141 research outputs found

    Reactive transport modeling to assess geochemical monitoring for detection of CO2 intrusion into shallow aquifers

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    AbstractThe hypothesis is tested if changes in electric conductivity of groundwater (EC) in response to gaseous CO2 intrusion are sufficient to be detected using probe measurements and geophysical electromagnetic measurements, e.g. airborne electromagnetic measurements. Virtual reactive scenario modelling is used to simulate the effects of the presence of calcite, CO2 intrusion rates, depth of the aquifer formation, initial salinity of groundwater and CO2 intrusion time on changes in EC. In all simulations, EC rises rapidly in response to CO2 intrusion, however in different magnitudes. When calcite is present, EC changes are strong (+1.11 mS/cm after 24 hours of CO2 intrusion) mainly due to calcite dissolution, whereas in aquifers without calcite changes are very low (+0.02 mS/cm after 24 hours) and close to the resolution range of probes. Increased depth (250 m / 500 m), i.e. higher temperature and pressure, and higher intrusion rates (up to full saturation) result in stronger rises in EC (+5.08 mS/cm in 500 m depth and 100 % saturation), and initial salinity has a negligible influence on changes in EC. Temporally limited CO2 intrusion leads to EC values close to pre- CO2-intrusion-levels in the long-term. Measurement resolution of commercial EC probes is sufficient to detect CO2 intrusion in almost all cases. In terms of geophysical electromagnetic measurements, applications in the field of monitoring saltwater-freshwater interfaces indicate a sufficient measurement resolution to detect changes in all simulations. However, practical limitations are expected due to the dependence of measurement resolutions on the applied measurement devices and site-specific geological settings

    In vitro Untersuchungen von Therapiekombinationen mit Chemotherapeutika und dem Tyrosinkinaseinhibitor Imatinib am Mammakarzinom

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    Der Tyrosinkinaseinhibitor Imatinib Mesylat ist ein Medikament zur Behandlung der Chronisch myeloischen Leukämie (CML), von gastointestinalen Stromatumoren (GIST) sowie anderen malignen Erkrankungen. Die Wirkung von Imatinib wird durch eine kompetitive und selektive Blockade der ATP-Bindungsstelle spezifischer Tyrosinkinasen, wie z. B. Abl, Bcr-Abl, c-kit und der PDGF-Rezeptor-Familie, vermittelt. Durch diese Blockade wird die Übertragung eines Phosphatrestes auf das Substrat verhindert. Gesunde Zellen werden zwar durch Imatinib beeinflusst, diese besitzen jedoch zusätzliche Signalwege und werden kaum in ihrer Funktion beeinträchtigt. Krebszellen sind jedoch abhängig von der Aktivität von Bcr-Abl und werden in ihrer Teilungs- und Überlebensfähigkeit stark beeinflusst. In den durchgeführten Untersuchungen sollte der Einfluss von Imatinib auf die Karzinomzellen geprüft werden und ein möglicher additiver Effekt in der Kombination mit Standardchemotherapeutika nachgewiesen werden. Die Zellproliferationsversuche wurden mittels verschiedenen Methoden mit dem Nachweis durchgeführt, dass Imatinib in der Lage ist das Zellwachstum der Mammakarzinomzellen nachhaltig zu hemmen. In der Kombination von Imatinib mit Doxorubicin kommt es zu einem additiven Effekt der Wachstumshemmung durch Imatinib. Im TUNEL-Assay konnte nachgewiesen werden, dass Imatinib und Doxorubicin zu einem apoptotischen Effekt sowohl der MDAMB 231 als auch der MCF7 Zellen führen. Eine Kombination der beiden Medikamente zeigt jedoch nur für die Zelllinie MCF7 eine signifikante Erhöhung der Apoptoserate im Vergleich zur Einzelapplikation. In den Migrations-Assays der beiden Zelllinien konnten für die Einzel- und Kombinationsmedikamentenapplikation keine aussagekräftigen Ergebnisse erzielt werden. Weitere Tests mit dem Liganden PDGF BB zeigten, dass der Tyrosinkinaseinhibitor Imatinib die Zellmigration der beiden Zelllinien signifikant reduziert und dieser Antimigrationseffekt unter der Stimulation von PDGF BB bestehen bleibt. Für die Behandlung von CML - Patienten mit einer aufgetretenen Imatinib-Resistenz bzw. -Unverträglichkeit wurde 2007 Nilotinib EU-weit zugelassen. Der neu entwickelte Tyrosinkinaseinhibitor soll nicht nur an Bcr-Abl, sondern auch gegen die bekannten Mutationen 32 und 33 wirksam sein. In den durchgeführten Proliferationsversuchen konnte eine IC 50 für beide Mammakarzinomzelllinien festgestellt werden; die für MDAMB 231 liegt im klinisch relevanten Bereich von 3 - 4 µmol. Nilotinib war im TUNEL-Assay in der Lage die Apoptoserate sowohl der MCF7 Zellen als auch der MDAMB 231 Zellen zu erhöhen. Um die in vitro nachgewiesenen Effekte von Imatinib in vivo zu verfolgen, sind weitere klinische Studien an Brustkrebspatienten nötig. Eine strenge Selektion der Patienten in Bezug auf die Rezeptorexpression und damit der Ziele für Imatinib ist von großer Bedeutung, um den Einfluss des Tyrosinkinaseinhibitors kombiniert mit Standardchemotherapeutika aufzuzeigen. Abschließend lässt sich aus den erzielten Ergebnissen festhalten, dass Imatinib in Zukunft ein effektives Therapeutikum in Kombination mit anderen Chemotherapeutika darstellen könnte. Daher bleibt Imatinib ein viel versprechendes Medikament in der Therapie des Mammakarzinoms. Die Studien über Nilotinib belaufen sich bislang auf die Therapie von CML-Patienten. Über die Wirkung auf solide Tumore ist bisher nur sehr wenig bekannt, es wäre von großem Interesse weitere Studien in vitro und in vivo durchzuführen

    In vitro und in vivo Analysen der anti-kanzerogenen Aktivität von Curcumin und Deketencurcumin am murinen maligen Melanom

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    Coadministration of tizanidine and ciprofloxacin: a retrospective analysis of the WHO pharmacovigilance database

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    Purpose: Tizanidine, an alpha-adrenergic substance with antinociceptive and antihypertensive effects, is extensively metabolized via cytochrome P450 (CYP) 1A2. Therefore, coadministration with potent CYP1A2 inhibitors, such as ciprofloxacin, is contraindicated. However, both drugs are broadly utilized in various countries. Their concomitant use bears an inherent high risk for clinically significant symptoms, especially in multimorbid patients experiencing polypharmacy. This study aims to investigate the impact of coadministration of tizanidine and ciprofloxacin using real-world pharmacovigilance data and to raise awareness of this potentially underestimated safety issue. Methods: We conducted a retrospective study including Individual Case Safety Reports (ICSR) registered until March 1, 2017, in the World Health Organization (WHO) global database. Demographic data, drug administration information, the course of the adverse drug reaction (ADR), its severity, and outcomes were analyzed for cases reporting ciprofloxacin comedication. Results: In 91 (2.0%) of the identified 4192 worldwide ICSR on tizanidine, coadministration of ciprofloxacin was reported. Most of the patients were female (n = 59, 64.8%) with a median age of 54 years (range 13-85 years). The countries contributing most reports were the USA (n = 54, 59.3%) and Switzerland (n = 16, 17.6%). ADRs reported most often affected the nervous system and the cardiac function, especially with large tizanidine doses or drugs with CNS and cardiovascular depressant effects. In two cases, a fatal outcome was reported. Conclusion: Despite the existing formal contraindication, the concomitant use of tizanidine and ciprofloxacin can be observed in real-world clinical practice. Reactions mainly affected the central nervous and the cardiovascular system resulting in potentially severe adverse effects. The concomitant use of tizanidine and ciprofloxacin should absolutely be avoided. Keywords: Adverse reaction; Cytochrome P450; Drug interaction; Pharmacokinetics; Sirdalu

    Graphene Liquid Enclosure for Single-Molecule Analysis of Membrane Proteins in Whole Cells Using Electron Microscopy.

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    Membrane proteins govern many important functions in cells via dynamic oligomerization into active complexes. However, analytical methods to study their distribution and functional state in relation to the cellular structure are currently limited. Here, we introduce a technique for studying single-membrane proteins within their native context of the intact plasma membrane. SKBR3 breast cancer cells were grown on silicon microchips with thin silicon nitride windows. The cells were fixed, and the epidermal growth factor receptor ErbB2 was specifically labeled with quantum dot (QD) nanoparticles. For correlative fluorescence- and liquid-phase electron microscopy, we enclosed the liquid samples by chemical vapor deposited (CVD) graphene films. Depending on the local cell thickness, QD labels were imaged with a spatial resolution of 2 nm at a low electron dose. The distribution and stoichiometric assembly of ErbB2 receptors were determined at several different cellular locations, including tunneling nanotubes, where we found higher levels of homodimerization at the connecting sites. This experimental approach is applicable to a wide range of cell lines and membrane proteins and particularly suitable for studies involving both inter- and intracellular heterogeneity in protein distribution and expression

    Marc de referència sobre la COMPETÈNCIA DE RESPONSABILITAT ÈTICA a la universitat

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    Aquesta guia s'ha elaborat en el marc del projecte Diagnosi, disseny i avaluació de pràctiques docents per al desenvolupament de la Competència de Responsabilitat Ètica en el marc dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de la convocatòria de Projectes d'Innovació i de Millora de la Qualitat Docent 2020 de la Universitat Autònoma de Barcelona.Aquest document va adreçat principalment a professorat i té dos propòsits. En primer lloc, promoure i facilitar la reflexió sobre aquest aprenentatge en l'àmbit universitari, en particular, en les assignatures que conformen els graus i els postgraus. En segon lloc, oferir uns quants recursos per poder posar-se a la feina. Així doncs, no es presenten receptes ni directrius a seguir; en darrer terme, aquí només es vol mostrar que, a l'ensenyament superior, la tasca és alhora oportuna i possible

    The byte guide to CP/M-86 : computer operating system

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    xiii, 254 hlm., 15 x 22,5 cm
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