31 research outputs found

    Biofeedback-gestützte kognitive Verhaltenstherapie bei craniomandibulären Dysfunktionen. Eine randomisiert-kontrollierte Therapiestudie zur Wirksamkeit unter Berücksichtigung psychophysiologischer Faktoren

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    Craniomandibuläre Dysfunktionen (CMD) sind durch Schmerzen und Funktionseinschränkungen von Kiefermuskulatur und -gelenken charakterisiert. Sie sind mit einer Prävalenz von 5 bis 10% ein recht häufiges Phänomen. Bei der Ätiologie werden strukturelle (Okklusion), psychologische (Somatisierung, Depression) und neurophysiologische (muskuläre Hyperaktivität) Faktoren diskutiert, wobei bislang kein gesichertes Störungsmodell existiert. Obwohl sich psychologische Behandlungsansätze, insbesondere Biofeedback und kognitive Verhaltenstherapie, als wirksam erwiesen haben, kommen in der Praxis hauptsächlich zahnmedizinische Behandlungen zum Einsatz. Es liegen jedoch kaum Vergleichsstudien zur Effektivität der beiden Behandlungsansätze vor. Die vorliegende Dissertation verfolgte zwei Ziele. Erstens wurde ein acht Sitzungen umfassendes Biofeedback-gestütztes kognitiv-behaviorales Behandlungskonzept für chronische CMD entwickelt (Studie I) und im Vergleich zur zahnmedizinischen Aufbissschienen-Behandlung im Rahmen einer randomisiert-kontrollierten Therapiestudie an 58 Patienten evaluiert (Studie II). Die Ergebnisse belegen eine vergleichbare Effektivität beider Ansätze im Hinblick auf die Reduktion von Schmerzen und Beeinträchtigung. Die psychologische Behandlung erwies sich hinsichtlich der Verbesserung des psychosozialen Funktionsniveaus, der Schmerzbewältigung und der Akzeptanz als leicht überlegen. Entgegen psychophysiologischer Annahmen waren die Verbesserungen von einer Veränderung der nächtlichen Kiefermuskelaktivität unabhängig. Zweitens wurden Unterschiede in Psychopathologie und nächtlicher Kiefermuskelaktivität an Patienten mit CMD, Personen mit schmerzfreiem Bruxismus sowie gesunden Personen untersucht (Studie III). Die Ergebnisse sprechen für ein deutlich erhöhtes Maß an Psychopathologie bei Patienten mit CMD. Es zeigten sich bei den CMD-Patienten zudem positive Zusammenhänge zwischen nächtlicher Kiefermuskelaktivität, somatoformen Symptomen und CMD-Symptomen, was auf die Bedeutung des psychophysiologischen Erregungsniveaus in der Ätiologie von CMD hinweist. Insgesamt belegt die vorliegende Arbeit die gute Wirksamkeit und Akzeptanz Biofeedback-gestützter kognitiver Verhaltenstherapie im Vergleich zur zahnmedizinischen Behandlung und liefert so einen wichtigen Beitrag zur Verbesserung der Behandlungsmöglichkeiten. Die Befunde tragen darüber hinaus zum besseren Verständnis psychophysiologischer Zusammenhänge bei, wobei die Bedeutung der nächtlichen Kieferaktivität in der Ätiologie und Behandlung von CMD kritisch reflektiert werden muss

    Health Care for Persistent Somatic Symptoms Across Europe: A Qualitative Evaluation of the EURONET-SOMA Expert Discussion

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    Background: Persistent somatic symptoms (PSS), referred to as somatoform disorders and lately somatic symptom disorders, are frequent but often remain under-recognized and under-treated. Although European guidelines overlap, presumably, there is large diversity in their practical use and in the actual health care situation. The aim of this qualitative evaluation was to compare health care for PSS across 9 European countries, to illustrate commonalities and differences, and to discuss challenges for a pan-European research agenda.Methods: A case vignette fulfilling ICD-10 criteria of undifferentiated somatization disorder was presented to 24 experts from 9 European countries, who completed a semi-structured assessment regarding the routine management including diagnostic procedures, treatment recommendations, and country-specific health care aspects. A qualitative evaluation was conducted using the video-transcripts of the presentations. Results were validated by additional expert interviews.Results: Across all countries, primary care physicians serve as the gate keeper for further diagnostic and treatment procedures. Apart from this commonality, there is a large variability in health care routines. Experts concluded that individuals with PSS appear to be a non-identified patient group within many European health care systems. To overcome the gap between evidence-based guidelines and clinical reality needs, three key challenges were identified: (1) Defining a clinically useful, acceptable, and non-stigmatizing diagnostic term, (2) implementing guideline recommendations into routine care, (3) developing effective dissemination strategies.Conclusions: The results advocate for more research on the actual European health care situation. A systematic European research agenda with unified goals and interdisciplinary collaboration that integrates all stakeholders could answer this challenge

    A European research agenda for somatic symptom disorders, bodily distress disorders, and functional disorders: Results of an estimate-talk-estimate delphi expert study

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    Background: Somatic Symptom Disorders (SSD), Bodily Distress Disorders (BDD) and functional disorders (FD) are associated with high medical and societal costs and pose a substantial challenge to the population and health policy of Europe. To meet this challenge, a specific research agenda is needed as one of the cornerstones of sustainable mental health research and health policy for SSD, BDD, and FD in Europe. Aim: To identify the main challenges and research priorities concerning SSD, BDD, and FD from a European perspective. Methods: Delphi study conducted from July 2016 until October 2017 in 3 rounds with 3 workshop meetings and 3 online surveys, involving 75 experts and 21 European countries. EURONET-SOMA and the European Association of Psychosomatic Medicine (EAPM) hosted the meetings. Results: Eight research priorities were identified: (1) Assessment of diagnostic profiles relevant to course and treatment outcome. (2) Development and evaluation of new, effective interventions. (3) Validation studies on questionnaires or semi-structured interviews that assess chronic medical conditions in this context. (4) Research into patients preferences for diagnosis and treatment. (5) Development of new methodologic designs to identify and explore mediators and moderators of clinical course and treatment outcomes (6). Translational research exploring how psychological and somatic symptoms develop from somatic conditions and biological and behavioral pathogenic factors. (7) Development of new, effective interventions to personalize treatment. (8) Implementation studies of treatment interventions in different settings, such as primary care, occupational care, general hospital and specialty mental health settings. The general public and policymakers will benefit from the development of new, effective, personalized interventions for SSD, BDD, and FD, that will be enhanced by translational research, as well as from the outcomes of research into patient involvement, GP-patient communication, consultation-liaison models and implementation. Conclusion: Funding for this research agenda, targeting these challenges in coordinated research networks such as EURONET-SOMA and EAPM, and systematically allocating resources by policymakers to this critical area in mental and physical well-being is urgently needed to improve efficacy and impact for diagnosis and treatment of SSD, BDD, and FD across Europe

    The Treatment Expectation Questionnaire (TEX-Q)

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    The Treatment Expectation Questionnaire (TEX-Q) is a generic, multidimensional self-report scale measuring patients’ expectations of medical and psychological treatments

    Biofeedback-gestützte kognitive Verhaltenstherapie bei craniomandibulären Dysfunktionen. Eine randomisiert-kontrollierte Therapiestudie zur Wirksamkeit unter Berücksichtigung psychophysiologischer Faktoren

    No full text
    Craniomandibuläre Dysfunktionen (CMD) sind durch Schmerzen und Funktionseinschränkungen von Kiefermuskulatur und -gelenken charakterisiert. Sie sind mit einer Prävalenz von 5 bis 10% ein recht häufiges Phänomen. Bei der Ätiologie werden strukturelle (Okklusion), psychologische (Somatisierung, Depression) und neurophysiologische (muskuläre Hyperaktivität) Faktoren diskutiert, wobei bislang kein gesichertes Störungsmodell existiert. Obwohl sich psychologische Behandlungsansätze, insbesondere Biofeedback und kognitive Verhaltenstherapie, als wirksam erwiesen haben, kommen in der Praxis hauptsächlich zahnmedizinische Behandlungen zum Einsatz. Es liegen jedoch kaum Vergleichsstudien zur Effektivität der beiden Behandlungsansätze vor. Die vorliegende Dissertation verfolgte zwei Ziele. Erstens wurde ein acht Sitzungen umfassendes Biofeedback-gestütztes kognitiv-behaviorales Behandlungskonzept für chronische CMD entwickelt (Studie I) und im Vergleich zur zahnmedizinischen Aufbissschienen-Behandlung im Rahmen einer randomisiert-kontrollierten Therapiestudie an 58 Patienten evaluiert (Studie II). Die Ergebnisse belegen eine vergleichbare Effektivität beider Ansätze im Hinblick auf die Reduktion von Schmerzen und Beeinträchtigung. Die psychologische Behandlung erwies sich hinsichtlich der Verbesserung des psychosozialen Funktionsniveaus, der Schmerzbewältigung und der Akzeptanz als leicht überlegen. Entgegen psychophysiologischer Annahmen waren die Verbesserungen von einer Veränderung der nächtlichen Kiefermuskelaktivität unabhängig. Zweitens wurden Unterschiede in Psychopathologie und nächtlicher Kiefermuskelaktivität an Patienten mit CMD, Personen mit schmerzfreiem Bruxismus sowie gesunden Personen untersucht (Studie III). Die Ergebnisse sprechen für ein deutlich erhöhtes Maß an Psychopathologie bei Patienten mit CMD. Es zeigten sich bei den CMD-Patienten zudem positive Zusammenhänge zwischen nächtlicher Kiefermuskelaktivität, somatoformen Symptomen und CMD-Symptomen, was auf die Bedeutung des psychophysiologischen Erregungsniveaus in der Ätiologie von CMD hinweist. Insgesamt belegt die vorliegende Arbeit die gute Wirksamkeit und Akzeptanz Biofeedback-gestützter kognitiver Verhaltenstherapie im Vergleich zur zahnmedizinischen Behandlung und liefert so einen wichtigen Beitrag zur Verbesserung der Behandlungsmöglichkeiten. Die Befunde tragen darüber hinaus zum besseren Verständnis psychophysiologischer Zusammenhänge bei, wobei die Bedeutung der nächtlichen Kieferaktivität in der Ätiologie und Behandlung von CMD kritisch reflektiert werden muss

    Rawdata_Kampermann_et_al.xls

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    Online survey conducted among 87 primary care physicians. The survey assessed the physician’s beliefs in antidepressant effectiveness, as well as 6 explanatory models regarding antidepressant effectiveness and 8 explanatory models for the occurrence of side effects

    Physicians’ beliefs about placebo and nocebo effects in antidepressants – an online survey among German practitioners

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    <div><p>Background</p><p>While substantial placebo and nocebo effects have been documented in antidepressant clinical trials, physicians’ awareness of the nonspecific effects in routine antidepressant treatment remains unclear. The study investigated physicians’ beliefs and explanatory models regarding the desired effects and undesired side effects of antidepressants, with specific emphasis on nonspecific effects accounted for by placebo and nocebo mechanisms.</p><p>Methods</p><p>An online survey was conducted among 87 physicians (40.2% psychiatrists, 25.3% neurologists, 24.1% general practitioners, 12.6% internists, 21.8% other). The survey assessed the physician’s beliefs in antidepressant effectiveness, as well as 6 explanatory models regarding antidepressant effectiveness and 8 explanatory models for the occurrence of side effects.</p><p>Results</p><p>Most physicians (89.7%) believed in the effectiveness of antidepressants while acknowledging a considerable role of the placebo effect by attributing around 40% of the total effects to nonspecific factors. For both antidepressant effectiveness and the occurrence of side effects, pharmacological effects were rated as most important (93.1% and 80.5% agreement), but physicians also attributed a substantial role to the patients’ expectations (63.2% and 58.6%) and experiences (60.9% and 56.3%). Concerning the physician’s own role in promoting nonspecific effects in antidepressant effectiveness, highest endorsements were found for the quality of the physician-patient-relationship (58.6%) and own expectations (41.4%). When asked about side effects, fewer participants agreed that informing the patient about known side effects (25.2%) or the physicians’ expectations themselves (17.2%) could induce side effects.</p><p>Conclusion</p><p>Physicians, when prescribing antidepressants, are generally open towards nonspecific treatment mechanisms. However, they consider their own influence as less important than the patient’s side, especially when it comes to the explanation of unwanted side effects. Awareness of the possible beneficial as well as malicious role of nonspecific mechanisms should be fostered as the first step towards optimizing antidepressant treatment by promoting placebo while avoiding nocebo effects.</p></div

    Psychometric analysis of the Generalized Anxiety Disorder scale (GAD-7) in primary care using modern item response theory

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    <div><p>Objective</p><p>The Generalized Anxiety Disorder scale (GAD-7) is one of the most frequently used diagnostic self-report scales for screening, diagnosis and severity assessment of anxiety disorder. Its psychometric properties from the view of the Item Response Theory paradigm have rarely been investigated. We aimed to close this gap by analyzing the GAD-7 within a large sample of primary care patients with respect to its psychometric properties and its implications for scoring using Item Response Theory.</p><p>Methods</p><p>Robust, nonparametric statistics were used to check unidimensionality of the GAD-7. A graded response model was fitted using a Bayesian approach. The model fit was evaluated using posterior predictive p-values, item information functions were derived and optimal predictions of anxiety were calculated.</p><p>Results</p><p>The sample included N = 3404 primary care patients (60% female; mean age, 52,2; standard deviation 19.2) The analysis indicated no deviations of the GAD-7 scale from unidimensionality and a decent fit of a graded response model. The commonly suggested ultra-brief measure consisting of the first two items, the GAD-2, was supported by item information analysis. The first four items discriminated better than the last three items with respect to latent anxiety.</p><p>Conclusion</p><p>The information provided by the first four items should be weighted more heavily. Moreover, estimates corresponding to low to moderate levels of anxiety show greater variability. The psychometric validity of the GAD-2 was supported by our analysis.</p></div

    Posterior predictive p-values for the pairwise item correlations of the GAD-7.

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    <p>Posterior predictive p-values for the pairwise item correlations of the GAD-7.</p
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