9 research outputs found

    Roadmap für strombasierte Kraftstoffe 03EIV116A-G

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    Synthetische Kraftstoffe können die Defossilisierung des Verkehrssektors mit vorantreiben. Besonders bei hohen Transportvolumina oder für große Entfernungen sind diese Kraftstoffe eine vielversprechende Option, etwa in der Luft- und Schifffahrt oder zu Teilen im Schwerlastverkehr. Auf Basis von Strom aus erneuerbaren Energien hergestellte Kraftstoffe sollen in Zukunft entscheidend dazu beitragen, die CO2-Bilanz zu verbessern und Klimaneutralität im Verkehrssektor zu erreichen. Die Forschung dockt damit an die Schnittstelle zwischen Energie- und Verkehrssektor an. Im Rahmen der BMWK-Forschungsinitiative Energiewende im Verkehr (EiV) haben von 2018 bis 2023 insgesamt 16 industriegeführte F&E-Projekte die Entwicklung synthetischer Kraftstoffe für den Luft-, See- und Straßenverkehr deutlich vorangebracht. In den Projekten wurde eine Vielzahl verschiedener Kraftstoffe, Herstellverfahren und Anwendungen betrachtet. Dabei war es die Aufgabe der „Begleitforschung Energiewende im Verkehr“ (BEniVer), als einer der 16 EiV-Projektverbünde, die Projektergebnisse der technischen Forschungsvorhaben der Förderinitiative auf Basis eigenständiger wissenschaftlicher Analysen vergleichbar zu machen. Dazu wurden einheitliche Rahmenannahmen und Methodikleitfäden entwickelt. Die Ergebnisse der Forschungsprojekte wurden in einer Gesamtbetrachtung zusammengeführt und dienten als Grundlage für technische, ökonomische und ökologische Bewertungen. Dabei beruhten die technologie-orientierten Bottom-Up-Analysen auf den neuesten Forschungsarbeiten. Diese wurden mit systemorientierten Top-Down-Analysen des Energie- und Verkehrssystems sowie möglichen Transformationspfaden auf dem Weg zur Klimaneutralität kombiniert. Weitere Analysen zur Akzeptanz und zur Markteinführung adressieren zudem gesellschaftliche Dimensionen und Auswirkungen der Einführung von strombasierten Kraftstoffen. Auf Basis der ganzheitlichen Analysen wurden Schlussfolgerungen abgeleitet. Als Ergebnis der langjährigen und fachübergreifende Begleitung der EiV-Forschungsvorhaben ist mit der Roadmap für strombasierte Kraftstoffe ein Leitfaden entstanden mit Handlungsoptionen für die Erforschung, Entwicklung, Produktion und Markteinführung dieser Kraftstoffe

    Forschungsinitiative Energiewende im Verkehr, Kurzbericht zur „Roadmap für strombasierte Kraftstoffe“ 03EIV116A-G

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    Synthetische Kraftstoffe können die Defossilisierung des Verkehrssektors mit vorantreiben. Besonders bei hohen Transportvolumina oder für große Entfernungen sind diese Kraftstoffe eine vielversprechende Option, etwa in der Luft- und Schifffahrt oder zu Teilen im Schwerlastverkehr. Auf Basis von Strom aus erneuerbaren Energien hergestellte Kraftstoffe sollen in Zukunft entscheidend dazu beitragen, die CO2-Bilanz zu verbessern und Klimaneutralität im Verkehrssektor zu erreichen. Die Forschung dockt damit an die Schnittstelle zwischen Energie- und Verkehrssektor an. Im Rahmen der BMWK-Forschungsinitiative Energiewende im Verkehr (EiV) haben von 2018 bis 2023 insgesamt 16 industriegeführte F&E-Projekte die Entwicklung synthetischer Kraftstoffe für den Luft-, See- und Straßenverkehr deutlich vorangebracht. In den Projekten wurde eine Vielzahl verschiedener Kraftstoffe, Herstellverfahren und Anwendungen betrachtet. Dabei war es die Aufgabe der „Begleitforschung Energiewende im Verkehr“ (BEniVer), als einer der 16 EiV-Projektverbünde, die Projektergebnisse der technischen Forschungsvorhaben der Förderinitiative auf Basis eigenständiger wissenschaftlicher Analysen vergleichbar zu machen. Dazu wurden einheitliche Rahmenannahmen und Methodikleitfäden entwickelt. Die Ergebnisse der Forschungsprojekte wurden in einer Gesamtbetrachtung zusammengeführt und dienten als Grundlage für technische, ökonomische und ökologische Bewertungen. Dabei beruhten die technologie-orientierten Bottom-Up-Analysen auf den neuesten Forschungsarbeiten. Diese wurden mit systemorientierten Top-Down-Analysen des Energie- und Verkehrssystems sowie möglichen Transformationspfaden auf dem Weg zur Klimaneutralität kombiniert. Weitere Analysen zur Akzeptanz und zur Markteinführung adressieren zudem gesellschaftliche Dimensionen und Auswirkungen der Einführung von strombasierten Kraftstoffen. Auf Basis der ganzheitlichen Analysen wurden Schlussfolgerungen abgeleitet. Als Ergebnis der langjährigen und fachübergreifende Begleitung der EiV-Forschungsvorhaben ist mit der Roadmap für strombasierte Kraftstoffe ein Leitfaden entstanden mit Handlungsoptionen für die Erforschung, Entwicklung, Produktion und Markteinführung dieser Kraftstoffe

    Évolution de la protéine S100b au cours d'hypothermie thérapeutique pour hypertension intracrânienne refractaire chez le traumatisé crânien (étude préliminaire)

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    L'objectif de cette étude observationnelle était d'évaluer l'évolution de la protéine S-100 en tant que marqueur de souffrance cérébrale, lors d'hypothermie thérapeutique pour HTIC. Les dosages sont réalisés en artériels et en jugulaires, par électro-chimiluminescence (ECLIA Roche®). On a prospectivement inclus 15 traumatisés crâniens (41+-16 ans, Glasgow avant sédation 6+-3) ayant bénéficiés de refroidissement externe pour HTIC > 20mmHg, persistante malgré un premier pallier thérapeutique associant évacuation des hématomes accessibles, drainage ventriculaire éventuel, "normoventilation", sédation monitorée (BIS145mmol/L et optimisation de la pression de perfusion cérébrale (PPC) selon les données du polymonitorage. Des prélèvements sanguins de la protéine S-100 ont été effectués avant refroidissement, sous hypothermie et après réchauffement. Conjointement nous relevions systématiquement les saturations jugulaires en O2 (SjO2), pressions intracrâniennes (PIC), PPC et paramètres Doppler transcrânien. L'évolution clinique à 3 mois a été recueillie. L'hypothermie abaisse la PIC de 37%, sans modification de la SjO2 ni du DTC. Les taux de Protéine S-100 présentent une grande variabilité mais correspondent aux données de la littérature. Les taux jugulaires et artériels sont corrélés. Les taux jugulaires sont 40% supérieur et paraissent plus sensibles et plus spécifiques que l'artériel pour évaluer la souffrance cérébrale. Nous observons que les 8 patients, dont le taux jugulaire baisse sous hypothermie, évoluent favorablement contrairement aux 7 dont le taux progresse. Ce marqueur d'efficacité de l'hypothermie peut être une aide dans l'escalade thérapeutique et pourrait orienter vers une crâniectomie précoce.CLERMONT FD-BCIU-Santé (631132104) / SudocPARIS-BIUM (751062103) / SudocSudocFranceF

    Driving pressure and acute respiratory distress syndrome in critically ill patients.

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    International audienceElevated driving pressure (ΔP) may be associated with increased risk of acute respiratory distress syndrome (ARDS) in patients admitted via the emergency department and with post-operative pulmonary complications in surgical patients. This study investigated the association of higher ΔP with the onset of ARDS in a high-risk, intensive care unit (ICU) population

    Clinical and Biological Predictors of Plasma Levels of Soluble RAGE in Critically Ill Patients: Secondary Analysis of a Prospective Multicenter Observational Study

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    Rationale. Although soluble forms of the receptor for advanced glycation end products (RAGE) have been recently proposed as biomarkers in multiple acute or chronic diseases, few studies evaluated the influence of usual clinical and biological parameters, or of patient characteristics and comorbidities, on circulating levels of soluble RAGE in the intensive care unit (ICU) setting. Objectives. To determine, among clinical and biological parameters that are usually recorded upon ICU admission, which variables, if any, could be associated with plasma levels of soluble RAGE. Methods. Data for this ancillary study were prospectively obtained from adult patients with at least one ARDS risk factor upon ICU admission enrolled in a large multicenter observational study. At ICU admission, plasma levels of total soluble RAGE (sRAGE) and endogenous secretory (es)RAGE were measured by duplicate ELISA and baseline patient characteristics, comorbidities, and usual clinical and biological indices were recorded. After univariate analyses, significant variables were used in multivariate, multidimensional analyses. Measurements and Main Results. 294 patients were included in this ancillary study, among whom 62% were admitted for medical reasons, including septic shock (11%), coma (11%), and pneumonia (6%). Although some variables were associated with plasma levels of RAGE soluble forms in univariate analysis, multidimensional analyses showed no significant association between admission parameters and baseline plasma sRAGE or esRAGE. Conclusions. We found no obvious association between circulating levels of soluble RAGE and clinical and biological indices that are usually recorded upon ICU admission. This trial is registered with NCT02070536

    Receptor for advanced glycation end-products and ARDS prediction: a multicentre observational study

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    Abstract Acute respiratory distress syndrome (ARDS) prediction remains challenging despite available clinical scores. To assess soluble receptor for advanced glycation end-products (sRAGE), a marker of lung epithelial injury, as a predictor of ARDS in a high-risk population, adult patients with at least one ARDS risk factor upon admission to participating intensive care units (ICUs) were enrolled in a multicentre, prospective study between June 2014 and January 2015. Plasma sRAGE and endogenous secretory RAGE (esRAGE) were measured at baseline (ICU admission) and 24 hours later (day one). Four AGER candidate single nucleotide polymorphisms (SNPs) were also assayed because of previous reports of functionality (rs1800625, rs1800624, rs3134940, and rs2070600). The primary outcome was ARDS development within seven days. Of 500 patients enrolled, 464 patients were analysed, and 59 developed ARDS by day seven. Higher baseline and day one plasma sRAGE, but not esRAGE, were independently associated with increased ARDS risk. AGER SNP rs2070600 (Ser/Ser) was associated with increased ARDS risk and higher plasma sRAGE in this cohort, although confirmatory studies are needed to assess the role of AGER SNPs in ARDS prediction. These findings suggest that among at-risk ICU patients, higher plasma sRAGE may identify those who are more likely to develop ARDS

    Impact of advance directives on the variability between intensivists in the decisions to forgo life-sustaining treatment

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    International audienceBackground: There is wide variability between intensivists in the decisions to forgo life-sustaining treatment (DFLST). Advance directives (ADs) allow patients to communicate their end-of-life wishes to physicians. We assessed whether ADs reduced variability in DFLSTs between intensivists.Methods: We conducted a multicenter, prospective, simulation study. Eight patients expressed their wishes in ADs after being informed about DFLSTs by an intensivist-investigator. The participating intensivists answered ten questions about the DFLSTs of each patient in two scenarios, referring to patients' characteristics without ADs (round 1) and then with (round 2). DFLST score ranged from 0 (no-DFLST) to 10 (DFLST for all questions). The main outcome was variability in DFLSTs between intensivists, expressed as relative standard deviation (RSD).Results: A total of 19,680 decisions made by 123 intensivists from 27 ICUs were analyzed. The DFLST score was higher with ADs than without (6.02 95% CI [5.85; 6.19] vs 4.92 95% CI [4.75; 5.10], p < 0.001). High inter-intensivist variability did not change with ADs (RSD: 0.56 (round 1) vs 0.46 (round 2), p = 0.84). Inter-intensivist agreement on DFLSTs was weak with ADs (intra-class correlation coefficient: 0.28). No factor associated with DFLSTs was identified. A qualitative analysis of ADs showed focus on end-of-life wills, unwanted things and fear of pain.Conclusions: ADs increased the DFLST rate but did not reduce variability between the intensivists. In the decision-making process using ADs, the intensivist's decision took priority. Further research is needed to improve the matching of the physicians' decision with the patient's wishes

    Epidural analgesia in ICU chest trauma patients with fractured ribs: retrospective study of pain control and intubation requirements

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    International audienceBackground Nonintubated chest trauma patients with fractured ribs admitted to the intensive care unit (ICU) are at risk for complications and may require invasive ventilation at some point. Effective pain control is essential. We assessed whether epidural analgesia (EA) in patients with fractured ribs who were not intubated at ICU admission decreased the need for invasive mechanical ventilation (IMV). We also looked for risk factors for IMV. Study design and methods This retrospective, observational, multicenter study conducted in 40 ICUs in France included consecutive patients with three or more fractured ribs who were not intubated at admission between July 2013 and July 2015. Results Of the 974 study patients, 788 were included in the analysis of intubation predictors. EA was used in 130 (16.5%) patients, and 65 (8.2%) patients required IMV. Factors independently associated with IMV were chronic respiratory disease (P = 0.008), worse SAPS II (P < 0.0001), flail chest (P = 0.02), worse Injury Severity Score (P = 0.0003), higher respiratory rate at admission (P = 0.02), alcohol withdrawal syndrome (P < 0.001), and noninvasive ventilation (P = 0.04). EA was not associated with decreases in IMV requirements, median numerical rating scale pain score, or intravenous morphine requirements from day 1 to day 7. Conclusions EA was not associated with a lower risk of IMV in chest trauma patients with at least 3 fractured ribs, moderate pain, and no intubation on admission. Further studies are needed to clarify the optimal pain control strategy in chest trauma patients admitted to the ICU, notably those with severe pain or high opioid requirements
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