12 research outputs found

    Offenen Zugang zu Wissen verwirklichen!: Interview mit Prof. Dr. Beate Schücking über Preissteigerungen für Online-Journals, neue Allianzen und Nationallizenzen

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    Wir haben ständig steigende Studierendenzahlen, Nachwuchswissenschaftlerzahlen, eine ständig steigende Anzahl von Forschungsprojekten an der Universität und entsprechend steigt auch ständig der Bedarf unserer jungen Leute wie unserer etablierten Wissenschaftler nach den Serviceleistungen der UB, nach den Möglichkeiten, die UB für ihre Zwecke einzusetzen und von den in Leipzig ja zum Teil hervorragenden Möglichkeiten auch zu profitieren. Das ist wunderbar, grenzt nur natürlich an die budgetierten Zwänge, mit denen wir im Moment heftiger denn je kämpfen. Diese budgetierten Zwänge – die Etats der UB können wir ja leider nicht entsprechend erhöhen –machen uns doch zunehmend Sorgen

    Early Detection of Postpartum Depressive Symptoms in Mothers and Fathers and Its Relation to Midwives’ Evaluation and Service Provision: A Community-Based Study

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    Background: Postpartum parental mental health problems pose a serious risk for child development and often remain undetected in postpartum primary care. Within the framework of the German Midwifes Prevention Study, the aim of this study was to investigate the presence of postpartum emotional distress in mothers and fathers, and the detection of distressed parents by midwives in a primary care setting. We also examined whether a temporal extension of the postpartum midwife care period is associated with greater use of midwife contacts and higher rates of referral to further professional support if needed.Methods: Mothers, fathers, and midwives filled out questionnaires at two weeks (t1) and six months (t2) postpartum. Compared to standard care in the control group (CG), midwives in an intervention group (IG) offered extended postpartum care of six months postpartum. Parental psychological distress was assessed using the Edinburgh Postnatal Depression Scale (EPDS). Midwives reported on parental psychological distress as well as the number of postpartum contacts and referrals to additional social care and health providers. Results: Based on their ratings, midwives identified half of mothers and around one quarter of fathers with elevated depressive symptoms according to the EPDS at t1 and t2. IG mothers used significantly more midwife contacts than CG mothers. IG mothers with high postnatal psychological distress at t2 used significantly more contacts than mothers with lower levels of distress. IG mothers with high psychological distress at t2 were referred to additional support services more often than mothers with lower levels of distress

    Offenen Zugang zu Wissen verwirklichen!: Interview mit Prof. Dr. Beate Schücking über Preissteigerungen für Online-Journals, neue Allianzen und Nationallizenzen

    Get PDF
    Wir haben ständig steigende Studierendenzahlen, Nachwuchswissenschaftlerzahlen, eine ständig steigende Anzahl von Forschungsprojekten an der Universität und entsprechend steigt auch ständig der Bedarf unserer jungen Leute wie unserer etablierten Wissenschaftler nach den Serviceleistungen der UB, nach den Möglichkeiten, die UB für ihre Zwecke einzusetzen und von den in Leipzig ja zum Teil hervorragenden Möglichkeiten auch zu profitieren. Das ist wunderbar, grenzt nur natürlich an die budgetierten Zwänge, mit denen wir im Moment heftiger denn je kämpfen. Diese budgetierten Zwänge – die Etats der UB können wir ja leider nicht entsprechend erhöhen –machen uns doch zunehmend Sorgen

    Offenen Zugang zu Wissen verwirklichen!: Interview mit Prof. Dr. Beate Schücking über Preissteigerungen für Online-Journals, neue Allianzen und Nationallizenzen

    No full text
    Wir haben ständig steigende Studierendenzahlen, Nachwuchswissenschaftlerzahlen, eine ständig steigende Anzahl von Forschungsprojekten an der Universität und entsprechend steigt auch ständig der Bedarf unserer jungen Leute wie unserer etablierten Wissenschaftler nach den Serviceleistungen der UB, nach den Möglichkeiten, die UB für ihre Zwecke einzusetzen und von den in Leipzig ja zum Teil hervorragenden Möglichkeiten auch zu profitieren. Das ist wunderbar, grenzt nur natürlich an die budgetierten Zwänge, mit denen wir im Moment heftiger denn je kämpfen. Diese budgetierten Zwänge – die Etats der UB können wir ja leider nicht entsprechend erhöhen –machen uns doch zunehmend Sorgen

    Gesundheit: Ware oder öffentliches Gut? Diskussion mit Ellis Huber und Karl Lauterbach

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    Textdokumentation zur Veranstaltung der Osnabrücker Friedensgespräche anlässlich des 10jährigen Bestehens der »Lokalen Agenda 21« in Osnabrück am 31. Mai 200

    Reproductive outcomes in adolescents who had a previous birth or an induced abortion compared to adolescents' first pregnancies

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    Background: Recently, attention has been focused on subsequent pregnancies among teenage mothers. Previous studies that compared the reproductive outcomes of teenage nulliparae and multiparae often did not consider the adolescents' reproductive histories. Thus, the authors compared the risks for adverse reproductive outcomes of adolescent nulliparae to teenagers who either have had an induced abortion or a previous birth. Methods: In this retrospective cohort study we used perinatal data prospectively collected by obstetricians and midwives from 1990–1999 (participation rate 87–98% of all hospitals) in Lower Saxony, Germany. From the 9742 eligible births among adolescents, women with multiple births, >1 previous pregnancies, or a previous spontaneous miscarriage were deleted and 8857 women <19 years remained. Of these 8857 women, 7845 were nulliparous, 801 had one previous birth, and 211 had one previous induced abortion. The outcomes were stillbirths, neonatal mortality, perinatal mortality, preterm births, and very low birthweight. Bivariate and multivariable logistic regression models were conducted. Results: In bivariate logistic regression analyses, compared to nulliparous teenagers, adolescents with a previous birth had higher risks for perinatal [OR = 2.08, CI = 1.11,3.89] and neonatal [OR = 4.31, CI = 1.77,10.52] mortality and adolescents with a previous abortion had higher risks for stillbirths [OR = 3.31, CI = 1.01,10.88] and preterm births [OR = 2.21, CI = 1.07,4.58]. After adjusting for maternal nationality, partner status, smoking, prenatal care and pre-pregnancy BMI, adolescents with a previous birth were at higher risk for perinatal [OR = 2.35, CI = 1.14,4.86] and neonatal mortality [OR = 4.70, CI = 1.60,13.81] and adolescents with a previous abortion had a higher risk for very low birthweight infants [OR = 2.74, CI = 1.06,7.09] than nulliparous teenagers. Conclusion: The results suggest that teenagers who give birth twice as adolescents have worse outcomes in their second pregnancy compared to those teenagers who are giving birth for the first time. The prevention of the second pregnancy during adolescence is an important public health objective and should be addressed by health care providers who attend the first birth or the abortion and the follow-up care. Also, health care workers should attempt to improve the pregnancy outcomes of subsequent teenage pregnancies by addressing modifiable risk factors, for example, supporting smoking cessation and utilization of prenatal care.Other UBCNon UBCReviewedFacult
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