14 research outputs found

    Comparison of cardiac volumetry using real-time MRI during free-breathing with standard cine MRI during breath-hold in children

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    Background Cardiac real-time magnetic resonance imaging (RT-MRI) provides high-quality images even during free- breathing. Difficulties in post-processing impede its use in clinical routine. Objective To demonstrate the feasibility of quantitative analysis of cardiac free-breathing RT-MRI and to compare image quality and volumetry during free-breathing RT-MRI in pediatric patients to standard breath-hold cine MRI. Materials and methods Pediatric patients (n= 22) received cardiac RT-MRI volumetry during free breathing (1.5 T; short axis; 30 frames per s) in addition to standard breath-hold cine imaging in end-expiration. Real-time images were binned retrospec- tively based on electrocardiography and respiratory bellows. Image quality and volumetry were compared using the European Cardiovascular Magnetic Resonance registry score, structure visibility rating, linear regression and Bland–Altman analyses. Results Additional time for binning of real-time images was 2 min. For both techniques, image quality was rated good to excellent. RT-MRI was significantly more robust against artifacts (P< 0.01). Linear regression revealed good correlations for the ventricular volumes. Bland–Altman plots showed a good limit of agreement (LoA) for end-diastolic volume (left ventricle [LV]: LoA -0.1 ± 2.7 ml/m2, right ventricle [RV]: LoA -1.9 ± 3.4 ml/m2), end-systolic volume (LV: LoA 0.4 ± 1.9 ml/m2, RV: LoA 0.6 ± 2.0 ml/m2), stroke volume (LV: LoA -0.5± 2.3 ml/m2, RV: LoA -2.6± 3.3 ml/m2) and ejection fraction (LV: LoA -0.5 ± 1.6%, RV: LoA -2.1 ± 2.8%). Conclusion Compared to standard cine MRI with breath hold, RT-MRI during free breathing with retrospective respiratory binning offers good image quality, reduced image artifacts enabling fast quantitative evaluations of ventricular volumes in clinical practice under physiological conditions

    Empirisch abgeleitete Empfehlungen fĂŒr den Auf- und Ausbau von Tageshospizen in Deutschland – Ergebnisse einer Delphi-Befragung mit Expert:innen

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    Introduction: A needs-based and patient-oriented hospice and palliative care also includes day hospices as a specialised semi-inpatient care offer. The establishment and development of these facilities in Germany has been rather unsystematic. In order to ensure quality and adequacy of these structures, research is needed. Methods: A Delphi consensus study was conducted online from November 2022 to February 2023 aiming at generating recommendations for the development and expansion of day hospices in Germany. For each recommendation, the participants indicated on a four-point verbal rating scale how much they agreed upon a) the relevance and b) the feasibility of the recommendation. Items were considered consented when 80 % of the participants (strongly) agreed with the recommendation regarding both criteria. If no consensus was reached, the recommendations were revised according to the participants’ free text comments and presented in the next Delphi round. Descriptive analyses were applied. Results: A total of 64 experts participated in the first Delphi round and 44 in the second. In round 1, 34 recommendations and in round 2 six recommendations were consented. The final set contains a total of 40 recommendations: 18 on the tasks of day hospices, 13 on cooperation, 7 on funding, and 2 on public relations. Discussion: Recommendations for the development and expansion of day hospices in Germany were developed. Due to their highly rated feasibility, the recommendations should be directly transferable into care practice. It remains to be seen to what extent they will be taken into account in the renegotiation of the framework agreement for day hospices. Conclusion: The Delphi-consented recommendations provide a basis to guide action in the currently very dynamic development of hospice work and palliative care in Germany.Hintergrund: Zu einer bedarfsgerechten, patient:innenenorientierten Hospiz- und Palliativversorgung zĂ€hlen auch Tageshospize als spezialisierte ambulante Versorgungsangebote. Aufbau und Entwicklung von Tageshospizen in Deutschland erfolgten bislang individuell und eigeninitiativ. Zur langfristigen Sicherstellung der QualitĂ€t und Bedarfsangemessenheit von Tageshospizen bedarf es wissenschaftlicher Erkenntnisse und Grundlagen. Methode: Von November 2022 bis Februar 2023 erfolgte eine deutschlandweite Online-Delphi-Befragung mit Expert:innen, in der Empfehlungen fĂŒr den Auf- und Ausbau von Tageshospizen in Deutschland konsentiert wurden. Teilnehmende gaben zu jeder Empfehlung auf einer vierstufigen Rangskala an, wie sehr sie a) der Relevanz der Empfehlung und b) der Umsetzbarkeit der Empfehlung im Versorgungsalltag (nicht) zustimmen. Konsens wurde erreicht, wenn 80 % der Teilnehmenden einer Empfehlung in beiden Kriterien (eher) zustimmten. Wurde kein Konsens erreicht, wurden die Empfehlungen basierend auf Freitextkommentaren der Teilnehmenden angepasst und in der darauffolgenden Runde erneut zur Abstimmung gestellt. Die Analysen erfolgten deskriptiv. Ergebnisse: An der ersten Befragungsrunde beteiligten sich 64 und an der zweiten 44 Expert:innen. In Runde 1 wurden 34 und in Runde 2 sechs Empfehlungen konsentiert. Das finale Set enthĂ€lt insgesamt 40 Empfehlungen: 18 zu Aufgaben, 13 zur Zusammenarbeit, 7 zur Finanzierung und 2 zur Öffentlichkeitsarbeit von Tageshospizen. Diskussion: Es konnten konkrete Empfehlungen zum Auf- und Ausbau von Tageshospizen in Deutschland entwickelt werden. Die Empfehlungen sollten aufgrund ihrer hoch bewerteten Umsetzbarkeit direkt in die Versorgungspraxis ĂŒberfĂŒhrbar sein. Inwiefern die Empfehlungen in der Neuverhandlung der Rahmenvereinbarung fĂŒr Tageshospize berĂŒcksichtigt werden, gilt es abzuwarten. Schlussfolgerung: Die vorliegenden Empfehlungen können handlungsweisend bei der aktuell sehr dynamischen Weiterentwicklung der Hospizarbeit und Palliativversorgung in Deutschland genutzt werden
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