697 research outputs found

    IT-adoption and the interaction of task, technology and individuals: a fit framework and a case study

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    BACKGROUND: Factors of IT adoption have largely been discussed in the literature. However, existing frameworks (such as TAM or TTF) are failing to include one important aspect, the interaction between user and task. METHOD: Based on a literature study and a case study, we developed the FITT framework to help analyse the socio-organisational-technical factors that influence IT adoption in a health care setting. RESULTS: Our FITT framework ("Fit between Individuals, Task and Technology") is based on the idea that IT adoption in a clinical environment depends on the fit between the attributes of the individual users (e.g. computer anxiety, motivation), attributes of the technology (e.g. usability, functionality, performance), and attributes of the clinical tasks and processes (e.g. organisation, task complexity). We used this framework in the retrospective analysis of a three-year case study, describing the adoption of a nursing documentation system in various departments in a German University Hospital. We will show how the FITT framework helped analyzing the process of IT adoption during an IT implementation: we were able to describe every found IT adoption problem with regard to the three fit dimensions, and any intervention on the fit can be described with regard to the three objects of the FITT framework (individual, task, technology). We also derive facilitators and barriers to IT adoption of clinical information systems. CONCLUSION: This work should support a better understanding of the reasons for IT adoption failures and therefore enable better prepared and more successful IT introduction projects. We will discuss, however, that from a more epistemological point of view, it may be difficult or even impossible to analyse the complex and interacting factors that predict success or failure of IT projects in a socio-technical environment

    Applying and Extending the FITT Framework to Identify the Challenges and Opportunities of Successful eHealth Services for Patient Self-Management : Qualitative Interview Study

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    Background: The number of public eHealth services that support patient self-management is rapidly increasing. However, the implementation of these eHealth services for self-management has encountered challenges. Objective: The purpose of this paper was to analyze the challenges and opportunities of implementing eHealth services for self-management by focusing on the fit between the technical solution and clinical use. Methods: We performed in-depth interviews with 10 clinical project coordinators and managers who were responsible for developing and implementing various eHealth services for self-management interventions in five university hospitals in Finland The results were analyzed using content analysis and open coding. The Fit between Individuals, Task, and Technology (FITT) framework was used to interpret the findings. Results: The implementation of self-management services involved many challenges related to technical problems, health professional acceptance, patient motivation, and health organization and management. The implementers identified practices to manage the identified challenges, including improving the design of the technology, supporting health professionals in the adoption of the eHealth services, changing the work processes and tasks, involving patients, and collectively planning the implementation inside an organization. The findings could be mostly attributed to the dimensions of the FITT framework. Conclusions: The FITT framework helped to analyze the challenges related to the implementation, and most of them were related to poor fit. The importance of patients as stakeholders in eHealth services for patient self-management needs to be highlighted. Thus, we propose that patients should be added as a different type of individual dimension to the FITT framework. In addition, the framework could be extended to include organization and management in a new context dimension.Peer reviewe

    Die Modellierung von Anforderungen an die Informationsverarbeitung im Krankenhaus

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    Die Informationsverarbeitung in einem Krankenhaus stellt einen wichtigen QualitĂ€tsfaktor dar, aber auch einen erheblichen Kostenfaktor. Ein systematisches Management der Informationsverarbeitung ist daher notwendig. Ein wichtiges Werkzeug hierzu stellen Anforderungsmodelle dar. Obwohl zahlreiche spezielle Methoden und AnsĂ€tze zur Anforderungsmodellierung bekannt sind, bleiben die Ergebnisse ihrer Anwendung hĂ€ufig unbefriedigend. In dieser Arbeit wird daher ein allgemeines Anforderungsmodell vorgestellt, welches eine einheitliche Anforderungsmodellierung ermöglicht, in allen Bereichen des Managements von Informationssystemen eingesetzt werden kann. Das Anforderungsmodell wird dabei als polyhierarchischer Wurzelgraph definiert. Um eine formale ÜberprĂŒfung konkreter Anforderungsmodelle zu ermöglichen, werden acht strukturelle und 11 inhaltliche GĂŒtekriterien formuliert. Zur UnterstĂŒtzung der Erstellung und Anwendung polyhierarchischer Anforderungsmodelle wird außerdem eine 10-Schritt-Methode zur Anforderungsmodellierung vorgestellt. Sie beschreibt, wie man ausgehend von den Systemzielen die Anforderungen ableitet, wie Gewichtungen und Verrechnungen innerhalb des Anforderungsmodells vorgegeben werden können, wie das Modell konkret zur ÜberprĂŒfung eines Informationssystems bzw. einer Komponente angewandt und wie letztlich die Ergebnisse verrechnet und prĂ€sentiert werden können. Die Anwendbarkeit des Modells und der 10-Schritt-Methode wird anhand von zwei Beispielen aufgezeigt. Die beispielhaften Anwendungen des polyhierarchischen Anforderungsmodells und der 10-Schritt-Methode zeigen, daß der vorgestellte Ansatz der Anforderungsmodellierung praktikabel ist. Die entstehenden Anforderungsmodelle können in den verschiedenen Bereichen des Managements von Informationssystemen eingesetzt werden, sie sind gleichzeitig verstĂ€ndlich und auf strukturelle und inhaltliche GĂŒte ĂŒberprĂŒfbar

    Telemedicine in interdisciplinary work practices: On an IT system that met the criteria for success set out by its sponsors, yet failed to become part of every-day clinical routines

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    Background. Information systems can play a key role in care innovations including task redesign and shared care. Many demonstration projects have presented evidence of clinical and cost effectiveness and high levels of patient satisfaction. Yet these same projects often fail to become part of everyday clinical routines. The aim of the paper is to gain insight into a common paradox that a technology can meet the criteria for success set out at the start of the project yet fail to become part of everyday clinical routines. Methods. We evaluated a telecare service set up to reduce the workload of ophthalmologists. In this project, optometrists in 10 optical shops made digital images to detect patients with glaucoma which were furth

    Systematische Evaluation von Pflegedokumentationssystemen - Studienprotokoll und Ergebnisse -

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    Seit Jahren besteht der Wunsch, im Bereich der Pflegeprozeßdokumentation Rechner einzusetzen, um so die QualitĂ€t der Pflegedokumentation zu erhöhen, AufwĂ€nde zu reduzieren, und Auswertungsmöglich-keiten zu verbessern. Aufgrund des bisher geringen Einsatzes fehlen aber kontrollierte Evaluationsstudien. Daher wurde eine solche am UniversitĂ€tsklinikum Heidelberg durchgefĂŒhrt. HierfĂŒr wurde das rechnergestĂŒtzte Pflegedokumentationssystem ?PIK? auf einer Modellstation der Psychiatrischen UniversitĂ€tsklinik eingefĂŒhrt und in einer 4-monatigen Studie (Okt. 98 - Jan. 99) evaluiert. In der Studie sollte z.B. geklĂ€rt werden, welchen Einfluß die EinfĂŒhrung des rechnergestĂŒtzten Pflegedo-kumentationssystems auf die zeitlichen AblĂ€ufe und die QualitĂ€t der Pflegedokumentation hat und wie sich die Akzeptanz von Pflegeprozeß und Computern in der Pflege Ă€ndert. In die randomisierte, kontrollierte Studie zum Vergleich des rechnergestĂŒtzten Pflegedokumentationssystems PIK mit dem bisherigen konventionellen Pflegedokumentationssystems wurde die Pflegedokumentation von insgesamt 60 Patienten aufgenommen, welche in eine der beiden Gruppen randomisiert wurden. Die Datenerhebungen erfolgten durch Fragebögen, durch Zeitmessungen, durch Interviews sowie durch QualitĂ€tschecklisten. In der Studie konnten keine inhaltlichen QualitĂ€tsunterschiede zwischen der Testgruppe und der Kontrollgruppe gezeigt werden. Eine deutliche Verbesserung von Lesbarkeit und VollstĂ€ndigkeit war aber sichtbar. Gleichzeitig war der Zeitbedarf fĂŒr die Pflegeplanung in der Testgruppe niedriger, fĂŒr Pflege-dokumentation und Berichtschreibung höher. Die Akzeptanz des Pflegeprozesses sowie des Einsatzes von Computern in der Pflege stieg wĂ€hrend der Studie an. Die Mehrheit der Benutzer wollte am Ende der Studie weiterhin mit einem rechnergestĂŒtzten Pflegedokumentationssystem wie PIK arbeiten

    Einfluß eines initialen immunsuppressiven Fensters (WOFIE = Window of Opportunity for Immunological Engagement) auf die Inzidenz akuter Transplantatabstoßungen, Transplantatfunktion und Co-MorbiditĂ€tsfaktoren nach allogener Leichennierentransplantation : Auswertung einer prospektiven randomisierten klinischen Studie

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    In Anlehnung an die von R. Calne aufgestellte WOFIE-Hypothese (Window of Opportunity for Immunological Engagement) wird in dieser prospektiven randomisierten klinischen Studie die Inzidenz akuter Transplantatabstoßungen, die Transplantatfunktion und die Co-MorbiditĂ€tsfaktoren nach allogener Leichennierentransplantation an insgesamt 40 Patienten untersucht. Die 72-stĂŒndige Unterbrechung der Immunsuppression war mit einer Abnahme akuter Transplantatabstoßungen und einer dauerhaften Steroidfreiheit mit minimaler Immunsuppression verbunden

    Usability flaws of medication-related alerting functions: A systematic qualitative review

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    AbstractIntroductionMedication-related alerting functions may include usability flaws that limit their optimal use. A first step on the way to preventing usability flaws is to understand the characteristics of these usability flaws. This systematic qualitative review aims to analyze the type of usability flaws found in medication-related alerting functions.MethodPapers were searched via PubMed, Scopus and Ergonomics Abstracts databases, along with references lists. Paper selection, data extraction and data analysis was performed by two to three Human Factors experts. Meaningful semantic units representing instances of usability flaws were the main data extracted. They were analyzed through qualitative methods: categorization following general usability heuristics and through an inductive process for the flaws specific to medication-related alerting functions.Main resultsFrom the 6380 papers initially identified, 26 met all eligibility criteria. The analysis of the papers identified a total of 168 instances of usability flaws that could be classified into 13 categories of usability flaws representing either violations of general usability principles (i.e. they could be found in any system, e.g. guidance and workload issues) or infractions specific to medication-related alerting functions. The latter refer to issues of low signal-to-noise ratio, incomplete content of alerts, transparency, presentation mode and timing, missing alert features, tasks and control distribution.Main conclusionThe list of 168 instances of usability flaws of medication-related alerting functions provides a source of knowledge for checking the usability of medication-related alerting functions during their design and evaluation process and ultimately constructs evidence-based usability design principles for these functions
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