35 research outputs found

    Entwicklung eines Standardkontrollprogramms mit Leitfaden nach VO (EWG) Nr. 2092/91 für Einrichtungen der Außer-Haus-Verpflegung (AHV)

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    In AHV-Unternehmen findet eine „Aufbereitung“ von Öko-Zutaten im Sinne der EG-Öko-VO statt. Keine Anwendung findet die EG-Öko-VO, wenn es keinen „Käufer“ im Sinne des Artikel 2 der EG-Öko-VO gibt. Dies ist beispielsweise in den meisten Kindertagesstätten der Fall. Für die Kennzeichnung sind die Etikettierungsvorschriften des Artikels 5 (3) maßgeblich. Für die hausinterne Qualitätssicherung und die Überprüfung durch die Öko-Kontrollstellen gelten die Rechtsvorschriften des Artikel 8 Absatz 1, des Artikel 9 Absatz 7 und der „Mindestkontrollanforderungen“ des Anhang III „Allgemeine Vorschriften“ und der „Speziellen Vorschriften“, Teil B der EG-Öko-Verordnung. Kriterien zur Einordnung von AHV-Betrieben in Kategorien sind insbesondere die Organisationsform inkl. Rechtsform und Einkaufsstruktur, das Verpflegungsangebot und der Abverkauf der Mahlzeiten sowie die Käuferstruktur. Im Vergleich zu anderen Verarbeitungsunternehmen weisen Unternehmen der AHV folgende Besonderheiten auf: keine Etikettierung im üblichen Sinn sondern Kennzeichnung über Speiseplan, Speisekarte oder produktbegleitendes Werbematerial; häufig wechselndes Speisenangebot inkl. Rezepturen; mehrheitlich keine „Verarbeitungsprotokolle“ bzw. fest stehende Rezepturen; sehr unterschiedliche Angebotsformen von Bio-Produkten (von Öko-Aktion bis Öko-Festival). Es wurde ein Standardkontrollkonzept mit Verfahrensanweisung entwickelt und als offenes Word-Dokument allen Kontrollstellen zur Verfügung gestellt. Im Hinblick auf das durch die Öko-Kontrollstellen durchzuführende externe Kontrollverfahren wird vorgeschlagen, dass Inspektionen in Unternehmen der AHV grundsätzlich unangekündigt durchgeführt werden, wobei das Hauptaugenmerk auf die in der Betriebsbeschreibung festgelegten Risikopunkte liegen sollte, da dort die materielle Öko-Qualität am stärksten gefährdet wird. Die Inspektion beginnt mit der Erfassung des Zukaufs von Öko-Zutaten. Wichtig sind eine korrekte Deklaration der bezogenen Zutaten, eine richtige Kennzeichnung auf Lieferscheinen und Rechnungen und ein Nachweis über die Konformität der Lieferanten mit den Anforderungen der EG-Öko-VO. Der im Rahmen des Vorhabens erstellte Küchenleitfaden beinhaltet neben allgemeinen Grundlagen zum Ökologischen Landbau und den rechtlichen Rahmenbedingungen für die Verwendung und Auslobung von Bio-Produkten eine Übersicht über die Bedingungen und den Ablauf des Kontrollverfahrens sowie praktische Beispiele

    Next generation sequencing analysis of patients with familial cervical artery dissection

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    Background: The cause of cervical artery dissection is not well understood. We test the hypothesis that mutations in genes associated with known arterial connective tissue disorders are enriched in patients with familial cervical artery dissection

    The Fermi energy as common parameter to describe charge compensation mechanisms: A path to Fermi level engineering of oxide electroceramics

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    Chemical substitution, which can be iso- or heterovalent, is the primary strategy to tailor material properties. There are various ways how a material can react to substitution. Isovalent substitution changes the density of states while heterovalent substitution, i.e. doping, can induce electronic compensation, ionic compensation, valence changes of cations or anions, or result in the segregation or neutralization of the dopant. While all these can, in principle, occur simultaneously, it is often desirable to select a certain mechanism in order to determine material properties. Being able to predict and control the individual compensation mechanism should therefore be a key target of materials science. This contribution outlines the perspective that this could be achieved by taking the Fermi energy as a common descriptor for the different compensation mechanisms. This generalization becomes possible since the formation enthalpies of the defects involved in the various compensation mechanisms do all depend on the Fermi energy. In order to control material properties, it is then necessary to adjust the formation enthalpies and charge transition levels of the involved defects. Understanding how these depend on material composition will open up a new path for the design of materials by Fermi level engineering

    Evaluation of genome-wide loci of iron metabolism in hereditary hemochromatosis identifies PCSK7 as a host risk factor of liver cirrhosis

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    Genome-wide association studies (GWAS) have revealed genetic determinants of iron metabolism, but correlation of these with clinical phenotypes is pending. Homozygosity for HFE C282Y is the predominant genetic risk factor for hereditary hemochromatosis (HH) and may cause liver cirrhosis. However, this genotype has a low penetrance. Thus, detection of yet unknown genetic markers that identify patients at risk of developing severe liver disease is necessary for better prevention. Genetic loci associated with iron metabolism (TF, TMPRSS6, PCSK7, TFR2 and Chr2p14) in recent GWAS and liver fibrosis (PNPLA3) in recent meta-analysis were analyzed for association with either liver cirrhosis or advanced fibrosis in 148 German HFE C282Y homozygotes. Replication of associations was sought in additional 499 Austrian/Swiss and 112 HFE C282Y homozygotes from Sweden. Only variant rs236918 in the PCSK7 gene (proprotein convertase subtilisin/kexin type 7) was associated with cirrhosis or advanced fibrosis (P = 1.02 × 10−5) in the German cohort with genotypic odds ratios of 3.56 (95% CI 1.29-9.77) for CG heterozygotes and 5.38 (95% CI 2.39-12.10) for C allele carriers. Association between rs236918 and cirrhosis was confirmed in Austrian/Swiss HFE C282Y homozygotes (P = 0.014; ORallelic = 1.82 (95% CI 1.12-2.95) but not in Swedish patients. Post hoc combined analyses of German/Swiss/Austrian patients with available liver histology (N = 244, P = 0.00014, ORallelic = 2.84) and of males only (N = 431, P = 2.17 × 10−5, ORallelic = 2.54) were consistent with the premier finding. Association between rs236918 and cirrhosis was not confirmed in alcoholic cirrhotics, suggesting specificity of this genetic risk factor for HH. PCSK7 variant rs236918 is a risk factor for cirrhosis in HH patients homozygous for the HFE C282Y mutatio

    Evaluation of genome-wide loci of iron metabolism in hereditary hemochromatosis identifies PCSK7 as a host risk factor of liver cirrhosis

    Get PDF
    Genome-wide association studies (GWAS) have revealed genetic determinants of iron metabolism, but correlation of these with clinical phenotypes is pending. Homozygosity for HFE C282Y is the predominant genetic risk factor for hereditary hemochromatosis (HH) and may cause liver cirrhosis. However, this genotype has a low penetrance. Thus, detection of yet unknown genetic markers that identify patients at risk of developing severe liver disease is necessary for better prevention. Genetic loci associated with iron metabolism (TF, TMPRSS6, PCSK7, TFR2 and Chr2p14) in recent GWAS and liver fibrosis (PNPLA3) in recent meta-analysis were analyzed for association with either liver cirrhosis or advanced fibrosis in 148 German HFE C282Y homozygotes. Replication of associations was sought in additional 499 Austrian/Swiss and 112 HFE C282Y homozygotes from Sweden. Only variant rs236918 in the PCSK7 gene (proprotein convertase subtilisin/kexin type 7) was associated with cirrhosis or advanced fibrosis (P = 1.02 × 10(-5)) in the German cohort with genotypic odds ratios of 3.56 (95% CI 1.29-9.77) for CG heterozygotes and 5.38 (95% CI 2.39-12.10) for C allele carriers. Association between rs236918 and cirrhosis was confirmed in Austrian/Swiss HFE C282Y homozygotes (P = 0.014; ORallelic = 1.82 (95% CI 1.12-2.95) but not in Swedish patients. Post hoc combined analyses of German/Swiss/Austrian patients with available liver histology (N = 244, P = 0.00014, ORallelic = 2.84) and of males only (N = 431, P = 2.17 × 10(-5), ORallelic = 2.54) were consistent with the premier finding. Association between rs236918 and cirrhosis was not confirmed in alcoholic cirrhotics, suggesting specificity of this genetic risk factor for HH. PCSK7 variant rs236918 is a risk factor for cirrhosis in HH patients homozygous for the HFE C282Y mutation

    Decoding spatial versus non-spatial processing in auditory working memory

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    Objective: Research on visual working memory has shown that individual stimulus features are processed in both specialized sensory regions and higher cortical areas. Much less evidence exists for auditory working memory. Here, a main distinction has been proposed between the processing of spatial and non-spatial sound features. Our aim was to examine feature-specific activation patterns in auditory working memory. Methods: We collected fMRI data while 28 healthy adults performed an auditory delayed match-to-sample task. Stimuli were abstract sounds characterized by both spatial and non-spatial information, i.e., interaural time delay and central frequency, respectively. In separate recording blocks, subjects had to memorize either the spatial or non-spatial feature, which had to be compared with a probe sound presented after a short delay. We performed both univariate and multivariate comparisons between spatial and non-spatial task blocks. Results: Processing of spatial sound features elicited a higher activity in a small cluster in the superior parietal lobe than did sound pattern processing, whereas there was no significant activation difference for the opposite contrast. The multivariate analysis was applied using a whole-brain searchlight approach to identify feature-selective processing. The task-relevant auditory feature could be decoded from multiple brain regions including the auditory cortex, posterior temporal cortex, middle occipital gyrus, and extended parietal and frontal regions. Conclusion: In summary, the lack of large univariate activation differences between spatial and non-spatial processing could be attributable to the identical stimulation in both tasks. In contrast, the whole-brain multivariate analysis identified feature-specific activation patterns in widespread cortical regions. This suggests that areas beyond the auditory dorsal and ventral streams contribute to working memory processing of auditory stimulus features

    Antibiosis of Necrotizing Pancreatitis

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    Background: Necrotizing pancreatitis is a life-threatening presentation of acute pancreatitis. The mortality of 20–80% initially depends on the persistence of organ failure and systemic inflammatory response syndrome (SIRS) and, in the later course of the disease, on secondary infection of the necrosis. The questions whether prophylactic antibiotics aiming to prevent this infection should be administered and which antibiotic is the best to use, as well as the problem of fungal infection under antibiotic treatment are still intriguing and insufficiently solved. Methods: A search of the literature using PubMed was carried out, supplemented by a review of the programmes of the Digestive Disease Week (DDW) and the United European Gastroenterology Week (UEGW). Results: Despite the widely practised prophylactic antibiotic administration in severe pancreatitis, no evidence for the benefit of this strategy exists. One of the drawbacks might be a tendency for disastrous fungal infection under prophylactic antibiotics. Bacterial translocation from the gut in the second week after the onset of symptoms is the major source for infection of pancreatic necrosis and provides a clear indication for antibiotic treatment. However, routine fine-needle aspiration for a calculated antibiotic therapy cannot be recommended, and all other tests offer only indirect signs. Important factors such as enteral versus parenteral feeding and the method of necrosectomy are mostly neglected in the trials but seem to be essential for the outcome of the patient. Conclusions: Even though most meta-analyses including the newer double-blind, placebo-controlled trials on prophylactic antibiotics showed no beneficial effects in the prevention of infection of necrosis and/or outcome of the patients, this strategy is still widely used in clinical routine. Since nearly all trials published so far show systematic problems (i.e. inaccurate definition of the severity of the disease, poor statistical testing, and neglect of differences in the route of nutrition), there is a need for randomized controlled prospective trials with exact definitions of the disease.Hintergrund: Die nekrotisierende Pankreatitis weist eine Mortalität von 20–80% auf. Initial ist vor allem das Ausmaß des Organversagens entscheidend für die Prognose des Patienten. In der zweiten Krankheitswoche stellt dann die sekundäre Infektion der Nekrosen durch die Translokation von Darmkeimen das entscheidende Problem dar. Zur Vermeidung einer solchen Infektion werden klinisch sehr häufig Breitspektrumantibioktika prophylaktisch eingesetzt. Dies wird aber zunehmend kritisch diskutiert, und es existieren kontroverse Empfehlungen. Methoden: Eine Literaturrecherche unter Einbeziehung von PubMed und der Programme der Digestive Disease Week (DDW) und der United European Gastroenterology Week (UEGW) wurde durchgeführt. Ergebnisse: Die meisten Studien können den prophylaktischen Einsatz von Antibiotika bei der schweren Pankreatitis nicht rechtfertigen. Einige Studien belegen vielmehr eine Selektion resistenter Keime und vor allem auch eine erhöhte Rate von schwer therapierbaren Pilzinfektionen unter einer solchen Therapie. Daher sollte erst nach dem Nachweis einer Nekroseinfektion mit einer Antibiotikatherapie begonnen werden, wobei keine Routine-Feinnadelpunktion der Nekrose zum Keimnachweis durchgeführt werden sollte. Es stehen daher nur indirekte, meist bildgebende Verfahren für den Infektionsnachweis zur Verfügung. Entscheidende Faktoren wie die enterale Ernährung und die Methode der Nekrosektomie wurden bisher bei den meisten Studien vernachlässigt, scheinen aber essenziell für das Behandlungsergebnis des Patienten zu sein. Schlussfolgerungen: Die meisten publizierten Studien weisen eine sehr heterogene Definition der Erkrankung, uneinheitliche Behandlungsprotokolle und Ungenauigkeiten bei der statistischen Testung auf. Gerade entscheidende Faktoren wie die enterale Ernährung werden größtenteils komplett vernachlässigt. Es besteht daher ein Bedarf für randomisierte placebokontrollierte Studien, die diese Probleme berücksichtigen und suffiziente Schlussfolgerungen zur Antibiotikatherapie der schweren Pankreatitis zulassen
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