22 research outputs found
Development of a risk assessment tool for contact tracing people after contact with infectious patients while travelling by bus or other public ground transport: a Delphi consensus approach
Background: Tracing persons who have been in contact with an infectious patient may be very effective in preventing the spread of communicable diseases. However, criteria to decide when to conduct contact tracing are not well established. We have investigated the available evidence for contact tracing with a focus on public ground transport aiming to give guidance in what situations contact tracing should be considered. Methods: Relevant infectious diseases suitable for contact tracing in ground transport and a set of disease-specific epidemiological criteria were defined through literature search and structured multistep expert consultations. We developed continuous scales for each criterion to be rated for its relevance to contact tracing in ground transport. We used the Delphi method with an international expert panel to position the values of criteria on the respective scales. Results: The study led to the development of the âContact Tracing-Risk Assessment Profileâ (CT-RAP), a decision-making instrument, taking into account pathogen-specific as well as situation-specific criteria. This report describes the methodology of this instrument and presents two examples of ready-to-use CT-RAP for tuberculosis and for meningococcal disease in public ground transport. Discussion: The systematic and transparent use of the CT-RAP for tuberculosis and meningococcal disease is likely to facilitate reasonable, efficient and user-friendly decisions with respect to contact tracing. New CT-RAPs for additional pathogens and different settings such as schools and kindergartens are being planned
Lack of Evidence for Schmallenberg Virus Infection in Highly Exposed Persons, Germany, 2012
Schmallenberg virus, a novel orthobunyavirus, is spreading among ruminants, especially sheep, throughout Europe. To determine the risk for human infection, we conducted a survey among shepherds to assess possible exposure and symptoms. We also performed serologic and molecular assays. No evidence of transmission to humans was detected
Outbreak of cryptosporidium hominis following river flooding in the city of Halle (Saale), Germany, August 2013
Background: During weeks 32â33, 2013, 24 cases of cryptosporidiosis were notified in the city of Halle (annual mean 2008â2012: 9 cases). We investigated the outbreak to identify the source and recommend control measures, considering that between weeks 23â25 the river Saale which flows through the city centre overflowed the floodplain, parts of the city centre and damaged sewage systems. Methods: We defined a case as a resident of Halle with gastroenteritis, Cryptosporidium-positive stool and disease onset weeks 27 through 47. In a caseâcontrol study among kindergarten children, we compared cases and controls regarding environmental exposure, use of swimming pools, zoo visits and tap water consumption 14 days pre-onset or a corresponding 14-days-period (controls) and adjusted for residence. Stool specimens were tested by microscopy and PCR, and Cryptosporidium DNA was sequenced. Samples from public water system, swimming pools and river Saale were examined for Cryptosporidium oocysts (microscopy and PCR). Results: Overall, 167 cases were detected, 40/167 (24%) were classified as secondary cases. First disease onsets occurred during week 29, numbers peaked in week 34 and started to decrease in week 36. Median age was 8 years (range: 0â77). Compared to controls (n = 61), cases (n = 20) were more likely to report visits to previously flooded areas (OR:â4.9; 95%-CI:â1.4-18) and the zoo (OR:â2.6; 95%-CI:â0.9-7.6). In multivariable analysis visits to the floodplain remained the sole risk factor (OR:â5.5; 95%-CI:â1.4-22). Only C.hominis of a single genotype (IbA9G2) was detected in stools. Oocysts were detected in samples from the river, two local lakes and three public swimming pools by microscopy, but not in the public water supply. Conclusions: Evidence suggests that activities in the dried out floodplain led to infection among children. Secondary transmissions may be involved. Consequently, authorities recommended to avoid playing, swimming and having picnics in the flood-affected area. Health authorities should consider the potential health risks of long-term surviving parasites persisting on flooded grounds and in open waters even several weeks after the flooding and of bathing places close to sewage spill-overs. Preventive measures comprise water sampling (involving parasites), information of the public and prolonged closures of potentially contaminated sites
Impact of opioid-free analgesia on pain severity and patient satisfaction after discharge from surgery: multispecialty, prospective cohort study in 25 countries
Background: Balancing opioid stewardship and the need for adequate analgesia following discharge after surgery is challenging. This study aimed to compare the outcomes for patients discharged with opioid versus opioid-free analgesia after common surgical procedures.Methods: This international, multicentre, prospective cohort study collected data from patients undergoing common acute and elective general surgical, urological, gynaecological, and orthopaedic procedures. The primary outcomes were patient-reported time in severe pain measured on a numerical analogue scale from 0 to 100% and patient-reported satisfaction with pain relief during the first week following discharge. Data were collected by in-hospital chart review and patient telephone interview 1 week after discharge.Results: The study recruited 4273 patients from 144 centres in 25 countries; 1311 patients (30.7%) were prescribed opioid analgesia at discharge. Patients reported being in severe pain for 10 (i.q.r. 1-30)% of the first week after discharge and rated satisfaction with analgesia as 90 (i.q.r. 80-100) of 100. After adjustment for confounders, opioid analgesia on discharge was independently associated with increased pain severity (risk ratio 1.52, 95% c.i. 1.31 to 1.76; P < 0.001) and re-presentation to healthcare providers owing to side-effects of medication (OR 2.38, 95% c.i. 1.36 to 4.17; P = 0.004), but not with satisfaction with analgesia (beta coefficient 0.92, 95% c.i. -1.52 to 3.36; P = 0.468) compared with opioid-free analgesia. Although opioid prescribing varied greatly between high-income and low- and middle-income countries, patient-reported outcomes did not.Conclusion: Opioid analgesia prescription on surgical discharge is associated with a higher risk of re-presentation owing to side-effects of medication and increased patient-reported pain, but not with changes in patient-reported satisfaction. Opioid-free discharge analgesia should be adopted routinely
Einfluss von Ciprofloxacin und verschiedenen HĂ€mofiltrat- Fraktionen vom Patienten mit chronischer Nierenerkrankung auf Tenozyten des Menschen in vitro
Aufgrund ihres breiten Wirkspektrums, welches auch einige Keime mit Resistenzentwicklung gegenĂŒber Standardantibiotika einschlieĂt, ihrer guten GewebegĂ€ngigkeit und ihrer noch relativ guten Resistenzlage, stellen Chinolone eine wichtige und hĂ€ufig indizierte Substanzklasse antibakteriell wirksamer Therapeutika dar. Sie werden insbesondere bei Infektionen der Harn- und Atemwege sowie zur Behandlung von anderen systemischen Infektionen und Sepsis eingesetzt. Ciprofloxacin ist ein wichtiger und hĂ€ufig eingesetzter Vertreter der Chinolone. Als seltene unerwĂŒnschte Arzneimittelwirkung können Chinolone zu Tendopathien in Form von unspezifischen Tendinitiden bis zur kompletten Sehnenruptur fĂŒhren. Obwohl in den vergangenen Jahren viele Erkenntnisse hinzugewonnen werden konnten, ist der Pathomechanismus der Chinolon-induzierten Tendopathie nicht vollkommen geklĂ€rt. Insbesondere die Rolle einiger durch klinische Beobachtungen identifizierter Risikofaktoren ist noch unklar. Neben einem erhöhtem Lebensalter, einer gleichzeitigen oder vorangegangenen Glukokortikoidtherapie ist bei Vorliegen einer chronischen Niereninsuffizienz ein erhöhtes Risiko fĂŒr eine Chinolon- induzierte Tendopathie beobachtet worden. Bei steigender Zahl chronisch niereninsuffizienter Patienten gewinnt die Untersuchung und KlĂ€rung dieses Risikofaktors an Bedeutung. Ziel der vorliegenden Arbeit war die Etablierung eines in vitro Sehnenzellkulturmodells zur Simulation des Risikofaktors chronische Niereninsuffizienz. Mit Hilfe dieses Modells sollte die Voraussetzung fĂŒr weitere Versuche und neue Erkenntnisse zum Mechanismus des tenotoxischen Potentials der Chinolone und dem Einfluss des Risikofaktors chronische Niereninsuffizienz geschaffen werden. Zur Simulation der chronischen Niereninsuffizienz wurde biochemisch aufbereitetes und fraktioniertes HĂ€mofiltrat verwendet, welches bei der HĂ€mofiltration chronisch niereninsuffizienter Patienten anfĂ€llt. HĂ€mofiltrat stellt ein BlutplasmaĂ€quivalent dar, welches als geeignetes Ausgangssubstrat zur Isolierung und Identifizierung von humanen Peptiden und anderen Stoffen verwendet werden kann. Die Verwendung von HĂ€mofiltratfraktionen zur Untersuchung tenotoxischer Effekte stellt einen innovativen Ansatz dar. Mit Hilfe des Zellmodells sollten im Rahmen dieser Arbeit in vitro die Effekte von Ciprofloxacin und verschiedenen Ultrafiltrat-Substraten allein und in Kombination an PrimĂ€rkulturen humaner Tenozyten im Monolayer untersucht werden. Die Analyse erfolgte sowohl morphologisch mittels Lichtmikroskopie als auch immunhistochemisch unter Einsatz einer semiquantitativen Auswertung durch Bildanalyse. Bei Untersuchung der Effekte von Ciprofloxacin allein konnten bereits fĂŒr die niedrigste verwendete Konzentration von 1 mg/l Effekte auf die Sehnenzelle beobachtet werden. Ein signifikanter Effekt konnte ab einer Ciprofloxacin-Konzentration von 3 mg/l nachgewiesen werden, welche unter therapeutischen Bedingungen erreicht wird. Bei den in vitro Untersuchungen verschiedener aus HĂ€mofiltrat gewonnenen Ultrafiltrat- Substraten konnte fĂŒr alle verwendeten Fraktionen ein signifikanter Effekt auf die humanen Tenozyten in Form einer Abnahme des Hauptmatrixproteins Collagen Typ I nachgewiesen werden. Besonders auffĂ€llig war jedoch der Effekt des Ultrafiltrat-40, das wiederholt zu den deutlichsten Effekten fĂŒhrte. Auch morphologische VerĂ€nderungen konnten unter dem Lichtmikroskop beobachtet werden. So zeigte sich bei Inkubation mit Ultrafiltrat-40 bereits nach 24 h Inkubation eine im Vergleich zur Kontrolle auffĂ€llige Vakuolen- und Vesikelbildungen bei den humanen Tenozyten. In der kombinierten Testung von Ciprofloxacin 10 oder 30 mg/l sowie Ultrafiltrat-40 konnten additive Effekte nachgewiesen werden. In Kombination zeigte sich jeweils eine VerstĂ€rkung der reduzierenden Effekte auf Collagen Typ I sowie auf Fibronectin. Der in Kombination von Ciprofloxacin und Ultrafiltrat-40 aufgetretene additive tenotoxische Effekt steht in Ăbereinstimmung mit der klinisch beobachteten Risikoerhöhung fĂŒr Chinoloninduzierte Tendopathien bei Patienten mit einer chronischen Niereninsuffizienz. Das im Rahmen dieser Arbeit etablierte in vitro Modell erlaubt die Simulierung des Risikofaktors chronische Niereninsuffizienz und bietet die Voraussetzung fĂŒr weiterfĂŒhrende Untersuchungen von urĂ€mischen Toxinen, welche auch im Serum nierengesunder Patienten vorliegen können und ihre Bedeutung beim Pathomechanismus der Chinolon-induzierten Tendopathie. Zudem bietet es die Möglichkeit im Rahmen weiterer Untersuchungen und biochemischer Analyseverfahren ursĂ€chliche tenotoxische Faktoren zu isolieren und zu identifizieren
Case-control study on risk factors for acute hepatitis E in Germany, 2012 to 2014
Background
Notified cases of hepatitis E have increased 40-fold in the past 10 years in Germany. Food safety is a major concern as hepatitis E virus (HEV) RNA has been detected in ready-to-eat retail-level food products. The objective of this caseâcontrol study was to assess risk factors for autochthonous symptomatic hepatitis E and explore reasons for delays in diagnosis.
Methods: Demographic, clinical and exposure data from notified hepatitis E cases and individually matched population controls were collected in semi-standardised telephone interviews. Conditional logistic regression analysis was used to calculate matched odds ratios (mOR) and population attributable fractions (PAF).
Results: In total, 270 cases and 1,159 controls were included (mean age 53 years, 61% men in both groups). Associated with disease were: consumption of undercooked pork liver, pork, wild boar meat, frankfurters, liver sausage and raw vegetables; contact with waste water (occupational) and various host factors (mORs between 1.9 and 34.1, p valueâ<â0.03). PAF for frankfurters and liver sausage were 17.6%, and 23.6%, respectively. There were statistically significant differences in the clinical presentation and hospitalisation proportion of acute hepatitis E in men and women. Diagnosis was preceded by more invasive procedures in 29.2% of patients, suggesting that hepatitis E was not immediately considered as a common differential diagnosis.
Conclusions: Our study suggests that there are indeed sex-specific differences in disease development and lends important epidemiological evidence to specific ready-to-eat pork products as a major source for autochthonous hepatitis E. A review of existing consumer recommendations and production methods may be indicated.Peer Reviewe
Effects of Ciprofloxacin and a Hemofiltrate-fraction obtained from patients with chronic kidney disease on human tenocytes in vitro
Aufgrund ihres breiten Wirkspektrums, welches auch einige Keime mit
Resistenzentwicklung gegenĂŒber Standardantibiotika einschlieĂt, ihrer guten
GewebegÀngigkeit und ihrer noch relativ guten Resistenzlage, stellen Chinolone
eine wichtige und hÀufig indizierte Substanzklasse antibakteriell wirksamer
Therapeutika dar. Sie werden insbesondere bei Infektionen der Harn- und
Atemwege sowie zur Behandlung von anderen systemischen Infektionen und Sepsis
eingesetzt. Ciprofloxacin ist ein wichtiger und hÀufig eingesetzter Vertreter
der Chinolone. Als seltene unerwĂŒnschte Arzneimittelwirkung können Chinolone
zu Tendopathien in Form von unspezifischen Tendinitiden bis zur kompletten
Sehnenruptur fĂŒhren. Obwohl in den vergangenen Jahren viele Erkenntnisse
hinzugewonnen werden konnten, ist der Pathomechanismus der Chinolon-
induzierten Tendopathie nicht vollkommen geklÀrt. Insbesondere die Rolle
einiger durch klinische Beobachtungen identifizierter Risikofaktoren ist noch
unklar. Neben einem erhöhtem Lebensalter, einer gleichzeitigen oder
vorangegangenen Glukokortikoidtherapie ist bei Vorliegen einer chronischen
Niereninsuffizienz ein erhöhtes Risiko fĂŒr eine Chinolon- induzierte
Tendopathie beobachtet worden. Bei steigender Zahl chronisch
niereninsuffizienter Patienten gewinnt die Untersuchung und KlÀrung dieses
Risikofaktors an Bedeutung. Ziel der vorliegenden Arbeit war die Etablierung
eines in vitro Sehnenzellkulturmodells zur Simulation des Risikofaktors
chronische Niereninsuffizienz. Mit Hilfe dieses Modells sollte die
Voraussetzung fĂŒr weitere Versuche und neue Erkenntnisse zum Mechanismus des
tenotoxischen Potentials der Chinolone und dem Einfluss des Risikofaktors
chronische Niereninsuffizienz geschaffen werden. Zur Simulation der
chronischen Niereninsuffizienz wurde biochemisch aufbereitetes und
fraktioniertes HĂ€mofiltrat verwendet, welches bei der HĂ€mofiltration chronisch
niereninsuffizienter Patienten anfÀllt. HÀmofiltrat stellt ein
BlutplasmaÀquivalent dar, welches als geeignetes Ausgangssubstrat zur
Isolierung und Identifizierung von humanen Peptiden und anderen Stoffen
verwendet werden kann. Die Verwendung von HĂ€mofiltratfraktionen zur
Untersuchung tenotoxischer Effekte stellt einen innovativen Ansatz dar. Mit
Hilfe des Zellmodells sollten im Rahmen dieser Arbeit in vitro die Effekte von
Ciprofloxacin und verschiedenen Ultrafiltrat-Substraten allein und in
Kombination an PrimÀrkulturen humaner Tenozyten im Monolayer untersucht
werden. Die Analyse erfolgte sowohl morphologisch mittels Lichtmikroskopie als
auch immunhistochemisch unter Einsatz einer semiquantitativen Auswertung durch
Bildanalyse. Bei Untersuchung der Effekte von Ciprofloxacin allein konnten
bereits fĂŒr die niedrigste verwendete Konzentration von 1 mg/l Effekte auf die
Sehnenzelle beobachtet werden. Ein signifikanter Effekt konnte ab einer
Ciprofloxacin-Konzentration von 3 mg/l nachgewiesen werden, welche unter
therapeutischen Bedingungen erreicht wird. Bei den in vitro Untersuchungen
verschiedener aus HĂ€mofiltrat gewonnenen Ultrafiltrat- Substraten konnte fĂŒr
alle verwendeten Fraktionen ein signifikanter Effekt auf die humanen Tenozyten
in Form einer Abnahme des Hauptmatrixproteins Collagen Typ I nachgewiesen
werden. Besonders auffÀllig war jedoch der Effekt des Ultrafiltrat-40, das
wiederholt zu den deutlichsten Effekten fĂŒhrte. Auch morphologische
VerÀnderungen konnten unter dem Lichtmikroskop beobachtet werden. So zeigte
sich bei Inkubation mit Ultrafiltrat-40 bereits nach 24 h Inkubation eine im
Vergleich zur Kontrolle auffÀllige Vakuolen- und Vesikelbildungen bei den
humanen Tenozyten. In der kombinierten Testung von Ciprofloxacin 10 oder 30
mg/l sowie Ultrafiltrat-40 konnten additive Effekte nachgewiesen werden. In
Kombination zeigte sich jeweils eine VerstÀrkung der reduzierenden Effekte auf
Collagen Typ I sowie auf Fibronectin. Der in Kombination von Ciprofloxacin und
Ultrafiltrat-40 aufgetretene additive tenotoxische Effekt steht in
Ăbereinstimmung mit der klinisch beobachteten Risikoerhöhung fĂŒr
Chinoloninduzierte Tendopathien bei Patienten mit einer chronischen
Niereninsuffizienz. Das im Rahmen dieser Arbeit etablierte in vitro Modell
erlaubt die Simulierung des Risikofaktors chronische Niereninsuffizienz und
bietet die Voraussetzung fĂŒr weiterfĂŒhrende Untersuchungen von urĂ€mischen
Toxinen, welche auch im Serum nierengesunder Patienten vorliegen können und
ihre Bedeutung beim Pathomechanismus der Chinolon-induzierten Tendopathie.
Zudem bietet es die Möglichkeit im Rahmen weiterer Untersuchungen und
biochemischer Analyseverfahren ursÀchliche tenotoxische Faktoren zu isolieren
und zu identifizieren.Tendon disorders are known as a rare but severe adverse effect of an
antibacterial treatment with quinolones. Clinical observations have shown that
chronic kidney diseases increase the risk for a quinolone-induced
tendinopathy. So far, the pathomechanism is poorly understood. Therefore, we
established an in vitro tenocyte model to simulate this risk factor by using
chromatographically prepared fractions of hemofiltrate (HF) received from
patients with chronic kidney disease (stage 5). Human-derived tenocytes were
incubated for 24 and 72 h with five different HF-fractions (eluted with 10,
20, 40, 60, 80, 100% acetonitrile in water) alone and in combination with 0,
10, 30 mg ciprofloxacin/ l medium. To investigate effects on the extracellular
matrix antibodies against collagen type I and fibronectin were used and
analysed by Western blot and immunohistochemistry. Tenocytes incubated with
the HF-fraction eluted with 40% acetonitrile (HF 40) showed a time dependent
decrease of collagen type I in Western blotting compared to controls without
addition of HF. A similar effect was not observed with the other fractions.
Tenocytes incubated with ciprofloxacin alone led to a decrease of collagen
type I and fibronectin compared to untreated controls. Combined incubation
with HF 40 plus 10 or 30 mg ciprofloxacin/ l medium showed a time and
concentration dependent decrease of collagen type I and fibronectin enhanced
by HF 40 in comparison to cells treated with the quinolone only. These results
demonstrate that our in vitro model is appropriate to simulate the risk factor
âchronic kidney diseaseâ in quinolone-induced tendinopathy and can be used for
further investigations to enlighten the pathomechanism of this adverse effect
of widely used drugs
Quantitative assessment of passenger flows in Europe and its implications for tracing contacts of infectious passengers
In contrast to air travel, there are no recommendations on tracing ground transport passengers exposed to infectious pathogens. We analysed European statistics on passenger transport in different conveyances and conducted expert workshops to discuss environmental conditions in ground transport, indications and minimal datasets required for contact tracing. Transport performance in the 27 countries of the European Union increased from 5.3x1012 passenger kilometres (pkm) in 1995 to 6.5x1012 pkm in 2007. Each resident generated on average 13,092 pkm in 2007, of which 2,062 pkm were public ground transport and 1,155 pkm in air transport. In the same year in Germany the total passenger volume in all different conveyances was 67,937 million. Public ground transport accounted for a passenger volume of 11,387 million (16.8%) and air transport for 129 million (0.2%). High efficiency particulate air (HEPA) filtration is frequently used in airplanes but not in ground transport vehicles. Therefore opportunities for disease transmission in public ground transport are not necessarily lower than in air travel. However, contact tracing is rarely conducted in these settings because of immense logistic challenges. Indication for contact tracing should be revisited, including all kinds of passenger transport
Evidence for airborne infectious disease transmission in public ground transport â a literature review
While guidelines on contact tracing (CT) after exposure to certain infectious pathogens during air travel exist, no guidance documents are available on CT in response to potential exposure on public ground transport. We reviewed scientific and non-scientific literature on transmission of airborne pathogens in public ground transport and on factors potentially influencing transmission. We identified 32 relevant publications (15 scientific and 17 non-scientific). Most of the selected studies dealt with transmission of tuberculosis. However, the relation between travel duration, proximity to the index case and environmental factors, such as ventilation, on disease transmission in public ground transport is poorly understood. Considering the difficulty and probably limited effectiveness of CT in ground transport, our results suggest that only exceptional circumstances would justify CT. This contrasts with the high level of attention CT in air travel seems to receive in international regulations and recommendations. We question whether the indication for CT should be revisited after a riskâbenefit assessment that takes into account exposure in both ground and air transport
Lack of Evidence for Schmallenberg Virus Infection in Highly Exposed Persons, Germany, 2012
Schmallenberg virus, a novel orthobunyavirus, is spreading among ruminants, especially sheep, throughout Europe. To determine the risk for human infection, we conducted a survey among shepherds to assess possible exposure and symptoms. We also performed serologic and molecular assays. No evidence of transmission to humans was detected