238 research outputs found

    Untersuchungen zur spätrömischen Keramik aus Syene/Assuan in Oberägypten (4.-7. Jahrhundert AD). Haus 9 und seine Umgebung in Areal 1. Grabungskampagnen 1 bis 4

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    Seit dem Jahr 2000 werden in der südlichsten Stadt des römischen Reiches Syene/Assuan vom Schweizer Institut für Ägyptische Bauforschung und Altertumskunde in Zusammenarbeit mit dem ägyptischen Antikendienst systematische Rettungsgrabungen durchgeführt. Die von der Autorin untersuchte Keramik stammt aus stratigraphischen Einheiten aus Areal 1 der Ausgrabungen der 1. bis 4. Grabungskampagnen (2000-2004). Die keramischen Untersuchungen fanden im Rahmen eines Projektes des Instituts für Archäologische Wissenschaften der Universität Bern unter der Leitung von Frau Prof.em. Stefanie Martin-Kilcher statt. Die Verfasserin war in der Zeit von 2003 bis 2007 mehrfach vor Ort, um die Keramik zu dokumentieren. In Teil A wird auf Befund und Kontext der untersuchten Häuser 9 und 10 sowie der umliegenden Gassenschichten eingegangen, wobei der Schwerpunkt auf Haus 9 liegt. Die Baugeschichte des Hauses 9 konnte – soweit durch Analyse der Stratigraphie und anhand der Auswertung der Keramik möglich – vom ausgehenden 4. bis zur Mitte des 7. Jahrhunderts aufgezeigt werden. Besonders interessant ist der geschlossene Befund in einem verstürzten Raum im Erdgeschoss. Hier wurden bei Einsturz des Hauses rund 60 zum Teil ganz erhaltene Gefässe verschüttet. Durch die Analyse von Fundlage und Erhaltung der Gefässe konnte gezeigt werden, dass diese – z.T. leer und ineinander gestapelt - direkt auf dem Fussboden abgestellt worden waren. Es handelte sich bei dem Raum um ein Geschirrlager. Des Weiteren zeigte die Korrelation von Schichten, die durch die sorgfältige Analyse der Keramik möglich war, die Zusammenhänge zwischen den Häusern 9 und 10 auf. Die Analyse der Schichten und der darin enthaltenen Keramik führte zur Bildung von Keramik-Horizonten. Aus rund 16‘000 Scherben und 3'040 Mindestindividuen aus Haus 9, Haus 10 und den Gassenschichten konnten 34 Horizonte gebildet werden. Wichtig ist die Erfassung der Keramik in ihrem Kontext sowie in gesamten Fundkomplexen, daher werden alle Gefässe stets in ihren Fundensembles abgebildet und beschrieben (Katalog und Tafeln im Anhang). Teil B enthält die Resultate aus den Untersuchungen zur relativen und absoluten Chronologie. Zur Erarbeitung eines für das spätrömische Oberägypten bisher nicht vorhandenen chronologischen Rasters wurde die Methode der Seriation / Kombinationstabelle angewendet. Diese lieferte die Grundlage für die weiteren Untersuchungen an der Keramik. Die Verfasserin bildete 6 Zeitstufen (E-K), die durch stufenbildende Elemente (Keramiktypen, Varianten, Dekorationen/Stempel) voneinander abgegrenzt werden können. Die erarbeitete relative Abfolge sowie die definierten Zeitstufen E bis K konnte mit absoluten Daten versehen werden. Dazu wurde in erster Linie auf Importe zurückgegriffen sowie Münzen und deren terminus post quem geprüft. Da sowohl Importe als auch brauchbare Münzen selten vorhanden sind, musste ausserdem mit der lokalen Keramik und mit Quervergleichen zu African Red Slip Ware gearbeitet werden. Wo sinnvoll, wird auf andere Fundstellen und deren Zeitansätze hingewiesen und verglichen. Häufig vorkommende und charakteristische Gefässtypen und deren formale Entwicklung werden einzeln besprochen. Aufgrund der erarbeiteten Zeitstufen können ausserdem typische Vergesellschaftungen von Gefässen und formalen Elementen aufgezeigt werden. Die vorgelegte Analyse der Keramik aus sehr gut stratifizierten Befunden aus Syene/Assuan sowie das erarbeitete chronologische Raster liefert einen ersten wichtigen Grundstein, um die spätrömische Keramik aus Oberägypten besser einordnen zu können. Die Ergebnisse schliessen eine Lücke und sollen dazu ermuntern, durch weiterführende Studien die erzielten Resultate zu festigen und zu verfeinern. Im Anhang finden sich nebst Abbildungen auch Typologische Reihen, Farbabbildungen wichtiger Gefässtypen/-gruppen sowie Katalog und Tafeln

    A novel intraperitoneal metastatic xenograft mouse model for survival outcome assessment of esophageal adenocarcinoma

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    Esophageal adenocarcinoma (EAC) has become the dominant type of esophageal cancer in United States. The 5-year survival rate of EAC is below 20% and most patients present with locally advanced or widespread metastatic disease, where current treatment is largely ineffective. Therefore, new therapeutic approaches are urgently needed. Improvement of EAC patient outcome requires well-characterized animal models in which to evaluate novel therapeutics. In this study we aimed to establish a peritoneal dissemination xenograft mouse model of EAC that would support survival outcome analyses. To find the best candidate cell line from 7 human EAC cell lines of different origin named ESO26, OE33, ESO51, SK-GT-2, OE19, OACM5.1C and Flo-1 were injected intraperitoneally/subcutaneously into SCID mice. The peritoneal/xenograft tumor formation and mouse survival were compared among different groups. All cell lines injected subcutaneously formed tumors within 3 months at variable rates. All cell lines except OACM5.1C formed intraperitoneal tumors within 3 months at variable rates. Median animal survival with peritoneal dissemination was 108 days for ESO26 cells (5X106), 65 days for OE33 cells (5X106), 88 days for ESO51 cells (5X106), 76 days for SK-GT-2 cells (5X106), 55 days for OE19 cells (5X106), 45 days for OE19 cells (10X106) and 82 days for Flo-1 cells (5X106). Interestingly, only in the OE19 model all mice (7/7 for 5X106 and 5/5 for10X106) developed bloody ascites with liver metastasis after intraperitoneal injection. The median survival time of these animals was the shortest (45 days for 10X106 cells). In addition, median survival was significantly increased after paclitaxel treatment compared with the control group (57 days versus 45 days, p = 0.0034) along with a significant decrease of the relative subcutaneous tumor volume (p = 0.00011). Thus peritoneal dissemination mouse xenograft model for survival outcome assessment after intraperitoneal injection of OE19 cells will be very useful for the evaluation of cancer therapeutics

    Targeted therapy in esophageal cancer

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    Esophageal cancer consists of two distinct histological types, esophageal squamous cell-carcinoma (ESCC) and esophageal adenocarcinoma (EAC). Esophageal carcinoma is a grave malignancy with regards to prognosis and mortality. ESCC remains the dominant histological type of esophageal cancer worldwide, with about 90 percent of all cases worldwide. However, EAC is now much more common in the United States and the Western World, and represents one of the fastest growing cancers there. Despite significant progress in multimodality treatment options, the overall prognosis remains poor, and 5-year survival rates for all-comers are still below 20 percent. Although esophageal cancer initially responds well to systemic therapy, most patients recur and eventually die from their disease. Therefore, new treatment options are urgently needed. The combination of traditional systemic therapy with new biologicals and/or targeted agents is one of these new treatment options. Some of these agents are already approved, while others are currently undergoing clinical trials. These targeted therapies have emerged as an important tool for the treatment of many different cancer types, including esophageal cancer. Herein, we review the recent literature and ongoing clinical trials in esophageal cancer targeted therapies, and discuss the different targeted pathways. Currently, most esophageal cancer patients are still treated with a combination of chemotherapies like taxanes (paclitaxel, docetaxel), platinums (carboplatin, cisplatin), anthracyclines (doxorubicin, epirubicin) or pyrimidine analogs (5-fluorouracil). Future treatment strategies should be based on the molecular features of each patient’s individual tumor, and should include biologicals/targeted agents tailored to these specific findings

    A case of squamous cell lung cancer presented as a cystic lesion and recurrent pneumothoraces

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    We report a rare case of a 70-year-old male with recurrent pneumothoraces within one year treated with intermittent insertion of chest tube on each occasion. Diagnostic testing was notable for a cystic lesion in the left lung that was initially interpreted as bulla on chest x-ray and chest computed tomographic scan. Due to thickening and nodularity changes of the thin wall of the cystic lesion, the patient underwent left upper lobectomy. Pathology showed poorly differentiated squamous cell carcinoma of the cystic lesion wall. This case emphasizes the importance of monitoring pulmonary cystic lesions especially in patients with a history of smoking and emphysema

    Interprofessional differences in preoperative planning-the individualist surgeon

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    Background Perioperative processes have a great impact on the quality of surgery. In a high-risk surrounding, proper planning and communication is of upmost importance. We have identified other professions next to surgery with comparable circumstances and conducted a survey to elaborate on the impact of perioperative processes. Objective To identify standards in preoperative planning in high-risk professions and determine possible shortcomings in surgical practice. Methods Two surveys were constructed and distributed to surgeons, mountain guides, and soldiers. Questions were designed to investigate preoperative planning behavior and compare the different professions. Results Nearly every participant (97%) agreed to the fact that preoperative planning helps to avoid complications. Most surgeons agreed that the preoperative and postoperative phase of care had the greatest ability to improve overall quality of care. The opinions about planning were divided. The minority of surgeons agreed to the importance of sharing a plan preoperatively. Soldiers were the profession with the highest rate of plan sharing. Conclusion The readiness to communicate varies between professions and is lowest for surgeons. Missing standardization of procedures and the surgeon's ego might be explanations for this behavior. Interventions to overcome this shortcoming, like the preoperative team timeout, have already been implemented but further improvements are needed
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