8 research outputs found

    Acupuncture Effect and Central Autonomic Regulation

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    Acupuncture is a therapeutic technique and part of traditional Chinese medicine (TCM). Acupuncture has clinical efficacy on various autonomic nerve-related disorders, such as cardiovascular diseases, epilepsy, anxiety and nervousness, circadian rhythm disorders, polycystic ovary syndrome (PCOS) and subfertility. An increasing number of studies have demonstrated that acupuncture can control autonomic nerve system (ANS) functions including blood pressure, pupil size, skin conductance, skin temperature, muscle sympathetic nerve activities, heart rate and/or pulse rate, and heart rate variability. Emerging evidence indicates that acupuncture treatment not only activates distinct brain regions in different kinds of diseases caused by imbalance between the sympathetic and parasympathetic activities, but also modulates adaptive neurotransmitter in related brain regions to alleviate autonomic response. This review focused on the central mechanism of acupuncture in modulating various autonomic responses, which might provide neurobiological foundations for acupuncture effects

    慢性頸部痛におけるトリガーポイントの圧迫は,前頭前野皮質および自律神経系を介して痛みを緩和する

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    富山大学・富生命博甲第95号・森川由基・2018/03/23 Frontiers in Neuroscience, 2017;11:186. に掲載. Published online 2017 Apr 11. DOI:10.3389/fnins.2017.00186First published by Frontiers Media富山大学201

    Complementary Therapy in Polycystic Ovary Syndrome

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    Polycystic Ovary Syndrome (PCOS) is an endocrine disease. PCOS afflicts 5 to 10 % of women of reproductive age. The symptoms are: amenorrhea, oligomenorrhea, hirsutism, obesity, infertility, chronic hyperandrogenic anovulation and acne. Other risk factors aggravate this condition: insulin resistance, obesity, hypertension, dyslipidemia, inflammation and subclinical cardiovascular disease. Anxiety, depression and reduced quality of life are also common. This review highlights the mechanisms and the beneficial effects of acupuncture, exercise and resveratrol on animal models and on humans affected by PCOS

    A Review of Acupoint Specificity Research in China: Status Quo and Prospects

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    The theory of acupoint specificity is the basis for elucidating the actions of acupoints as employed in clinical practice. Acupoint specificity has become a focus of attention in international research efforts by scholars in the areas of acupuncture and moxibustion. In 2006, the Chinese Ministry of Science approved and initiated the National Basic Research Program (973 Program), one area of which was entitled Basic Research on Acupoint Specificity Based on Clinical Efficacy. Using such approaches as data mining, evidence-based medicine, clinical epidemiology, neuroimaging, molecular biology, neurophysiology, and metabolomics, fruitful research has been conducted in the form of literature research, clinical assessments, and biological studies. Acupoint specificity has been proved to exist, and it features meridian-propagated, relative, persistent, and conditional effects. Preliminarily investigations have been made into the biological basis for acupoint specificity

    Komplementäre und Integrative Medizin in der Behandlung chronischer muskuloskelettaler Schmerzen in der Allgemeinbevölkerung und bei Musizierenden

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    Chronische muskuloskelettale Schmerzen, wie im Bereich der Halswirbelsäule und insbesondere im Bereich der Lendenwirbelsäule, gehören zu den führenden Erkrankungen und stellen eine starke globale Herausforderung dar. Insbesondere hohe Streicher und Streicherinnen leiden häufig an chronischen Schmerzen im Bereich der Halswirbelsäule, wodurch das Musizieren und sogar die Berufsfähigkeit erheblich eingeschränkt sein können. Ärzte und Ärztinnen wenden Verfahren der Komplementären und Integrativen Medizin an oder verweisen darauf. Patienten und Patientinnen nutzen Komplementäre und Integrative Medizin, wie die Osteopathische Medizin, Tuina, Schröpfen und Achtsamkeitstraining. Die wissenschaftliche Evidenz ist jedoch noch unzureichend. Das übergeordnete Forschungsziel war die wissenschaftliche Untersuchung der Wirksamkeit und Therapiesicherheit von Osteopathischer Medizin, Tuina, Schröpfen und Achtsamkeitstraining bei Patienten und Patientinnen mit chronischen unspezifischen muskuloskelettalen Schmerzen. Hierzu wurden vier randomisiert kontrollierte monozentrische klinische Studien durchgeführt; je eine zur Wirksamkeit und Therapiesicherheit von Osteopathischer Medizin bei hohen Streichern und Streicherinnen mit chronischen Schmerzen im Bereich der Halswirbelsäule; von Tuina bei Patienten und Patientinnen mit chronischen Schmerzen im Bereich der Halswirbelsäule; von Schröpfen beziehungsweise Achtsamkeitstraining (Mindful Walking) bei Patienten und Patientinnen mit chronischen Schmerzen im Bereich der Lendenwirbelsäule. Zudem wurden bei Patienten und Patientinnen mit chronischen muskuloskelettalen Schmerzen in einer Studie die Veränderungen von Schmerzen und Funktionsbeeinträchtigungen während und nach Osteopathischer Medizin im Verlauf beobachtet. Die randomisiert kontrollierten Studien waren vergleichbar in ihrer Forschungsmethodik. Der primäre Endpunkt war jeweils die Schmerzintensität. Sekundäre Endpunkte beinhalteten Funktionsbeeinträchtigung durch die Schmerzen im Bereich der Halswirbelsäule beziehungsweise der Lendenwirbelsäule. Die statistischen Auswertungen beinhalteten die Kovarianzanalyse, adjustiert für den jeweiligen Baselinewert. In den randomisiert kontrollierten Studien fanden sich für Patienten und Patientinnen mit chronischen Schmerzen im Bereich der Halswirbelsäule Hinweise auf eine wirksame Schmerzreduktion durch Osteopathische Medizin beziehungsweise Tuina; für Patienten und Patientinnen mit chronischen Schmerzen im Bereich der Lendenwirbelsäule fanden sich Hinweise auf eine Wirksamkeit von Schröpfen, jedoch nicht von Achtsamkeitstraining (Mindful Walking). Bei Patienten und Patientinnen mit chronischen muskuloskelettalen Schmerzen wurden zudem in einer Beobachtungsstudie eine klinisch relevante Schmerzreduktionen und Funktionsverbesserungen im Verlauf beobachtet. Für die genannten Wirksamkeitshinweise der randomisiert kontrollierten Studien sollte zukünftig jeweils die spezifische Wirkung multizentrisch untersucht werden

    Mécanismes cérébraux de la régulation de la douleur : perception de la douleur et hypoalgésie induite psychologiquement

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    Objectif : Cette thèse a pour but de préciser les mécanismes neuropsychologiques de la douleur, de la régulation endogène de la douleur et de l'hypoalgésie induite psychologiquement (HIP) par la synthèse de près de trente ans de recherche imagerie cérébrale fonctionnelle. Méthodologie : Étant donné l'abondance des études sur le sujet et le manque d'intégration de leurs résultats, la technique de métaanalyse quantitative basée sur les coordonnées d'activation cérébrale fut privilégiée dans cette thèse, telle qu’implémentée dans l'algorithme ALE (Activation Likelyhood Estimate). Une force supplémentaire de cette thèse repose sur la rigueur du processus de sélection des articles. En effet, les études incluses dans les métaanalyses devaient satisfaire des critères stricts d'inclusion, ceci dans le but de favoriser la précision et la validité des conclusions subséquentes. Étude 1 : Le premier article visait à identifier les aires cérébrales impliquées dans la réduction de la douleur par des méthodes psychologiques d'interventions. Les articles retenus portent sur une variété de méthodes d'intervention, telles que le placebo, l'hypnose, la méditation, la perception de contrôle sur la stimulation douloureuse et l'induction d'émotions. Les résultats indiquent que l'HIP implique un vaste réseau d'activation qui comprend le cortex cingulaire antérieur, l'insula antérieure, les zones orbitofrontale et préfrontale latérale, ainsi que les régions pariétale, temporale et souscorticales. Ces activations reflèteraient l'implication des mécanismes neuropsychologiques cognitifs et émotionnels sous-tendent les interventions psychologiques ciblées par ces études, incluant la conscience de soi et la motivation. De plus, les divergences de patron d'activation entre les approches ont été explorées, notamment pour le placebo et la distraction. Étude 2 : Le deuxième article a identifié des patrons d'activations préférentiellement associés à la perception de la douleur, à l'HIP, ainsi que des activations communément associées à la douleur et l'HIP. Les résultats indiquent que 1) la perception de la douleur est associée à l'activation d'aires somatosensorielles et motrices, ce qui pourrait être le reflet de la préparation d'une action adaptative, 2) l'HIP est liée à l'engagement de régions préfrontales antéromédianes et orbitales, possiblement en lien avec des processus motivationnels et émotionnels, et 3) la douleur et l'HIP sont associés à l'activation d'aires préfrontales dorsolatérales, de l'insula antérieure et du cortex cingulaire moyen, ce qui pourrait refléter l'engagement spontané pendant la douleur de mécanismes endogènes de régulation descendante. Conclusion : Par ces études, cette thèse fait le point sur les mécanismes cérébraux impliqués différentiellement dans la perception de la douleur, dans sa régulation endogène et dans l'hypoalgésie induite psychologiquement.Objective: This thesis aims to clarify the neuropsychological mechanisms of pain, of the endogenous regulation of pain and of psychologically induced hypoalgesia (PIH), through the synthesis of almost thirty years of functional brain imaging research. Methodology: Given the abundance of studies in this domain and the lack of integration of their results, we used the quantitative meta-analysis technique based on brain activation using the ALE (Activation likelihood Estimate) statistic. The strength of this thesis lies in the globalized perspective of the litterature, and in the rigor of the article selection process from which results were extracted. Indeed, the studies included in the meta-analyses needed to meet strict inclusion criteria in order to strengthen the accuracy and the validity of subsequent conclusions. Study 1: The first article is aimed at identifying brain areas involved in pain reduction through psychological methods of intervention. Chosen articles that covered a variety of approaches, such as placebo, hypnosis, meditation, perception of control over the stimulation, and induction of emotions. Analysis across these various studies indicated that PIH involves a broad network of activation that includes the anterior cingulate cortex, anterior insulae, orbital and lateral prefrontal and frontal areas, as well as parietal, temporal and subcortical regions. This activation network may reflect the involvement of diverse neuropsychological mechanisms in the various affective, self-awareness, cognitive and motivational processes underlying the psychological interventions targeted by these studies. In addition, we explored some specific patterns of brain activity related to placebo and distraction, in comparison to other approaches. We propose several hypotheses regarding the distinctive neuropsychological processes underlying these approaches. Study 2: The second article aimed at investigating patterns of brain activity preferentially associated with pain perception or with PIH. First we assessed patterns of increased and decreased activity during experimental pain in healthy volunteers. Second we determined the brain regions preferentially activated during pain perception or during PIH with subtraction analyses. Using a conjunction analysis, we also determined a set of brain regions possibly involved in regulatory processes activated spontaneously during acute of pain. Our results indicate that 1) somatosensory and motor areas are preferentially related to pain perception, which may reflect the preparation of a motor response, 2) dorsolateral prefrontal areas, anterior insula and the anterior midcingulate cortex were associated with both pain and PIH and may reflect the spontaneous activation of top-down regulation mechanisms during pain, and 3) antero-medial and orbital prefrontal regions were preferentially associated with PIH, which may indicate motivational and emotional processes associated with the engagement of an externally driven hypoalgesic procedure
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