66 research outputs found

    Benefit of Hearing Aids on Treatment Outcome in Neuro-Music Therapy for Chronic Tinnitus

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    Musiktherapie bei erwachsenen CI-Trägern

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    Toxicological investigation of forensic cases related to the designer drug 3,4-methylenedioxypyrovalerone (MDPV): Detection, quantification and studies on human metabolism by GC-MS

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    3,4-methylenedioxypyrovalerone (MDPV) is a synthetic cathinone belonging to the class of a-pyrrolidinophenones that become increasingly popular as a designer psychostimulant. Here, we report a comprehensive collection of MDPV exposure with quantitative serum level confirmation in Germany. During the years 2014-2016, we could proof consumption of MDPV in 23 cases where urine and blood samples were submitted to our laboratory by the police of Lower Saxony. Most of the samples underwent systematic toxicological analysis by gas chromatography-mass spectrometry (GC-MS), where MDPV could be detected in urine and/or serum samples. The determined concentrations of MDPV in serum showed a high variability, ranging from traces (< 10 ng/mL) up to 576 ng/mL with a mean concentration of 118 ng/mL and median of 47 ng/mL. The majority of MDPV users were men (87%) and the age ranged from 23 to 49 years (mean 35.9, median 37 years). For most of the analytically confirmed MDPV cases we could prove co-consumption of other psychotropic drugs with frequent occurrence of opiates and cannabinoids in 22% of the cases, followed by benzodiazepines and cocaine in 17%. Analysis of urine samples by GC-MS disclosed the presence of MDPV and its metabolites 2'-oxo-MDPV, demethylenyl-MDPV, demethylenyl-methyl-MDPV, demethylenyl-oxo-MDPV, demethylenyl-methyloxo- MDPV and demethylenyl-methyl-N, N-bisdealkyl-MDPV. The metabolite pattern substantiates previous suggestions for principle metabolic pathways of MDPV in humans. (C) 2017 Elsevier B.V. All rights reserved

    Musiktherapie zur Behandlung des akuten Tinnitus: Vorstellung des Forschungsdesigns und vorläufige Ergebnisse

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    Einleitung: Für Patienten mit akutem Tinnitus, die durch die initiale Standardtherapie entsprechend der AWMF-Leitlinien keine ausreichende Symptomreduktion erfahren haben, wird ein ergänzendes musiktherapeutisches Behandlungskonzept evaluiert. Dieses Behandlungskonzept zielt sowohl auf die neuronalen Grundlagen der Tinnitusentstehung als auch auf die dysfunktionalen Krankheitsverarbeitungsmechanismen der Patienten. Die Musiktherapie umfasst 10 Behandlungseinheiten, die im Rahmen einer Kompakttherapiewoche (Mo-Fr) stattfinden. Die Studie wurde von der Ethikkommission der Ärztekammer des Saarlandes genehmigt.Methode: In die Studie eingeschlossen werden n=40 Patienten mit akutem Tinnitus, bei denen die Ohrgeräusche nach der medikamentösen Akuttherapie weiterhin fortbestehen. Nach Abschluss der medikamentösen Akuttherapie ist eine Wartezeit von 4 Wochen erforderlich um sowohl Wash-out Effekte der Medikamentenwirkung als auch eine Spontanremission auszuschließen. Nach dieser Wartezeit durchlaufen alle Patienten die Musiktherapie, eine umfangreiche psychologische Verlaufsdiagnostik sowie 2 fMRT-Untersuchungen im Abstand von 7 Tagen. Patienten der Studiengruppe (n=20) erhalten die Musiktherapie zwischen beiden fMRT-Untersuchungen, Patienten der Wartekontrollgruppe (n=20) nach der zweiten fMRT-Untersuchung. Die Zuteilung zu beiden Gruppen erfolgt randomisiert.Ergebnisse und Schlussfolgerungen: Vorläufige Prä-Post-Vergleiche ergeben bei 73,3% der bisher behandelten Patienten eine signifikante Reduktion der Tinnitusbelastung im Tinnitusfragebogen (TF, Goebel und Hiller 1998). Erste Auswertungen des Tinnitus-Beeinträchtigungs-Fragebogens (TBF-12, Greimel et al. 2000) der Attention and Performance Self Assessment Scale (APSA, Görtelmeyer et al. 2010) sowie der fMRT-Daten werden präsentiert.Der Erstautor gibt keinen Interessenkonflikt an

    Toxicological Investigation of a Case Series Involving the Synthetic Cathinone α-Pyrrolidinohexiophenone (α-PHP) and Identification of Phase I and II Metabolites in Human Urine

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    Abstract α-Pyrrolidinohexiophenone (α-PHP) is a derivative of the class of α-pyrrolidinophenones, a subgroup of synthetic cathinones. These substances are the second most abused drugs of new psychoactive substances. Here, we report the toxicological investigation of a series of 29 authentic forensic and clinical cases with analytically confirmed intake of α-PHP including two cases of drug testing in newborns using meconium. The age range of subjects where serum samples were available was 23–51 years (median 39.5), and 90% were male. Serum α-PHP concentrations, determined by a validated LC–MS-MS method, showed a high variability ranging from 1 to 83 ng/mL (mean, 40 ng/mL; median, 36 ng/mL). Comprehensive toxicological analysis revealed co-consumption of other psychotropic drugs in almost all cases with frequent occurrence of opiates (60%), benzodiazepines (35%), cannabinoids (30%), and cocaine (20%). Hence, forensic and clinical symptoms like aggressive behavior, sweating, delayed physical response, and impaired balance could not be explained by the abuse of α-PHP alone but rather by poly-intoxications. Liquid chromatography-quadrupole time-of-flight mass spectrometry and gas chromatography-mass spectrometry were used to investigate the metabolism of α-PHP in vivo using authentic human urine samples. Altogether, 11 phase I metabolites and 5 phase II glucuronides could be identified by this approach. Apart from the parent drug, most abundant findings in urine were the metabolites dihydroxy-pyrrolidinyl-α-PHP and dihydro-α-PHP and, to a lesser extent, 2ʹ-oxo-dihydro-α-PHP and 2ʹ-oxo-α-PHP. Monitoring of these metabolites along with the parent drug in forensic and clinical toxicology could unambiguously prove the abuse of the novel designer drug α-PHP
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