211 research outputs found

    Einfluss der aortalen Entry-Lokalisationen auf das Kurz- und LangzeitĂĽberleben bei Patienten mit akuter Stanford-Dissektion Typ A

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    Bei der akuten Aortendissektion Typ A handelt es sich um einen lebensbedrohlichen kardiovaskulären Notfall. Unbehandelt ist die akute Aortendissektion mit einer Mortalitätsrate von bis zu 50% in den ersten 48 Stunden nach Beginn der Symptome verbunden. Aufgrund dessen stellt derzeit allein die zeitnahe Operation die lebensrettende Therapie dar. Als Ursachen für die Entstehung einer solchen Dissektion stehen Bindegewebserkrankungen und ein erhöhter Wandstress, besonders in Form einer arteriellen Hypertonie, im Vordergrund. Zahlreiche Studien belegen, je distaler das primäre Entry in der Aorta lokalisiert ist, desto höher ist die Mortalität und desto schlechter ist das Langzeitüberleben der Patienten. In der Literatur mangelt es jedoch bisher noch an Daten, die die Auswirkungen der verschiedenen Entry-Lokalisationen auf den frühpostoperativen Verlauf und das Kurz- und Langzeitüberleben der Patienten untersuchen. Das Ziel der vorliegenden Studie war es somit, die Auswirkungen von drei verschiedenen Aorten- Entry-Lokalisationen auf das Früh- und Langzeit-Überleben von Patienten nach operativer Versorgung einer Typ A-Aortendissektion nach Stanford zu vergleichen. Dazu wurden die retrospektiven Daten von 240 Patienten, welche sich im Zeitraum von Januar 2006 bis April 2015 in der Klinik für Herz- und Thoraxchirurgie des Universitätsklinikums Köln aufgrund einer Typ A- Aortendissektion nach Stanford einer operativen Versorgung unterzogen, ausgewertet. Das Patientenkollektiv wurde dazu in drei Gruppen unterteilt je nach Lokalisation des primären Entry. Die Einteilung war wie folgt: Gruppe 1: primäres Entry in der Aorta ascendens: 164 Patienten Gruppe 2: primäres Entry im proximalen Aortenbogen: 45 Patienten Gruppe 3: primäres Entry im distalen Aortenbogen: 31 Patienten. Die Ergebnisse wurden im Hinblick auf das Kurz- und Langzeitüberleben der operierten Patienten sowie das Überleben ohne wesentliche postoperative zerebrovaskuläre Ereignisse miteinander verglichen. Nach 30 Tagen lebten noch 138 (84%) aller Patienten aus Gruppe 1, 39 (86,7%) der Patienten aus Gruppe 2 und 19 (61,3%) der Patienten aus Gruppe 3. Von den Patienten mit schwerwiegenden neurologischen Komplikationen waren die 30-Tages Überlebensraten wie folgt: Gruppe 1 82,32%, Gruppe 2 48,89% und Gruppe 3 29,03%. Die multivariate logistische Regressionsanalyse zeigte deutliche Unterschiede der 30-Tages-Mortalitäten abhängig von der Lokalisation des Entry, mit Steigerung der Mortalität je distaler das Entry und je umfangreicher die Operation. Umso deutlicher wurden diese Unterschiede, wenn die Patienten postoperativ schwere neurologische Schäden aufwiesen. Die 5-Jahres Mortalität war bezüglich der Ergebnisse vergleichbar mit steigender Inzidenz je distaler das Entry. Unter den Patienten mit neurologischen Komplikationen waren die 5-Jahres- Überlebensraten wie folgt: Gruppe 1 26,22%, Gruppe 2 15,56%, Gruppe 3 3,23%. 9 Im Gegensatz dazu gab es keine relevanten Unterschiede im Langzeit-Follow-up bei Patienten, die keine schwerwiegende neurologischen Komplikation erlitten hatten. Hier zeigte die Mantel-Cox Analyse vergleichbare Überleben mit einem p=0,780 und Überlebensraten in allen 3 Gruppen über 81%. Somit scheinen die neurologischen Komplikationen einen hohen Einfluss sowohl auf das Kurzzeit- als auf das Langzeit-Überleben zu haben, abhängig von der Lokalisation des Entry, während die Lokalisation des Entry bei fehlenden neurologischen Komplikationen nur im Kurzzeitüberleben signifikante Unterschiede hervorbringt. Ist die erste Phase überstanden, so haben Patienten unabhängig vom Ort der Entstehung der Dissektion, die gleiche Langzeit-Prognose mit Überlebensraten von über 81% nach 5-Jahren, insofern sie keiner schwerwiegenden neurologischen Komplikation im frühen peri- oder postoperativen Verlauf durchlaufen haben

    Von Reservoir- bis Modelltier

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    Engagement bénévole et développement du pouvoir d’agir

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    « Il y a le monde du travail où je fais un job qui ne m’intéresse pas et puis auquel je ne crois pas, et puis le monde du bénévolat où je fais quelque chose qui m’intéresse et auquel je crois. » Ariane est l’une des bénévoles interviewée dans le cadre de la recherche présentée dans ce Cahier, qui vise à interroger le pouvoir d’agir, en particulier dans le champ de l’activité bénévole. Cette recherche s’inscrit dans une approche sociologique et biographique et adopte une épistémologie compréhensive. Des entretiens avec des personnes âgées de 37 à 63 ans ayant un parcours bénévole significatif sont restitués sous forme de portraits et analysés sous l’angle du pouvoir d’agir. Il s’agit de comprendre comment se construit l’engagement, comment se font les choix, selon quelles valeurs, quels types de reconnaissance y sont perçus et comment cet engagement s’articule avec les autres sphères de vie. La part intentionnelle et contributive des actrices et acteurs bénévoles est mise en exergue et permet de mieux saisir un pouvoir d’agir en situation. L’enjeu central est de comprendre comment les personnes développent ou renforcent leur capacité d’agir sur le monde et pour elles-mêmes, en particulier par l’intermédiaire de leur engagement bénévole. La sphère bénévole apparaît alors comme un lieu de développement du pouvoir d’agir

    Exceptional Clinical Resistance and Variable Reservoir Competence

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    Cowpox virus (CPXV) is a zoonotic virus and endemic in wild rodent populations in Eurasia. Serological surveys in Europe have reported high prevalence in different vole and mouse species. Here, we report on experimental CPXV infections of bank voles (Myodes glareolus) from different evolutionary lineages with a spectrum of CPXV strains. All bank voles, independently of lineage, sex and age, were resistant to clinical signs following CPXV inoculation, and no virus shedding was detected in nasal or buccal swabs. In- contact control animals became only rarely infected. However, depending on the CPXV strain used, inoculated animals seroconverted and viral DNA could be detected preferentially in the upper respiratory tract. The highest antibody titers and virus DNA loads in the lungs were detected after inoculation with two strains from Britain and Finland. We conclude from our experiments that the role of bank voles as an efficient and exclusive CPXV reservoir seems questionable, and that CPXV may be maintained in most regions by other hosts, including other vole species. Further investigations are needed to identify factors that allow and modulate CPXV maintenance in bank voles and other potential reservoirs, which may also influence spill-over infections to accidental hosts

    Le bénévolat des jeunes

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    What makes young people want to learn, commit and become involved in an activity? This issue is of particular interest to teachers, but also to employers. In order to provide some answers, the authors of this book are interested in a specific population: young people aged 16 to 25 who have freely chosen to get involved in associations as varied as sport, politics, the environment, humanitarian work or events. Based on interviews, this study traces the volunteer careers of some forty young women and men from all social categories. They proudly recall the responsibilities that were entrusted to them very early on in a structured, flexible and benevolent associative world. Their testimonies help to highlight the many learning and skills that the volunteer experience has enabled them to develop

    Crystal growth of copper-rich ytterbium compounds: The predicted giant unit cell structures YbCu4.4 and YbCu4.25

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    Two new phases YbCu4.4 and YbCu4.25 are found as a result of careful phase diagram investigations. Between the congruent and peritectic formation of YbCu4.5 and YbCu3.5, respectively, the phases YbCu4.4 and YbCu4.25 are formed peritectically at 934(2)degC and 931(3)degC. Crystal growth was realised using a Bridgman technique and single crystalline grains of about 50-100 10^{-6}m were analyzed by electron diffraction and single crystal X-ray diffraction. Due to the only slight differences in both compositions and formation temperatures the growth of larger single crystals of a defined superstructure is challenging. The compounds YbCu4.4 and YbCu4.25 fit in Cerny`s (J. Solid State Chem. 174 (2003) 125) building principle {(RECu5)n(RECu2)} where RE = Yb with n = 4 and 3. YbCu4.4 and YbCu4.25 base on AuBe5/MgCu2-type substructures and contain approximately 4570 and 2780 atoms per unit cell. The new phases close the gap in the series of known copper-rich rare earth compounds for n = 1, 2 (DyCu3.5, DyCu4.0) and n = 5 (YbCu4.5, DyCu4.5)

    Pain during the first year after scoliosis surgery in adolescents, an exploratory, prospective cohort study

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    Objective: Approximately 50% of adolescents who have undergone scoliosis surgery still experience severe pain one year postoperatively. We explored the postoperative pain trajectory and the potential value of preoperative Thermal Quantitative Sensory Testing (T-QST) as predictor of chronic postsurgical pain after scoliosis surgery. Design: Single-center prospective cohort study in adolescents undergoing scoliosis surgery. Outcomes: Prevalence of chronic postsurgical pain (CPSP) one year after scoliosis surgery and postsurgical pain course during this year. The need for rescue medication and the relationship between pre-operative T-QST, acute pain and CPSP. Results: Thirty-nine patients (mean age 13.9 years; SD 1.9 years) completed the study. One year postoperatively, ten patients (26%) self-reported pain [numeric rating scale (NRS) score ≥ 4]) when moving and two (5%) when in rest. Four of these patients (10.3%) experienced neuropathic pain. The pre-operative cold pain threshold was lower (p = 0.002) in patients with CPSP at 12 months. Preoperative cold and heat pain thresholds were correlated with the number of moderate or severe pain reports (NRS ≥ 4) in the first week postoperatively (r -.426; p = 0.009 and r.392; p = 0.016, respectively). Conclusions: One year after scoliosis surgery, a significant part of patients (26%) still reported pain, some with neuropathic characteristics. Better diagnosis and treatment is needed; our study suggests that T-QST could be further explored to better understand and treat children with this negative outcome.</p

    Pain during the first year after scoliosis surgery in adolescents, an exploratory, prospective cohort study

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    Objective: Approximately 50% of adolescents who have undergone scoliosis surgery still experience severe pain one year postoperatively. We explored the postoperative pain trajectory and the potential value of preoperative Thermal Quantitative Sensory Testing (T-QST) as predictor of chronic postsurgical pain after scoliosis surgery. Design: Single-center prospective cohort study in adolescents undergoing scoliosis surgery. Outcomes: Prevalence of chronic postsurgical pain (CPSP) one year after scoliosis surgery and postsurgical pain course during this year. The need for rescue medication and the relationship between pre-operative T-QST, acute pain and CPSP. Results: Thirty-nine patients (mean age 13.9 years; SD 1.9 years) completed the study. One year postoperatively, ten patients (26%) self-reported pain [numeric rating scale (NRS) score ≥ 4]) when moving and two (5%) when in rest. Four of these patients (10.3%) experienced neuropathic pain. The pre-operative cold pain threshold was lower (p = 0.002) in patients with CPSP at 12 months. Preoperative cold and heat pain thresholds were correlated with the number of moderate or severe pain reports (NRS ≥ 4) in the first week postoperatively (r -.426; p = 0.009 and r.392; p = 0.016, respectively). Conclusions: One year after scoliosis surgery, a significant part of patients (26%) still reported pain, some with neuropathic characteristics. Better diagnosis and treatment is needed; our study suggests that T-QST could be further explored to better understand and treat children with this negative outcome.</p
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