55 research outputs found

    Ein Stein, der mir Flügel macht

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    Auf eindrückliche Weise schildert die Autorin Regula Meier, wie ihre Familie die Krebsdiagnose der ältesten Tochter erlebt. Mit viel Fantasie, Mut, Offenheit sowie Unterstützung der Kräuterhexe "Chrisanthemia" findet die Familie einen Weg, die Krankheit zu verarbeiten

    Ökonomisierung und Standardisierung zum Vorteil der Pflege?

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    Das schweizerische Gesundheitswesen ist im Wandel. Nebst der medizinischen, technischen, aber auch professionellen Entwicklung wird immer häufiger ein rentables und ökonomisches Gesundheitssystem von unterschiedlichen Akteuren gefordert. Die Pflegenden müssen sich mit diesen gesundheitspolitischen und ökonomischen Themen befassen

    "Das Leiden satthaben" : FNVF aus Perspektive der Pflegenden

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    Einleitung Autonomie am Lebensende erlangt in unserer Gesellschaft zunehmend an Wert. Neben dem assistierten Suizid gewinnt daher auch der freiwillige Verzicht auf Nahrung und Flüssigkeit (FVNF) an Bedeutung. Fragestellung Wie erleben Pflegepersonen in Alters- und Pflegeheimen sowie Hospizen Patientinnen und Patienten, welche im Prozess des freiwilligen Verzichts auf Nahrung und Flüssigkeit sind und welche Haltung nehmen die Pflegenden dabei ein? Methode Im Rahmen der Bachelorarbeit wurde eine systematisierte Datenbankrecherche auf PubMed, CINAHL und PsycINFO durchgeführt. Ergebnisse/Diskussion In der Schweiz würden die Mehrheit der Pflegepersonen eine Person bei der FVNF begleiten. Die Haltung von Pflegenden gegenüber dem FVNF wird einerseits durch gemachte Erfahrungen, fachliche Vorkenntnisse, der eigenen Rolle und dem eigenen Glauben geprägt, andererseits durch das Alter und der Art der Erkrankung der FVNF-Praktizierenden beeinflusst. Die Haltung der Pflegenden gegenüber dem FVNF kann den Sterbeprozess massgeblich beeinflussen und ist geprägt vom Erleben der Pflegenden. Die Haltung der Pflegenden gegenüber dem FVNF kann den Sterbeprozess massgeblich beeinflussen und ist geprägt vom Erleben der Pflegenden. Schlussfolgerung Pflegende nehmen durch ihren direkten Patientinnen- und Patientenkontakt eine wichtige Rolle bei der Betreuung von FVNF-Praktizierenden ein

    Klinisches Assessment Basiswissen für Pflegefachpersonen und Hebammen : Arbeitsheft Kopf- und Halsbereich

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    Die Studierenden - können gezielt eine symptomfokussierte Anamnese und die körperliche Untersuchung durchführen, anschliessend die gesammelten Daten zusammenfassen / analysieren und das weitere Vorgehen planen, gemäss SOAP-Schema (Subjective-Objective-Analyse-Plan) - können gezielt und systematisch eine Anamnese des Kopf- und Halsbereichs erheben, inklusive: Grunddaten, Hauptbeschwerden, Symptomfokussierte Anamnese anhand der Leitsymptome des Kopf- und Halsbereichs, Erweiterte Anamnese des Kopf- und Halsbereichs, Medizinische Vorgeschichte, Familienanamnese, Sozialanamnese - führen eine systematische körperliche Untersuchung des Kopf- und Halsbereichs in folgender Reihenfolge durch und setzen Untersuchungshilfsmittel ein: Allgemeinzustand (AZ), Vitalzeichen (VZ), wichtige systemrelevante Parameter, Inspektion, Palpation, Perkussion - erkennen die physiologischen Befunde und / oder deren Abweichungen - interpretieren diese und stellen eine Arbeitshypothese auf - beurteilen die Dringlichkeit und planen weitere Interventionen - rapportieren die Befunde gemäss dem Rapportraster Identifikation – Situation – Background – Assessment –Recommendation (ISBAR) in Fachsprache an das interprofessionelle Team (Ärztin / Arzt – Pflegefachpersonen / Hebammen) und - dokumentieren die Ergebnisse des klinischen Assessments in Fachsprache

    Arxes: retrotransposed genes required for adipogenesis

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    Retrotransposed sequences arise from messenger RNAs (mRNAs) that have been reinserted into genomic DNA by reverse transcription. Usually, these sequences are embedded in dormant regions, collect missense mutations over time and constitute processed, nonfunctional pseudogenes. There are thousands of processed pseudogenes in the mouse and human genome. Here, we report evidence for two paralog genes (termed Arxes1 and Arxes2), which arose by retrotransposition of the signal peptidase Spcs3 followed by a segmental duplication event. They gained a functional promoter that we show to be transactivated by adipogenic transcription factors. We further show that the Arxes mRNAs are highly expressed in adipose tissue and strongly upregulated during adipogenesis in different cell models. Additionally, their expression is elevated by an anti-diabetic agent in vitro and in vivo. Importantly, we provide evidence that the Arxes genes are translated and that the proteins are located in the endoplasmic reticulum. Although the sequence similarity and subcellular location are reminiscent of their parental gene, our data suggest that the Arxes have developed a different function, since their expression is required for adipogenesis, whereas Spcs3 is dispensable. In summary, we report retrotransposed-duplicated genes that evolved from a parental gene to function in a tissue and adipogenesis-specific context

    CagI Is an Essential Component of the Helicobacter pylori Cag Type IV Secretion System and Forms a Complex with CagL

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    Helicobacter pylori, the causative agent of type B gastritis, peptic ulcers, gastric adenocarcinoma and MALT lymphoma, uses the Cag type IV secretion system to induce a strong proinflammatory response in the gastric mucosa and to inject its effector protein CagA into gastric cells. CagA translocation results in altered host cell gene expression profiles and cytoskeletal rearrangements, and it is considered as a major bacterial virulence trait. Recently, it has been shown that binding of the type IV secretion apparatus to integrin receptors on target cells is a crucial step in the translocation process. Several bacterial proteins, including the Cag-specific components CagL and CagI, have been involved in this interaction. Here, we have examined the localization and interactions of CagI in the bacterial cell. Since the cagI gene overlaps and is co-transcribed with the cagL gene, the role of CagI for type IV secretion system function has been difficult to assess, and conflicting results have been reported regarding its involvement in the proinflammatory response. Using a marker-free gene deletion approach and genetic complementation, we show now that CagI is an essential component of the Cag type IV secretion apparatus for both CagA translocation and interleukin-8 induction. CagI is distributed over soluble and membrane-associated pools and seems to be partly surface-exposed. Deletion of several genes encoding essential Cag components has an impact on protein levels of CagI and CagL, suggesting that both proteins require partial assembly of the secretion apparatus. Finally, we show by co-immunoprecipitation that CagI and CagL interact with each other. Taken together, our results indicate that CagI and CagL form a functional complex which is formed at a late stage of secretion apparatus assembly

    Helicobacter pylori Type IV Secretion Apparatus Exploits β1 Integrin in a Novel RGD-Independent Manner

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    Translocation of the Helicobacter pylori (Hp) cytotoxin-associated gene A (CagA) effector protein via the cag-Type IV Secretion System (T4SS) into host cells is a major risk factor for severe gastric diseases, including gastric cancer. However, the mechanism of translocation and the requirements from the host cell for that event are not well understood. The T4SS consists of inner- and outer membrane-spanning Cag protein complexes and a surface-located pilus. Previously an arginine-glycine-aspartate (RGD)-dependent typical integrin/ligand type interaction of CagL with α5β1 integrin was reported to be essential for CagA translocation. Here we report a specific binding of the T4SS-pilus-associated components CagY and the effector protein CagA to the host cell β1 Integrin receptor. Surface plasmon resonance measurements revealed that CagA binding to α5β1 integrin is rather strong (dissociation constant, KD of 0.15 nM), in comparison to the reported RGD-dependent integrin/fibronectin interaction (KD of 15 nM). For CagA translocation the extracellular part of the β1 integrin subunit is necessary, but not its cytoplasmic domain, nor downstream signalling via integrin-linked kinase. A set of β1 integrin-specific monoclonal antibodies directed against various defined β1 integrin epitopes, such as the PSI, the I-like, the EGF or the β-tail domain, were unable to interfere with CagA translocation. However, a specific antibody (9EG7), which stabilises the open active conformation of β1 integrin heterodimers, efficiently blocked CagA translocation. Our data support a novel model in which the cag-T4SS exploits the β1 integrin receptor by an RGD-independent interaction that involves a conformational switch from the open (extended) to the closed (bent) conformation, to initiate effector protein translocation

    Symptomcluster im Zusammenhang mit Fatigue

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    Brustkrebs : der aktive Weg durch die Erkrankung - Buchbesprechung

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