23 research outputs found

    MĂĽtter im Rollstuhl

    Get PDF
    Der Text besteht im Wesentlichen aus 4 Interviews, die mit MĂĽttern im Rollstuhl gefĂĽhrt wurden. Diese Interviews waren die Grundlage der Bachelor-AbschluĂźarbeit, in der die Autorinnen eine qualitative Studie zum Thema durchfĂĽhrten. Die Interwievs wurden im Mai und Juni 2012 gefĂĽhrt

    Berufsfeld Wissenschaftsmanagement

    Get PDF
    In diesem Band werden zentrale Ergebnisse aus dem Verbund „KaWuM – Karrierewege und Qualifikationsanforderungen im Wissenschafts- und Hochschulmanagement” vorgestellt. KaWuM erarbeitet derzeit erstmals für Deutschland eine breite Bestandsaufnahme zum Wissenschafts- und Hochschulmanagement. Zentrale (Forschungs-)Fragen, die hierbei beantwortet werden, sind: Welche Bildungsabschlüsse und fachlichen Hintergründe haben die im Wissenschafts- und Hochschulmanagement Tätigen? Was kennzeichnet die Weiterbildung im Wissenschafts- und Hochschulmanagement? Welche Bedarfe gibt es hierfür bei den Wissenschaftsmanager*innen und aus Sicht von Personalverantwortlichen? Wie werden die vorhandenen Angebote angenommen und bewertet? Wie stark spielt das Wissenschafts- und Hochschulmanagement selbst eine Rolle, bei der Weiterentwicklung von Hochschulen und Wissenschaftseinrichtungen bzw. deren „Organisationswerdung“? Methodisch wird dabei dem Ansatz gefolgt, dass die durch eine Kombination von qualitativen Interviewergebnissen (aus dem Teilprojekt KaWuM-ZENTRAL der Deutschen Universität für Verwaltungswissenschaften Speyer), mit übersichtlich dargestellten Zahlen und Fakten, die aus bundesweit repräsentativen Onlinebefragungen gewonnen wurden (aus dem Teilprojekt KaWuM-SURVEY der Humboldt- Universität zu Berlin) sowie den zentralen Ergebnissen der Diskussion mit Interessierten an den Ergebnissen und ihren potenziellen Nutzer*innen (aus dem Teilprojekt KaWuM-TRANSFER der IU – International University) integriert werden. Bei letzterem ist das Besondere, dass die Ergebnisse bereits mit Praktiker*innen diskutiert und handlungspraktische Empfehlungen entwickelt wurden. Hierdurch konnten die (Zwischen-)Ergebnisse zeitnah in Transfer-Workshops einfließen, durch welche wiederum auch vertiefende Forschungshypothesen im Sinne eines zweiseitigen Transfers generiert und gemeinsam im Verbund bearbeitet werden. Die Erkenntnisse versprechen auch daher eine hohe Relevanz für Weiterentwicklungsmöglichkeiten sowohl bei (angehenden) Wissenschaftsmanager*innen, mit Personalentwicklung und Weiterbildung in der Wissenschaft Befassten sowie Hochschulpolitik und Hochschul-/Wissenschaftsforschung. Die Gliederung des Buches folgt insgesamt grob einer Art “life cycle” der Berufswegeentscheidungen von Wissenschaftsmanager*innen. (DIPF/Orig.

    ORCHID (Outcome Registry for CHIldren with severe congenital heart Disease) a Swiss, nationwide, prospective, population-based, neurodevelopmental paediatric patient registry: framework, regulations and implementation

    Full text link
    Introduction: Congenital heart disease (CHD) is the most frequent birth defect. As survival has significantly improved, attention has turned to neurodevelopmental outcomes of children undergoing heart surgery in early infancy. Since multiple risk factors contribute to neurodevelopmental alterations, a nationwide registry collecting data on medical characteristics, interventions, clinical course and neurodevelopment until school-age is needed to improve the quality of management, identify risk- and protective factors affecting neurodevelopment, and facilitate multicentre trials. Methods and analysis: The Swiss Outcome Registry for CHIldren with severe congenital heart Disease (ORCHID) is a nationwide, prospective, population-based patient registry developed (1) to collect baseline characteristics and clinical data of CHD patients operated with bypass-surgery or hybrid procedures in the first 6 weeks of life in Switzerland, (2) to monitor long-term neurodevelopment, and (3) to relate clinical characteristics and neurodevelopment to identify risk and protective factors in these children. This registry started data collection relating to pregnancy, birth, preoperative course, catheter-based and surgical treatment, postoperative course and reinterventions in 2019. The primary outcome includes standardised neurodevelopmental assessments at 9 to 12 months, 18 to 24 months and 5.5 to 6 years. We expect to include 80 to 100 children per year. Correlation and regression analyses will be used to investigate risk- and protective factors influencing neurodevelopment. Ethics and dissemination of results: Swiss ORCHID received support by the Accentus Charitable Foundation, the Anna Mueller Grocholoski Stiftung, the Swiss Society of Paediatric Cardiology, the Verein Kinderherzforschung, and the Corelina - Stiftung fĂĽr das Kinderherz, and was approved by the cantonal ethics committees. Findings will be presented at national and international scientific meetings, and published in peer-reviewed journals. Results will also be shared with patient organizations, primary health care providers, and public health stakeholders to ensure a widespread dissemination of the results

    Impact of postoperative necrotizing enterocolitis after neonatal cardiac surgery on neurodevelopmental outcome at 1 year of age.

    Get PDF
    OBJECTIVES We analyzed the impact of postoperative necrotizing enterocolitis (NEC) after cardiac surgery in neonatal age on neurodevelopmental (ND) outcome at 1 year of age. METHODS Using data from the Swiss Neurodevelopmental Outcome Registry for Children with Congenital Heart Disease (ORCHID), we analyzed perioperative variables including postoperative NEC (Bell's stage ≥2) and 1-year ND outcome (Bayley III). RESULTS The included patients (n = 101) had congenital heart disease (CHD), categorized as follows: 77 underwent biventricular repair for CHD with two functional chambers, 22 underwent staged palliation until the Fontan procedure for CHD with single ventricle physiology (n = 22), or 4 underwent single ventricle palliation or biventricular repair for borderline CHD (n = 4). Neonatal cardiopulmonary bypass (CBP) surgery was performed at a median age (IQR) of 8 (6) days. NEC occurred in 16 patients. Intensive care unit (ICU) length of stay (LOS) and the total duration of the hospitalization were longer in children with NEC than those in others (14 with vs. 8 days without NEC, p < 0.05; 49 with vs. 32 days without NEC, p < 0.05). The Bayley III scores of the analyzed patients determined at an age of 11.5 ± 1.5 months showed cognitive (CCS) (102.2 ± 15.0) and language scores (LCS) (93.8 ± 13.1) in the normal range and motor composite scores (MCS) (88.7 ± 15.9) in the low-normal range. After adjusting for socioeconomic status and CHD type, patients with NEC had lower CCS scores [β = -11.2 (SE 5.6), p = 0.049]. Using a cumulative risk score including NEC, we found a higher risk score to be associated with both lower CCS [β = -2.8 (SE 1.3), p = 0.030] and lower MCS [β = -3.20 (SE 1.3), p = 0.016]. CONCLUSIONS Postoperative NEC is associated with longer ICU and hospital LOS and contributes together with other complications to impaired ND outcome at 1 year of age. In the future, national and international patient registries may provide the opportunity to analyze large cohorts and better identify the impact of modifiable perioperative risk factors on ND outcome. CLINICAL TRIAL REGISTRATION ClinicalTrials.gov identifier: NCT05996211

    Analyis of the economic efficiency of the subvention of renewable energies : German energy market as a case study

    No full text
    The Renewable Energies play a rather small role so far in the overall mixture for power generation, but they increasingly gain in importance. Nevertheless an independent marketability is not given yet. To reach the development goals which are requested by the European Commission, a monetary sponsorship at the expense of electricity consumers is required. Can this governmental interference be justified? Which problems arise with the subvention

    Achieving comparability of secondary data

    Full text link
    corecore