German Medical Science
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Die Heidelberger Interprofessionelle Ausbildungsstation (HIPSTA): ein Praxis- und Theorie-geleitetes Vorgehen zur Entwicklung und Implementierung von Deutschlands erster interprofessioneller Ausbildungsstation
Background: Deficits in care and impaired patient-safety have been linked to inefficient interprofessional collaborative practice. Interprofessional training wards (IPTW) are an interprofessional educational intervention which aim to enable students and trainees from different health professions to work self-responsibly in order to manage the medical treatment and rehabilitation of real-life patients together as an interprofessional team. We aimed to develop and implement Germany´s first IPTW at the department of Surgery at Heidelberg University Hospital. Methods: The Kern cycle was used to develop an ITPW curriculum. Practical as well as theoretical considerations guided the design of the IPTW. Common project management tools including blueprinting and RASCI (Responsibility, Approval, Support, Consultation, Information) matrix were applied. Results: Since April 2017, 7 cohorts of students and trainees have had four-week long placements on HIPSTA. They run the IPTW in early and late shifts. Nursing and medical facilitators are supporting the IP team as needed. Learning objectives are operationalized as EPAs (entrustable professional activities) and interprofessional learning goals. Since initiation only minor modifications to the curriculum have been necessary and satisfaction of students/trainees, facilitators and patients is high.Conclusion: IPTWs can be established and run in the German health care system even in a complex clinical setting. The early involvement of all professions in a steering group seems to be key to success. Nursing and medical facilitators are of utmost importance for daily routine. The experiences outlined here could help others aiming to implement IPTWs at their sites. IPTWs might address a number of hitherto unaddressed educational needs.Trial registration: Not applicableHintergrund: Versorgungsdefizite und eine Gefährdung der Patientensicherheit sind wiederholt mit Mängeln in der interprofessionellen kollaborativen Zusammenarbeit in Verbindung gebracht worden. Interprofessionelle Ausbildungsstationen (IPSTA) sind eine interprofessionelle Ausbildungsintervention, die Studierende und Auszubildende verschiedener Gesundheitsberufe in die Lage versetzen sollen, gemeinsam als Team eigenverantwortlich die Versorgung von Patienten im realen Stationsalltag zu leisten. Ziel unseres Projekts war die Entwicklung und Implementierung von Deutschlands erster IPSTA in der Abteilung für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie an der Universitätsklinik Heidelberg. Methoden: Der Kern-Zyklus wurde benutzt, um eine IPSTA Curriculum zu entwickeln. Praktische wie auch theoretische Überlegungen wurden dabei berücksichtigt. Dabei wurden übliche Management-Werkzeuge wie das Blueprinting und die RASCI-Matrix (Responsibility, Approval, Support, Consultation, Information) genutzt.Ergebnisse: Seit April 2017 hatten 7 Kohorten aus Medizinstudierenden und Auszubildenden der Gesundheits- und Krankenpflege 4-wöchige Einsätze auf der Heidelberger Interprofessionellen Ausbildungsstation (HIPSTA). Die interprofessionellen Teams betreuen die Patienten in zwei Schichten (Früh- und Spätschicht) unter Aufsicht von ärztlichen und pflegerischen Lernbegleitern. Ärztliche und pflegerische Lernbegleiter. Lernziele wurden durch interprofessionelle anvertraubare professionelle Tätigkeiten (entrusted professional activities) und interprofessionelle Lernziele operationalisiert. Seit Beginn mussten nur kleinere Veränderungen am HIPSTA Curriculum vorgenommen werden. Die Zufriedenheit von Patienten, der Studierenden und Auszubildenden und der Lernbegleiter ist hoch. Schlussfolgerung: Interprofessionelle Ausbildungsstationen können im deutschen Gesundheitssystem auch in komplexen klinischen Umgebungen erfolgreich etabliert werden. Die frühe Einbindung aller beteiligter Professionen bereits in der Planungsphase scheint für den dauerhaften Erfolg essentiell zu sein. Ärztliche und pflegerische Lernbegleiter sind für den täglichen Ablauf unabdingbar. IPSTAs adressieren einen bisher nicht gedeckten Lernbedarf.Studienanmeldung: Nicht zutreffen
Nasofrontal surgical reconstruction by external table flap of frontal bone following removal of a dermoid cyst revealed by a fistula: A case report and review of the literature
Nasofrontal fistulas correspond to the persistence of an abnormal communication of embryological origin between the deep layer of the skin and the central nervous system (CNS). They can rarely be associated with a dermoid cyst and be revealed by a locoregional infection, and especially neuromeningeal infections can be serious. The treatment is mainly surgical by performing a total excision of the cyst and the repair of defects. The authors report the case of an 18-month-old infant operated for a dermoid cyst revealed by a nasofrontal fistula. They insist on the characteristics of this pathology in order to establish a diagnosis and an early treatment to avoid the complications that can be heavy in certain cases. They describe the steps of nasofrontal reconstruction by a small flap taken from the outer table of the frontal bone with better esthetic results
The implementation of the Urheberrechts-Wissensgesellschafts-Gesetz (UrhWissG) at subito - a short report from practice
On March 1st 2018, the new German copyright law came into force. As a result of the so-called Urhberrechts-Wissensgesellschafts-Gesetz (UrhWissG), the legal framework for document delivery changed significantly, so the document supplier subito was forced to make some changes in its service. On the one hand, this short report illustrates the problems for subito in the context of the new copyright law. On the other hand, it describes how subito adapted its service according to the new regulations. In particular, this article focuses on how the UrhWissG changed subitos document delivery within Germany.Am 1. März 2018 trat das neue Urheberrechts-Wissensgesellschafts-Gesetz (UrhWissG) in Kraft. Ein Ergebnis des UrhWissG war die signifikante Änderung des gesetzlichen Rahmens für die Dokumentenlieferung, weshalb subito gezwungen war, einige Änderungen an seinen Services vorzunehmen. In diesem kurzen Praxisbericht werden einerseits die Probleme vorgestellt, die sich für subito aus dem neuen Urheberrechtsgesetz ergeben. Andererseits wird beschrieben, wie subito seine Services an die neuen Bestimmungen angepasst hat. Dieser Artikel befasst sich speziell damit, wie das neue UrhWissG den Dokumentenlieferdienst subito in Deutschland verändert hat
Vorschläge für die Gestaltung interprofessioneller Lehrveranstaltungen aus Sicht Lernender - eine qualitative Studie
Purpose: The significance of interprofessional education (IPE) for interprofessional collaboration (IPC) and thus optimal patient care is widely recognised. As a starting point for a needs-based IPE development, we conducted focus groups interviews with students of different health professions. We assessed experiences with IPE and IPC, ascertained resulting IPE needs, and discussed opportunities for curricular implementation, to meet long-term challenges to health care.Methods: Using semi-structured interview guides, we conducted five focus groups with altogether 18 trainees of different health professions and students of medicine and Interprofessional Health Care. We transcribed and analysed the data using qualitative content analysis.Results: Three main categories of IPE approaches emerged out of the analysis: "content", "settings", and "challenges". Contents as suggested by focus group participants are sessions about basic knowledge, practical skills, communication and interprofessional collaboration. The settings should comprise different forms and methods of teaching and didactic designs. As challenges, participants named unfamiliarity, teacher demands, differences in needs, diverging curriculum structures, heterogeneous prior knowledge, and aspects of timing.Conclusion: Based on their prior experiences with IPC and IPE in other contexts, participants generated diverse ideas for new interprofessional courses and potential application in other IPC/IPE settings. This allows to integrate new IPE approaches into curriculum development.Zielsetzung: Die Bedeutsamkeit interprofessioneller Lehre (IPE) für die interprofessionelle Zusammenarbeit (IPC) und eine damit optimierte Patientenversorgung ist bekannt. Zur bedarfsgerechten Entwicklung von IPE wurden Fokusgruppen mit Lernenden durchgeführt, die deren Erfahrungen mit IPE und IPC eruieren, resultierende Bedarfe an IPE ermitteln und Möglichkeiten zur curricularen Umsetzung diskutieren, um den heutigen Anforderungen an die Gesundheitsversorgung langfristig begegnen zu können. Methodik: Anhand halbstandardisierter Leitfragebögen wurden fünf interprofessionelle Fokusgruppen mit insgesamt 18 Auszubildenden verschiedener Gesundheitsberufe, sowie Studierenden der Humanmedizin und der Interprofessionellen Gesundheitsversorgung durchgeführt und inhaltsanalytisch ausgewertet.Ergebnisse: Im Bereich der "curricularen Ansatzpunkte" ergaben sich die Hauptkategorien "Inhalte", "Setting" und "Herausforderungen". Vorgeschlagene "Inhalte" von den Lernenden sind Veranstaltungen zu Grundlagenwissen, praktischen Skills, Kommunikation und interprofessioneller Zusammenarbeit. Das "Setting" soll verschiedene Unterrichtsformen und didaktische Besonderheiten enthalten. Als "Herausforderungen" wurden Fremdheit, Anforderungen an die Lehrenden, unterschiedliche Bedürfnisse, unterschiedliche Strukturen in den Curricula und unterschiedliches Vorwissen, sowie zeitliche Aspekte benannt.Schlussfolgerung: Die Teilnehmer konnten auf Basis ihrer bisherigen Erfahrungen mit IPC/ IPE vielfältige Ideen zu weiteren interprofessionellen Lehrveranstaltungen entwickeln. Diese entstanden aus in anderen Kontexten gewonnenen Erfahrungen, welche die Lernenden auf mögliche Anwendungen in IPE und IPC übertrugen. Die Curriculumsentwicklung hinsichtlich IPE soll nun auf Basis der gewonnen Daten weiterentwickelt werden
Katastrophe auf dem Spielbrett - ein neuartiger Ansatz Medizinstudierenden das Thema Katastrophenmedizin näher zu bringen
Introduction: Every year, natural and other disasters cause significant loss of life around the world. This calls for an improved response from, among others, the health professions to strengthen disaster medicine, whether relating to prevention, emergency response or recovery. It includes both knowledge and competencies, such as planning, coordination, and communication. Simulations can be used to acquire these competencies.Project description: In 2016, the German Medical Students' Association founded the project "Disaster Medicine" with the goal of educating and connecting medical students interested in the topic. AFTERSHOCK, a board game simulating early disaster response after an earthquake, was utilized for workshops. It highlights the need for interagency cooperation and the challenges of responding to disasters in dynamic and highly complex settings. Seven workshops were facilitated between October 2016 and December 2017. A survey was conducted to assess participant satisfaction and the design of the workshop.Results: 89 German medical students participated and 74 (83 %) responded with written evaluation. Students generally reported moderate to low levels of previous knowledge. The event produced very positive feedback, with participants overwhelmingly finding the simulation to be a useful or very useful way to learn about the challenges of humanitarian assistance and disaster relief. Qualitative feedback included requests for more theoretical background information and highlighted the need for small group sizes.Discussion and Conclusion: Board games such as AFTERSHOCK are well-suited for medical education and enjoy high rates of acceptance among students. To ensure deeper and longer-term learning, they should be accompanied by theoretical coursework.Einleitung: Jedes Jahr verursachen Katastrophen eine signifikante Anzahl von Todesfällen weltweit. Eine Stärkung der Katastrophenmedizin, unter anderem durch Gesundheitsfachkräfte, in den Bereichen Prävention, Notfalleinsätze als auch bei dem Wiederaufbau ist erforderlich. Hierzu zählen Kompetenzen und Wissen in den Feldern Planung, Koordination und Kommunikation. Simulationen können dazu genutzt werden, diese Kompetenzen zu erwerben.Projektbeschreibung: Die Bundesvertretung der Medizinstudierenden in Deutschland e.V. hat 2016 das Projekt "Katastrophenmedizin" gegründet um interessierte Studierende fortbilden und vernetzen zu können. Für die Workshops wurde das Brettspiel AFTERSHOCK genutzt, welches die Phase der unmittelbaren Katastrophenhilfe nach einem Erdbeben simuliert. Sieben Workshops wurden zwischen Oktober 2016 und Dezember 2017 durchgeführt. Eine Umfrage wurde durchgeführt, um die Zufriedenheit der Teilnehmenden und den Aufbau des Workshops zu evaluieren.Ergebnisse: 89 Medizinstudierende nahmen an den Workshops teil und 73 (83 %) beteiligten sich an der Evaluation. Die Studierenden gaben allgemein ein mittleres bis niedriges Vorwissen an. Die Veranstaltung wurde positiv bewertet und ein Großteil der Studierenden empfand die Simulation als einen hilfreichen oder sehr hilfreichen Weg um die Herausforderungen von humanitärer Hilfe und Katastrophenhilfe kennenzulernen. Qualitatives Feedback umfasste unter anderem die Forderung nach mehr theoretischem Hintergrundwissen und einer kleineren Gruppengröße.Diskussion und Schlussfolgerung: Brettspiele wie AFTERSHOCK sind für die medizinische Ausbildung gut geeignet und bei Studierenden sehr beliebt. Um einen umfassenderen und langanhaltenden Lerneffekt zu erreichen, sollten sie durch theoretische Kurse begleitet werden
Tympanoplasty - news and new perspectives
Techniques and biomaterials for reconstructive middle ear surgery are continuously and steadily developing. At the same time, clinical post-surgery results are evaluated to determine success or failure of the therapy. Routine quality assessment and assurance is of growing importance in the medical field, and therefore also in middle ear surgery. The exact definition and acquisition of outcome parameters is essential for both a comprehensive and detailed quality assurance. These parameters are not the audiological results alone, but also additional individual parameters, which influence the postoperative outcome after tympanoplasty. Selection of patients and the preoperative clinical situation, the extent of the ossicular chain destruction, the chosen reconstruction technique and material, the audiometric frequency selection and the observational interval are only some of them. If these parameters are not well documented, the value of comparative analyses between different studies is very limited. The present overview aims at describing, comparing, and evaluating some of the existing assessment and scoring systems for middle ear surgery. Additionally, new methods for an intraoperative quality assessment in ossiculoplasty and the postoperative evaluation of suboptimal hearing results with imaging techniques are available. In the area of implant development, functional elements were integrated in prostheses to enable not only good sound transmission but also compensation of occurring atmospheric pressure changes. In combination with other components for ossicular repair, they can be used in a modular manner, which so far show experimentally and clinically promising results
Evaluation of electronically supported nursing transfers between hospital and nursing home based on a test health telematics infrastructure: a case analysis
Background: Improper information transmission can lead to compromised patient safety and quality of life when patients are transferred from one setting to another. Electronic instruments may improve this situation, however, they are rarely used. Objective: The aim of this study therefore was to investigate the technical and organizational feasibility, usability, usefulness and completeness of an electronic instrument that is based on the German HL7 CDA standard for eNursing Summaries.Materials and methods: To this end, a test health telematics infrastructure, which included the German electronic health card, was established and nursing summary application was developed that allowed summary documents to be communicated between a hospital and a nursing home. The users were asked to evaluate the usability of the nursing summary application as well as to compare the usefulness and completeness of electronically and paper transmitted information.Results: This study demonstrated the feasibility of implementing an electronic nursing summary application that was based on the German HL7 CDA standard eNursing Summary and that was integrated in a test health telematics infrastructure. It could also be shown that the users rated this application as usable and that electronically supported patient transfers were superior to paper based ones. The use of the German electronic health card was regarded as a barrier by the users.Discussion: This study emphasizes the feasibility, relevance and barriers of electronically supported transfers of patients with nursing needs. Nurses working in hospitals and long-term care can integrate an application based on the HL7 CDA Standard ePfgebericht into their working processes and get better and more complete information. To ensure continuity of care in a sustainable manner in the future, the German HL7 CDA based eNursing Summary standard should become part of the German telematics infrastructure.Hintergrund: Mangelhafte Informationsübermittlung führt bei der Überleitung Pflegebedürftiger zu einer Gefährdung von Sicherheit und Lebensqualität. Elektronische Instrumente können diese Situation grundsätzlich verbessern, werden jedoch bislang kaum eingesetzt. Ein Grund ist die fehlende Umsetzung von IT Standards.Ziel der Arbeit: Ziel dieser Studie ist daher die technisch-organisatorische Machbarkeit, die Gebrauchstauglichkeit, Nützlichkeit und Vollständigkeit einer elektronisch unterstützten standardisierten Pflegeüberleitung zu untersuchen.Material und Methoden: Zu diesem Zweck wurde eine Test-Telematikinfrastruktur aufgebaut, die die elektronische Gesundheitskarte einbezog, sowie ein HL7 CDA basiertes Überleitungsinstrument entwickelt, das den Informationsaustausch zwischen einem Krankenhaus und Pflegeheimen ermöglichte. Die Anwender bewerteten die Gebrauchstauglichkeit des Überleitungsinstruments, sowie die Nützlichkeit und Vollständigkeit von elektronischen und papierbasierten Überleitungen.Ergebnisse: Es zeigte sich, dass das elektronische Überleitungsinstrument auf Basis des HL7 CDA Standards im Rahmen der Test-Telematikinfrastruktur technisch umgesetzt und von den Anwendern als gebrauchstauglich eingeschätzt werden konnte. Im Vergleich lieferte die elektronische Überleitung vollständigere und nützlichere Daten als die Papierform. Die Anwendung der elektronischen Gesundheitskarte (eGK) wurde von den Anwendern als hemmend eingestuft.Diskussion: Die Studie unterstreicht die Machbarkeit, Bedeutung sowie die Barrieren von elektronischen Überleitungen von Pflegebedürftigen. Pflegende aus dem Krankenhaus- und Langzeitpflegebereich können eine auf dem HL7 CDA Standard ePflegebericht basierende Anwendung in ihre Abläufe integrieren und erhalten dadurch bessere und vollständigere Informationen. Zur langfristigen Sicherstellung der Versorgungskontinuität sollte der HL7 CDA Standard ePflegebericht Teil der deutschen Telematik-Infrastruktur werden
Interdisziplinäres Autorenteam Witten (Hrsg.): Heal Your Hospital. Studierende für neue Wege der Gesundheitsversorgung
Cochlear implant - state of the art
Cochlear implants are the treatment of choice for auditory rehabilitation of patients with sensory deafness. They restore the missing function of inner hair cells by transforming the acoustic signal into electrical stimuli for activation of auditory nerve fibers. Due to the very fast technology development, cochlear implants provide open-set speech understanding in the majority of patients including the use of the telephone. Children can achieve a near to normal speech and language development provided their deafness is detected early after onset and implantation is performed quickly thereafter. The diagnostic procedure as well as the surgical technique have been standardized and can be adapted to the individual anatomical and physiological needs both in children and adults. Special cases such as cochlear obliteration might require special measures and re-implantation, which can be done in most cases in a straight forward way. Technology upgrades count for better performance.Future developments will focus on better electrode-nerve interfaces by improving electrode technology. An increased number of electrical contacts as well as the biological treatment with regeneration of the dendrites growing onto the electrode will increase the number of electrical channels. This will give room for improved speech coding strategies in order to create the bionic ear, i.e. to restore the process of natural hearing by means of technology. The robot-assisted surgery will allow for high precision surgery and reliable hearing preservation. Biological therapies will support the bionic ear. Methods are bio-hybrid electrodes, which are coded by stem cells transplanted into the inner ear to enhance auto-production of neurotrophins. Local drug delivery will focus on suppression of trauma reaction and local regeneration. Gene therapy by nanoparticles will hopefully lead to the preservation of residual hearing in patients being affected by genetic hearing loss. Overall the cochlear implant is a very powerful tool to rehabilitate patients with sensory deafness. More than 1 million of candidates in Germany today could benefit from this high technology auditory implant. Only 50,000 are implanted so far. In the future, the procedure can be done under local anesthesia, will be minimally invasive and straight forward. Hearing preservation will be routine
One Health - Transdisciplinarity at ZB MED
By supporting disciplinary and interdisciplinary research in the fields of medicine, health care, nutritional, environmental and agricultural sciences ZB MED enables an integrated view on human health. The poster focuses on the One Health approach as well as the transdisciplinary approach as the underlying concepts. Additionally, the poster presents ZB MED's services for transdisciplinary research in the life sciences.ZB MED unterstützt disziplinäre und disziplinübergreifende Fragestellungen in Medizin, Gesundheit, Umwelt-, Ernährungs- und Agrarwissenschaft und ermöglicht so einen ganzheitlichen Blick auf den Menschen. Das Poster führt in die hinter diesem Ansatz stehenden Konzepte One Health und Transdisziplinarität ein. Zudem werden Services vorgestellt, die ZB MED für die transdisziplinäre Forschung in den Lebenswissenschaften bereitstellt