17 research outputs found

    Beeinträchtigung frontomedianer Funktionen bei Schädel-Hirn-Trauma

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    Schädel-Hirn-Traumata sind die häufigste Ursache von Tod und Behinderung bei jungen Erwachsenen und oftmals ein Grund für Erwerbsunfähigkeit. Deshalb sind das Verständnis der zugrundeliegenden Pathomechanismen und die Entwicklung von Rehabilitationsstrategien von höchster Wichtigkeit. Einer der Hauptschädigungsmechanismen sind diffuse axonale Schädigungen. Diese treten insbesondere in frontalen Hirnregionen auf und führen entsprechend zu einer Beeinträchtigung exekutiver Funktionen und Veränderungen im Verhalten noch Jahre nach dem Ereignis. Unsere Studie mit Patienten im chronischen Stadium zielte auf eine genauere Charakterisierung frontaler Funktionen nach Schädel-Hirn-Trauma. In einem ersten behavioralen Experiment setzten wir zwei Paradigmen ein, die einerseits mit dem frontolateralen (Stroop-Interferenz-Aufgabe) und andererseits mit dem frontomedianen Kortex (Aufgabe zur Unterdrückung von Handlungsimitation) assoziiert sind (Schroeter et al., 2007). Die Patienten waren spezifisch in der Aufgabe zur Unterdrückung von Handlungsimitation als Hinweis auf eine Alteration des anterioren frontomedianen Kortex beeinträchtigt. Die Defizite waren hierbei eng mit Veränderungen des Verhaltens und der posttraumatischen Amnesie, die das Outcome nach Schädel-Hirn-Trauma vorhersagt, verbunden. In einem zweiten fMRT-Experiment überprüften wir die Hypothese einer frontomedianen Dysfunktion mittels eines Paradigmas, das spezifisch frontomediane Strukturen beansprucht. Hierbei wurden evaluative Urteile mit semantischen Gedächtnisinhalten kontrastiert („Angela Merkel ist eine gute Bundeskanzlerin“ vs. „Angela Merkel ist Bundeskanzlerin“). Die Ergebnisse bestätigen, dass Patienten nach Schädel-Hirn-Trauma durch persistierende frontomediane Beeinträchtigungen charakterisiert sind. Unsere Ergebnisse stimmen gut mit der Literatur überein, welche Defizite bei der „Theory of Mind“ und sozialen Kognition, die ebenfalls wesentlich mit dem frontomedianen Kortex verbunden sind, berichtet. Die Studie trägt zum Verständnis der Pathomechanismen nach Schädel-Hirn-Trauma bei. Frontomediane Alterationen scheinen wesentlich für die Langzeitfolgen verantwortlich zu sein. Deshalb sollten frontomediane Funktionen in der Diagnostik, insbesondere zur Einschätzung der Prognose, und der Rehabilitation eine stärkere Beachtung finden

    A Rat Model of Post-Traumatic Stress Syndrome Causes Phenotype-Associated Morphological Changes and Hypofunction of the Adrenal Gland

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    BACKGROUND Rats exposed to chronic predator scent stress mimic the phenotype of complex post-traumatic stress disorder (PTSD) in humans, including altered adrenal morphology and function. High- and low-anxiety phenotypes have been described in rats exposed to predator scent stress (PSS). This study aimed to determine whether these high- and low-anxiety phenotypes correlate with changes in adrenal histomorphology and corticosteroid production. METHODS Rats were exposed to PSS for ten days. Thirty days later, the rats' anxiety index (AI) was assessed with an elevated plus-maze test. Based on differences in AI, the rats were segregated into low- (AI ≤ 0.8, n = 9) and high- (AI > 0.8, n = 10) anxiety phenotypes. Plasma corticosterone (CORT) concentrations were measured by ELISA. Adrenal CORT, desoxyCORT, and 11-dehydroCORT were measured by high-performance liquid chromatography. After staining with hematoxylin and eosin, adrenal histomorphometric changes were evaluated by measuring the thickness of the functional zones of the adrenal cortex. RESULTS Decreased plasma CORT concentrations, as well as decreased adrenal CORT, desoxyCORT and 11-dehydroCORT concentrations, were observed in high- but not in low-anxiety phenotypes. These decreases were associated with increases in AI. PSS led to a significant decrease in the thickness of the zona fasciculata and an increase in the thickness of the zona intermedia. The increase in the thickness of the zona intermedia was more pronounced in low-anxiety than in high-anxiety rats. A decrease in the adrenal capsule thickness was observed only in low-anxiety rats. The nucleus diameter of cells in the zona fasciculata of high-anxiety rats was significantly smaller than that of control or low-anxiety rats. CONCLUSION Phenotype-associated changes in adrenal function and histomorphology were observed in a rat model of complex post-traumatic stress disorder

    Simvastatin add-on to escitalopram in patients with comorbid obesity and major depression (SIMCODE): study protocol of a multicentre, randomised, double-blind, placebo-controlled trial

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    Introduction: Major depressive disorder (MDD) and obesity are both common disorders associated with significant burden of disease worldwide. Importantly, MDD and obesity often co-occur, with each disorder increasing the risk for developing the other by about 50%-60%. Statins are among the most prescribed medications with well-established safety and efficacy. Statins are recommended in primary prevention of cardiovascular disease, which has been linked to both MDD and obesity. Moreover, statins are promising candidates to treat MDD because a meta-analysis of pilot randomised controlled trials has found antidepressive effects of statins as adjunct therapy to antidepressants. However, no study so far has tested the antidepressive potential of statins in patients with MDD and comorbid obesity. Importantly, this is a difficult-to-treat population that often exhibits a chronic course of MDD and is more likely to be treatment resistant. Thus, in this confirmatory randomised controlled trial, we will determine whether add-on simvastatin to standard antidepressant medication with escitalopram is more efficacious than add-on placebo over 12 weeks in 160 patients with MDD and comorbid obesity. Methods and analysis: This is a protocol for a randomised, placebo-controlled, double-blind multicentre trial with parallel-group design (phase II). One hundred and sixty patients with MDD and comorbid obesity will be randomised 1:1 to simvastatin or placebo as add-on to standard antidepressant medication with escitalopram. The primary outcome is change in the Montgomery-angstrom sberg Depression Rating Scale (MADRS) score from baseline to week 12. Secondary outcomes include MADRS response (defined as 50% MADRS score reduction from baseline), MADRS remission (defined as MADRS score <10), mean change in patients' self-reported Beck Depression Inventory (BDI-II) and mean change in high-density lipoprotein, low-density lipoprotein and total cholesterol from baseline to week 12. Ethics and dissemination: This protocol has been approved by the ethics committee of the federal state of Berlin (Ethik-Kommission des Landes Berlin, reference: 19/0226-EK 11) and by the relevant federal authority (Bundesinstitut fur Arzneimittel und Medizinprodukte (BfArM), reference: 4043387). Study findings will be published in peer-reviewed journals and will be presented at (inter)national conferences

    Clinical manifestations and immunomodulatory treatment experiences in psychiatric patients with suspected autoimmune encephalitis: a case series of 91 patients from Germany

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    Autoimmune encephalitis (AE) can rarely manifest as a predominantly psychiatric syndrome without overt neurological symptoms. This study’s aim was to characterize psychiatric patients with AE; therefore, anonymized data on patients with suspected AE with predominantly or isolated psychiatric syndromes were retrospectively collected. Patients with readily detectable neurological symptoms suggestive of AE (e.g., epileptic seizures) were excluded. Patients were classified as “probable psychiatric AE (pAE),” if well-characterized neuronal IgG autoantibodies were detected or “possible pAE” (e.g., with detection of nonclassical neuronal autoantibodies or compatible cerebrospinal fluid (CSF) changes). Of the 91 patients included, 21 (23%) fulfilled our criteria for probable (autoantibody-defined) pAE and 70 (77%) those for possible pAE. Among patients with probable pAE, 90% had anti-NMDA receptor (NMDA-R) autoantibodies. Overall, most patients suffered from paranoid-hallucinatory syndromes (53%). Patients with probable pAE suffered more often from disorientation (p < 0.001) and impaired memory (p = 0.001) than patients with possible pAE. Immunotherapies were performed in 69% of all cases, mostly with high-dose corticosteroids. Altogether, 93% of the patients with probable pAE and 80% of patients with possible pAE reportedly benefited from immunotherapies (p = 0.251). In summary, this explorative, cross-sectional evaluation confirms that autoantibody-associated AE syndromes can predominantly manifest as psychiatric syndromes, especially in anti-NMDA-R encephalitis. However, in three out of four patients, diagnosis of possible pAE was based on nonspecific findings (e.g., slight CSF pleocytosis), and well-characterized neuronal autoantibodies were absent. As such, the spectrum of psychiatric syndromes potentially responding to immunotherapies seems not to be limited to currently known autoantibody-associated AE. Further trials are needed

    Contrasting disease patterns in seropositive and seronegative neuromyelitis optica: A multicentre study of 175 patients

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    BACKGROUND: The diagnostic and pathophysiological relevance of antibodies to aquaporin-4 (AQP4-Ab) in patients with neuromyelitis optica spectrum disorders (NMOSD) has been intensively studied. However, little is known so far about the clinical impact of AQP4-Ab seropositivity. OBJECTIVE: To analyse systematically the clinical and paraclinical features associated with NMO spectrum disorders in Caucasians in a stratified fashion according to the patients' AQP4-Ab serostatus. METHODS: Retrospective study of 175 Caucasian patients (AQP4-Ab positive in 78.3%). RESULTS: Seropositive patients were found to be predominantly female (p 1 myelitis attacks in the first year were identified as possible predictors of a worse outcome. CONCLUSION: This study provides an overview of the clinical and paraclinical features of NMOSD in Caucasians and demonstrates a number of distinct disease characteristics in seropositive and seronegative patients

    Beeinträchtigung frontomedianer Funktionen bei Schädel-Hirn-Trauma

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    Schädel-Hirn-Traumata sind die häufigste Ursache von Tod und Behinderung bei jungen Erwachsenen und oftmals ein Grund für Erwerbsunfähigkeit. Deshalb sind das Verständnis der zugrundeliegenden Pathomechanismen und die Entwicklung von Rehabilitationsstrategien von höchster Wichtigkeit. Einer der Hauptschädigungsmechanismen sind diffuse axonale Schädigungen. Diese treten insbesondere in frontalen Hirnregionen auf und führen entsprechend zu einer Beeinträchtigung exekutiver Funktionen und Veränderungen im Verhalten noch Jahre nach dem Ereignis. Unsere Studie mit Patienten im chronischen Stadium zielte auf eine genauere Charakterisierung frontaler Funktionen nach Schädel-Hirn-Trauma. In einem ersten behavioralen Experiment setzten wir zwei Paradigmen ein, die einerseits mit dem frontolateralen (Stroop-Interferenz-Aufgabe) und andererseits mit dem frontomedianen Kortex (Aufgabe zur Unterdrückung von Handlungsimitation) assoziiert sind (Schroeter et al., 2007). Die Patienten waren spezifisch in der Aufgabe zur Unterdrückung von Handlungsimitation als Hinweis auf eine Alteration des anterioren frontomedianen Kortex beeinträchtigt. Die Defizite waren hierbei eng mit Veränderungen des Verhaltens und der posttraumatischen Amnesie, die das Outcome nach Schädel-Hirn-Trauma vorhersagt, verbunden. In einem zweiten fMRT-Experiment überprüften wir die Hypothese einer frontomedianen Dysfunktion mittels eines Paradigmas, das spezifisch frontomediane Strukturen beansprucht. Hierbei wurden evaluative Urteile mit semantischen Gedächtnisinhalten kontrastiert („Angela Merkel ist eine gute Bundeskanzlerin“ vs. „Angela Merkel ist Bundeskanzlerin“). Die Ergebnisse bestätigen, dass Patienten nach Schädel-Hirn-Trauma durch persistierende frontomediane Beeinträchtigungen charakterisiert sind. Unsere Ergebnisse stimmen gut mit der Literatur überein, welche Defizite bei der „Theory of Mind“ und sozialen Kognition, die ebenfalls wesentlich mit dem frontomedianen Kortex verbunden sind, berichtet. Die Studie trägt zum Verständnis der Pathomechanismen nach Schädel-Hirn-Trauma bei. Frontomediane Alterationen scheinen wesentlich für die Langzeitfolgen verantwortlich zu sein. Deshalb sollten frontomediane Funktionen in der Diagnostik, insbesondere zur Einschätzung der Prognose, und der Rehabilitation eine stärkere Beachtung finden

    Beeinträchtigung frontomedianer Funktionen bei Schädel-Hirn-Trauma

    No full text
    Schädel-Hirn-Traumata sind die häufigste Ursache von Tod und Behinderung bei jungen Erwachsenen und oftmals ein Grund für Erwerbsunfähigkeit. Deshalb sind das Verständnis der zugrundeliegenden Pathomechanismen und die Entwicklung von Rehabilitationsstrategien von höchster Wichtigkeit. Einer der Hauptschädigungsmechanismen sind diffuse axonale Schädigungen. Diese treten insbesondere in frontalen Hirnregionen auf und führen entsprechend zu einer Beeinträchtigung exekutiver Funktionen und Veränderungen im Verhalten noch Jahre nach dem Ereignis. Unsere Studie mit Patienten im chronischen Stadium zielte auf eine genauere Charakterisierung frontaler Funktionen nach Schädel-Hirn-Trauma. In einem ersten behavioralen Experiment setzten wir zwei Paradigmen ein, die einerseits mit dem frontolateralen (Stroop-Interferenz-Aufgabe) und andererseits mit dem frontomedianen Kortex (Aufgabe zur Unterdrückung von Handlungsimitation) assoziiert sind (Schroeter et al., 2007). Die Patienten waren spezifisch in der Aufgabe zur Unterdrückung von Handlungsimitation als Hinweis auf eine Alteration des anterioren frontomedianen Kortex beeinträchtigt. Die Defizite waren hierbei eng mit Veränderungen des Verhaltens und der posttraumatischen Amnesie, die das Outcome nach Schädel-Hirn-Trauma vorhersagt, verbunden. In einem zweiten fMRT-Experiment überprüften wir die Hypothese einer frontomedianen Dysfunktion mittels eines Paradigmas, das spezifisch frontomediane Strukturen beansprucht. Hierbei wurden evaluative Urteile mit semantischen Gedächtnisinhalten kontrastiert („Angela Merkel ist eine gute Bundeskanzlerin“ vs. „Angela Merkel ist Bundeskanzlerin“). Die Ergebnisse bestätigen, dass Patienten nach Schädel-Hirn-Trauma durch persistierende frontomediane Beeinträchtigungen charakterisiert sind. Unsere Ergebnisse stimmen gut mit der Literatur überein, welche Defizite bei der „Theory of Mind“ und sozialen Kognition, die ebenfalls wesentlich mit dem frontomedianen Kortex verbunden sind, berichtet. Die Studie trägt zum Verständnis der Pathomechanismen nach Schädel-Hirn-Trauma bei. Frontomediane Alterationen scheinen wesentlich für die Langzeitfolgen verantwortlich zu sein. Deshalb sollten frontomediane Funktionen in der Diagnostik, insbesondere zur Einschätzung der Prognose, und der Rehabilitation eine stärkere Beachtung finden

    Somatosensory evoked potentials and their relation to microstructural damage in patients with multiple sclerosis: A whole brain DTI study

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    Introduction: Somatosensory evoked potentials (SSEP) play a pivotal role in the diagnosis and disease monitoring of multiple sclerosis (MS). Delayed latencies are a surrogate for demyelination along the sensory aerence. This study aimed to evaluate if SSEP latencies are representative of demyelination of the brain overall, by correlating with cerebral microstructural integrity as measured by Magnetic resonance (MR) diusion tensor imaging (DTI). Analysis was performed in a hypothesis-free whole brain approach using tract-based spatial statistics (TBSS). Material and methods: A total of 46 patients with MS or clinically isolated syndrome were included in the study. Bilateral SSEPs of the median nerve measuring mean N20 latencies (mN20) and Central Conduction Time (CCT), were acquired. MRI scans were performed at 3T. DTI acquisition was done with a single-shot echoplanar imaging technique with 80 diusion directions. The FSL software package was used to process the DTI datasets and to calculate maps of fractional anisotropy (FA), axial diusivity (AD), and radial diusivity (RD). These maps were then further analyzed using the TBSS module. The mean N20 and CCT and the right- and left-sided N20 and CCT were separately correlated to FA, AD, and RD, controlled for age, gender, and EDSS as variables of non-interest. Results: Widespread negative correlations of SSEP latencies with FA (p = 0.0005) and positive correlations with RD (p = 0.0003) were measured in distinct white matter tracts, especially the optic tracts, corpus callosum, and posterior corona radiata. No correlation with AD was found in any white matter tract. Conclusion: Highly significant correlations of FA and RD to SSEPs suggest that their latency is representative of widespread microstructural change, and especially demyelination in patients suering from MS, reaching beyond the classic somatosensory regions. This points to the usefulness of SSEPs as a non-invasive tool in the evaluation of microstructural damage to the brain

    Simvastatin add-on to escitalopram in patients with comorbid obesity and major depression (SIMCODE): study protocol of a multicentre, randomised, double-blind, placebo-controlled trial

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    Introduction Major depressive disorder (MDD) and obesity are both common disorders associated with significant burden of disease worldwide. Importantly, MDD and obesity often co-occur, with each disorder increasing the risk for developing the other by about 50%–60%. Statins are among the most prescribed medications with well-established safety and efficacy. Statins are recommended in primary prevention of cardiovascular disease, which has been linked to both MDD and obesity. Moreover, statins are promising candidates to treat MDD because a meta-analysis of pilot randomised controlled trials has found antidepressive effects of statins as adjunct therapy to antidepressants. However, no study so far has tested the antidepressive potential of statins in patients with MDD and comorbid obesity. Importantly, this is a difficult-to-treat population that often exhibits a chronic course of MDD and is more likely to be treatment resistant. Thus, in this confirmatory randomised controlled trial, we will determine whether add-on simvastatin to standard antidepressant medication with escitalopram is more efficacious than add-on placebo over 12 weeks in 160 patients with MDD and comorbid obesity. Methods and analysis This is a protocol for a randomised, placebo-controlled, double-blind multicentre trial with parallel-group design (phase II). One hundred and sixty patients with MDD and comorbid obesity will be randomised 1:1 to simvastatin or placebo as add-on to standard antidepressant medication with escitalopram. The primary outcome is change in the Montgomery-Åsberg Depression Rating Scale (MADRS) score from baseline to week 12. Secondary outcomes include MADRS response (defined as 50% MADRS score reduction from baseline), MADRS remission (defined as MADRS score <10), mean change in patients’ self-reported Beck Depression Inventory (BDI-II) and mean change in high-density lipoprotein, low-density lipoprotein and total cholesterol from baseline to week 12. Ethics and dissemination This protocol has been approved by the ethics committee of the federal state of Berlin (Ethik-Kommission des Landes Berlin, reference: 19/0226—EK 11) and by the relevant federal authority (Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte (BfArM), reference: 4043387). Study findings will be published in peer-reviewed journals and will be presented at (inter)national conferences. Trial registration numbers NCT04301271, DRKS00021119, EudraCT 2018-002947-2
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