16 research outputs found

    From Between-Person Statistics to Within-Person Dynamics

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    Change is the most prominent aspect of research endeavors in developmental and educational psychology. To date, preferred methods for studying change, especially those that rely on quantitative methodologies, are based on sample-based correlational analyses conducted with longitudinal panel studies. In this article we argue that research designs need to move beyond a between-person research strategy because dynamic processes occur within individual children and adolescents. The aim is to provide developmental and educational researchers with a guide to gathering and analyzing data so as to be able to answer questions about processes of change and development from a within-person perspective. Our discussion of current practices and our guidance on future research is based on a dynamic systems view on development.In entwicklungs- und pädagogisch-psychologischen Studien liegt der Fokus oft auf der Beschreibung und Erklärung von Veränderungsprozessen. Bisher stützen sich quantitative Studien in diesem Bereich typischerweise auf stichprobenbasierte Panel-Designs (Between-Person-Perspektive). Im vorliegenden Beitrag wird argumentiert, dass die Untersuchung dynamischer Veränderungsprozesse anderer Forschungsansätze bedarf, die solche Prozesse auf der Ebene des Individuums abzubilden versuchen (Within-Person-Perspektive). Ziel dieses Beitrags ist es, Forschenden, die sich mit Fragestellungen nach der Entwicklung von Kindern und Jugendlichen befassen, eine Orientierungshilfe für die Planung solcher prozessorientierten Studien zu geben. Die Diskussion bisheriger und zukünftiger Forschungsstrategien erfolgt auf der Basis Dynamischer Systemtheorien der menschlichen Entwicklung

    Vom Jugendlichen zum selbständigen Erwachsenen: Entwicklungsübergänge ins Erwachsenenalter im sozialen Wandel

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    Die Arbeit fasst eine Reihe empirischer Arbeiten zu Übergängen ins Erwachsenenalter in Ost- und Westdeutschland vor und nach der Wende zusammen. Erwartungsgemäß zeigte sich, dass Übergänge junger Ostdeutscher wie das Erreichen materieller Unabhängigkeit oder die Familiengründung im Zuge von Pluralisierung und Individualisierung nach der Wiedervereinigung nicht nur ein höheres Maß interindividueller Variabilität aufweisen, sondern im Schnitt später erfolgen als zu DDR-Zeiten. Es fanden sich jedoch kaum Anhaltspunkte dafür, daß persönliche Agency verstärkt für interindividuelle Unterschiede in den Übergangszeitpunkten verantwortlich ist. Statt dessen waren es eher strukturinduzierte Faktoren wie Arbeitslosigkeit oder berufliches Um- und Weiterlernen, die offenbar Einfluss auf das Timing von Übergängen ins Erwachsenenalter nahmen. Ebensowenig fanden sich die im Westen beobachteten Indizien für eine Abkehr von familiären Übergängen unter gebildeten jungen Leuten. Begünstigt durch deutlich bessere Kinderbetreuungsmöglichkeiten als im Westen setzen gebildete ostdeutsche Frauen ihr soziales Kapital offenbar weniger für Selbstverwirklichung und Karriere als für die Beibehaltung relativ normalbiographischer Übergangsmuster ein

    Associations between Parenting Style and Mental Health in Children and Adolescents Aged 11–17 Years: Results of the KiGGS Cohort Study (Second Follow-Up)

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    Few studies from Germany have investigated the associations between parenting style and children’s and adolescents’ health. Little attention has been directed to whether these associations vary with familial socioeconomic or migration status. The aim of this analysis was to investigate the association between parenting style and the mental health of children and adolescents aged 11–17 years using data from the KiGGS cohort study (second follow-up). We calculated mean Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) total difficulties scores stratified by parenting style (authoritative, permissive, demanding–controlling, emotional distancing). Linear regression analyses adjusted for age, gender, socioeconomic status, migration status, and family status were performed. We also analyzed moderating effects of socioeconomic and migrations status on associations between parenting style and SDQ scores. There were only small differences between the permissive and the authoritative parenting styles. Significantly higher mean scores were observed for the demanding–controlling and emotional distancing styles for both the mother and father. These associations persisted after full adjustment and did not vary by socioeconomic or migration status. Parenting behavior is an important predictor of children’s and adolescents’ mental health. The promotion of good relationships within families and improving parenting skills offer promising approaches for health promotion in young people.Peer Reviewe

    Gestational diabetes in Germany: Development of screening participation and prevalence

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    Gestational diabetes mellitus (GDM) is an important risk factor for pregnancy complications. Since 2012, the Federal Joint Committee’s maternity directive recommends a two-step screening for GDM with a pre-test and subsequent diagnostic test if the pre-test is positive. This study analyses the implementation and development over time of GDM screening participation and prevalence in Germany. The data basis is the external inpatient obstetrics quality assurance documentation, which covers all births in hospital. Women with diabetes before pregnancy were excluded. The study defined women as GDM cases if the condition was documented in maternity records or if the ICD-10 diagnosis O24.4 was coded for inpatients at discharge and figures were determined for the years 2013 to 2018. As the documentation of screening tests has only been included in the data set since 2016, screening participation for the years 2016 to 2018 were estimated and evaluated based on the pre-test and/or diagnostic tests documented in maternity records. In 2018, the majority of all women who gave birth in hospitals had had a pre-test conducted (65.0%) or a pre-test and diagnostic test (18.2%) in line with the two-step procedure. A further 6.7% received a diagnostic test alone. GDM screening participation increased over time from 83.4% in 2016 to 89.9% in 2018. The prevalence of a documented GDM increased from 4.6% to 6.8% between 2013 and 2018. In 2018, this equates to 51,318 women with GDM. Reliably assessing the extent and causes of this development will require continuous analyses of screening implementation, documentation and changes in maternal risk factors

    Therapeutic Drug Monitoring in Children and Adolescents: Findings on Fluoxetine from the TDM-VIGIL Trial

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    Fluoxetine is the recommended first-line antidepressant in many therapeutic guidelines for children and adolescents. However, little is known about the relationships between drug dose and serum level as well as the therapeutic serum reference range in this age group. Within a large naturalistic observational prospective multicenter clinical trial (“TDM-VIGIL”), a transdiagnostic sample of children and adolescents (n = 138; mean age, 15; range, 7–18 years; 24.6% males) was treated with fluoxetine (10–40 mg/day). Analyses of both the last timepoint and all timepoints (n = 292 observations), utilizing (multiple) linear regressions, linear mixed-effect models, and cumulative link (mixed) models, were used to test the associations between dose, serum concentration, outcome, and potential predictors. The receiver operating curve and first to third interquartile methods, respectively, were used to examine concentration cutoff and reference values for responders. A strong positive relationship was found between dose and serum concentration of fluoxetine and its metabolite. Higher body weight was associated with lower serum concentrations, and female sex was associated with lower therapeutic response. The preliminary reference ranges for the active moiety (fluoxetine+norfluoxetine) were 208–328 ng/mL (transdiagnostically) and 201.5–306 ng/mL (depression). Most patients showed marked (45.6%) or minimal (43.5%) improvements and reported no adverse effects (64.9%). This study demonstrated a clear linear dose–serum level relationship for fluoxetine in youth, with the identified reference range being within that established for adults

    Stichprobe und Design

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    Career development in context

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    Gestationsdiabetes in Deutschland: Zeitliche Entwicklung von Screeningquote und Prävalenz

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    Schwangerschaftsdiabetes (Gestationsdiabetes mellitus, GDM) ist ein wichtiger Risikofaktor für Schwangerschafts-komplikationen. Seit 2012 empfehlen die Mutterschafts-Richtlinien des Gemeinsamen Bundesausschusses ein zweistufiges Screening auf GDM, bestehend aus einem Vortest und einem darauffolgenden Diagnosetest, sofern der Vortest positiv ausfällt. Die vorliegende Studie analysiert die Umsetzung und zeitliche Entwicklung der Screeningquote und Prävalenz des GDM in Deutschland. Datengrundlage ist die externe stationäre Qualitätssicherung zur Geburtshilfe, welche alle Geburten im Krankenhaus umfasst. Ausgeschlossen wurden Frauen mit vor der Schwangerschaft bestehendem Diabetes. Das Vorliegen eines GDM wurde bei Dokumentation im Mutterpass oder Kodierung der ICD-10-Diagnose O24.4 bei Entlassung am Ende des stationären Aufenthalts angenommen und für die Jahre 2013 bis 2018 bestimmt. Da die Dokumentation der Screeningtests erst seit dem Jahr 2016 im Datensatz enthalten ist, erfolgte die Einschätzungen zur Screeningquote für die Jahre 2016 bis 2018 und wurde basierend auf der Dokumentation zur Durchführung eines Vor-und/oder Diagnosetests im Mutterpass ausgewertet. Im Jahr 2018 erhielt der Großteil aller Frauen mit Klinikgeburt gemäß zweistufigem Verfahren einen alleinigen Vortest (65,0 %) oder Vor- und Diagnosetest (18,2 %). Weitere 6,7 % erhielten einen alleinigen Diagnosetest. Im Zeitverlauf stieg die Screeningquote des GDM von 83,4 % im Jahr 2016 auf 89,9 % im Jahr 2018. Die Prävalenz eines dokumentierten GDM ist zwischen 2013 und 2018 von 4,6 % auf 6,8 % angestiegen. Im Jahr 2018 entspricht das 51.318 Frauen mit GDM. Zur verlässlichen Einschätzung von Ausmaß und Ursachen dieser Entwicklung sind fortlaufende Analysen zur Screeningdurchführung, Dokumentation sowie von Veränderungen mütterlicher Risikofaktoren notwendig

    On the constructive role of problem behavior in adolescence further evidence on alcohol use

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    SIGLEUuStB Koeln(38)-910106838 / FIZ - Fachinformationszzentrum Karlsruhe / TIB - Technische InformationsbibliothekDEGerman
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