33 research outputs found

    Statistiken der Liebe oder: Dr. Kinsey fragt die Frauen.: Umfrageforschung und ihre mediale Vermarktung in transnationaler Perspektive

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    Statistics of love, or: Dr. Kinsey asks the women. Surveys and media marketing in transnational perspective With a view to British and West German sex surveys in the tradition of Alfred C. Kinsey’s survey-based reports, the article explores how surveys were produced and how survey data was communicated in the popular press in the late 1940s and 1950s. It analyses the transnational career of representative surveys à la Kinsey as a knowledge transfer that complied with the rules of media society, being not so much driven by academic concerns, but by the print media and their interest in communicable and marketable knowledge. Following up the extensive media coverage of Kinsey’s work, popular newspapers in Britain as well as in West Germany commissioned the first nation-wide sex surveys and published their outcomes. Striving to attract the attention of their readers, they employed the surveys as marketing devises, thereby emphasising both the originality and scientific objectivity of their own reporting

    Vermessungen der Mediengesellschaft im 20. Jahrhundert.: Eine Einleitung

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    Interkulturelle Kompetenz als Fachkompetenz

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    INTERKULTURELLE KOMPETENZ ALS FACHKOMPETENZ Interkulturelle Kompetenz als Fachkompetenz / Reinecke, Meike (Rights reserved) ( -

    Expertise zur Interkulturellen Personalentwicklung in der Verwaltung

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    EXPERTISE ZUR INTERKULTURELLEN PERSONALENTWICKLUNG IN DER VERWALTUNG Expertise zur Interkulturellen Personalentwicklung in der Verwaltung / Reinecke, Meike (Rights reserved) ( -

    Design and rationale of a randomised controlled trial comparing apixaban to phenprocoumon in patients with atrial fibrillation on chronic haemodialysis::the AXADIA-AFNET 8 study

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    Introduction Patients with end-stage kidney disease requiring maintenance haemodialysis treatment experience a dramatic cardiovascular morbidity and mortality. Due to the high atherosclerotic and arteriosclerotic burden and profound alterations in haemostasis, they frequently suffer and die from both thromboembolic and bleeding events. This is a particular concern in patients on haemodialysis with atrial fibrillation (AF). Controlled trials on the optimal anticoagulation in patients with AF on haemodialysis are not available. The randomised controlled phase IIIb AXADIA-AFNET 8 trial will evaluate the safety and efficacy of the factor Xa inhibitor apixaban in patients with AF requiring haemodialysis. Methods and analysis A total of 222 patients will be randomised in an open-labelled, 1:1 design to receive either apixaban 2.5mg twice daily or dose-adjusted vitamin K antagonist therapy (target international normalised ratio 2.0-3.0). All patients will be treated and followed up for a minimum of 6 months up to a maximum of 24 months. The primary outcome is major or clinically relevant, non-major bleedings or death of any cause. Secondary outcomes include stroke, cardiovascular death and other thromboembolic events, thus exploring the efficacy of apixaban. The first patient was randomised in June 2017. Ethics and dissemination The study protocol was approved by the Ethical Committee of the Landesaertzekammer, Westfalen-Lippe and the Medical Faculty of the University of Muenster, Muenster, Germany (reference number: 2016-598f-A). Written informed consent will be obtained from all patients prior to study participation, including their consent for long-term follow-up. AXADIA-AFNET 8 is an investigator-initiated trial. Sponsor is AFNET, Muenster, Germany. Study findings will be disseminated to Bristol-Myers Squibb, Munich, Germany, and Pfizer, Berlin, Germany, to the participating centres, at research conferences and in peer-reviewed journals. Trial registration numbers NCT02933697, Pre-results

    Baseline Characteristics and Prescription Patterns of Standard Drugs in Patients with Angiographically Determined Coronary Artery Disease and Renal Failure (CAD-REF Registry)

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    BACKGROUND: Chronic kidney disease (CKD) is strongly associated with coronary artery disease (CAD). We established a prospective observational nationwide multicenter registry to evaluate current treatment and outcomes in patients with both CKD and angiographically documented CAD. METHODS: In 32 cardiological centers 3,352 CAD patients with ≥50% stenosis in at least one coronary artery were enrolled and classified according to their estimated glomerular filtration rate and proteinuria into one of five stages of CKD or as a control group. RESULTS: 2,723 (81.2%) consecutively enrolled patients suffered from CKD. Compared to controls, CKD patients had a higher prevalence of diabetes, hypertension, peripheral artery diseases, heart failure, and valvular heart disease (each p<0.001). Myocardial infarctions (p = 0.02), coronary bypass grafting, valve replacements and pacemaker implantations had been recorded more frequently (each p<0.001). With advanced CKD, the number of diseased coronary vessels and the proportion of patients with reduced left ventricular ejection fraction (LVEF) increased significantly (both p<0.001). Percutaneous coronary interventions were performed less frequently (p<0.001) while coronary bypass grafting was recommended more often (p = 0.04) with advanced CKD. With regard to standard drugs in CAD treatment, prescriptions were higher in our registry than in previous reports, but beta-blockers (p = 0.008), and angiotensin-converting-enzyme inhibitors and/or angiotensin-receptor blockers (p<0.001) were given less often in higher CKD stages. In contrast, in the subgroup of patients with moderately to severely reduced LVEF the prescription rates did not differ between CKD stages. In-hospital mortality increased stepwise with each CKD stage (p = 0.02). COMCLUSIONS: In line with other studies comprising CKD cohorts, patients’ morbidity and in-hospital mortality increased with the degree of renal impairment. Although cardiologists’ drug prescription rates in CAD-REF were higher than in previous studies, they were still lower especially in advanced CKD stages compared to cohorts treated by nephrologists

    Am Rande der Gesellschaft? Das Märkische Viertel - eine West-Berliner Großsiedlung und ihre Darstellung als urbane Problemzone

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    Warum wurde eine West-Berliner Großsiedlung weit über die Grenzen der Stadt hinaus zum viel zitierten Beispiel einer fehlgeschlagenen Stadtplanung und sozialer Probleme? In den Jahren um 1970 erschien eine beeindruckende Zahl an Zeitungsartikeln, Filmen und wissenschaftlichen Studien, die sich mit dem Märkischen Viertel befassten – einer Großsiedlung, die von 1963 bis 1974 am nördlichen Stadtrand West-Berlins entstand. Der Aufsatz folgt der diskursiven Herstellung des Viertels als urbaner Problemzone. Er zeigt, wie darin eine Desillusionierung über die urbane Moderne zum Ausdruck kam, die eng verknüpft war mit der Sorge um eine neue Schicht von desintegrierten Randständigen. Durch ihre Forschungs-, Sozial- und Medienarbeit wirkten in erster Linie Angehörige eines linksalternativen Milieus, das in West-Berlin besonders aktiv war, auf die mediale Darstellung des Viertels ein. In ihrem Bemühen, gesellschaftliche Missstände aufzudecken, trugen sie unfreiwillig zu der nachhaltigen Abwertung des Quartiers bei. Dessen Image war verbunden mit der Suche nach alternativen Beschreibungen der »Ränder« der Gesellschaft angesichts einer sich auflösenden traditionellen »Arbeiterklasse«.Why did a West Berlin high-rise social housing project gain a nationwide reputation as an urban problem zone, synonymous with planning failures and social problems? Around 1970, an impressive number of press articles, films and academic studies focused on the Märkisches Viertel, a high-rise housing estate on the northern margins of West Berlin that was built alongside the Wall between 1963 and 1974. The article traces the changing representation of the quarter, investigating how it came to be construed as an urban problem zone. It argues that a disillusionment with urban modernity as well as a growing concern with marginal groups impacted on its image. With their academic, social and media work, members of a new left milieu that was particularly rooted in West Berlin were foremost in influencing the quarter’s representation in the media. Striving to uncover societal problems, they in fact contributed to the quarter’s decline. The ensuing debate on the Märkisches Viertel was marked by worries about a new marginalised population that was not considered part of the traditional working class

    Ghetto/Ghettoisierung

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    Migration und Diversität gelten in den westeuropäischen Gesellschaften des späten 20. und frühen 21. Jahrhunderts noch immer vornehmlich als Problem und zumal als ‚Integrationsproblem‘. Der Warnung vor der Herausbildung sogenannter Ghettos (‚Migrantenviertel‘, ‚Viertel mit hohem Ausländeranteil‘) kam und kommt in diesem Zusammenhang eine zentrale Rolle zu. Bis heute verbinden Stadtpolitiker:innen mit dem dichten Zusammenwohnen von migrantischen oder migrantisierten Gruppen die Gefahr von Desintegration und sozialen Spannungen. Ausgehend vom Aufstieg und umstrittenen Gebrauch der Begriffe ‚Ghetto‘, ‚Ghettoisierung‘ und ‚Segregation‘ diskutiert der folgende Beitrag, wie es dazu kam, dass der Anteil von Migrant:innen an der Wohnbevölkerung in Stadtpolitik, Forschung und Medien als Problem oder Skandal gehandelt wurde – und mit welchen politischen Folgen. Zum einen, um die Konflikte zu beleuchten, die sich an Migration als urbaner Tatsache entzünden. Zum anderen, um zu diskutieren, wie in Deutschland immer wieder scheinbar nicht und zugleich doch über rassifizierte Differenz gesprochen wird

    Grenzen der Freizügigkeit. Migrationskontrolle in Großbritannien und Deutschland, 1880-1930

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    Im Zeichen von Terrorbekämpfung und Sicherheitsdenken ist das Thema der Migrationskontrolle heutzutage aktueller denn je. Doch wie Staaten ihre Grenzen kontrollieren, warum und auf welche Weise sie Reisende überprüfen, ein- oder ausschließen – diese Fragen wurden bereits in den 1880er Jahren rege diskutiert. Denn während das 19. Jahrhundert ungeahnte Formen der weltweiten Mobilität mit sich brachte, griffen Staaten nun auch vermehrt in Wanderungsprozesse ein. Christiane Reinecke beleuchtet dieses Spannungsverhältnis zwischen Offenheit und Abschirmung anhand der britischen und deutschen Migrationspolitik des späten 19. und frühen 20. Jahrhunderts. Sie fragt, warum und auf welche Weise beide Staaten die Einreise und den Aufenthalt von Migrant(inn)en kontrollierten. Dabei wird deutlich, wie die ordnenden Ambitionen der Bürokratie sich mit nationalistischen bzw. rassistischen Denkweisen verschränkten und in ein verstärktes Bedürfnis nach staatlicher Kontrolle mündeten. Christiane Reineckes Arbeit wurde mit dem Hans-Rosenberg-Gedächtnispreis 2013 ausgezeichnet
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