis vierfach höher als die Feinwurzelatmung. Der Anteil der Holzatmung am jährlichen Bruttokohlenstoffgewinn (GPP) der Blätter lag zwischen 21 und 28 %. Eine enge Beziehung zwischen den standörtlichen und interannuellen Variationen von GPP und Holzatmung deutet darauf hin, dass der Kohlenstoffbedarf für die Holzatmung der Bestände nur kurzfristig von der Temperatur, langfristig über die Substratversorgung und das Wachstum reguliert wird

    Examining clinician choice to follow-up (or not) on automated notifications of medication non-adherence by clinical decision support systems

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    Abstract Background Maintaining medication adherence can be challenging for people living with mental ill-health. Clinical decision support systems (CDSS) based on automated detection of problematic patterns in Electronic Health Records (EHRs) have the potential to enable early intervention into non-adherence events (“flags”) through suggesting evidence-based courses of action. However, extant literature shows multiple barriers—perceived lack of benefit in following up low-risk cases, veracity of data, human-centric design concerns, etc.—to clinician follow-up in real-world settings. This study examined patterns in clinician decision making behaviour related to follow-up of non-adherence prompts within a community mental health clinic. Methods The prompts for follow-up, and the recording of clinician responses, were enabled by CDSS software (AI2). De-identified clinician notes recorded after reviewing a prompt were analysed using a thematic synthesis approach—starting with descriptions of clinician comments, then sorting into analytical themes related to design and, in parallel, a priori categories describing follow-up behaviours. Hypotheses derived from the literature about the follow-up categories’ relationships with client and medication-subtype characteristics were tested. Results The majority of clients were Not Followed-up (n = 260; 78%; Followed-up: n = 71; 22%). The analytical themes emerging from the decision notes suggested contextual factors—the clients’ environment, their clinical relationships, and medical needs—mediated how clinicians interacted with the CDSS flags. Significant differences were found between medication subtypes and follow-up, with Anti-depressants less likely to be followed up than Anti-Psychotics and Anxiolytics (χ2 = 35.196, 44.825; p < 0.001; v = 0.389, 0.499); and between the time taken to action Followed-up0 and Not-followed up1 flags (M0 = 31.78; M1 = 45.55; U = 12,119; p < 0.001; η2 = .05). Conclusion These analyses encourage actively incorporating the input of consumers and carers, non-EHR data streams, and better incorporation of data from parallel health systems and other clinicians into CDSS designs to encourage follow-up
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