17 research outputs found

    UnterstĂĽtzung der Organisation des Behandlungsprozesses in der Kinder- und Jugendpsychiatrie - Ist- und Schwachstellenanalyse

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    Die enorme Ausweitung der medizinischen und technischen Diagnose- und Therapie-möglichkeiten im Gesundheitswesen führt zunehmend zu einer extremen Spezialisierung und Arbeitsteilung der am Behandlungsprozess beteiligten Berufsgruppen. Wie Behandlungsabläufe patientenorientiert und berufsgruppenübergreifend optimiert werden können und wie ein unterstützendes Informationsmanagement hierzu aussehen kann, wird am Beispiel der Kinder- und Jugendpsychiatrie des Universitätsklinikums untersucht. Zunächst wurde ein wissenschaftlich fundiertes methodisches Vorgehen entworfen, das als allgemeines Rahmenkonzept für Reorganisationsprojekte im Krankenhaus verwendet werden kann. Es wurden vier verschiedene Sichtweisen auf den Behand-lungsprozess unterschieden, die zusammen ein Gesamtbild auf die Kooperation im multiprofessionellen Behandlungsteam ergeben: Beteiligte Rollen und ihre Tätigkeitsprofile (Sicht 1), Informationsverarbeitung und informationsverarbeitende Werkzeuge (Sicht 2), arbeitsbezogene Kommunikation zwischen den Mitarbeitern (Sicht 3), organisatorische Abläufe in Form von Geschäftsprozessen (Sicht 4). Betrachtet man bisherige Abläufe und Strukturen unter dem Gesichtspunkt, welche zukünftig bewahrt werden sollten, so ergaben sich u.a. folgende Punkte: - Hoher Entscheidungsspielraum und Arbeitsmotivation der Mitarbeiter. - Versuch, die Tätigkeitsstruktur von Therapeuten, Cotherapeuten, Pflegern und Erziehern soweit wie möglich auf die Bedürfnisse von Patienten und Angehörige auszurichten. - Multidisziplinäre Behandlung. - Viel Zeit für den multidisziplinären Informationsaustausch. Umfangreiche Dokumentation. Aus den Ergebnissen wurden im Hinblick auf die Unterstützung patientenzentrierter Kooperation eine ganzes Reihe von Verbesserungspotentialen ab, welche im Bericht vorgestellt werden, z.B. Einordnung aller Tätigkeiten in den Behandlungsprozess, Optierung des Informationsmanagements, Ausrichtung der Organisationsstruktur am Prozessgedanken

    Management of patients with multidrug-resistant/extensively drug-resistant tuberculosis in Europe: a TBNET consensus statement.

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    The emergence of multidrug-resistant (MDR) and extensively drug-resistant (XDR) tuberculosis (TB) substantially challenges TB control, especially in the European Region of the World Health Organization, where the highest prevalence of MDR/XDR cases is reported. The current management of patients with MDR/XDR-TB is extremely complex for medical, social and public health systems. The treatment with currently available anti-TB therapies to achieve relapse-free cure is long and undermined by a high frequency of adverse drug events, suboptimal treatment adherence, high costs and low treatment success rates. Availability of optimal management for patients with MDR/XDR-TB is limited even in the European Region. In the absence of a preventive vaccine, more effective diagnostic tools and novel therapeutic interventions the control of MDR/XDR-TB will be extremely difficult. Despite recent scientific advances in MDR/XDR-TB care, decisions for the management of patients with MDR/XDR-TB and their contacts often rely on expert opinions, rather than on clinical evidence. This document summarises the current knowledge on the prevention, diagnosis and treatment of adults and children with MDR/XDR-TB and their contacts, and provides expert consensus recommendations on questions where scientific evidence is still lacking

    Neuroprotection associated with alternative splicing of NMDA receptors in rat cortical neurons

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    1. Exposure of cultured cortical neurons to elevated extracellular K(+) concentrations (25 mM) induces membrane depolarization and an increase in action-potential firing. 2. Long-term high K(+) treatment was associated with an increased neuronal cell death. 3. In surviving neurons, multiple changes occurred in the proportion of individual NMDA receptor subunit 1 (NR1) splice variant mRNA expression, whereas the overall expression of NR1, NR2A and NR2B transcripts remained unaffected. The high K(+)-induced changes in NR1 splice variant expression were virtually abolished upon a concurrent administration of tetrodotoxin (TTX; 3 μM). 4. In voltage-clamp recordings performed on neurons resistant to high K(+) treatment, inward currents induced by NMDA (1–1000 μM) were reduced. 5. In K(+)-resistant cells, the activity of calpain but not of caspase-3 was diminished compared with controls kept in regular medium. 6. NR function as well as calpain activity was not affected in cultures concomitantly treated with high K(+) and either TTX or a NR antagonist (CGS19755 (selfotel) or memantine). 7. In conclusion, the present data indicate adaptive changes in NR1 splice variant expression and a decrease in NR function upon a sustained increase in neurotransmission. Accordingly, alternative splicing could be an endogenous mechanism to counteract cellular damage due to overactivation of excitatory NRs and may be associated with an impairment of necrotic mechanisms
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