191 research outputs found

    100% Bio-Fütterung

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    Im Bereich 100% Bio-Fütterung von Monogastriern sind noch viele Fragen offen. In den letzten Jahren sind verstärkt Forschung und Praxis im Ökolandbau gemeinsam aktiv. Das Ziel ist es, praxistaugliche und betriebsangepasste Lösungskonzepte für eine 100% Bio-Fütterung zu entwickeln, umzusetzen und kontinuierlich zu verbessern. Der geplante Workshop bezieht Praktiker, Berater und Wissenschaftler aus verschiedenen Forschungsprojekten ein. So gibt er für die Tagungsteilnehmer*innen Einblicke in die derzeitigen Aktivitäten sowie in erste Ergebnisse und Fazits. Vor allem bietet er allen Akteuren einen Raum für den Austausch. Kernziel des Workshops ist daher das Co-Learning, sodass alle Akteure mit neuen Ideen, Anregungen und Netzwerken den Workshop verlassen, die ggf. auch über den Workshop hinaus weiterentwickelt werden

    Untersuchungen zu Schwefelverbindungen und Enzymaktivitäten in Allium-Arten des Subgenus Melanocrommyum

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    Von den mehr als 700 Allium-Arten weltweit gehören etwa 200 dem Subgenus Melanocrommyum an. Diese Untergattung ist vorwiegend in den Bergregionen Zentralasiens beheimatet. Während ihre Vertreter in Europa und Nordamerika nur als Ziergewächse, als sogenannte Paukenschlägerlauche, bekannt sind, haben sie in ihren Heimatländern vielfältige Bedeutungen als Gewürze, Nahrungs- und Heilmittel. Eine besondere Relevanz haben hierbei schwefelhaltige Verbindungen, wie z.B. die Cysteinsulfoxide. Interessanterweise bilden einige Arten des Subgenus bei einer Verletzung der Zellstruktur einen roten Farbstoff aus, welcher als Dithiodiodipyrrol beschrieben wurde. Über die Biosynthese dieses Farbstoffes konnten neue Erkenntnisse erlangt werden. Der in der intakten Zelle stabile Vorläufer wurde als ein bisher nicht bekanntes Cysteinsulphoxid identifiziert. Das an der Reaktion zum Farbstoff beteiligte Enzym konnte über eine Kombination aus Gel- und Affinitätschromatographie aufgereinigt werden. Es hat zwei Haupteigenschaften. So setzt es neben der Alliinase-ähnlichen Reaktion, die zur Bildung des Farbstoffes führt, auch Polyphenole wie Brenzcatechin oder Dopamin zu braunen Oxidationsprodukten um. In den Pflanzenextrakten konnten eine Vielzahl von Verbindungen nachgewiesen werden, die in komplexen enzymatischen und nicht-enzymatischen Reaktionen gebildet werden. Von diesen Substanzen konnten bisher nur wenige identifiziert werden. Auf diesem Gebiet sind daher weitere Untersuchungen nötig, um die offenen Fragen zu klären. Eine weitere pharmazeutisch relevante Inhaltsstoffgruppe der Arten des Allium subg. Melanocrommyum sind die Steroidsaponine. Hier wurden neben Arten der Gattung Allium auch einige Vertreter der Gattungen Hoodia, Stapelia sowie verwandter Arten mittels HPLC-UV-MS/MS untersucht

    Prolonged-release nicotinic acid for the management of dyslipidemia: an update including results from the NAUTILUS study

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    Low HDL-cholesterol (<1.02 mmol/L [40 mg/dL] in men or <1.29 mmol/L [50 mg/dL] in women) occurs in about one-third of European patients with dyslipidemia and is an independent cardiovascular risk factor. Simultaneous correction of low HDL-cholesterol and high total-cholesterol and LDL-cholesterol may provide reductions in cardiovascular morbidity and mortality beyond those possible with statins alone. Nicotinic acid (niacin in the US) is the most effective means of increasing HDL-cholesterol available and has been shown to reduce cardiovascular event rates significantly. Niaspan® (prolonged-release nicotinic acid) provides a convenient, once-daily means of administering nicotinic acid. Clinical studies with Niaspan® have demonstrated marked, long-term increases in HDL-cholesterol with additional useful benefits on triglycerides, LDL-cholesterol, and lipid sub-profiles. The NAUTILUS study demonstrated the beneficial efficacy and tolerability profiles of Niaspan® in a usual-care setting. The most common side-effect of Niaspan® is flushing, which infrequently causes treatment discontinuation and which usually subsides over continued treatment. The ARBITER 2 and ARBITER 3 studies showed 1–2 years of treatment with Niaspan® plus a statin induced regression of atherosclerosis in patients with coronary artery disease. The effect of Niaspan®-statin treatment, relative to a statin alone, on clinical cardiovascular outcomes is currently under evaluation. Niaspan® represents a practical means of correcting low HDL-cholesterol, an independent risk factor for adverse cardiovascular outcomes

    Mangelnde Datenverfügbarkeit als Hemmnis für passgenaue Optimierung der Proteinversorgung von Monogastriern

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    Die Beratung zur Optimierung der Proteinversorgung von Schweinen und Geflügel benötigt umfassende betriebliche Daten. In einer Studie mit 56 ökologisch wirtschaftenden Betrieben ergab sich für viele Betriebe Verbesserungspotential hinsichtlich der bedarfsgerechten Fütterung und effizienten Nutzung von Nährstoffen. Die heterogenen Betriebsbedingungen lassen keine verallgemeinerten Empfehlungen zu sondern erfordern betriebsspezifische Strategien auf der Grundlage belastbarer Daten, um mögliche Synergieeffekte und Potentiale einer verbesserten Wertschöpfung erschließen zu können. Folglich sind Mängel in der Dokumentation und Datenaufzeichnung ein erhebliches Hemmnis in der Entwicklung betriebsspezifischer Optimierungsstrategien

    Dyslipidemia in primary care – prevalence, recognition, treatment and control: data from the German Metabolic and Cardiovascular Risk Project (GEMCAS)

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    <p>Abstract</p> <p>Background</p> <p>Current guidelines from the European Society of Cardiology (ESC) define low thresholds for the diagnosis of dyslipidemia using total cholesterol (TC) and LDL-cholesterol (LDL-C) to guide treatment. Although being mainly a prevention tool, its thresholds are difficult to meet in clinical practice, especially primary care.</p> <p>Methods</p> <p>In a nationwide study with 1,511 primary care physicians and 35,869 patients we determined the prevalence of dyslipidemia, its recognition, treatment, and control rates. Diagnosis of dyslipidemia was based on TC and LDL-C. Basic descriptive statistics and prevalence rate ratios, as well as 95% confidence intervals were calculated.</p> <p>Results</p> <p>Dyslipidemia was highly frequent in primary care (76% overall). 48.6% of male and 39.9% of female patients with dyslipidemia was diagnosed by the physicians. Life style intervention did however control dyslipidemia in about 10% of patients only. A higher proportion (34.1% of male and 26.7% female) was controlled when receiving pharmacotherapy. The chance to be diagnosed and subsequently controlled using pharmacotherapy was higher in male (PRR 1.15; 95%CI 1.12–1.17), in patients with concomitant cardiovascular risk factors, in patients with hypertension (PRR 1.20; 95%CI 1.05–1.37) and cardiovascular disease (PRR 1.46; 95%CI 1.29–1.64), previous myocardial infarction (PRR 1.32; 95%CI 1.19–1.47), and if patients knew to be hypertensive (PRR 1.18; 95%CI 1.04–1.34) or knew about their prior myocardial infarction (PRR 1.17; 95%CI 1.23–1.53).</p> <p>Conclusion</p> <p>Thresholds of the ESC seem to be difficult to meet. A simple call for more aggressive treatment or higher patient compliance is apparently not enough to enhance the proportion of controlled patients. A shift towards a multifactorial treatment considering lifestyle interventions and pharmacotherapy to reduce weight and lipids may be the only way in a population where just to be normal is certainly not ideal.</p

    Symptoms and Needs of Patients with Advanced Lung Cancer: Early Prevalence Assessment

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    Background: Little is known on symptom burden, psychosocial needs, and perception of prognosis in advanced lung cancer patients at the time of diagnosis, although early assessment is strongly recommended within the setting of daily routine care. Methods: Twelve study sites cross-sectionally assessed symptoms and psychosocial needs of patients suffering from newly diagnosed incurable lung cancer. Assessment comprised NCCN distress thermometer, FACT-L, SEIQoL-Q, PHQ-4, and shortened and modified SCNS-SF-34 questionnaires. Additional prognostic information from both patients and physicians were collected. Results: A total of 208 patients were evaluated. Mean age was 63.6 years, 58% were male, 84% suffered from stage IV lung cancer, and 71% had an ECOG performance status of 0–1. Mean distress level was 5.4 (SD 2.5), FACT-L total score was 86 (21.5), and TOI 50.5 (14.9). PHQ-4 was 4.6 (3.3), and shortened and modified SCNS-SF-34 showed 9 (8.7) unmet needs per patient. According to their physicians’ perspective, 98.1% of patients were reflecting on and 85.2% were accepting incurability, while 26.5% of patients considered the treatment to be of curative intent. Conclusion: Our findings emphasize substantial domains of symptom burden seen in newly diagnosed, incurable lung cancer patients. Oncologists should be aware of these features and address prognostic issues early in the disease trajectory to facilitate opportunities to improve coping, advance care planning, and appropriate integration of palliative care, thus improving quality of life
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