6 research outputs found

    Das Puppeninterview zur Erfassung subjektiver Krankheitsannahmen krebskranker Kinder

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    Hintergrund Subjektive Krankheitsannahmen beinhalten Annahmen über Symptome, emotionale Reaktionen, Verlauf, Konsequenzen und Kontrollierbarkeit einer Erkrankung. Aktuelle Studien zeigen, dass subjektive Krankheitsannahmen mit der Krankheitsverarbeitung und dem psychischen Wohlbefinden assoziiert sind. Bisher gibt es kein Erhebungsinstrument zur Befragung von Kindern, sodass hier oftmals nur der Bericht der Eltern verfügbar ist. Ziel der Arbeit Das Ziel ist die Entwicklung und psychometrische Überprüfung eines Puppeninterviews zur altersgerechten Erfassung subjektiver Krankheitsannahmen für Kinder ab 4 Jahren. Beschreibung von Durchführungsempfehlungen mit Indikation und Kontraindikation. Methode Das Puppeninterview zur Erfassung subjektiver Krankheitsannahmen wurde auf Grundlage des „Illness Perception Questionnaire“ (IPQ-R) und des „Berkeley Puppet Interviews“ entwickelt und an zwei Stichproben (n = 11 und n = 64) überprüft. Ergebnisse Die Anwendbarkeit, Verständlichkeit und Nützlichkeit des Puppeninterviews wurde für die Akut- und Nachsorgephase gezeigt, wobei sich die Krankheitsannahmen je nach Krankheitsphase unterscheiden können. Es zeigten sich erwartungskonforme Interskalenkorrelationen im Puppeninterview (z. B. Chronizität – Konsequenzen für die Lebensführung: r = 0,690, p ≤ 0,05), hypothesenkonforme Ergebnisse zur Konstruktvalidität (z. B. Chronizität – internale Kontrolle r = −0,711, p ≤ 0,05) und zufriedenstellende interne Konsistenzen. Mitunter besprachen die Kinder mit den Puppen mögliche Bewältigungsstrategien, was zu einer Entlastung beitrug. Schlussfolgerung Die Einschätzungen der Eltern können zukünftig durch eine zuverlässige Erhebung von subjektiven Krankheitsannahmen bei Kindern ab 4 Jahren ergänzt werden, um medikamentöse und psychosoziale Interventionen gezielt anzupassen.Background Illness perceptions comprise assumptions about symptoms, timeline, consequences, controllability, and emotional responses of an illness. Recent evidence shows that illness perceptions are associated with coping and well-being. Until now, assessment is based on parental report only, since no instrument for the direct assessment of children is available. Objectives Development of a puppet interview for the age-appropriate assessment of illness perceptions in children up to the age of 4 years. Recommendations for the application (including indications and contraindications) and assessment of psychometric properties. Materials and methods The puppet interview was developed based on the Illness Perception Questionnaire (IPQ-R) and the Berkeley Puppet Interview and examined in two samples of patient–parent dyads (n = 11 und n = 64). Results The puppet interview is applicable (comprehensible, useful) in acute treatment and follow-up care. Illness perceptions may vary in different treatment phases. We saw confirming intercorrelation of scales (chronicity – consequences: r = 0.690, p ≤ 0.05) and adequate psychometric properties (construct validity: chronicity – internal control: r = −0.711, p ≤ 0.05, internal consistency). Some children even discussed potential coping strategies with the puppets. Conclusion Parental report can be complemented by a self-report measure of illness perceptions in affected children aged 4 years and older. This will allow for the further adaptation of medical and psychosocial treatment

    The puppet interview to measure illness perceptions in paediatric oncology: development and psychometric properties in acute treatment and follow-up care

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    Abstract Background Illness perceptions comprise assumptions about symptoms, timeline, consequences, controllability, and emotional responses to an illness. Recent evidence shows that illness perceptions are associated with coping and well-being. So far, assessment in paediatric care was based on parental report only, since no instrument for the direct assessment of young children was available. We aim to describe the development (incl. indication and contraindication) of an innovative puppet interview to assess illness perceptions in children with cancer from the age of four years. Moreover, we investigate longitudinal trajectories and examine psychometric properties. Methods The puppet interview was developed based on the Illness-Perception-Questionnaire-Revised and the Berkeley-Puppet-Interview. Longitudinal trajectories and psychometric properties were examined in a sample of patient-parent dyads (N = 75) in a prospective longitudinal study in acute treatment with a 1-year follow-up (study 1: n T1  = 41, n T2  = 27) and in a cross-sectional study in follow-up care (study 2, n = 34). Results The puppet interview is comprehensible and well-received by children in acute treatment and follow-up care. There were significant differences in perceptions of a chronic timeline (U = 301.00, p = .008), consequences (U = 251.00, p = .008), and emotional representations (U = 244.50, p = .020) between children in acute treatment and children in follow-up care. Over the course of one year, children in acute treatment perceived more symptoms as part of their illness (M T1  = 3.6, SD T1  = 2.9, M T2  = 4.5, SD T2  = 3.1, n = 27, Z = -2.603, p = .009). We found expected intercorrelations between illness perception dimensions, e.g. between perception of consequences and emotional representations (r τ  = .27, p = .033), and between perception of a chronic timeline and consequences (r τ  = .38, p = .001). Moreover, we found confirming results regarding construct validity, as child’s perceptions of symptoms correlated with their self-rated HRQoL (r τ  = -.32, p adj.  = .014). Also parent-rated subscale on illness-specific aspects of child’s HRQoL correlated with child’s perception of symptoms (r τ  = -.26, p adj.  = .016), cyclicity (r τ  = -.28, p adj.  = .016), and consequences (r τ  = -.34, p adj.  = .014). Acceptable internal consistency was shown for the dimensions timeline-acute/chronic and personal control. Conclusions Parental report can now be complemented by a self-report of illness perceptions in children aged four years and older. This will allow for the further adaptation of medical and psychosocial care during and after acute cancer treatment. Trial registration The study has been pre-registered at the German Clinical Trials Register (registered 30/06/2020; DRK-S00022034) and at the Open Science Foundation ( https://osf.io/7xr6z )

    Screening zur Einschätzung des psychosozialen Nachsorgebedarfs in der pädiatrischen Onkologie (NPO-11) für Selbst- und Elternbericht

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    Hintergrund. Krebserkrankungen bei Kindern sind mit einem erhöhten Risiko für psychosoziale Belastungen assoziiert. Zur quantitativen und qualitativen Bedarfseinschätzung nach psychosozialer Nachsorge liegen bisher keine Instrumente vor. Mit dem NPO-11 wurde nun ein ökonomisches Screening entwickelt. Patienten und Methoden. Elf dichotome Items erfassen die Bereiche Progredienzangst, Traurigkeit, Antrieblosigkeit, Selbstwertprobleme, Schul- und Ausbildungsprobleme, somatische Beschwerden, emotionaler Rückzug, soziale Desintegration, Pseudoreife, Eltern-Kind-Konflikte sowie Elternpaar-Konflikte entweder im Selbst- oder Elternbericht. Zur psychometrischen Überprüfung wurde der NPO-11 an N=101 Eltern-Kind-Dyaden getestet. Ergebnisse. Selbst- und Elternberichtversion zeigten eine gute Ausfüllgüte mit Zustimmungsraten ohne Boden- oder Deckeneffekte. Die Interrater-Reliabilität der 11 Items war ausreichend bis moderat. Faktorenanalytisch konnte die Gültigkeit eines Gesamtwerts nachgewiesen werden. Dieser zeigte für Selbst- und Elternbericht eine ausreichende bzw. gute interne Konsistenz sowie hohe Validität durch Korrelationen mit gesundheitsbezogener Lebensqualität. Schlussfolgerung. Mit dem NPO-11 wurde ein reliables und valides Screening zur Einschätzung des psychosozialen Nachsorgebedarfs in der pädiatrischen Onkologie entwickelt. Bei dem Übergang von stationärer zu ambulanter Behandlung kann eingeschätzt werden, welches Ausmaß an psychosozialen Interventionen notwendig ist und auf welche Themenfelder diese Angebote ausgerichtet sein sollten

    A follow-up study of a genome-wide association scan identifies a susceptibility locus for venous thrombosis on chromosome 6p24.1.

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    International audienceTo identify genetic susceptibility factors conferring increased risk of venous thrombosis (VT), we conducted a multistage study, following results of a previously published GWAS that failed to detect loci for developing VT. Using a collection of 5862 cases with VT and 7112 healthy controls, we identified the HIVEP1 locus on chromosome 6p24.1 as a susceptibility locus for VT. Indeed, the HIVEP1 rs169713C allele was associated with an increased risk for VT, with an odds ratio of 1.20 (95% confidence interval 1.13-1.27, p = 2.86 x 10(-9)). HIVEP1 codes for a protein that participates in the transcriptional regulation of inflammatory target genes by binding specific DNA sequences in their promoter and enhancer regions. The current results provide the identification of a locus involved in VT susceptibility that lies outside the traditional coagulation/fibrinolysis pathway
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