1,949 research outputs found

    El Proceso de Investigación. Acción en el desarrollo del planeamiento estratégico participativo de organizaciones públicas, su aplicación al PEIP – JUNTOS 2020, de la FCE-UNER

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    The purpose of this paper is to examine the usefulness of treating the Participatory Strategic Planning of Public Organizations (PEPOP) with a focus on action research. The findings of this approach has a particular interest for the application of action-research in each process of change and organizational development that requires making use of the participatory techniques for its inspirational and life-changing wealth of organizational culture. Also, the relevance of the action research in the participatory strategic planning for large organizations in the public sector is examined. In addition, it’s described how this methodology is being applied in the development of the PEIP in the FCE-UNER. On the other hand, it is argued the usefulness of the methodology of action research in organizational transformation, it also allows closer links between the applied researches and consulting, which is an interesting way to explore by Universities, Public organizations, business and social organizations. El propósito de este trabajo es examinar la conveniencia de tratar el Planeamiento Estratégico Participativo de Organizaciones Públicas (PEPOP) con un enfoque de investigación-acción. Los hallazgos de este enfoque guardan un particular interés para la aplicación de la investigación-acción en todo proceso de cambio y desarrollo organizacional que requiera recurrir a técnicas participativas por su riqueza motivadora y transformadora de la cultura organizacional. Se examina la pertinencia de la metodología de investigación-acción en el planeamiento estratégico participativo para grandes organismos del sector público. Se describe cómo esta metodología se está aplicando en el desarrollo del PEIP en la FCE-UNER. Por otra parte, se argumenta acerca de la utilidad de la metodología de investigación-acción en la transformación organizacional, además permite estrechar vínculos entre la investigación aplicada y la consultoría, lo que constituye un interesante camino a explorar por parte de la FCE-UNER.

    El Proceso de Investigación. Acción en el desarrollo del planeamiento estratégico participativo de organizaciones públicas, su aplicación al PEIP – JUNTOS 2020, de la FCE-UNER

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    El propósito de este trabajo es examinar la conveniencia de tratar el Planeamiento Estratégico Participativo de Organizaciones Públicas (PEPOP) con un enfoque de investigación-acción. Los hallazgos de este enfoque guardan un particular interés para la aplicación de la investigación-acción en todo proceso de cambio y desarrollo organizacional que requiera recurrir a técnicas participativas por su riqueza motivadora y transformadora de la cultura organizacional. Se examina la pertinencia de la metodología de investigación-acción en el planeamiento estratégico participativo para grandes organismos del sector público. Se describe cómo esta metodología se está aplicando en el desarrollo del PEIP en la FCE-UNER. Por otra parte, se argumenta acerca de la utilidad de la metodología de investigación-acción en la transformación organizacional, además permite estrechar vínculos entre la investigación aplicada y la consultoría, lo que constituye un interesante camino a explorar por parte de la FCE-UNER.

    Auswahl und Ausbildung junger Offiziere 1930-1945

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    Auswahl und Ausbildung junger Offiziere 1930–1945 Zur sozialen Genese des deutschen Offizierkorps Inhaltszusammenfassung: Die Planung der Aufrüstung begann schon vor 1933. Bemerkenswert ist die Genauigkeit mit der die Reichswehr die Zahlen der benötigten Offiziere schon 1920 festgelegt hatte. Deshalb ist festzustellen, daß das NS-System nicht der Auslöser sondern lediglich der Beschleuniger der personellen Aufrüstung im Bereich der Offizierergänzung war. Da diese Aufrüstung durch die Reichswehrführung schon vorbereitet wurde, gelang es nach 1933 die Einmischung der Partei in das Offizierkorps zunächst weitgehend abzuwehren. Die Vergrößerung des Offizierkorps erfaßte Bereiche, die auf dem ersten Blick wenig mit dem Militär zu tun hatten. So wurden die Schulen, die Universitäten und das Erziehungsministerium im Sinne der Militärs instrumentalisiert. Die Reichswehr erwies sich dabei als konservatives Moment, das auf eine traditionelle Schulbildung ihrer Offiziere pochte und die Bildungsfeindlichkeit des NS Regimes ablehnte. Da die Wehrmacht einen großen Bedarf an Abiturienten hatte, mußte sowohl das NS Regime seinen Kurs revidieren, als auch die Wehrmacht in ihren Ansprüchen an den Offizierersatz Einbußen hinnehmen. Bis zum Ersten Weltkrieg dominierten Adel und die höheren bürgerlichen Kreise bei der Auswahl der Offiziere. Jedoch machten die Verluste des Krieges diesen Anspruch obsolet, weshalb auch den mittleren und in Ausnahmefällen den unteren bürgerlichen Schichten der Zugang zum Korps ermöglicht wurde. Die Verkleinerung der Armee erlaubte dann eine so strenge Auswahl nach Familie und Leistung, wie sie wohl nie zuvor in der deutschen Armeegeschichte gegeben war. Die Aufrüstung nach 1930 und besonders nach 1935 setzte aber einen Prozeß in Gang, der die Anforderungen an das Korps im Bereich der Qualität immer mehr minimierte. So versuchte man das aktive Offizierkorps mit allen Mitteln zu erweitern, in dem man Reserveoffiziere, Polizeioffiziere, ehemalige Offiziere, Offiziere aus dem Unterführerkorps, österreichische und sudetendeutsche Offiziere, Offiziere aus den Wehrverbänden mit einbezog. Hinzu kamen noch reduzierte Anforderungen an die Anwärter und eine schnellere Vergrößerung des Offizierersatzes durch die Schulzeitverkürzung. Mit ihrem großen Bedarf an Offizieren beschleunigte die Wehrmacht auch einen Nivellierungsprozeß, der nolens volens im Sinne der nationalsozialistischen Gleichschaltung verlief. Der Offizierstand wandelte sich von einer Elite zu einer rein funktionalen Führungsgruppe mit einem eng beschränkten Bildungs- und daher auch Verwendungshorizont. Durch die rasante Aufstockung und durch die Beseitigung sozialer Aufnahmebedingungen kamen immer mehr Soldaten mit heterogenen politischen und sozialen Einstellungen und Sichtweisen in das Korps. Die Homogenität des Korps wurde zerstört und ein einheitliches Denken und Handeln, das noch die Reichswehr und auch die Alte Armee beherrscht hatte, war in der Wehrmacht folglich nicht mehr gegeben. Der erzwungene Bruch setzte innovative Kräfte frei und wurde deshalb wichtig, weil ein künftiger Krieg nicht mehr allein mit den Erfahrungen aus dem letzten gewonnen werden konnte. In den letzten Kriegsjahren 1941/42-45 verschlechterte sich das Personal der jüngeren Offiziere zunehmend. Dies hatte fünf Gründe: 1. Das Heerespersonalamt ging bis 1942 immer noch von einem kurzen Krieg aus und plante daher jeweils nur eine kurzfristige Ausbildung. 2. Die außermilitärische Ausbildung der Schüler wurde immer schlechter, gleichzeitig sanken die Anforderungen an den Ersatz immer tiefer. 3. Durch Material-, Personal-, und Gerätemangel wurde die Ausbildung erheblich reduziert. 4. Die gewaltige Überlegenheit der Kriegsgegner erlaubte jungen Offizieren keine Lernphasen. 5. Die Eingriffe von Seiten des NS Regimes wurden immer massiver und führten zu großen Verunsicherungen der Offiziere über das Kriegsbild, welches sie vermitteln sollten. Der Offizier wurde nur noch zum „Facharbeiter“ in seinem Bereich, wie sich dies schon in der Figur des Sonderführers und des Offiziers im Truppensonderdienst abzeichnete. So sollte auch bald die tradierte Bezeichnung Offizier durch die ideologisch aufgeladenen Begriffe „Führer“ und „Kämpfer“ ersetzt werden. Dies hätte eine radikale Veränderung des Offizierbildes an sich bedeutet: weg vom wägenden und wagenden Offizier, hin zum „fanatischen Weltanschauungskämpfer“ mit absoluter Hitlergläubigkeit. Personalmangel und die Veränderungen im Profil führten – notgedrungen – zu einer Veränderung des Korps. Neben nicht zu vermeidenden negativen Auswirkungen stellt sich in diesem Zusammenhang auch die Frage nach möglichen Modernisierungsschüben, die hierdurch ausgelöst werden konnten. Als Indikatoren hierfür kann zum einen die Öffnung für breitere Schichten der Bevölkerung zur militärischen Elite angesehen werden und zum anderen die verbesserten Aufstiegschancen, die eine neue soziale Mobilität in das Offizierkorps brachte. Wenn die Öffnung einer Elite für größere soziale Schichten gewissermaßen eine Modernisierung darstellt, die auf Grund eines politischen Auftrages geschehen ist, und nicht aus dem eigenen Interesse dieser Elite, so ist hier nach weiteren Gründen für mögliche Modernisierungsschübe zu suchen. Im Rahmen der deutschen Militärgeschichte kann der geschilderte Prozeß als „Modernisierung“ aber auch als „Revolutionierung“ im Sinne eines grundlegenden Bruchs mit einer historischen Tradition bezeichnet werden. Hier wurde das tradierte deutsche Offizierkorps erstmals in seiner Geschichte zu einem reinen staatlichen Exekutivorgan der politischen Führung umgewertet. Nach liberal–demokratischem Verfassungsdenken wäre das die ihm zukommende Rolle, aber gerade diese den heutigen Vorstellungen entsprechende „Normalität“ hatte es bisher noch nicht gegeben. Es ist daher paradox, daß gerade der Führer eines totalitären Regimes dieses Primat der Politik über das Militär erzwingen konnte. Wenn auch in der Ergänzung des Militärs und in der Unterordnung desselben unter die Politik ein Modernisierungsprozeß oder auch nur eine „Pseudomodernisierung“ zu erkennen ist, so darf dabei nicht der Aufbau neuer restriktiver Methoden innerhalb dieser Innovationen mit ihrem gewaltigen zerstörerischen Potential übersehen werden

    Development and validation of the Measure of Indigenous Racism Experiences (MIRE)

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    <p>Abstract</p> <p>Background</p> <p>In recent decades there has been increasing evidence of a relationship between self-reported racism and health. Although a plethora of instruments to measure racism have been developed, very few have been described conceptually or psychometrically Furthermore, this research field has been limited by a dearth of instruments that examine reactions/responses to racism and by a restricted focus on African American populations.</p> <p>Methods</p> <p>In response to these limitations, the 31-item Measure of Indigenous Racism Experiences (MIRE) was developed to assess self-reported racism for Indigenous Australians. This paper describes the development of the MIRE together with an opportunistic examination of its content, construct and convergent validity in a population health study involving 312 Indigenous Australians.</p> <p>Results</p> <p>Focus group research supported the content validity of the MIRE, and inter-item/scale correlations suggested good construct validity. A good fit with <it>a priori </it>conceptual dimensions was demonstrated in factor analysis, and convergence with a separate item on discrimination was satisfactory.</p> <p>Conclusion</p> <p>The MIRE has considerable utility as an instrument that can assess multiple facets of racism together with responses/reactions to racism among indigenous populations and, potentially, among other ethnic/racial groups.</p

    Perceived discrimination and health-related quality of life among Arabs and Jews in Israel: A population-based survey

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    <p>Abstract</p> <p>Background</p> <p>Studies have shown that perceived discrimination may be associated with impaired health. The aim of this study was to assess the levels of perceived discrimination on the basis of origin and ethnicity and measure the association with health in three population groups in Israel: non-immigrant Jews, immigrants from the former Soviet Union, and Arabs.</p> <p>Methods</p> <p>A cross sectional random telephone survey was performed in 2006 covering 1,004 Israelis aged 35-65; of these, 404 were non-immigrant Jews, 200 were immigrants from the former Soviet Union and 400 were Arabs, the final number for regression analysis was 952. Respondents were asked about their perceived experiences with discrimination in seven different areas. Quality of life, both physical and mental were measured by the Short Form 12.</p> <p>Results</p> <p>Perceived discrimination on the basis of origin was highest among immigrants. About 30% of immigrants and 20% of Arabs reported feeling discriminated against in areas such as education and employment. After adjusting for socioeconomic variables, discrimination was associated with poor physical health among non-immigrant Jews (OR = 0.42, CI = 0.19, 0.91) and immigrants (OR = 0.51, CI = 0.27, 0.94), but not among Arabs. Poor mental health was significantly associated with discrimination only among non-immigrant Jews (OR = 0.42, CI = 0.18, 0.96).</p> <p>Conclusions</p> <p>Perceived discrimination seemed high in both minority populations in Israel (Arabs and immigrants) and needs to be addressed as such. However, discrimination was associated with physical health only among Jews (non-immigrants and immigrants), and not among Arabs. These results may be due to measurement artifacts or may be a true phenomenon, further research is needed to ascertain the results.</p

    Perceived Discrimination and Self-Reported Quality of Care Among Latinos in the United States

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    Given the persistence of health and health-care disparities among Latinos in the United States and evidence that discrimination affects health and health care, an investigation of the relationship between perceived discrimination and quality of health care among Latinos is warranted. To examine the relationship of perceived discrimination (in general and in regard to doctors and medical personnel) with self-reported quality of health care and doctor-patient communication in a nationally representative Latino population sample. Participants were 1,067 Latino adults aged ≥18 years living in the US selected via random-digit dialing. Telephone interviews were conducted in 2008 during Wave 2 of the Pew Hispanic Center/Robert Wood Johnson Foundation Hispanic Healthcare Survey. US-born Latinos were twice as likely to report general discrimination as foreign born: 0.32 SD versus −0.23 SD (P &lt; 0.001) on the Detroit Area Survey (DAS) discrimination scale. Higher DAS discrimination was associated with lower self-reported quality of care in US-born Latinos [OR = 0.5; 95% CI (0.3, 0.9); P = 0.009]. For foreign-born Latinos, report of any doctor or medical staff discrimination was associated with lower quality of care [OR = 0.5; 95% CI (0.3, 0.9); P = 0.03], but the DAS was not. For US-born Latinos, doctor discrimination and higher DAS were jointly associated with worse doctor-patient communication. For foreign-born Latinos, the effect of discrimination on doctor-patient communication was significantly smaller than that observed in US-born Latinos. Given the association between perceived discrimination and quality of care, strategies to address discrimination in health-care settings may lead to improved patient satisfaction with care and possibly to improved treatment outcomes

    Issues in the construction of wealth indices for the measurement of socio-economic position in low-income countries

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    BACKGROUND: Epidemiological studies often require measures of socio-economic position (SEP). The application of principal components analysis (PCA) to data on asset-ownership is one popular approach to household SEP measurement. Proponents suggest that the approach provides a rational method for weighting asset data in a single indicator, captures the most important aspect of SEP for health studies, and is based on data that are readily available and/or simple to collect. However, the use of PCA on asset data may not be the best approach to SEP measurement. There remains concern that this approach can obscure the meaning of the final index and is statistically inappropriate for use with discrete data. In addition, the choice of assets to include and the level of agreement between wealth indices and more conventional measures of SEP such as consumption expenditure remain unclear. We discuss these issues, illustrating our examples with data from the Malawi Integrated Household Survey 2004-5. METHODS: Wealth indices were constructed using the assets on which data are collected within Demographic and Health Surveys. Indices were constructed using five weighting methods: PCA, PCA using dichotomised versions of categorical variables, equal weights, weights equal to the inverse of the proportion of households owning the item, and Multiple Correspondence Analysis. Agreement between indices was assessed. Indices were compared with per capita consumption expenditure, and the difference in agreement assessed when different methods were used to adjust consumption expenditure for household size and composition. RESULTS: All indices demonstrated similarly modest agreement with consumption expenditure. The indices constructed using dichotomised data showed strong agreement with each other, as did the indices constructed using categorical data. Agreement was lower between indices using data coded in different ways. The level of agreement between wealth indices and consumption expenditure did not differ when different consumption equivalence scales were applied. CONCLUSION: This study questions the appropriateness of wealth indices as proxies for consumption expenditure. The choice of data included had a greater influence on the wealth index than the method used to weight the data. Despite the limitations of PCA, alternative methods also all had disadvantages

    The effect of perceived discrimination on the health of immigrant workers in Spain

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    Background: Discrimination is an important determinant of health inequalities, and immigrants may be more vulnerable to certain types of discrimination than the native-born. This study analyses the relationship between immigrants' perceived discrimination and various self-reported health indicators. Methods: A cross-sectional survey was conducted (2008) amongst a non-random sample of 2434 immigrants from Ecuador, Morocco, Romania and Colombia in four Spanish cities: Barcelona, Huelva, Madrid and Valencia. A factorial analysis of variables revealed three dimensions of perceived discrimination (due to immigrant status, due to physical appearance, and workplace-related). The association of these dimensions with self-rated health, mental health (GHQ-12), change in self-rated health between origin and host country, and other self-reported health outcomes was analysed. Logistic regression was used adjusting for potential confounders (aOR-95%CI). Subjects with worsening self-reported health status potentially attributable to perceived discrimination was estimated (population attributable proportion, PAP %). Results: 73.3% of men and 69.3% of women immigrants reported discrimination due to immigrant status. Moroccans showed the highest prevalence of perceived discrimination. Immigrants reporting discrimination were at significantly higher risk of reporting health problems than those not reporting discrimination. Workplace-related discrimination was associated with poor mental health (aOR 2.97 95%CI 2.45-3.60), and the worsening of self-rated health (aOR 2.20 95%CI 1.73- 2.80). 40% (95% CI 24-53) PAP of those reporting worse self-rated health could be attributable to discrimination due to immigrant status. Conclusions: Discrimination may constitute a risk factor for health in immigrant workers in Spain and could explain some health inequalities among immigrant populations in Spanish society.This work was supported by the following sources: Carolina Foundation (Spain), Healthcare Research Fund of the Spanish Ministry of Health and Consumption (references PI050497, PI052202, PI052334, PI061701, and PI0790470

    Perceived Discrimination and Health Outcomes Among Asian Indians in the United States

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    Background: Perceived interpersonal discrimination while seeking healthcare services is associated with poor physical and mental health. Yet, there is a paucity of research among Asian Americans or its subgroups. This study examined the correlates of reported interpersonal discrimination when seeking health care among a large sample of Asian Indians, the 3rd largest Asian American subgroup in the US, and identify predictors of adverse self-rated physical health, a well-accepted measure of overall health status. Methods: Cross-sectional survey. Participants comprised of 1824 Asian Indian adults in six states with higher concentration of Asian Indians. Results: Mean age and years lived in the US was 45.7 ± 12.8 and 16.6 ± 11.1 years respectively. The majority of the respondents was male, immigrants, college graduates, and had access to care. Perceived interpersonal discrimination when seeking health care was reported by a relatively small proportion of the population (7.2 %). However, Asian Indians who reported poor self-rated health were approximately twice as likely to perceived discrimination when seeking care as compared to those in good or excellent health status (OR 1.88; 95 % CI 1.12–3. 14). Poor self-rated health was associated with perceived health care discrimination after controlling for all of the respondent characteristics (OR 1.93; 95 % CI: 1.17–3.19). In addition, Asian Indians who lived for more than 10 years in the U.S. (OR 3.28; 95 % CI: 1.73–6.22) and had chronic illnesses (OR 1.39; 95 % CI: 1.17–1.64) (p \u3c 0.05) were more likely to perceive discrimination when seeking health care. However, older Asian Indians, over the age of 55 years, were less likely to perceive discrimination than those aged 18–34 years Indian American. Conclusion: Results offers initial support for the hypothesis that Asian Indians experience interpersonal discrimination when seeking health care services and that these experiences may be related to poor self-rated health status
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