62 research outputs found

    Jenseits von Autonomie und Kontrolle: Migration als eigensinnige Praxis

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    The dominant view of political scientists on the increase of irregular migration is to diagnose the failure of migration control. Anti-racist theorists also question the nation state’s capability of controlling its borders, but they stress the productive power of the migrants (“autonomy of miration”). This contribution argues against simplifications: while the first concept focuses on state policies only, the second one tends to praise a masculinized autonomous subject. The authors argue for a more differentiated concept of the Eigensinn of migration

    A Combined Score of Circulating miRNAs Allows Outcome Prediction in Critically Ill Patients

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    Background and aims: Identification of patients with increased risk of mortality represents an important prerequisite for an adapted adequate and individualized treatment of critically ill patients. Circulating micro-RNA (miRNA) levels have been suggested as potential biomarkers at the intensive care unit (ICU), but none of the investigated miRNAs displayed a sufficient sensitivity or specificity to be routinely employed as a single marker in clinical practice. Methods and results: We recently described alterations in serum levels of 7 miRNAs (miR-122, miR-133a, miR-143, miR-150, miR-155, miR-192, and miR-223) in critically ill patients at a medical ICU. In this study, we re-analyzed these previously published data and performed a combined analysis of these markers to unravel their potential as a prognostic scoring system in the context of critical illness. Based on the Youden’s index method, cut-off values were systematically defined for dysregulated miRNAs, and a “miRNA survival score” was calculated. Patients with high scores displayed a dramatically impaired prognosis compared to patients with low values. Additionally, the predictive power of our score could be further increased when the patient’s age was additionally incorporated into this score. Conclusions: We describe the first miRNA-based biomarker score for prediction of medical patients’ outcome during and after ICU treatment. Adding the patients’ age into this score was associated with a further increase in its predictive power. Further studies are needed to validate the clinical utility of this score in risk-stratifying critically ill patients

    Vergleich zweier Bandagetechniken bei sekundĂ€rem Armlymphödem nach Brustkrebs – Wirkung des Zweilagen-Kompressionssystems „3M Coban 2 Lite“ auf das Ödemvolumen und die LebensqualitĂ€t bei brustkrebsbedingtem Armlymphödem im Vergleich zur Dreischichten-Kompressionsbandage : eine Kohortenstudie

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    Hintergrund Das Armlymphödem ist eine mögliche Folge bei axillĂ€rer Lymphknotenentfernung aufgrund von Brustkrebs und fĂŒhrt zu EinschrĂ€nkungen im Alltag sowie der LebensqualitĂ€t. Aktuell ist unklar, durch welches Bandagematerial wĂ€hrend der komplexen physikalischen Entstauungstherapie die grĂ¶ĂŸere Volumenreduktion bei bestmöglicher LebensqualitĂ€t erfolgen kann. Ziel Beantwortung der Frage, ob das Zweilagen-Kompressionssystem „3Mℱ Cobanℱ 2 Lite“ bei Patientinnen mit sekundĂ€rem Armlymphödem innerhalb einer einwöchigen Intensivphase eine grĂ¶ĂŸere prozentuale Ödemvolumenreduktion bewirken kann als die Therapie mit klassischen Kurzzugbinden. Zudem wurde evaluiert, welches der beiden Materialien mit einem besseren Therapieempfinden und einer höheren LebensqualitĂ€t verknĂŒpft ist. Methode Von MĂ€rz 2021 bis November 2021 wurden im Kantonsspital Winterthur Intensivphasen bei Frauen mit sekundĂ€rem Lymphödem durchgefĂŒhrt. Im Rahmen der Standardtherapie erhielten sie wĂ€hrend einer Woche entweder 3-mal pro Woche eine Coban-Lite-Bandage oder tĂ€glich eine klassische Kurzzugbandage. Ausgewertet wurde die prozentuale Ödemvolumenreduktion, die LebensqualitĂ€t und das Therapieempfinden nach einer Woche Therapie. Ergebnisse Daten von 34 Patientinnen, jeweils 17 pro Gruppe, wurden ausgewertet. Die prozentuale Ödemvolumenreduktion von 55,1 % in der Coban-Lite-Gruppe und 35,0 % in der Klassische-Bandage-Gruppe (p = 0,067; 95 % KI [−0,646; 28,809]) sowie die LebensqualitĂ€t (p = 0,202; 95 % KI [−1,11; 0,22]) unterschieden sich in beiden Gruppen nicht signifikant voneinander. Das Therapieempfinden war jedoch in der Coban-Lite-Gruppe signifikant besser als in der Klassische-Bandage-Gruppe (p = 0,004; 95 % KI [−117; −0,17]) und wies eine mittlere EffektstĂ€rke (r = 0,488) auf. Schlussfolgerung Die Anwendung der beiden Bandagetechniken zeigten keinen statistisch signifikanten Gruppenunterschied hinsichtlich der Ödemvolumenreduktion nach einer Woche. WĂ€hrend dieser Zeit wurden mit der Coban-Lite-Bandage weniger Therapiesitzungen durchgefĂŒhrt als mit der klassischen Bandage. Zudem erzielte die Coban-Lite-Bandage beim Therapieempfinden ein signifikant besseres Ergebnis

    Six-month outcomes after individualized nutritional support during the hospital stay in medical patients at nutritional risk: Secondary analysis of a prospective randomized trial.

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    BACKGROUND Among medical inpatients at risk of malnutrition, the use of individualized nutritional support during the hospital stay was found to reduce complications and improve mortality at short-term. We evaluated clinical outcomes at 6-months follow-up. METHODS We randomly assigned 2028 patients to receive protocol-guided individualized nutritional support to reach protein and energy goals (intervention group) or hospital food as usual (control group) during the hospital stay. The intervention was discontinued at hospital discharge and further nutritional support was based on the discretion of the treating team. We had complete follow-up information of 1995 patients (98%), which were included in the final analysis. The primary endpoint was all-cause mortality at 6-months. Prespecified secondary end points included non-elective hospital readmissions, functional outcome and quality of life. RESULTS At 6-month, 231 of 994 (23.2%) intervention group patients had died compared to 246 of 999 (24.6%) control group patients, resulting in a hazard ratio for death of 0.90 (95%CI 0.76 to 1.08, p = 0.277). Compared to control patients, intervention group patients had similar rates of hospital readmission (27.3% vs. 27.6%, HR 1.00 (95%CI 0.84 to 1.18), p = 0.974), falls (11.2% vs. 10.9%, HR 0.96 (95%CI 0.72 to 1.27), p = 0.773) and similar quality of life and activities of daily living scores. INTERPRETATION While individualized nutritional support during the hospital stay significantly reduced short-term mortality, there was no legacy effect on longer term outcomes. Future trials should investigate whether continuation of nutritional support after hospital discharge reduces the high malnutrition-associated mortality rates in this vulnerable patient population. TRIAL REGISTRATION ClinicalTrials.gov number, NCT02517476

    Tumor-derived GDF-15 blocks LFA-1 dependent T cell recruitment and suppresses responses to anti-PD-1 treatment

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    Immune checkpoint blockade therapy is beneficial and even curative for some cancer patients. However, the majority don't respond to immune therapy. Across different tumor types, pre-existing T cell infiltrates predict response to checkpoint-based immunotherapy. Based on in vitro pharmacological studies, mouse models and analyses of human melanoma patients, we show that the cytokine GDF-15 impairs LFA-1/ÎČ2-integrin-mediated adhesion of T cells to activated endothelial cells, which is a pre-requisite of T cell extravasation. In melanoma patients, GDF-15 serum levels strongly correlate with failure of PD-1-based immune checkpoint blockade therapy. Neutralization of GDF-15 improves both T cell trafficking and therapy efficiency in murine tumor models. Thus GDF-15, beside its known role in cancer-related anorexia and cachexia, emerges as a regulator of T cell extravasation into the tumor microenvironment, which provides an even stronger rationale for therapeutic anti-GDF-15 antibody development

    (Trans-)Kulturelle IdentitĂ€t und MusikpĂ€dagogik – Dimensionen konstruktivistischen Denkens fĂŒr Kultur und IdentitĂ€t in musikpĂ€dagogischer Perspektive

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    Aus konstruktivistischer Perspektive legt die Autorin in ihrem Beitrag eine Antwort auf einen Teilaspekt des Problems fehlender tragfĂ€higer Konzeptionen vor. Auf der Basis gegenwĂ€rtiger Diskussionen ĂŒber TranskulturalitĂ€t beschĂ€ftigt sie sich mit Aspekten der Konstruktion musikbezogener Bedeutungszuweisungen und deren Bedeutung fĂŒr die Ausbildung (trans-)kultureller IdentitĂ€ten und leitet daraus Konsequenzen fĂŒr musikpĂ€dagogische Prozesse ab. (DIPF/Orig.

    Focusing on music teacher (training)

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    Das Thema der Jahrestagung 2012 rĂŒckte einen Bereich in den Mittelpunkt, der ĂŒber lange Zeit in der MusikpĂ€dagogik (im Unterschied zu einigen anderen Fachdidaktiken) eher vernachlĂ€ssigt worden ist: den Prozess der Professionalisierung von MusiklehrkrĂ€ften und deren TĂ€tigkeit in der Schule. Das ist in zweierlei Hinsicht ĂŒberraschend. Zum einen ist im Gefolge der Diskussionen nach PISA eben auch die Person der Lehrkraft in den Blick geraten. Viele Fragen stellten sich, die fĂŒr die Entwicklung von Schule und Unterricht bedeutsam sind: Was macht eine gute Lehrperson aus? Was muss eine Lehrkraft können? Was wissen wir ĂŒber die „Wirksamkeit“ von Lehrern? Darauf wird noch zurĂŒckzukommen sein. Zum anderen könnte man ein Interesse an Musiklehrern erwarten, weil der Bologna‐Prozess u. a. auch eine klarere Strukturierung aller StudiengĂ€nge hervorbringen sollte, indem Ziele fĂŒr einzelne Module und/oder Lehrveranstaltungen zu formulieren sind, indem der Zusammenhang der Module ĂŒber die Studienjahre hinweg auch einer inneren Logik folgen soll, die im Sinne einer zunehmenden Professionalisierung, einer optimalen Vorbereitung auf den Lehrerberuf wirksam wird. (DIPF/Orig.
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