24 research outputs found

    Interactions between tectonics, climate and erosion - A case study of the Central Andes using low-temperature thermochronology

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    Support from teachers and trainers in vocational education and training: the pathways to career aspirations and further career development

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    Transition from school to work is a challenging period for young people with learning difficulties. In the dual vocational system of Switzerland, teachers at vocational educational and training (VET)-schools, as well as trainers at VETcompanies,provide important support. We were interested in the different pathways from this support to apprentice’s career aspirations and further training. Structural equation modelling was used to analyse data from a longitudinal study in four occupational sectors. Results show that VET-teacher support is directly and indirectly related to career aspirations at the end of the apprenticeship, whereas VET-trainer support influences career aspirations only indirectly. Domain specific constructs (ability self-concept at VET-school, skill variety at the VET-company)and self-esteem are important as intermediary variables. Ability self-concept at VET-school had a strong influence on further education three years after the apprenticeship

    Comparison of clinical characteristics and healthcare resource use of pediatric chronic and non-chronic critically ill patients in intensive care units: a retrospective national registry study

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    IntroductionChronic critically ill patients (CCI) in pediatric intensive care unit (PICU) are at risk of negative health outcomes, and account for a considerable amount of ICU resources. This study aimed to (a) describe the prevalence of CCI children, (b) compare their clinical characteristics and ICU resources use with non-CCI children, and (c) identify associated risk factors of CCI.MethodsA retrospective national registry study including 2015–2017 data from the eight Swiss PICUs of five tertiary and three regional hospitals, admitting a broad case-mix of medical and surgical patients, including pre- and full-term infants. CCI patients were identified using an adapted definition: PICU length of stay (LOS) ≄8 days and dependence on ≄1 PICU technology.ResultsOut of the 12,375 PICU admissions, 982 (8%) were CCI children and compared to non-CCI children, they were younger (2.8 vs. 6.7 months), had more cardiac conditions (24% vs. 12%), and higher mortality rate (7% vs. 2%) (p < 0.001). Nursing workload was higher in the CCI compared to the non-CCI group (22 [17–27]; 21 [16–26] respectively p < 0.001). Factors associated with CCI were cardiac (aOR = 2.241) and neurological diagnosis (aOR = 2.062), surgery (aORs between 1.662 and 2.391), ventilation support (aOR = 2.278), high mortality risk (aOR = 1.074) and agitation (aOR = 1.867).Conclusionthe results confirm the clinical vulnerability and the complexity of care of CCI children as they were defined in our study. Early identification and adequate staffing is required to provide appropriate and good quality care

    Evaluation of classification criteria for the detection of cortisol pulses in repeated-measures designs

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    Rationale : Hypothalamus–pituitary–adrenal (HPA) axis reactivity, which has been considered a potential endophenotype for psychiatric disorders, is commonly investigated by repeated-measures designs utilizing frequent sampling of salivary cortisol in temporal proximity to psychosocial stressors. To remove sources of cortisol variance, which are not related to HPA axis reactivity, researchers often utilize classification criteria to identify individuals who show no cortisol response (non-responders), for example, baseline-to-peak distances of 2.5 nmol/l. However, such classification criteria have not been systematically evaluated with regard to their classification performance. Methods : As a first step, we fitted an autoregressive latent trajectory model to cortisol data, which was obtained from longitudinally sampled saliva of 504 participants, of which 309 were exposed to the Trier Social Stress Test. Different sources of time-series variance were accounted for by modeling of initial cortisol levels, amplitude of the subsequently occurring secretory episodes, and continuous cortisol elimination. Assuming zero-amplitudes for individuals who show no stress response, a mixture distribution was implemented for secretory episodes, resulting in appropriate classifications of cortisol responders, or non-responders. Then, as a second step, we evaluated the classification performance of various proposed classifiers by constructing receiving operator characteristics. Results : Results reveal (a) that covariance and mean structure of cortisol time-series can be sufficiently accounted for by the proposed model, allowing to infer on endocrine parameters that can barely be extracted by conventional analyses and (b) that the 2.5 nmol/l criterion is suboptimal in terms of simultaneously minimizing false-positive and false-negative classifications and inferior as opposed to other classifiers. Conclusion : To maintain the low number of false positives, but to increase true-positive classifications, we suggest to lower the conventional baseline-to-peak classification threshold to 1.5 nmol/l. Furthermore, classification performance can be increased by adjusting baseline-to-peak differences for initial cortisol levels

    Kommunikationsplattform fĂŒr Menschen mit besonderem UnterstĂŒtzungsbedarf

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    Die Digitalisierung ist in vollem Gange und macht auch vor ArbeitsstĂ€tten und Wohnheimen von Menschen mit besonderem UnterstĂŒtzungsbedarf nicht halt. Viele Institutionen erkennen darin die Chance, ihrer Bewohnerschaft neue Möglichkeiten zu mehr SelbstĂ€ndigkeit und Selbstbestimmung zu eröffnen. Systeme wie Social Media, E-Banking oder elektronische FahrplĂ€ne gehören bereits zum digitalen Alltag. Auf der Suche nach einer digitalen Kommunikationsplattform, die speziell auf Menschen mit besonderem UnterstĂŒtzungsbedarf ausgerichtet ist, bleiben die Institutionen jedoch erfolglos. Die vorliegende Arbeit dokumentiert die Erarbeitung eines solchen Systems. In Design-Thinking-Workshops werden mit Hilfe von Interviews die BedĂŒrfnisse der Zielgruppe zu jeweils einer vom Team vorgeschlagenen Design Challenge abgeklĂ€rt und aufgenommen. Design Studios kommen zum Einsatz um Design-VorschlĂ€ge zu erarbeiten, die dann als Vorlagen fĂŒr Figma Prototypen dienen. In die Prototypen fliessen immer auch die Erkenntnisse aus den Tests der vorherigen Iterationen mit ein. Die erarbeiteten Lösungen werden mit Usability Tests direkt vor Ort mit jeweils sechs bis acht Usern verifiziert. Insgesamt werden fĂŒnf Design-Thinking-Iterationen durchgefĂŒhrt. Der agile Projektverlauf wird durch den Einsatz einer User Story Map unterstĂŒtzt. Als Endergebnis entsteht ein Design fĂŒr ein minimal funktionsfĂ€higes Produkt (Minimum Viable Product – MVP) einer Kommunikationsplattform, das der Zielgruppe gerecht wird. Die Arbeit bringt ausserdem folgende Ergebnisse hervor: – Eine User Story Map, die neu hinzugekommene oder aus zeitlichen GrĂŒnden nicht behandelte funktionale Anforderungen als Storys dokumentiert. Sie diente der transparenten Kommunikation des Projektfortschritts und als wertvolles Planungsinstrument. – Figma Prototypen in mittlerer Wiedergabetreue (mid fidelity) fĂŒr die behandelten Funktionen, inklusive mit Usern verifizierte GUI-Komponenten und Interaktionsmustern. – Design-Richtlinien, die primĂ€r fĂŒr die konsistente Weiterentwicklung der Kommunikationsplattform eingesetzt werden können und zusĂ€tzlich der HCID-Community als Grundlage fĂŒr neue Applikationen fĂŒr Menschen mit besonderem UnterstĂŒtzungsbedarf dienen. Abschliessend werden Handlungsempfehlungen fĂŒr die Auftraggeberin dargelegt

    Belastungen und UnterstĂŒtzung fĂŒr Angehörige von Menschen mit einer Hirnverletzung

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    „Dann wurde er plötzlich sehr schwer krank, und wĂ€hrend es ihm mittlerweile wieder besser geht, bin ich nicht sicher, ob ich das auch von mir behaupten kann.“ Eine Hirnverletzung betrifft immer auch die Angehörigen. Zu Beginn stehen Ungewissheit und die Hoffnung auf Genesung im Vordergrund. Im Verlauf wird klar, dass das Leben nicht mehr so sein wird wie vorher. In der Auseinandersetzung mit den SpĂ€tfolgen sind die Angehörigen oft auf sich allein gestellt

    Trauerverarbeitung und Anpassung nach einem Schlaganfall

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    Ein Schlaganfall ist einer der hĂ€ufigsten GrĂŒnde fĂŒr den Erwerb einer Behinderung im Erwachsenenalter. Die Anpassung an ein Leben mit dauerhaften EinschrĂ€nkungen und VerĂ€nderungen in wichtigen Lebensbereichen stellt große Anforderungen an die Betroffenen. Viele Patienten entwickeln in der Folge depressive Symptome, die Teil einer Anpassungsstörung sein können. Anhand eines Fallbeispiels beschreiben wir die Anwendung einer integrativen Neuro-Psychotherapie. Integrative Neuro-Psychotherapie steht fĂŒr die koordinierte Anwendung sowohl psychotherapeutischer als auch neuropsychologischer Interventionen. Ein Schwerpunkt stellt dabei eine auf die spezifischen Themen von Patienten nach einem Schlaganfall zugeschnittene Trauerarbeit, welche Betroffene in ihrem Anpassungsprozess an ein Leben mit EinschrĂ€nkungen unterstĂŒtzen soll

    An Integrative Neuro-Psychotherapy Treatment to Foster the Adjustment in Acquired Brain Injury Patients—A Randomized Controlled Study

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    Adjustment disorders (AjD) with depressive symptoms following an acquired brain injury (ABI) is a common phenomenon. Although brain injuries are increasing more and more, research on psychological therapies is comparably scarce. The present study compared, by means of a randomized controlled trial (RCT), a newly developed integrative treatment (Standard PLUS) to a standard neuropsychological treatment (Standard). Primary outcomes were depressive symptoms assessed with the Beck Depression Inventory (BDI-II) at post-treatment and 6-month follow-up assessment. In total, 25 patients (80% after a stroke) were randomized to one of the two conditions. Intention-to-treat analyses showed that the two groups did not significantly differ either at post-treatment nor at follow-up assessment regarding depressive symptoms. Both treatments showed large within-group effect sizes on depressive symptoms. Regarding secondary outcomes, patients in the Standard PLUS condition reported more emotion regulation skills at post-assessment than in the control condition. However, this difference was not present anymore at follow-up assessment. Both treatments showed medium to large within-group effects sizes on most measures for patients suffering from an AjD after ABI. More research with larger samples is needed to investigate who profits from which intervention

    OSCAR – ein internetbasiertes UnterstĂŒtzungsprogramm fĂŒr Angehörige von Menschen mit einer Hirnverletzung: Pilotstudie

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    Erhöhte DepressivitĂ€t und Ängstlichkeit sowie ein erhöhtes subjektives Belastungserleben sind bei Angehörigen von Menschen mit einer Hirnverletzung hĂ€ufig. Die vorliegende Pilotuntersuchung widmet sich der Evaluation einer neuartigen Intervention, dem OSCAR Online-Coaching, einer internetbasierten Mehrkomponentenintervention. In einer randomisierten, kontrollierten Pilotstudie mit 35 TeilnehmerInnen wurde ein 16-wöchiges therapeutengeleitetes Selbsthilfeprogramm mit einer Wartekontrollgruppe verglichen. Als primĂ€re Ergebnismasse wurde der Perceived Stress Questionnaire und das Zarit Burden Interview eingesetzt. Intention-to-treat-Analysen der unmittelbaren Effekte direkt nach der Intervention zeigten keine signifikanten Gruppenunterschiede auf den primĂ€ren und auf sekundĂ€ren Ergebnismassen. Im 6-Monate Follow-up, nach Zugang der Kontrollgruppe zur Intervention, wurde in der Gesamtstichprobe eine signifikante Reduktion des Caregiver Burden, depressiver Symptome, der Angst, sowie eine Zunahme positiver Emotionen gefunden. Die Zufriedenheit mit dem Programm war gut.Caregivers of patients after brain injury often suffer from increased depression, anxiety and stress experience. The OSCAR Online-Coaching, which implements a novel, internet-based minimal contact intervention, was evaluated in a pilot study. A 16-week guided self-help program was compared to a wait list control group in a randomised, controlled study with 35 participants. Primary outcome measures were the Perceived Stress Questionnaire and the Zarit Burden Interview. Intention-to-treat analyses of effects immediately after the intervention did not show significant group differences on primary and secondary outcome measures. In the 6-month follow-up, and after the wait list control group has received access to the intervention, a significant decrease of caregiver burden, depressive symptoms, anxiety and an increase in positive emotions was found in the whole sample. Caregivers were satisfied with the program
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