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    Methods for Health Economic Evaluation of Vaccines and Immunization Decision Frameworks: A Consensus Framework from a European Vaccine Economics Community

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    Health economic analysis of the implementation of a Herpes zoster vaccination in the German statutory health insurance (SHI) system

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    Hintergrund: Herpes Zoster (HZ) ist ein schmerzhafter Hautausschlag verursacht durch Reaktivierung des Varizella-Zoster-Virus. Die häufigste Komplikation ist die postherpetische Neuralgie (PHN), ein lang anhaltender Schmerz in der betroffenen Hautregion. In Europa erhielt 2006 ein Impfstoff zur Prävention von HZ und PHN bei Personen ≥50 Jahren die Zulassung, der aber erst Ende 2013 in Deutschland verfügbar wurde. Ziel dieser Dissertation war es, neben der Erhebung der HZ- und PHN-assoziierten epidemiologischen und ökonomischen Krankheitslast eine gesundheitsökonomische Evaluation der neuen Impfung im Kontext des gesetzlichen Krankenversicherungssystems (GKV) in Deutschland durchzuführen. Methodik: Die Dissertation wurde in 3 aufeinander aufbauenden Publikationen bearbeitet. 1) Zur Erhebung der alters-spezifischen HZ Inzidenz und der HZ bedingten Sterblichkeit wurde eine Analyse von Abrechnungsdaten für die Jahre 2006-08 der kassenärztlichen Vereinigungen (KV) und der Gesundheitsberichterstattung des Bundes durchgeführt. HZ Patienten ≥50 Jahre wurden über die ICD-10 Diagnosecodes identifiziert. 2) Behandlungskosten des HZ einschließ-lich der PHN sowie der Anteil an PHN Fällen an HZ Patienten wurde für die Jahre 2004-09 mit-tels einer Stichprobe von 240.000 Personen aus Krankenkassenabrechnungsdaten erhoben. Alle relevanten Kostenfaktoren wurden berücksichtigt und getrennt nach der Perspektive der GKV und der gesellschaftlichen Perspektive ausgewertet. 3) Ein mathematisches Modell wurde entwickelt, mit dem die gesundheitsökonomischen Effekte der Impfung vorausberechnet und Impfstrategien miteinander verglichen werden konnten. Die Ergebnisse der 1. und 2. Publikation fungierten hierbei als Inputdaten. Ergebnisse: Bei ≥50-Jährigen wurde eine HZ Inzidenz von 9,6/1.000 Personen und Jahre (PJ) erhoben. Etwa 5% der HZ Fälle entwickeln eine PHN. Für die etwa 400.000 HZ- und 20.000 PHN-Fälle p.a. entstehen aus GKV- (gesellschaftlicher) Perspektive Kosten in Höhe von ca. 105 (180) Millionen Euro. Wenn 20% einer hypothetischen Kohorte von 1 Million 50-Jähriger im Alter von 60 Jahren geimpft würden, könnten in dieser Kohorte ca. 20.000 HZ-Fälle verhindert werden. Um ein qualitäts-adjustiertes Lebensjahr (QALY) zu gewinnen müssen 28.146 Euro (gesellschaftliche Perspektive) aufgewendet werden. Neben dem Impfstoff-Preis ist auch die Dauer des Impfschutzes ein kritischer Faktor. Verschiedene Sub-Analysen zeigten, dass das Impfen im Alter von 60 Jahren am kosten-effektivsten wäre. Schlussfolgerung: Die medizinische und auch ökonomische Krankheitslast aufgrund von HZ und PHN ist in Deutschland hoch. Die HZ Impfung kann eine substantielle Zahl von Fällen verhindern, jedoch zu höheren Kosten im Vergleich zum Nicht-Impfen.Background: Herpes zoster (HZ) is a painful skin-rash caused by a reactivation of the varicella-zoster-virus. The main complication of HZ is postherpetic neuralgia (PHN), a long-term persisting pain in the affected skin area. In 2006, a vaccine for the prevention of HZ and PHN got licensed in Europe for individuals aged ≥50 years but was not available on the German market before the end of 2013. Objective of this dissertation was the assessment of the HZ- and PHN-related epidemiological and economic burden in Germany and the health economic evaluation of the new vaccine in the context of the German statutory health insurance (SHI) system. Methods: The dissertation consisted of three consecutive publications. 1) For the estima-tion of age-specific HZ incidence and HZ related mortality data from the Association of Statutory Health Insurance Physicians (ASHIP) and the Federal Health Monitoring System (FHM) for the years 2006-08 were analyzed. HZ cases were identified via ICD-10 codes. 2) Treatment costs for HZ and PHN cases were analyzed for the years 2004-09 from a study sample (240,000 individuals) of one SHI fund. All treatment sectors and patient co-payments were considered and evaluated separately according to the SHI- and the societal perspective (SP). 3): A mathematical model was developed to predict the health economic effects of the vaccination and to identify most critical and uncertain input factors. Results from 1st and 2nd publications served as input data for the mathematical model. Results: HZ incidence in ≥50 year old individuals is 9.6/1,000 persons per year (PY). About 5% of HZ cases develop a PHN. Costs for the estimated total 400,000 HZ and 20,000 PHN cases p.a. range between 105 and 180 million Euros from SHI and societal perspective. If 20% of a cohort of 1 million individuals aged 50 years gets vaccinated at age 60, about 20,000 HZ cases can be prevented. To gain one quality-adjusted life year (QALY) 28,146 Euros have to be invested (SP). Besides vaccine price, the duration of vaccine induced immunity is a critical factor. Several analyses indicated 60 to be the most cost-effective age at vaccination. Conclusion: The medical and economic burden caused by HZ/PHN in Germany is high. The vaccination can avoid a substantial number of cases, however, at higher costs compared to no vaccination

    Cost-effectiveness of human papillomavirus vaccination in Germany

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    Abstract Background The aim of this study was to assess the cost-effectiveness of human papillomavirus (HPV) vaccination in addition to the current cervical cancer screening programme in Germany using a dynamic transmission model. Methods Based on a mathematical model simulating the transmission dynamics and the natural history of HPV infection and associated diseases (cervical intraepithelial neoplasia, cervical cancer, and genital warts), we estimated the epidemiological and economic consequences of HPV vaccination with both the quadrivalent and bivalent vaccines. In our base case analysis, we assessed the cost-effectiveness of vaccinating 12-year-old girls with a 3-dose schedule. In sensitivity analysis, we also evaluated the use of a 2-dose schedule and assessed the impact of vaccinating boys. Results From a health care payer perspective, incremental cost-effectiveness ratios (ICERs) of a 3-dose schedule were €34,249 per quality-adjusted life year (QALY) for the bivalent and €14,711 per QALY for the quadrivalent vaccine. Inclusion of indirect costs decreased ICERs by up to 40%. When adopting a health care payer perspective, ICERs of a 2-dose approach decreased to €19,450 per QALY for the bivalent and to €3645 per QALY for the quadrivalent vaccine. From a societal perspective, a 2-dose approach using the quadrivalent vaccine was a cost-saving strategy while using the bivalent vaccine resulted in an ICER of €13,248 per QALY. Irrespective of the perspective adopted, additional vaccination of boys resulted in ICERs exceeding €50,000 per QALY, except for scenarios with low coverage (20%) in girls. Conclusions Our model results suggest that routine HPV vaccination of 12-year-old girls with three doses is likely to be cost-effective in Germany. Due to the additional impact on genital warts, the quadrivalent vaccine appeared to be more cost-effective than the bivalent vaccine. A 2-dose schedule of the quadrivalent vaccine might even lead to cost savings when adopting a societal perspective. The cost-effectiveness of additional vaccination of boys was highly dependent on the coverage in girls
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