36 research outputs found
ComputerspielabhĂ€ngigkeit im Kindes- und Jugendalter: Empirische Befunde zu Ursachen, Diagnostik und KomorbiditĂ€ten unter besonderer BerĂŒcksichtigung spielimmanenter AbhĂ€ngigkeitsmerkmale
In den Jahren 2007 und 2008 haben 44.610 SchĂŒlerinnen und SchĂŒler neunter Klassen an einer vom
Bundesinnenministerium geförderten, bundesweit reprĂ€sentativen SchĂŒlerbefragung des KFN teilgenommen.
Jedem dritten Befragungsteilnehmer (N = 15.168) wurde dabei ein umfassendes Zusatzmodul
zur Internetâ und Computerspielnutzung vorgelegt. 4,3 Prozent der MĂ€dchen und 15,8 Prozent
der Jungen weisen ein exzessives Spielverhalten mit mehr als 4,5 Stunden tÀglicher Computerspielnutzung
auf. Die Befunde der Untersuchung bestÀtigen zudem ein bedeutsames AbhÀngigkeitspotenzial
von Videoâ und Computerspielen. Basierend auf einer neu entwickelten ComputerspielabhĂ€ngigkeitsskala,
die sich eng an die Klassifikation des ICDâ10 anlehnt, werden 3 Prozent der
Jungen und 0,3 Prozent der MÀdchen als computerspielabhÀngig und weitere 4,7 Prozent der Jungen
und 0,5 Prozent der MÀdchen als gefÀhrdet diagnostiziert.
Multivariate Analysen zu den Entstehungsbedingungen von ComputerspielabhÀngigkeit belegen,
dass diese aus einer Wechselwirkung von Merkmalen auf Seiten des Spielers und Merkmalen auf
Seiten des genutzten Computerspiels entsteht. Im Hinblick auf den Spieler haben sich spielmotivationale
Aspekte, realweltliche Selbstwirksamkeitserfahrungen, Persönlichkeitseigenschaften
und zurĂŒckliegende Traumatisierungserlebnisse als relevante Belastungsfaktoren erwiesen. Zum Spiel
zeigt sich, dass die IntensitÀt des AbhÀngigkeit erzeugenden Potenzials mit der Art der Spielstruktur
und der Vergabe virtueller Belohnungen sowie der Einbettung in eine soziale und persistente Spielumgebung
variiert, und dass der Art des genutzten Spiels damit eine eigenstÀndige ErklÀrungskraft
fĂŒr die Entstehung einer ComputerspielabhĂ€ngigkeit zukommt. Hierbei zeigt sich, dass World of
Warcraft mit deutlichem Abstand das gröĂte AbhĂ€ngigkeitspotenzial entfaltet. Die tĂ€gliche Spieldauer
betrĂ€gt bei 15âjĂ€hrigen mĂ€nnlichen Nutzern dieses Spiels im Schnitt nahezu vier Stunden. 36
Prozent spielen mehr als 4,5 Stunden am Tag. Jeder FĂŒnfte ist entweder als abhĂ€ngigkeitsgefĂ€hrdet
(11,6 %) oder als abhÀngig (8,5 %) einzustufen. Diese Befunde werden durch Ergebnisse unseres
Berliner LĂ€ngsschnitt Medien bestĂ€tigt, einer Kohortenstudie an 1.156 Berliner GrundschĂŒlern. Auch
hier zeigt sich, dass bestimmte Computerspielmerkmale bereits im Kindesalter ein problematisches
bzw. abhÀngiges Spielverhalten verursachen oder verstÀrken können.
Aus diesen Erkenntnissen leiten sich neben einem groĂen Bedarf an weiterer Forschung verschiedene
gesundheitspolitische und jugendschutzrechtliche Folgerungen ab. Hierunter fÀllt, dass der
Jugendmedienschutz in Hinblick auf Computerspiele kĂŒnftig Merkmale zum Gegenstand des PrĂŒfverfahrens
machen muss, die auf ein erhöhtes AbhĂ€ngigkeitspotenzial schlieĂen lassen. Spiele, fĂŒr die
ein erhöhtes AbhĂ€ngigkeitspotenzial empirisch belegt wurde, sollten nur fĂŒr Erwachsene freigegeben
werden
Differential Influences of Parenting Dimensions and Parental Physical Abuse during Childhood on Overweight and Obesity in Adolescents
Besides other explanatory variables, parenting styles and parental violence might also be responsible for setting a path towards overweight/obesity in childhood. While this association has consistently been observed for adults, findings for adolescents still remain scarce and inconsistent. Therefore, the goal of this study is to add evidence on this topic for children and adolescents. Analyses are based on a sample of 1729 German, ninth-grade students. To analyze associations between parenting dimensions and weight status, non-parametric conditional inference trees were applied. Three gender-specific pathways for a heightened risk of overweight/obesity were observed: (1) female adolescents who report having experienced severe parental physical abuse and medium/high parental warmth in childhood; (2) male adolescents who report having experienced low or medium parental monitoring in childhood; and (3) this second pathway for male adolescents is more pronounced if the families receive welfare. The importance of promoting parenting styles characterized by warmth and a lack of physical abuse is also discussed. This is one of only a few studies examining the association of parenting dimensions/parental physical abuse and weight status in adolescence. Future studies should include even more parenting dimensions, as well as parental physical abuse levels, in order to detect and untangle gender-specific effects on weight status
The eating disorder examination-questionnaire 8: a brief measure of eating disorder psychopathology (EDE-Q8)
Objective: The aim of this study was to develop, evaluate, and standardize a short form of the well-established Eating Disorder Examination-Questionnaire (EDE-Q). The newly developed EDE-Q8 was required to reflect the originally postulated structure of the EDE-Q.
Method: Data were drawn from two nationwide representative population surveys in Germany: a survey conducted to develop the EDE-Q8 in 2009 (N = 2520); and a survey conducted in 2013 (N = 2508) for the evaluation and calculation of EDE-Q8 percentiles.
Results: The EDE-Q8 had excellent item characteristics, very good reliability and a very good model fit for the postulated second-order factorial structure. Furthermore, a strong correlation between the EDE-Q8 and a 13 item short form of the Eating Attitudes Test was observed.
Discussion: The EDE-Q8 appears to be particularly suitable in epidemiological research, when an economical assessment of global eating disorder psychopathology is required
PrÀvention problematischer und suchtartiger Bildschirmmediennutzung: Eine deutschlandweite Befragung von Praxiseinrichtungen und Experten
Zweitveröffentlichung. Download von https://kfn.de/publikationen/kfn-forschungsbericht
MEDIA PROTECT: MedienpÀdagogische Elternberatung in der Grundschule. Konzeptbeschreibung und formative Evaluation
Zweitveröffentlichung. Download von https://kfn.de/publikationen/kfn-forschungsbericht
Jugendliche in Niedersachsen. Ergebnisse des Niedersachsensurveys 2013 und 2015
Zweitveröffentlichung. Download von https://kfn.de/publikationen/kfn-forschungsbericht
Jugendmedienschutz bei gewalthaltigen Computerspielen: Eine Analyse der USK-Alterseinstufungen
Zweitveröffentlichung. Download von https://kfn.de/publikationen/kfn-forschungsbericht
Examining the interplay between internet use disorder tendencies and well-being in relation to sofalizing during the COVID-19 pandemic
Aims
The present study investigated the potential links between Internet Use Disorder tendencies, well-being and the impact of COVID-19 on Internet usage patterns.
Method
A sample of 2498 participants filled out the Compulsive Internet Use Scale (CIUS), the Satisfaction with Life Scale (SWLS; the cognitive facet of well-being) and the Sofalizing Scale which comprises the Online Displacement and Social Compensation dimensions. Participants were also asked to report the extent to which changes in Internet use occurred due to COVID-19 pandemic (i.e., reductions, no changes, increases). The present study comprised a survey study with cross-sectional character.
Results
The statistical analyses demonstrated that the aforementioned variables were robustly associated with each other. In a first mediation model, the association between higher levels of Internet Use Disorder and reduced well-being was partially mediated by the two dimensions of the Sofalizing scale called Online Displacement and Social Compensation. The results of the second mediation model showed that the relationship between changes in Internet use due to COVID-19 pandemic and well-being was fully mediated by CIUS scores, suggesting that increased Internet use due to the COVID-19 pandemic increased levels of Internet Use Disorder tendencies, which in turn decreased levels of well-being.
Discussion
The findings are discussed in the context of human social needs in a time of crisis, where meeting people in-person was restricted
Study protocol for a randomised controlled trial of an e-health stepped care approach for the treatment of internet use disorders versus a placebo condition: the SCAPIT study
Introduction
Excessive internet use can lead to problems for some individuals. The WHO has introduced Gaming Disorder in the International Classification of Diseases-11 (ICD-11). Previous research has shown that other internet applications can cause serious mental health problems as well. It is important to provide measures of prevention, early intervention and therapy for internet use disorders (IUDs).
Methods and analysis
The study âStepped Care Approach for Problematic Internet use Treatmentâ is a randomised, two-arm, parallel-group, observer-blind trial. The aim of the study is to investigate if a stepped care approach is effective to reduce symptom severity for IUD. The sample is primarily recruited online with a focus on employees in companies with support of health insurances. After screening, the stepped care approach depends on the success of the previous stepâthat is, the successful reduction of criteriaâand comprise: (1) app-intervention with questionnaires and feedback, (2) two telephone counsellings (duration: 50âmin) based on motivational interviewing, (3) online therapy over 17 weeks (15 weekly group sessions, eight individual sessions) based on cognitiveâbehavioural therapy. A follow-up is conducted after 6 months. A total of 860 participants will be randomised. Hierarchical testing procedure is used to test the coprimary endpoints number of Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, fifth edition and ICD-11 criteria. Primary analysis will be performed with a sequential logit model.
Ethics and dissemination
The study has been approved by the Ethics Committees of the Universities of LĂŒbeck (file number: 21-068), Mainz (file number: 2021-15907) and Berlin (file number: 015.2021). Results will be reported in accordance to the CONSORT statement. If the approach is superior to the control condition, it may serve as part of treatment for IUD.
Trial registration number
DRKS00025994