633 research outputs found

    EU - NATO

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    Seit der Entwicklung einer Europäischen Sicherheits- und Verteidigungspolitik legte nicht nur die weitreichend übereinstimmende Mitgliedschaft, sondern auch die ähnlichen Interessen und die mögliche Vermeidung von Duplizierungen eine Kooperation der EU mit der NATO nahe. Jedoch erwiesen sich die zahlreichen Bemühungen, funktionierende Beziehungen zwischen der EU und der NATO zu knüpfen, um einiges weniger einfach als sie offensichtlich sinnvoll sind. Auf neorealistischer Basis und anhand einer Kombination aus aktueller Literatur und hochkarätigster Experteninterviews wird der Status Quo beleuchtet und auf Funktionalität hin geprüft. Nach einem kontextschaffenden geschichtlichen Überblick werden die Faktoren Kommunikation und Zusammenarbeit, in ihre Ebenen zerlegt, analysiert. Die Kommunikation zwischen den beiden Organisationen wird auf politischer Ebene, Organisationsebene und Operationsebene erörtert, während die Zusammenarbeit im Hinblick auf Operationen sowie Ressourcen und Kapazitäten ergründet wird. Besondere Beachtung wird der Dynamik zwischen den beiden treibenden Kräften, EU und USA, sowie der Türkei-Zypern-Problematik geschenkt. Realpolitisch besteht die Zusammenarbeit der beiden Organisationen aktuell ausschließlich aus der Zurverfügungstellung militärischer Planungs- und Kommandokapazitäten von Seiten der NATO an die EU im Rahmen von ALTHEA und Versuchen Interoperabilität zu schaffen. Langfristig wird diese mäßig funktionale Kooperation zwischen der EU und der NATO im besten Fall zu einer funktionierenden Koordinierung heranreifen, eine Duplizierungsvermeidungs- oder klare Aufgabenteilungsfunktion jedoch nie erreichen. Die EU wird also weiterhin parallel eine gewisse Eigenständigkeit verfolgen. Da eine militärische Duplizierung für die Nationalstaaten jedoch unökonomisch ist, kommt das „Single Force Konzept“ zum Tragen, welches eine allgemeine Truppenbereitstellung und situationsbedingte Entsendungsentscheidung jedes einzelnen Mitgliedsstaats an EU oder NATO vorsieht, was wiederum die spontane, autonome Handlungsfähigkeit beider Organisationen einschränkt. Eine stärkere Kooperation EU-NATO wird also auch in Zukunft von großer Wichtigkeit sein. Aus den Perspektiven beider Organisationen bzw. der dahinter stehenden Länder und treibenden Kräfte spricht viel für die Sinnhaftigkeit den Aufwand weiterer Bemühungen um eine Verbesserung der Beziehungen auf sich zu nehmen. Jedoch gäbe es genügend Gründe für die EU diesem bisher viel zu wenig erfolgreichen Langzeitprojekt eine Absage zu erteilen und sich auf eigene Beine zu stellen. Solange das nicht geschieht, wird die GSVP weiterhin subsidiär und abhängig im sicherheits- und verteidigungspolitischen Entscheidungsschatten der NATO stehen. Und solange die Türkei-Zypernproblematik nicht gelöst ist, gilt es grundsätzlich von ebendiesen geduldete informelle Konsultationsund Kooperationsmöglichkeiten bis zur Schmerzgrenze auszureizen, um eine aktive Zusammenarbeit zu ermöglichen

    Correlations between the Various Methods of Estimating Prostate Volume: Transabdominal, Transrectal, and Three-Dimensional US

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    OBJECTIVE: To evaluate the correlations between prostate volumes estimated by transabdominal, transrectal, and three-dimensional US and the factors affecting the differences. MATERIALS AND METHODS: The prostate volumes of 94 consecutive patients were measured by both transabdominal and transrectal US. Next, the prostate volumes of 58 other patients was measured by both transrectal and three-dimensional US. We evaluated the degree of correlation and mean difference in each comparison. We also analyzed possible factors affecting the differences, such as the experiences of examiners in transrectal US, bladder volume, and prostate volume. RESULTS: In the comparison of transabdominal and transrectal US methods, the mean difference was 8.4 +/- 10.5 mL and correlation coefficient (r) was 0.775 (p 0.05). The comparison between the transrectal and three-dimensional US methods revealed a mean difference of 3.7 +/- 3.4 mL and the correlation coefficient was 0.924 for the experienced examiner. Furthermore, no significant difference existed between examiners (p > 0.05). Prostate volume measured by transrectal US showed a positive correlation with the difference for the beginner only (r = 0.405, p < 0.05). CONCLUSION: In the prostate volume estimation by US, experience in transrectal US is important in the correlation with transabdominal US, but not with three-dimensional US. Also, less experienced examiners' assessment of the prostate volume can be affected by prostate volume itself

    Serum levels of interleukin-6 and interleukin-8 as diagnostic markers of acute pyelonephritis in children

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    PurposeEarly diagnosis and treatment of acute pyelonephritis in children is of special importance in order to prevent serious complications. This study was conducted to determine the diagnostic value of serum interleukin (IL)-6 and IL-8 in children with acute pyelonephritis.MethodsEighty-seven patients between 1 month to 12 years old with urinary tract infection (UTI) were divided into 2 groups based on the result of 99m-technetium dimercapto-succinic acid renal scan: acute pyelonephritis (n=37) and lower UTI (n=50) groups. White blood cell (WBC) count, neutrophil (Neutl) count, erythrocyte sedimentation rate (ESR), C-reactive protein (CRP) concentration, platelet count, and serum IL-6 and IL-8 concentrations of both groups were measured and compared.ResultsThere was a significant difference between two groups regarding WBC count, Neutl count, ESR, and CRP concentration (P<0.05). In addition, the difference between the two groups regarding serum IL-6 and IL-8 concentrations was not significant (IL-6, 60 and 35.4 pg/mL and IL-8, 404 and 617 pg/mL, respectively). The sensitivity and specificity of serum IL-6 and IL-8 for diagnosis of acute pyelonephritis were 73%, 42% and 78%, 32%, respectively. Sensitivity, specificity, negative and positive predictive values of serum IL-6 and IL-8 were less than those of acute phase serum reactants such as CRP.ConclusionThis study showed that there was no significant difference between acute pyelonephritis and lower UTI groups regarding serum IL-6 and IL-8 levels. Therefore, despite confirming results of previous studies, it seems that IL-6 and IL-8 are not suitable markers for differentiating between acute pyelonephritis and lower UTI

    Voiding urosonography with ultrasound contrast agents for the diagnosis of vesicoureteric reflux in children: I. Procedure

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    Voiding urosonography (VUS) encompasses examination of the urinary tract with intravesical administration of US contrast agent (UCA) for diagnosis of vesicoureteric reflux (VUR). The real breakthrough for US examination of VUR came with the availability of stabilized UCAs in the mid-1990s. This article presents a comprehensive review of various procedural aspects of VUS. Different US modalities are available for detecting the echogenic microbubbles: fundamental mode, colour Doppler US, harmonic imaging and dedicated contrast imaging with multiple display options. The reflux is graded (1 to 5) in a similar manner to the system used in voiding cystourethrography (VCUG). The most commonly used UCA for VUS, Levovist, is galactose-based and contains air-filled microbubbles. The recommended concentration is 300 mg/ml at a dose of 5–10%, or less than 5%, of the bladder filling volume when using fundamental or harmonic imaging modes, respectively. There are preliminary reports of VUS using a second-generation UCA, SonoVue. Here the UCA volume is less than 1% of the bladder filling volume. There is no specific contraindication to intravesical administration of UCA. The safety profile of intravesical Levovist is very high with no reports of side effects over a decade of use in VUS

    Capitate and hamate fracture in a child: the value of MRI imaging

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    Carpal bone fractures in children are rare, and little is known about the appropriate tools to diagnose them, particularly in toddlers. We present a 2-year-old child with a capitate and hamate fracture. Based on our experiences with this case and on a review of the literature, we discuss the value of magnetic resonance imaging in carpal trauma in children
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