330 research outputs found

    'To farm or not to farm': succession, inheritance and gender

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    There still exists a strong prevalence of primogeniture in a traditional patriarchal work environment on farms in Britain and other Western countries. This is confirmed by discussions with insiders and documented in the literature on the subject. Other than listing women's contributions to the family farm there is little written about how this gendered situation is actually maintained within the family life cycle and how family members deal with their thus allocated shares. There seems to be little conflict in Scotland, despite the fact that there are apparent inequalities in the way the family estate is shared amongst the heirs. The issues of gender and inheritance especially affect the daughters. The topic of this thesis concerns their socialisation into the acceptance of their share and their potential for succession.Using a whole family approach the thesis examines ten families owning medium-sized farms in the south-east of Scotland. Their education and social lives as well as their involvement on or off the family farm are described and compared using a multiple case study. A total of 44 semi-structured in-depth interviews were conducted between July 1999 and February 2000 and analysed using Ethnograph v5 software. The purposive snowball sampling included families in the researcher's neighbourhood and resulted in a nearly proportionate mix of arable, mixed and stock farms with at least one child aged between 18-22 years. Half of these families had sent their children to fee paying schools.years. Half of these families had sent their children to fee paying schools. Bourdieu's concept of'habitus' is used to describe how class differences perpetuate themselves within a social group, not least through the choice of state versus private schooling, and how this affects the social lives of farmers through exposure to a wider range of peer pressures.A main part of the socialisation of children on the farm is the acceptance of the changing needs of the farm. This results from 'situated learning' through 'legitimate peripheral participation'.The attitudes to gender are reflected in expectations and job allocations which result in a restrictive environment, making it difficult for daughters or wives to show interest or be involved in the farm and, also for sons to turn away from agriculture. In the same vein, who does what task usually depends on availability, expertise and personal preference and is not generally gender-neutral. However, the research also revealed that the presence of stock on the farm makes it more likely for female family members to be involved in farming activities.All agree that 'equal input' should in principle be rewarded with an equal share in the family assets. However, the parents' judgement of what is considered 'equal input' is influenced by traditional views of gender and and the economic realities of farm succession. It is still mainly the eldest able and willing son(s) who takes over and only if there are no boys interested will the girls be given a chance to take on the family farm. Agriculture remains a physically demanding industry while equal sub-division of the family wealth would frequently result in a non-viable outcome for the farming successor.Ov erall the thesis suggests that gendered expectations have been present throughout the whole process of children growing up and inheriting family farms but given the right situation these are not necessarily insurmountable any longer

    Isomerenaufgelöste Photoelektronen-Spektroskopie und Photodissoziations-Spektroskopie an Metalloporphyrin-Ionen

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    Determining the structure of molecules is key for a vast field of applications. Gas phase ion mobility spectroscopy combined with geometry optimization (DFT, semi-empirical) is very suitable to determine unknown structures. Here monomers, dimers and trimers of metallo porphyrins (MTTPS) are additionally probed with photo electron and photo dissociation spectroscopy to understand their electronic properties. These methods in combination with ion mobility even enable isomer resolved spectroscopy

    Sulfite: Cytochrome \u3cem\u3ec\u3c/em\u3e Oxidoreductase from \u3cem\u3eThiobacillus novellus\u3c/em\u3e

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    Direct oxidation of sulfite to sulfate occurs in various photo- and chemotrophic sulfur oxidizing microorganisms as the final step in the oxidation of reduced sulfur compounds and is catalyzed by sulfite:cytochrome c oxidoreductase (EC1.8.2.1). Here we show that the enzyme from Thiobacillus novellus is a periplasmically located αβ heterodimer, consisting of a 40.6-kDa subunit containing a molybdenum cofactor and an 8.8-kDa mono-heme cytochrome c 552 subunit (midpoint redox potential, E m8.0 = +280 mV). The organic component of the molybdenum cofactor was identified as molybdopterin contained in a 1:1 ratio to the Mo content of the enzyme. Electron paramagnetic resonance spectroscopy revealed the presence of a sulfite-inducible Mo(V) signal characteristic of sulfite:acceptor oxidoreductases. However, pH-dependent changes in the electron paramagnetic resonance signal were not detected. Kinetic studies showed that the enzyme exhibits a ping-pong mechanism involving two reactive sites. K m values for sulfite and cytochrome c 550 were determined to be 27 and 4 μm, respectively; the enzyme was found to be reversibly inhibited by sulfate and various buffer ions. The sorABgenes, which encode the enzyme, appear to form an operon, which is preceded by a putative extracytoplasmic function-type promoter and contains a hairpin loop termination structure downstream ofsorB. While SorA exhibits significant similarities to known sequences of eukaryotic and bacterial sulfite:acceptor oxidoreductases, SorB does not appear to be closely related to any knownc-type cytochromes

    Systematic review about data quality and protocol compliance in clinical trials

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    Bei Investigator Initiated Trials (IITs) werden alternative risikoadaptierte Monitoring-Strategien in Abhängigkeit vom individuellen Studiendesign und dem Risikoprofil diskutiert, um bei oft restriktiven Ressourcen eine den gesetzlichen Vorgaben genügende Qualität der Studiendurchführung und der Daten zu gewährleisten. Aufgrund einer Literaturanalyse sollten in der vorliegenden Arbeit Untersuchungen ausgewertet werden, in denen quantitative Aussagen zu Datenqualität und Prüfplan-Compliance in klinischen Prüfungen gemacht wurden. Bei der Interpretation der Ergebnisse sollten die implementierten Qualitätssicherungsmaßnahmen berücksichtigt werden. Aufgrund einer systematischen Recherche in MEDLINE konnten 21 Publikationen identifiziert werden, bei denen die Daten- und Prozessqualität in klinischen Prüfungen untersucht, die Qualität durch Überprüfungen mit Source Data Verification vor Ort oder Überprüfung übermittelter Quelldaten in der Studienzentrale ermittelt wurde und quantitative Informationen zu den Bereichen Datenqualität, Protokoll-Compliance oder Defizite bei Einwilligungserklärungen vorlagen. Die Mehrzahl der Untersuchungen ist drei Organisationen zuzuordnen: European Organization für Research and Treatment of Cancer (EORTC) (n=7), National Cancer Institute (NCI) (n=7) und Untersuchungen der Trans-Tasman Radiation Oncology Group (TROG) (n=4). Darüber hinaus wurden drei Untersuchungen weiterer Studiengruppen identifiziert. Die Untersuchungen wurden im Zeitraum von 1981 bis 2003 publiziert. Überwiegend wurden in der Literatur onkologische Studien betrachtet (n=19), wobei die Radiotherapie im Vordergrund stand (n=8). Für die EORTC-Studien wurde in der Regel eine gute Datenqualität berichtet (80-90% korrekte Daten). Punktuelle Probleme wurden im Hinblick auf die Protokoll-Compliance und das Berichten von Nebenwirkungen/schwerwiegenden unerwünschten Ereignissen festgestellt. Eine gute Qualität wurde ebenfalls bzgl. des korrekten Einschlusses von Patienten beobachtet. Durch das NCI wurde ein standardisiertes Audit-System eingeführt und innerhalb von kooperativen Studiengruppen implementiert. Im Rahmen dieser Audits wurden verschiedene Kriterien überprüft und eine überwiegend gute Datenqualität und Protokoll-Compliance festgestellt. Mängel wurden in ca. 5% der Fälle im Hinblick auf die Einwilligungserklärung, die korrekte Anwendung der Einschlusskriterien, Protokollverletzungen, bei der Ermittlung des Zielkriteriums, der Erfassung der Toxizität, der adäquaten Datenlieferung und bei der Datenverifikation beobachtet. In einzelnen Untersuchungen ergaben sich Probleme mit der Behandlungscompliance (10-20%), bei Protokollabweichungen im Hinblick auf die Arzneimitteldosis (10%) und bei der Drug Accountability (15%). Von der TROG wurde ein Qualitätssicherungsprozess implementiert, der auf zentralem Monitoring von kopierten Quelldaten basiert. Durch den Qualitätssicherungsansatz der TROG konnten schwerwiegende Probleme mit der Protokoll-Compliance unter 10% gesenkt werden, ebenso konnte eine gute Datenqualität mit einer Fehlerrate unter 5% erreicht werden. Die korrekte Handhabung von Ein- und Ausschlusskriterien stellte in Einzelfällen ein Problem dar. Zusammenfassend kann festgestellt werden, dass die in dem Review erfassten Studiengruppen von einer guten Datenqualität und einer guten bis moderaten Protokoll-Compliance berichten. Diese basiert nach Aussage der Autoren im wesentlichen auf etablierten Qualitätssicherungs-Prozeduren, wobei das durchgeführte Audit ebenfalls einen potentiellen Einflussfaktor darstellt. Geringe Probleme wurden in der Regel im Hinblick auf die Einwilligungserklärung, die korrekte Handhabung der Ein- und Ausschlusskriterien und die Datenqualität beobachtet. In einzelnen Studien gab es jedoch Probleme mit der Protokoll-Compliance. Insgesamt hängen Anzahl und Art der Mängel von dem Studientyp, dem Qualitätsmanagement und der Organisation der Studiengruppe ab. Wissenschaftsbetrug wurde nur in sehr wenigen Fällen durch die Audits festgestellt. Die vorgelegten Informationen beziehen sich nahezu ausschließlich auf etablierte Studiengruppen; bezüglich Datenqualität und Protokoll-Compliance außerhalb der Studiengruppen liegen kaum Informationen in der Literatur vor. Bei der Bewertung der Ergebnisse sollte berücksichtigt werden, dass es sich zum Teil um Eigenauswertungen der Studiengruppen und nicht um unabhängige externe Prüfungen (z.B. externe Audits) handelt. Inwieweit die Ergebnisse einer konsequenten Überprüfung nach derzeitigen Good Clinical Practice (GCP) – Regeln standhalten würden, kann aus der Analyse nicht beantwortet werden. Aus der vorliegenden Literaturanalyse ergeben sich Konsequenzen für die Planung einer prospektiven kontrollierten Studie zum Vergleich unterschiedlicher Monitoring-Strategien. Wesentlicher Einflussfaktor für die Datenqualität und Protokollcompliance in einer klinischen Studie ist das Qualitätsmanagement. Dieses Qualitätsmanagement umfasst neben Monitoring zahlreiche andere Maßnahmen. Um zu einer Bewertung von Monitoringstrategien kommen zu können, müssen daher alle Qualitätssicherungsmaßnahmen im Rahmen einer Studie berücksichtigt werden. Für den Vergleich unterschiedlicher Monitoringstrategien sind geeignete Zielparameter zu definieren (z.B. schwerwiegende Defizite bzgl. Ein- und Ausschlusskriterien, Sicherheit). Die vorliegende Analyse ergibt, dass bei gutem Qualitätsmanagement ohne umfassendes vor Ort Monitoring schwerwiegende Fehler nur mit relativ niedriger Häufigkeit festgestellt wurden. Unterschiede zwischen Monitoringstrategien könnten, gegeben ein funktionierendes Qualitätsmanagementssystem, sich als quantitativ gering erweisen. Testet man auf Äquivalenz von Monitoringstrategien, sind nur niedrige Differenzen zu akzeptieren, was wiederum eine Auswirkung auf die Fallzahlplanung hat. Weiterhin muss berücksichtigt werden, dass zur Feststellung der Auswirkung unterschiedlicher Monitoringstrategien auf die Sicherheit der Patienten und die Validität der Daten im Rahmen einer kontrollierten Untersuchung ein unabhängiges Audit notwendig ist. Dabei ist zu berücksichtigen, dass ein Audit bereits einen möglichen Einflussfaktor für die Datenqualität und Protokoll-Compliance darstellen kann, und damit eine Bewertung des Nutzens einer Monitoringstrategie erschwert werden könnte. Schlüsselwörter: systematisches Review, Datenqualität, Protokoll-Compliance, klinische StudieFor Investigator Initiated Trials (IITs) alternative risk-adapted monitoring strategies are discussed in order to fulfill rules and regulations, taking into consideration the restricted resources. In this systematic review investigations, presenting quantitative data about data quality and protocol compliance in clinical trials, are analyzed. The results are discussed taking into account the quality assurance procedures implemented. Based on a systematic MEDLINE retrieval, 21 studies could be identified in which data and process quality in clinical trials were investigated and assessed by site visits with source data verification or review of copied source data in the study center and quantitative information about data quality and protocol compliance was available. The majority of investigations were performed by three organizations: European Organization for Research and Treatment of Cancer (EORTC) (n=7), National Cancer Institute (NCI) (n=7) and investigations of the Trans-Tasman Radiation Oncology Group (TROG) (n=4). In addition three investigations of other study groups were identified. The investigations were published between 1981 and 2003. In the majority of cases oncological trials were investigated (n=19) with a focus on radiotherapy trials (n=8). In the EORTC-trials an overall good data quality was assessed (80–90% correct data). Singular problems were found with respect to protocol compliance and reporting of adverse reactions and serious unexpected events. Good quality was also observed with respect to the correct inclusion of patients into trials. By the NCI a standardized audit system was introduced and implemented within cooperative study groups. In the context of these audits different criteria were assessed and a good data quality and protocol compliance were measured. Deficits occurred in about 5% of the cases with respect to informed consent, correct application of inclusion criteria, protocol compliance, assessment of outcome criteria, assessment of toxicity, adequate data reporting and data verification. In some investigations problems with treatment compliance (10-20%), drug dose deviations (10%) and drug accountability (15%) were identified. By the TROG a quality assurance procedure was implemented, based on central monitoring of copied source data. By this approach major problems with protocol compliance could be reduced to less than 10% together with a good data quality with an error rate under 5%. The correct handling of in- and exclusion criteria was a problem in individual cases. In summary we found out that good data quality and good to moderate protocol compliance were reported by the study groups that are included in the systematic review. Due to the authors this is mainly due to an established quality assurance system, taking into consideration that audits itself may be an influential factor. Generally, minor problems were observed with respect to informed consent, correct handling of in- and exclusion criteria and data quality, however, in some studies there were problems with protocol compliance. Overall, number and type of deficits depend on study type, quality management and organization of the study group. Fraud was detected only in very few cases. The available evidence refers mainly to established study groups; for data quality and protocol compliance outside these groups only few information is available. However, it should be taken into consideration, that the analysis was performed, at least partly, by the study groups themselves and is not based on independent audits (e.g. external audits). The analysis cannot answer the question whether the results would have been replicable if a strict review according to criteria of Good Clinical Practice (GCP) would have been performed. From the systematic review consequences have to be taken for planning a prospective controlled trial comparing different monitoring strategies. The main influence factor for data quality and protocol compliance in a clinical trial is the quality management system. Quality management covers several other measures apart from monitoring. In order to assess monitoring strategies, all quality assurance procedures within a clinical trial have to be taken into consideration. For the comparison of different monitoring strategies adequate outcome parameter have to be defined (e.g. severe deficits with respect to inclusion and exclusion criteria, safety). The analysis indicates that with good quality management and no extensive on-site monitoring severe errors were detected only at relative low frequency. It could well be that with an efficient quality management system differences between monitoring strategies would be small. In order to demonstrate statistical equivalence of monitoring strategies, only small differences can be accepted which again leads to consequences for the sample-size calculation. In addition, it must be taken into consideration that within a controlled trial an independent audit is necessary to assess the effect of different monitoring strategies on the safety of patients and the quality of data. Audits however may be a possible influence factor for data quality and protocol compliance and may complicate the evaluation of the benefit of a monitoring strategy. Keywords: systematic review, data quality, protocol compliance, clinical tria

    Zwei Beispiele aus der Praxis des Musikunterrichts

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    Die hier vorgestellten Beispiele aus der Praxis des Musikunterrichts in dritten und vierten Klassen stellen vielfältige Bezüge her zu den vier im Beitrag von Constanze Rora und Lutz Schäfer beschriebenen Dimensionen ästhetischer Erfahrung und möchten Anregung sein, ästhetische Erfahrungen im eigenen Unterricht zu ermöglichen. Es werden jeweils zunächst der Ablauf des Unterrichtsvorschlags vorgestellt und dann in einem weiteren Schritt die Bezüge zum theoretischen Rahmen aufgezeigt. (DIPF/Orig.

    Serum response factor is crucial for actin cytoskeletal organization and focal adhesion assembly in embryonic stem cells

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    The activity of serum response factor (SRF), an essential transcription factor in mouse gastrulation, is regulated by changes in actin dynamics. Using Srf(−/−) embryonic stem (ES) cells, we demonstrate that SRF deficiency causes impairments in ES cell spreading, adhesion, and migration. These defects correlate with defective formation of cytoskeletal structures, namely actin stress fibers and focal adhesion (FA) plaques. The FA proteins FA kinase (FAK), β1-integrin, talin, zyxin, and vinculin were downregulated and/or mislocalized in ES cells lacking SRF, leading to inefficient activation of the FA signaling kinase FAK. Reduced overall actin expression levels in Srf(−/−) ES cells were accompanied by an offset treadmilling equilibrium, resulting in lowered F-actin levels. Expression of active RhoA-V14 rescued F-actin synthesis but not stress fiber formation. Introduction of constitutively active SRF-VP16 into Srf(−/−) ES cells, on the other hand, strongly induced expression of FA components and F-actin synthesis, leading to a dramatic reorganization of actin filaments into stress fibers and lamellipodia. Thus, using ES cell genetics, we demonstrate for the first time the importance of SRF for the formation of actin-directed cytoskeletal structures that determine cell spreading, adhesion, and migration. Our findings suggest an involvement of SRF in cell migratory processes in multicellular organisms

    Wie kommt der Religionsunterricht zu seinen Inhalten? Erkundungen zwischen Fridays for Future, Abraham und Sühneopfertheologie

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    »Wie kommen die Inhalte in den Religionsunterricht?« Diese Frage führt direkt ins Zentrum der Religionspädagogik. Aktuelle Herausforderungen für religiöse Bildung wie Säkularisierung und Pluralisierung sowie neue Anforderungen, z.B. im Zuge von Kompetenzorientierung und Digitalisierung, stellen die Frage nach den Inhalten neu und vehement. Die Beiträger*innen bringen aus historischer, systematischer, normativer und empirischer Perspektive diesen Diskurs voran. Damit liefern sie unverzichtbare Grundlagen für alle, die für die Auswahl und Didaktisierung religionsunterrichtlicher Inhalte in Theorie und Praxis verantwortlich sind

    "Weil jeder an alles glauben kann, was er will“ – Einstellungen von Kindern zur Wahrheitsfrage im Rahmen einer Interviewstudie in Deutschland, Österreich und der Schweiz

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    Obgleich Religion in der Lebenswelt der Kinder vorkommt, spielt das Verhältnis von Kindern zu Religion in der gegenwärtigen Kindheitsforschung gar keine, in der Religionspädagogik vereinzelt in älteren Veröffentlichungen eine Rolle. Mit der in diesem Aufsatz vorgestellten Interviewstudie "Kinder und Religion" wird diesem Desiderat begegnet. Im Zentrum der Studie stehen die religionsbezogenen Einstellungen und Begegnungen mit Religion von Kindern aus Deutschland, Österreich und der Schweiz. Exemplarisch stellen wir anhand der Frage nach der Wahrheit angesichts unterschiedlicher Religionen die Argumentationen der Kinder vor und interpretieren sie. Hierbei ist zu erkennen, dass die Kinder die Bejahung, Verneinung oder Enthaltung bezüglich der Wahrheitsfrage sowohl mit ethischen wie auch mit theologischen Argumenten begründen, wobei die Antworten auch mit dem Verständnis der Frage verbunden zu sein scheinen. Der im vorliegenden Beitrag interpretierte Umgang der Kinder mit der Wahrheitsfrage führt sowohl exemplarisch vor Augen, dass die empirische Erhebung kindlicher Sichtweisen bestehende religionsdidaktische Vorstellungen erweitern wie korrigieren kann als auch für eine subjektorientierte Religionspädagogik/-didaktik notwendig ist

    „Religion“ in der Schule als gesellschaftlicher Seismograph

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    Effects of spermidine supplementation on cognition and biomarkers in older adults with subjective cognitive decline (SmartAge)—study protocol for a randomized controlled trial

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    Background: Given the global increase in the aging population and age-related diseases, the promotion of healthy aging is one of the most crucial public health issues. This trial aims to contribute to the establishment of effective approaches to promote cognitive and brain health in older individuals with subjective cognitive decline (SCD). Presence of SCD is known to increase the risk of objective cognitive decline and progression to dementia due to Alzheimer’s disease. Therefore, it is our primary goal to determine whether spermidine supplementation has a positive impact on memory performance in this at-risk group, as compared with placebo. The secondary goal is to examine the effects of spermidine intake on other neuropsychological, behavioral, and physiological parameters. Methods: The SmartAge trial is a monocentric, randomized, double-blind, placebo-controlled phase IIb trial. The study will investigate 12 months of intervention with spermidine-based nutritional supplementation (target intervention) compared with 12months of placebo intake (control intervention). We plan to recruit 100 cognitively normal older individuals with SCD from memory clinics, neurologists and general practitioners in private practice, and the general population. Participants will be allocated to one of the two study arms using blockwise randomization stratified by age and sex with a 1:1 allocation ratio. The primary outcome is the change in memory performance between baseline and post-intervention visits (12 months after baseline). Secondary outcomes include the change in memory performance from baseline to follow-up assessment (18months after baseline), as well as changes in neurocognitive, behavioral, and physiological parameters (including blood and neuroimaging biomarkers), assessed at baseline and post-intervention. Discussion: The SmartAge trial aims to provide evidence of the impact of spermidine supplementation on memory performance in older individuals with SCD. In addition, we will identify possible neurophysiological mechanisms of action underlying the anticipated cognitive benefits. Overall, this trial will contribute to the establishment of nutrition intervention in the prevention of Alzheimer’s disease
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