852 research outputs found

    Bay of Fundy Tides

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    Die Nordostpassage als Alternative zu den bestehenden Seeverkehrsrouten zwischen Europa und Asien. Potenziale bis zum Jahr 2050

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    Im Welthandel und damit auch im Welt-Seehandel lĂ€sst sich seit geraumer Zeit eine dynamische Entwicklung beobachten. Bei immer stĂ€rker zunehmender VerknĂŒpfung der Welthandelspole und dem damit verbundenen Aufkommenszuwachs im GĂŒterverkehr stellt sich die Frage, wie diese Transportströme in Zukunft bewĂ€ltigt werden können. Vor dem Hintergrund der sich Ă€ndernden klimatologischen VerhĂ€ltnisse auf der Erde könnte die Nordostpassage in Zukunft fĂŒr den interkontinentalen Seeverkehr eine alternative Transitroute zwischen Europa und Asien darstellen. Die Nordostpassage ist von der Distanz her die kĂŒrzeste Schifffahrtsverbindung zwischen den europĂ€ischen HĂ€fen der Nordrange und den ostasiatischen HĂ€fen (7‘000 bis 9‘000 nm). Die Distanzersparnis kann im besten Fall rund ein Drittel der Suezroute betragen. Trotz zahlreicher Forschungsvorhaben fehlen detaillierte Aussagen zum kĂŒnftigen Nutzungspotenzial der Nordostpassage, welche sich aus den globalen Handelsströmen ergeben könnte. Die vorliegende Arbeit will ein Teil dazu beitragen, diese LĂŒcke zu schliessen. Hauptziel dieser Forschungsarbeit ist es, zukĂŒnftige Entwicklungsmöglichkeiten dieser Meeresstrasse als Alternative zu den bestehenden Transitrouten einzuschĂ€tzen und das potenzielle Transportaufkommen fĂŒr Transitrelationen auf der Nordostpassage zu quantifizieren. Bei der Beantwortung dieser Frage wurde ein breiter Mix von verschiedenen Methoden eingesetzt. Neben der SekundĂ€ranalyse von Literatur, Statistiken und anderen Informationsgrundlagen wurden im Rahmen der Modellberechnungen sowohl quantitative als auch qualitative Analysemethoden eingesetzt. Quantitativ im Sinne von Zusammentragen, Analysieren, Aufbereiten, Auswerten und Prognostizieren umfassender Datenreihen im Rahmen der Modellberechnungen, qualitativ durch den Szenariobeschrieb, den Workshop und diverse ExpertengesprĂ€che. Vor dem Hintergrund der Fragestellung wurde im Rahmen dieser Forschungsarbeit ein Modell zur AbschĂ€tzung des Aussenhandelsaufkommens bis zum Jahr 2050 fĂŒr die Einzugsgebiete der Nordostpassage entwickelt. Das Aussenhandelsmodell besteht aus einer Methodenmischung von ökonometrischen und qualitativen Verfahren. Die AbschĂ€tzung der Aufkommen basiert auf ökonometrischen Analysen von ZusammenhĂ€ngen zwischen sozioökonomischen Rahmendaten und Aussenhandelsdaten der beteiligten LĂ€nder fĂŒr die Vergangenheitsentwicklung. Geeignete ZusammenhĂ€nge wurden anschliessend bis zum Jahr 2050 fortgefĂŒhrt und zur Quantifizierung der Handelsströme verwendet. Das Aussenhandelsmodell besteht aus zwei Modellteilen: Einem Leitdatenmodell und einem Aufkommensmodell. Die Ergebnisse des Aussenhandelsmodells beinhalten die Entwicklung des Aussenhandelsaufkommens auf der Handelsrelation zwischen Europa und Asien/Ozeanien/Australien. interkontinentaler Seeverkehre konnten die Potenziale der Nordostpassage abgeleitet werden. Aufgrund des Einflusses der Distanzen auf den verschiedenen Relationen konnte das Potenzial auf die ostasiatischen Handelspartner Europas eingegrenzt werden (Japan, SĂŒdkorea, China, Hong Kong und Taiwan). Hinzu kommt, dass aufgrund von zahlreichen Faktoren, wie beispielsweise mangelhafter Infrastruktur, kurzer Navigationsperiode, hoher VersicherungsprĂ€mien, behördlichen Hindernissen und den hohen Kosten, die Nordostpassage heute noch keine alternative Transitroute zwischen Europa und Ostasien darstellt. Es wird davon ausgegangen, dass die Nordostpassage im Jahr 2030 fĂŒr Massenguttransporte eine Alternative darstellen kann. Zudem ist nicht auszuschliessen, dass je nach Entwicklung der oben genannten Faktoren bereits im Jahr 2030 ein Teil der Containerfracht ĂŒber die Nordostpassage abgewickelt werden kann. Bis zum Jahr 2050 ist dann mit einer weiteren Verbesserung der Nutzungsbedingungen auf dem Seeweg zu rechnen. Die im Rahmen dieser Arbeit ermittelten Potenziale in Höhe von 441 Mio. Tonnen fĂŒr das Jahr 2050 stellen ein maximaltheoretisches Potenzial fĂŒr die Nordostpassage dar. Realistischerweise wird davon nur ein Teil ĂŒber die Nordostpassage verkehren. Dies betrifft vor allem das Containeraufkommen, da hier aufgrund der BeilademĂ€rkte (z.B. Indien und der Mittlere Osten) immer ein Teil ĂŒber die Suezroute laufen wird. Welche Herausforderungen mĂŒssen also in den kommenden Jahren angegangen werden, damit die identifizierten Potenziale der Nordostpassage realisiert werden können? Abgesehen von den klimatischen Voraussetzungen muss der Seeweg vollstĂ€ndig erforscht sein und eine professionelle Eisbeobachtung und -vorhersage muss vorhanden sein. Zudem mĂŒssen die notwendigen Support-Systeme (Such-, Rettungs- und Bergungsinfrastrukturen, garantierter Eisbrecherservice etc.) bei Bedarf verfĂŒgbar sein. DarĂŒber hinaus mĂŒssen die Vorschriften praktikabel sein und die GebĂŒhren fĂŒr die Passage sich auf einem marktfĂ€higen Niveau befinden. Bei Betrachtung der genannten Anforderungen scheint in Zukunft die Nutzung der Route in erster Linie vom Engagement der russischen Regierung abzuhĂ€ngen, die als einzige Akteurin wirklich grossen Handlungsspielraum besitzt. Sie kann dafĂŒr sorgen, dass die Risiken minimiert werden, indem Investitionen in den Ausbau des Seewegs getĂ€tigt werden. Wenn die Support-Systeme in den kommenden Jahren auf den von den Reedern gewĂŒnschten Standard gebracht werden, die NutzungsgebĂŒhren sich auf einem marktfĂ€higen Niveau befinden und die Vorschriften praktikabel sind, könnte der Seeweg tatsĂ€chlich bis 2030 an Fahrt gewinnen, womit Verkehr beziehungsweise die dahinter stehende Routenwahl zwischen Asien und Europa verlagerbar wĂ€re

    Effect of increasing dialysate flow rate on diffusive mass transfer of urea, phosphate and ÎČ2-microglobulin during clinical haemodialysis

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    Background. Diffusive clearance depends on blood and dialysate flow rates and the overall mass transfer area coefficient (KoA) of the dialyzer. Although KoA should be constant for a given dialyzer, urea KoA has been reported to vary with dialysate flow rate possibly because of improvements in flow distribution. This study examined the dependence of KoA for urea, phosphate and ÎČ2-microglobulin on dialysate flow rate in dialyzers containing undulating fibers to promote flow distribution and two different fiber packing densities

    Antibody-related movement disorders - a comprehensive review of phenotype-autoantibody correlations and a guide to testing

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    Background: Over the past decade increasing scientific progress in the field of autoantibody–mediated neurological diseases was achieved. Movement disorders are a frequent and often prominent feature in such diseases which are potentially treatable. Main body: Antibody-mediated movement disorders encompass a large clinical spectrum of diverse neurologic disorders occurring either in isolation or accompanying more complex autoimmune encephalopathic diseases. Since autoimmune movement disorders can easily be misdiagnosed as neurodegenerative or metabolic conditions, appropriate immunotherapy can be delayed or even missed. Recognition of typical clinical patterns is important to reach the correct diagnosis. Conclusion: There is a growing number of newly discovered antibodies which can cause movement disorders. Several antibodies can cause distinctive phenotypes of movement disorders which are important to be aware of. Early diagnosis is important because immunotherapy can result in major improvement. In this review article we summarize the current knowledge of autoimmune movement disorders from a point of view focused on clinical syndromes. We discuss associated clinical phenomenology and antineuronal antibodies together with alternative etiologies with the aim of providing a diagnostic framework for clinicians considering underlying autoimmunity in patients with movement disorders

    Common denominators in the immunobiology of IgG4 autoimmune diseases: What do glomerulonephritis, pemphigus vulgaris, myasthenia gravis, thrombotic thrombocytopenic purpura and autoimmune encephalitis have in common?

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    IgG4 autoimmune diseases (IgG4-AID) are an emerging group of autoimmune diseases that are caused by pathogenic autoantibodies of the IgG4 subclass. It has only recently been appreciated, that members of this group share relevant immunobiological and therapeutic aspects even though different antigens, tissues and organs are affected: glomerulonephritis (kidney), pemphigus vulgaris (skin), thrombotic thrombocytopenic purpura (hematologic system) muscle-specific kinase (MuSK) in myasthenia gravis (peripheral nervous system) and autoimmune encephalitis (central nervous system) to give some examples. In all these diseases, patients’ IgG4 subclass autoantibodies block protein-protein interactions instead of causing complement mediated tissue injury, patients respond favorably to rituximab and share a genetic predisposition: at least five HLA class II genes have been reported in individual studies to be associated with several different IgG4-AID. This suggests a role for the HLA class II region and specifically the DRÎČ1 chain for aberrant priming of autoreactive T-cells toward a chronic immune response skewed toward the production of IgG4 subclass autoantibodies. The aim of this review is to provide an update on findings arguing for a common pathogenic mechanism in IgG4-AID in general and to provide hypotheses about the role of distinct HLA haplotypes, T-cells and cytokines in IgG4-AID

    Lipid Mediator Profiles Predict Response to Therapy with an Oral Frankincense Extract in Relapsing-Remitting Multiple Sclerosis

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    Lipid mediators (LMs) are a unique class of immunoregulatory signalling molecules and known to be affected by frankincense extracts. We performed LM profiling by metabololipidomics in plasma samples from 28 relapsing-remitting multiple sclerosis (RR-MS) patients who took a standardised frankincense extract (SFE) daily for eight months in a clinical phase IIa trial (NCT01450124) and in 28 age- and gender-matched healthy controls. Magnetic resonance imaging, immunological outcomes and serum neurofilament light chain levels were correlated to changes in the LM profiles of the RR-MS cohort. Eight out of 44 analysed LMs were significantly reduced during an eight-month treatment period by the SFE and seven of these eight significant LM derive from the 5-lipoxygenase (5-LO) pathway. Baseline levels of 12- and 15-LO products were elevated in patients who exhibited disease activity (EDA) during SFE treatment compared to no-evidence-of-disease-activity (NEDA) patients and could predict treatment response to the SFE in a prediction model at baseline. Oral treatment with an SFE significantly reduces 5-LO-derived LMs in RR-MS patients during an eight-month treatment period. Treatment response to an SFE, however, seems to be related to 12-,15-LO and cyclooxygenase product levels before SFE exposure. Further studies should confirm their biomarker potential in RR-MS and SFE treatment

    Fluorodeoxyglucose positron emission tomography in anti-N-methyl-D-aspartate receptor encephalitis: distinct pattern of disease

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    Background: Patients with encephalitis associated with antibodies against N-methyl-D-aspartate-receptor antibody (NMDAR-ab) encephalitis frequently show psychotic symptoms, amnesia, seizures and movement disorders. While brain MRI in NMDAR-ab encephalitis is often normal, abnormalities of cerebral glucose metabolism have been demonstrated by positron emission tomography (PET) with 18F-fluorodeoxyglucose(FDG) in a few usually isolated case reports. However, a common pattern of FDG-PET abnormalities has not been reported. Methods: The authors retrospectively identified six patients with NMDAR-ab encephalitis in two large German centres who underwent at least one whole-body FDG-PET for tumour screening between January 2007 and July 2010. They analysed the pattern of cerebral uptake derived from whole-body PET data for characteristic changes of glucose metabolism compared with controls, and the changes of this pattern during the course of the disease. Results: Groupwise analysis revealed that patients with NMDAR-ab encephalitis showed relative frontal and temporal glucose hypermetabolism associated with occipital hypometabolism. Cross-sectional analysis of the group demonstrated that the extent of these changes is positively associated with clinical disease severity. Longitudinal analysis of two cases showed normalisation of the pattern of cerebral glucose metabolism with recovery. Conclusions: A characteristic change in cerebral glucose metabolism during NMDAR-ab encephalitis is an increased frontotemporal-to-occipital gradient. This pattern correlates with disease severity. Similar changes have been observed in psychosis induced by NMDAR antagonists. Thus, this pattern might be a consequence of impaired NMDAR function

    Hemodialyzer mass transfer-area coefficients for urea increase at high dialysate flow rates

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    Hemodialyzer mass transfer-area coefficients for urea increase at high dialysate flow rates. The dialyzer mass transfer-area coefficient (KoA) for urea is an important determinant of urea removal during hemodialysis and is considered to be constant for a given dialyzer. We determined urea clearance for 22 different models of commercial hollow fiber dialyzers (N = ~5/model, total N = 107) in vitro at 37°C for three countercurrent blood (Qb) and dialysate (Qd) flow rate combinations. A standard bicarbonate dialysis solution was used in both the blood and dialysate flow pathways, and clearances were calculated from urea concentrations in the input and output flows on both the blood and dialysate sides. Urea KoA values, calculated from the mean of the blood and dialysate side clearances, varied between 520 and 1230ml/min depending on the dialyzer model, but the effect of blood and dialysate flow rate on urea KoA was similar for each. Urea KoA did not change (690 ± 160 vs. 680 ± 140 ml/min, P = NS) when Qb increased from 306 ± 7 to 459 ± 10ml/min at a nominal Qd of 500ml/min. When Qd increased from 504 ± 6 to 819 ± 8ml/min at a nominal Qb of 450ml/min, however, urea KoA increased (P < 0.001) by 14 ± 7% (range 3 to 33%, depending on the dialyzer model) to 780 ± 150ml/min. These data demonstrate that increasing nominal Qd from 500 to 800ml/min alters the mass transfer characteristics of hollow fiber hemodialyzers and results in a larger increase in urea clearance than predicted assuming a constant KoA
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