52 research outputs found

    Behinderte, Menschen mit besonderen BedĂŒrfnissen oder eher Menschen mit einer Behinderung? : kritische Auseinandersetzung mit Begriffen zur Bezeichnung von Behinderung bezogen auf den medizinisch-therapeutischen Bereich im deutschsprachigen Raum

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    Hintergrund: FĂŒr die Bezeichnung von werden unterschiedliche Begriffe hĂ€ufig als vermeintliche Synonyme verwendet. Personen aus dem medizinisch-therapeutischen Bereich stehen immer wieder vor der Frage, wie Angehörige dieser Personengruppe bezeichnet werden sollten. Fragestellung: Welche deutschen Begriffe eignen sich fĂŒr Berufsleute aus dem medizinisch-therapeutischen Bereich, um mit einer Behinderung lebende Menschen zu bezeichnen? Methode: Durch eine Dokumentenanalyse wurden verschiedene Bezeichnungen fĂŒr gesammelt. Die gefundenen Begriffe wurden unter BerĂŒcksichtigung historischer Aspekte und verschiedener Denkweisen zu Behinderung analysiert und den unterschiedlichen Modellen von Behinderung zugeordnet. Aus dieser Zuordnung wurden schliesslich Empfehlungen fĂŒr die medizinisch-therapeutische Praxis abgegeben. Relevante Ergebnisse: Innerhalb der verschiedenen Bezeichnungen fĂŒr können inhaltliche Unterschiede ausgemacht werden. Im medizinisch-therapeutischen Bereich wurde diesen Unterschieden bisher zu wenig Beachtung geschenkt. Schlussfolgerung: FĂŒr die medizinisch-therapeutische Praxis scheint die klare Unterscheidung der Bezeichnungen Mensch mit einer BeeintrĂ€chtigung und Mensch mit einer Behinderung besonders relevant zu sein. Zudem sollten aus Sicht der Autorinnen die Begriffe Menschen mit besonderen BedĂŒrfnissen und Menschen mit Handicap mit Bedacht gewĂ€hlt werden

    InformationsbedĂŒrfnisse von Prostatakrebspatienten: Große individuelle Unterschiede nach Diagnose eines lokalisierten Prostatakarzinoms

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    Zusammenfassung: Fragestellung: Hinsichtlich einer Patienteneinbindung bei der Therapieentscheidung sind Kenntnisse ĂŒber die InformationsbedĂŒrfnisse von Patienten nach einer Prostatakarzinomdiagnose fĂŒr behandelnde Fachleute wichtig. Die vorliegende Studie untersuchte Art und Umfang dieser InformationsbedĂŒrfnisse. Material und Methoden: In 4 urologischen Kliniken wurden Patienten 3-24Monate nach Diagnose eines lokalisierten Prostatakarzinoms mit einem erprobten Fragebogen befragt. Die 330 angeschriebenen Patienten retournierten 179Fragebögen, von denen 128 (39%) statistisch ausgewertet werden konnten. Ergebnisse: Es besteht ein umfangreicher Informationsbedarf bei individuell ausgeprĂ€gten Unterschieden zwischen Patienten. Jede Einzelne von 92 aufgefĂŒhrten Fragen wurde von mindesten 18% der Patienten als "unentbehrlich"eingestuft. Die Befragten stuften durchschnittlich 50 von 92Fragen als "unentbehrlich" ein. WĂ€hrend ein Patient nur 4Fragen als "unentbehrlich" einschĂ€tzte, waren dies fĂŒr einen anderen alle 92Fragen. Schlussfolgerungen: Angesichts der großen, individuell verschiedenen InformationsbedĂŒrfnisse ist bei der Therapieberatung die Identifikation der patientenspezifischen BedĂŒrfnisse von zentraler Bedeutun

    Information needs of early-stage prostate cancer patients : within- and between-group agreement of patients and health professionals

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    Erworben im Rahmen der Schweizer Nationallizenzen (http://www.nationallizenzen.ch)Purpose: The aims of this study were to analyze agreement on information needs within a group of early-state prostate cancer patients and to compare information preferences of patients with the view of health-care professionals about patients’ needs. Methods: Sample consists of patients (n =128) and six subgroups of health-care professionals (urologists, n=32; nurses, n =95; radiotherapy technologists (RTTs), n =36; medical oncologists, n =19; radiation oncologists, n =12; general practitioners (GPs), n =10). Information needs have been assessed with 92 questions concerning prostate cancer and its treatment. Respondents judged the importance of addressing each question. Within- and between-group agreements of patients and health-care professional groups were estimatedwith raw agreement indices as well as chance-corrected Kappa and Gwet’s AC1 measures. Finally, group-specific core items rated with high importance as well as high agreement were defined. Results: Patients rated on average (median) half, i.e., 51 out 92 items as essential (interquartile range (IQR)=36-66), 26 items as desired (IQR=14-38), and 10 items as avoidable (IQR=2-22). Within-group agreement on the presented information topics is modest for any participating group (AC1patients=0.319; AC1professionals=0.295-0.398). Agreement between patients and professionals is low too (AC1=0.282-0.329). Defining group-specific core sets of information topics results in 51 items being part of at least one core set. Concordance of the item core sets of patients and professionals is moderate with Îș=0.38-0.66, sensitivity of professionals’ core sets for patients’ preferences varies between 56 and 74%. Conclusions: Results emphasize the need for dialogue between doctor/professional and patient in identifying the information needed by individual patients and support the importance of shared decision making

    Information needs of early-stage prostate cancer patients: within- and between-group agreement of patients and health professionals

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    Purpose: The aims of this study were to analyze agreement on information needs within a group of early-state prostate cancer patients and to compare information preferences of patients with the view of health-care professionals about patients' needs. Methods: Sample consists of patients (n = 128) and six subgroups of health-care professionals (urologists, n = 32; nurses, n = 95; radiotherapy technologists (RTTs), n = 36; medical oncologists, n = 19; radiation oncologists, n = 12; general practitioners (GPs), n = 10). Information needs have been assessed with 92 questions concerning prostate cancer and its treatment. Respondents judged the importance of addressing each question. Within- and between-group agreements of patients and health-care professional groups were estimated with raw agreement indices as well as chance-corrected Kappa and Gwet's AC1 measures. Finally, group-specific core items rated with high importance as well as high agreement were defined. Results: Patients rated on average (median) half, i.e., 51 out 92 items as essential (interquartile range (IQR) = 36-66), 26 items as desired (IQR = 14-38), and 10 items as avoidable (IQR = 2-22). Within-group agreement on the presented information topics is modest for any participating group (AC1patients = 0.319; AC1professionals = 0.295-0.398). Agreement between patients and professionals is low too (AC1 = 0.282-0.329). Defining group-specific core sets of information topics results in 51 items being part of at least one core set. Concordance of the item core sets of patients and professionals is moderate with Îș = 0.38-0.66, sensitivity of professionals' core sets for patients' preferences varies between 56 and 74%. Conclusions: Results emphasize the need for dialogue between doctor/professional and patient in identifying the information needed by individual patients and support the importance of shared decision making

    Reproducibility of 4D cardiac computed tomography feature tracking myocardial strain and comparison against speckle-tracking echocardiography in patients with severe aortic stenosis.

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    BACKGROUND Myocardial strain is an established parameter for the assessment of cardiac function and routinely derived from speckle tracking echocardiography (STE). Novel post-processing tools allow deformation imaging also by 4D cardiac computed tomography angiography (CCT). This retrospective study aims to analyze the reproducibility of CCT strain and compare it to that of STE. METHODS Left (LV) and right ventricular (RV), and left atrial (LA) ejection fraction (EF), dimensions, global longitudinal (GLS), circumferential (GCS) and radial strain (GRS) were determined by STE and CCT feature tracking in consecutive patients with severe aortic stenosis evaluated for transcatheter aortic valve implantation. RESULTS 106 patients (mean age 79.9 ​± ​7.8, 44.3% females) underwent CCT at a median of 3 days (IQR 0-28 days) after STE. In CCT, strain measures showed good to excellent reproducibility (intra- and inter-reader intraclass correlation coefficient ≄0.75) consistently in the LV, RV and LA. In STE, only LV GLS and LA GLS yielded good reproducibility, whereas LV GCS and LV GRS showed moderate, and RV GLS and free wall longitudinal strain (FWLS) poor reproducibility. Agreement between CCT and STE was strong for LV GLS only, while other strain features displayed moderate (LV GCS, LA GLS) or weak (LV GRS, RV GLS and FWLS) inter-modality correlation. CONCLUSION LV, RV and LA CCT strain assessments were highly reproducible. While a strong agreement to STE was found for LV GLS, inter-modality correlation was moderate or weak for LV GCS, LV GRS, and RV and LA longitudinal strain, possibly related to poor reproducibility of STE measurements

    Melanoma Models for the Next Generation of Therapies

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    There is a lack of appropriate melanoma models that can be used to evaluate the efficacy of novel therapeutic modalities. Here, we discuss the current state of the art of melanoma models including genetically engineered mouse, patient-derived xenograft, zebrafish, and ex vivo and in vitro models. We also identify five major challenges that can be addressed using such models, including metastasis and tumor dormancy, drug resistance, the melanoma immune response, and the impact of aging and environmental exposures on melanoma progression and drug resistance. Additionally, we discuss the opportunity for building models for rare subtypes of melanomas, which represent an unmet critical need. Finally, we identify key recommendations for melanoma models that may improve accuracy of preclinical testing and predict efficacy in clinical trials, to help usher in the next generation of melanoma therapies

    Prospect des LeĂŒker-Bads in Wallis : Vûë des Bains de LoĂ«che en Vallais

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    R.D. Zurkirchen delineavit Seduni ; Joseph Schwendimann Sculpsit Lucernae =Aus: Franz Xaver Naterer: Beschreibung der MineralwĂ€sser des Leuker-Bades, Sitten 1769Mit Legende A-Z und a-e in deutscher und französischer SpracheAus der Sammlung Steinfels (Eingang 1925) Exemplar der Zentralbibliothek ZĂŒrich, Graphische Sammlung und Fotoarchi

    Die Förderung der beruflichen Integration von Sozialhilfebeziehenden nach der Revision der Arbeitslosenversicherung

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    Die Arbeitslosenversicherung ist eine der wichtigsten Sozialversicherungen und stark ĂŒberschuldet. Die vierte Teilrevision des Arbeitslosenversicherungsgesetzes sah zur Sanierung eine Reihe von VerschĂ€rfungen vor. Versicherte haben mehr Wartetage bis zum Leistungsbezug in Kauf zu nehmen und weniger Taggelder zugute, womit sie schneller ausgesteuert werden. Inwiefern dies zu erhöhten Fallzahlen in der Sozialhilfe fĂŒhrt, ist umstritten. Ebenso umstritten ist, inwiefern die Revision Auswirkungen auf die Zuweisungspraxis der SozialĂ€mter an Arbeitsintegrationsprogramme hat. Vor der Revision konnte ĂŒber die Programmteilnahme eine Rahmenfrist zum Taggeldbezug begrĂŒndet werden. Diese entfĂ€llt durch die GesetzesĂ€nderung und somit fĂ€llt auch ein Anreiz fĂŒr die Gemeinden weg, Sozialhilfebeziehende einem Programm zuzuweisen. Wie steht es nun um die Förderung der Berufsintegration von Sozialhilfebeziehenden? Ziel der Bachelor-Arbeit ist es, sowohl diese Frage zu klĂ€ren als auch, ob Fallzunahmen zu verzeichnen sind und wie Zukunftsprognosen aussehen. Zuvor sollen im Theorieteil die ZusammenhĂ€nge zwischen Arbeitsintegration, Arbeitslosenversicherung und Sozialhilfe aufgezeigt werden und die Arbeitsintegration aus sozialarbeiterischer Sicht bewertet werden. Die Befragung von neun grösseren Sozialdiensten der Zentralschweiz hat ergeben, dass es innert zwei Monaten noch zu keinen grösseren Fallzunahmen gekommen ist, sich die Zuweisungspraxis uneinheitlich gestaltet, aber die Entwicklungen noch nicht abschliessend beurteilt werden können. Dies gilt es im Auge zu behalten. Um den BedĂŒrfnissen der Sozialdienste gerecht zu werden, sind die Programmanbietenden jedoch gefordert, gĂŒnstige und zielgruppenspezifische Programme anzubieten
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