76 research outputs found

    Computerassistierte Chirurgie der Nasennebenhöhlen und der vorderen Schädelbasis

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    Zusammenfassung: Endoskopische oder mikroskopische Eingriffe bei chronischen Nasennebenhöhlenentzündungen mit oder ohne Polyposis sind in der täglichen Praxis häufig. Da es sich um delikate und schwierige minimal-invasive Eingriffe bei engem Raum, Tunnelblick von 4-mm-Endoskopen und häufig leicht blutendem Gewebe bei chronisch entzündlichen Erkrankungen handelt, ist die Orientierung in diesem "Labyrinth" oft schwierig. Bei Rezidiven von Nasenpolypen oder Tumoren sind oft die normalen anatomischen Landmarken, welche dem Chirurgen als Orientierung dienen, nicht mehr vorhanden. Die Navigation zusammen mit den Bildgebungsverfahren wie CT und MRT hilft bei unübersichtlichen Verhältnissen dem Chirurgen, sich im Raum zu orientieren und die Operation umso sicherer und z.T. auch schneller durchzuführen. Zusätzlich hat die Navigation ein großes Potenzial für Ausbildungszweck

    Navigation und Robotik an der Otobasis

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    Zusammenfassung: Die bildgestützten computerassistierten mikroskopischen Eingriffe an der Otobasis stellen einen seltenen Eingriff in der täglichen Praxis dar. Es handelt sich jedoch um delikate und schwierige minimalinvasive Eingriffe, da die Orientierung im Felsenbein bis zur Felsenbeinspitze oft schwierig ist. Bei Malformationen oder Tumoren sind die normalen anatomischen Landmarken, die dem Chirurgen als Orientierung dienen, häufig nicht vorhanden. Die Navigation, zusammen mit den bildgebenden Verfahren wie CT, MRT und Angiographie, hilft dem Chirurgen, sich bei unübersichtlichen Verhältnissen im Raum zu orientieren, um die Operation auf diese Weise sicherer und z.T. auch schneller durchzuführen. Weltweite einheitliche Indikationen zum Einsatz an der Otobasis fehlen aber. Die navigationsgestützte Miniaturrobotik ist noch in den ersten praktischen Testphase

    The transnasal approach to the skull base. From sinus surgery to skull base surgery

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    The indications for endonasal endoscopic approaches to diseases of the skull base and its adjacent structures have expanded considerably during the last decades. This is not only due to improved technical possibilities such as intraoperative navigation, the development of specialized instruments, and the compilation of anatomical studies from the endoscopic perspective but also related to the accumulating experience with endoscopic procedures of the skull base by multidisciplinary centers. Endoscopic endonasal operations permit new approaches to deeply seated lesions and are characterized by a reduced manipulation of neurovascular structures and brain parenchyma while at the same time providing improved visualization. They reduce the trauma caused by the approach, avoid skin incisions and minimize the surgical morbidity. Transnasal endoscopic procedures for the closure of small and large skull base defects have proven to be reliable and more successful than operations with craniotomies. The development of new local and regional vascularized flaps like the Hadad-flap have contributed to this. These reconstructive techniques are furthermore effectively utilized in tumor surgery in this region. This review delineates the classification of expanded endonasal approaches in detail. They provide access to lesions of the anterior, middle and partly also to the posterior cranial fossa. Successful management of these complex procedures requires a close interdisciplinary collaboration as well as continuous education and training of all team members

    Intraoperative Computertomographie mit integriertem Navigationssystem in der spinalen Neurochirurgie

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    From medical data to simple virtual mock-up of scapulo-humeral joint

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    The surgical operations of shoulder joint are guided by various principles: osteosynthesis in the case of fracture, osteotomy in order to correct a deformation or to modify the functioning of the joint, or implementation of articular prosthesis. At the end of the twentieth century, many innovations in the domains of biomechanics and orthopedic surgery have been performed. Nevertheless, theoretical and practical problems may appear during the operation (visual field of surgeon is very limited, quality and shape of the bone is variable depending on the patient). Biomechanical criteria of success are defined for each intervention. For example, the installation with success of prosthetic implant will be estimated according to the degree of mobility of the new articulation, the movements of this articulation being function of the shape of the prosthesis and of its position on its osseous support. It is not always easy to optimize the preparation of the surgical operation for every patient, and a preliminary computer simulation would allow helping the surgeon in its choices and its preparation of the intervention. The techniques of virtual reality allow a high degree of immersion and allow envisaging the development of a navigation device during the operating act

    Computerassistierte Präzisionschirurgie am Ohr

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    Chirurgische Eingriffe am Ohr stellen aufgrund der komplexen Anatomie und der Grössenverhältnisse der beteiligten anatomischen Strukturen eine Herausforderung für den HNO-Chirurgen dar. In diesem Beitrag wird ein Ansatz für die roboterbasierte Navigation zur Hörgeräteimplantation vorgestellt. Insbesondere wird auf die Möglichkeit des Fräsens von Implantatlagern im Felsenbein eingegangen. Je präziser ein Implantat im Schädel verankert werden kann, desto einfacher ist der chirurgischen Ablauf. Weiterhin, profitieren Patienten von verkürzten Operationszeiten und weniger schmerzhaften Eingriffe

    Computer-Assisted Precision Surgery in the Ear

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    Chirurgische Eingriffe am Ohr stellen aufgrund der komplexen Anatomie und der Grössenverhältnisse der beteiligten anatomischen Strukturen eine Herausforderung für den HNO-Chirurgen dar. In diesem Beitrag wird ein Ansatz für die roboterbasierte Navigation zur Hörgeräteimplantation vorgestellt. Insbesondere wird auf die Möglichkeit des Fräsens von Implantatlagern im Felsenbein eingegangen. Je präziser ein Implantat im Schädel verankert werden kann, desto einfacher ist der chirurgischen Ablauf. Weiterhin, profitieren Patienten von verkürzten Operationszeiten und weniger schmerzhaften Eingriffen.Traditional surgical procedures involving the implantation of artificial hearing devices in the inner ear are challenging due to the size and complexity of anatomical structures within the temporal bone. To date, no stereotactic instrument guidance technology providing the necessary levels of accuracy is available. This work presents an approach to robot assisted implantation of hearing devices. Specifically, the robot system was used to milla cavity to for a direct acoustical stimulation implant. As the precision of such cavities increases, so also can future implant generations improve in terms of size, complexity and cost effectiveness. Additionally, patients themselves would profit from shorter procedure times and less painful interventions

    Die ComputergestĂĽtzte Analyse des Repositionsvorganges am Modell : eine experimentelle Studie

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