233 research outputs found

    Integration von Datenmodellen - Eine Methodik zum Produktdatenaustausch

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    Unterschiedliche Sichten auf einen Anwendungsbereich drücken sich in unterschiedlich strukturierten Modellen aus. Diese Modelle enthalten im allgemeinen unterschiedliche Arten von Informationen über Objekte ihres Anwendungsbereiches. In diesem Beitrag soll ein Konzept zur Modellintegration beschrieben werden, das die Zusammenführung dieser Informationen gestattet. Im Gegensatz zu traditionellen Methoden des Datenaustauschs, bei dem Objekte des einen Modells in Objekte des anderen Modells konvertiert werden, beruht das Integrationskonzept auf dem Erkennen und dem Verbinden einander äquivalenter Objekte in den Modellen. Als Grundlage zur Beschreibung der Modellschemata wurde die in der ISO 10303-11 spezifizierte konzeptuelle Sprache EXPRESS benutzt. Der Objektzugriff wird durch ein Laufzeitsystem realisiert, das auf der Basis des Standard Data Acces Interface (SDAI ISO 10303-22) entwickelt wurde. Die Modellintegration umfaßt zwei Teilbereiche. Zum einen muß ein Abgleich der verschiedenen Schemata (Schema mapping) erfolgen. Zum anderen müssen Regeln zur Objektidentifikation (Object matching) beschrieben werden. Zur Angabe dieser Integrationsinformationen wurden Strukturen entwickelt. Die in diesen Strukturen abgelegten Beziehungen werden durch das Laufzeitsystem ausgewertet. Durch diese Vorgehensweise lassen sich zum einen alle verfügbaren Informationen über Objekte des Anwendungsbereiches zusammenführen, so daß sie im Gesamtkontext sichtbar werden und bearbeitet werden können. Zum anderen können Inkonsistenzen zwischen den Modellen erkannt und ausgewertet werden

    Integration von Datenmodellen - Eine Technologie für Facility Management

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    Bauwerke werden heute mit umfassender Systematik Bauwerke werden heute mit umfassender Systematik die Brauchbarkeit der Bauwerke werden durch Normung und Prüfung intensiv beeinflußt. Der Computereinsatz ist in diesem Bereich allgemein üblich. Im Gegensatz zu Planungs- und Ausführungsphase eines Bauwerks ist die Betriebsphase wenig systematisiert. Dies ist überraschend, da die Betriebsphase über die Lebensdauer eines Bauwerks hinweg wesentlich größere Kosten verursacht, als der Rohbau und da der Nutzen des Bauwerks ja nicht in seiner Errichtung sondern in seinem Betrieb liegt. Die mangelnde Systematik der Bewirtschaftung ist beispielsweise daran ersichtlich, daß es im allgemeinen noch keine brauchbare Dokumentation der Gebäudebewirtschaftung, wenige Normen und wenig Software für diesen Aufgabenbereich gibt

    Berichte aus dem Ökolandbau 2021 - Dauerversuch zur organischen und mineralischen Grunddüngung: Einfluss steigender organischer sowie mineralischer P- und K-Düngung auf Merkmale der Bodenfruchtbarkeit, Ertrag und Qualität der Fruchtarten in einem ökologischen Dauerversuch auf Lehmboden

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    Als Ziel der Veröffentlichung wird eine Gesamtauswertung der Ergebnisse eines Dauerversuches zur Grunddüngung vorgenommen. Eine steigende organische Düngung von 0 – 160 kg N/ha führte zu einer Zunahme der GE-Erträge der Fruchtfolge auf 107 – 141 %. Trotz sehr niedriger P-Versorgung des Bodens wurde je nach Fruchtart nur eine geringe Ertragswirkung zwischen 101 – 104 % in Folge steigender Rohphosphatdüngung mit Dolophos (0 – 60 kg P/ha) nachgewiesen. Durch eine mineralische K-Düngung von 0 – 160 kg K/ha kam es zu einer Erhöhung der GE-Erträge der Fruchtarten um bis zu 125 % im Vergleich zu keiner Düngung (= 100 %). Im Mittelpunkt der Auswertungen standen sowohl die erzielten Erträge und Qualitäten der Haupt- und Nebenprodukte der Fruchtarten als auch die zeitlichen Veränderungen der verschiedenen Bodenparameter in der Ackerkrume und im Untergrund in Abhängigkeit von den jeweiligen Prüffaktoren. Darüber hinaus wurde eine Gewichtung der erhaltenen Ergebnisse zur P- und K-Versorgung des Bodens an einem überregionalen Verbund an Versuchen aus 8 Bundesländern vorgenommen. Zur allgemeinen Bewertung der Wirkung der organischen Düngung auf die Erträge der Fruchtarten kam erstmals ein System auf Basis der N-Bilanzierung zum Einsatz. Die Veröffentlichung richtet sich an Berater sowie Einrichtungen zur Forschung und Entwicklung mit Schwerpunkt Pflanzenernährung und Düngung.:1 Einleitung und Problemstellung 2 Material und Methoden 2.1 Standortbeschreibung 2.2 Versuchsbeschreibung 2.3 Methoden der Pflanzen- und Bodenanalyse 2.4 Mathematisch-statistische Methoden 3 Ergebnisse 3.1 Gesteigerter Einsatz von organischen Düngern 3.2 Ergebnisse der P-Steigerung 3.3 Ergebnisse der K-Steigerung 3.4 Zusammenhänge zwischen den Merkmalen 4 Diskussion und Schlussfolgerungen 4.1 Einschätzung der organischen Düngung 4.2 Einschätzung der mineralischen P-Düngung 4.3 Einschätzung der mineralischen K-Düngung 4.4 Hinweise zur Weiterentwicklung von Methoden zur Düngebedarfsermittlung 5 Zusammenfassung 6 Literaturverzeichnis 7 Anhan

    Urban green is more than the absence of city: Structural and functional neural basis of urbanicity and green space in the neighbourhood of older adults

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    The relationship between urbanization, the brain, and human mental health is subject to intensive debate in the current scientific literature. Particularly, since mood and anxiety disorders as well as schizophrenia are known to be more frequent in urban compared to rural regions. Here, we investigated the association between cerebral signatures, mental health and land use indicators (Urban Fabric and Urban Green) within a 1 km radius around the home address of 207 well-characterized older adults. We observed a negative association between Urban Fabric coverage and a positive association between Urban Green coverage and grey matter volume in perigenual/subgenual anterior cingulate cortex (p/sACC). Although p/sACC has repeatedly been associated with depressive symptoms, neither brain structure nor land use categories were related to measures of mental health. However, resting-state measure in p/sACC showed a negative association with Urban Fabric in our healthy sample, reminiscent of previous reports on major depression where p/sACC is often found to be reduced in activation. Interestingly, hierarchical regression analyses showed that Urban Green accounted for additional variance in brain structure beyond Urban Fabric. We take this finding as an exploratory result that hints at potentially salutogenic elements of green spaces (e.g. terpenes, nature sounds) that go beyond the absence of the detrimental elements of urban contexts (e.g. traffic noise, air pollution), which may inform the future search of environmental factors affecting mental health and disease

    Location, location, location: the role of objective neighborhood characteristics for perceptions of control

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    Introduction: Control beliefs can protect against age-related declines in functioning. It is unclear whether neighborhood characteristics shape how much control people perceive over their life. This article studies associations of neighborhood characteristics with control beliefs of residents of a diverse metropolitan area (Berlin, Germany). Methods: We combine self-report data about perceptions of control obtained from participants in the Berlin Aging Study II (N = 507, 60-87 years, 51% women) with multisource geo-referenced indicators of neighborhood characteristics using linear regression models. Results: Findings indicate that objective neighborhood characteristics (i.e., unemployment rate) are indeed tied to perceptions of control, in particular, how much control participants feel others have over their lives. Including neighborhood characteristics in part doubled the amount of explained variance compared with a reference model covarying for demographic characteristics only (from R2 = 0.017 to R2 = 0.030 for internal control beliefs; R2 = 0.056 to R2 = 0.102 for external control beliefs in chance; R2 = 0.006 to R2 = 0.030 for external control beliefs in powerful others). Discussion/Conclusion: Findings highlight the importance of access to neighborhood resources for control beliefs across old age and can inform interventions to build up neighborhood characteristics which might be especially helpful in residential areas with high unemployment

    Health equity in the New Zealand health care system: a national survey

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    <p>Abstract</p> <p>Introduction</p> <p>In all countries people experience different social circumstances that result in avoidable differences in health. In New Zealand, Māori, Pacific peoples, and those with lower socioeconomic status experience higher levels of chronic illness, which is the leading cause of mortality, morbidity and inequitable health outcomes. Whilst the health system can enable a fairer distribution of good health, limited national data is available to measure health equity. Therefore, we sought to find out whether health services in New Zealand were equitable by measuring the level of development of components of chronic care management systems across district health boards. Variation in provision by geography, condition or ethnicity can be interpreted as inequitable.</p> <p>Methods</p> <p>A national survey of district health boards (DHBs) was undertaken on macro approaches to chronic condition management with detail on cardiovascular disease, chronic obstructive pulmonary disease, congestive heart failure, stroke and diabetes. Additional data from expert informant interviews on program reach and the cultural needs of Māori and Pacific peoples was sought. Survey data were analyzed on dimensions of health equity relevant to strategic planning and program delivery. Results are presented as descriptive statistics and free text. Interviews were transcribed and NVivo 8 software supported a general inductive approach to identify common themes.</p> <p>Results</p> <p>Survey responses were received from the majority of DHBs (15/21), some PHOs (21/84) and 31 expert informants. Measuring, monitoring and targeting equity is not systematically undertaken. The Health Equity Assessment Tool is used in strategic planning but not in decisions about implementing or monitoring disease programs. Variable implementation of evidence-based practices in disease management and multiple funding streams made program implementation difficult. Equity for Māori is embedded in policy, this is not so for other ethnic groups or by geography. Populations that conventional practitioners find hard to reach, despite recognized needs, are often underserved. Nurses and community health workers carried a disproportionate burden of care. Cultural and diversity training is not a condition of employment.</p> <p>Conclusions</p> <p>There is a struggle to put equity principles into practice, indicating will without enactment. Equity is not addressed systematically below strategic levels and equity does not shape funding decisions, program development, implementation and monitoring. Equity is not incentivized although examples of exceptional practice, driven by individuals, are evident across New Zealand.</p

    Team functioning across different tumour types: Insights from a Swiss cancer center using qualitative and quantitative methods.

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    BACKGROUND: Multidisciplinary care is pivotal in cancer centres and the interaction of all cancer disease specialists in decision making processes is state-of-the-art. AIM: To describe differences of MDTMs by tumour type. METHODS: Twelve multidisciplinary team meetings (MDTMs) with participation of different cancer disease specialists at a tertiary hospital were assessed by an exploratory sequential mixed method approach with interviews, observations and a survey to address the following five topics: organisational structure and supporting technology; leadership; teamwork; decision-making, perceived value and motivation. Thirteen persons with different tumour specialities and levels of seniority were interviewed. The 12 MDTMs were observed twice by uninvolved persons and evaluated by the participating physicians with a survey. RESULTS: There were no systematic differences between MDTMs for different tumour types with the exception of the non-disease specific type MDTM, which was the only one for which the organisational structure was not driven by an electronic tool. However, several factors could be identified that generally influenced the functioning of the MDTMs. In particular, the quality of decision-making was highly dependent on the availability of case-based information and the presence of relevant cancer disease specialists. Leadership and teamwork were rated as important and were comparable across the MDTM. Team participants' motivation and perceived value of MDTMs was high across all meetings. CONCLUSION: MDTM at a single institution did not demonstrate disease specific characteristics. An effective MDTM, irrespective of the tumour type, can be successfully structured by technical means and a chairperson coordinating the interaction of cancer disease specialists to improve the decision-making process
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