189 research outputs found

    Mobile Augeninnendruckmessung: Von der Palpation bis zu ersten klinischen Erfahrungen mit dem handgehaltenen dynamischen Konturtonometer

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    Zusammenfassung: Die Goldmann-Applanationstonometrie gilt immer noch als der Goldstandard der Augeninnendruckmessung und spielt bei der Früherkennung des Glaukoms eine zentrale Rolle. Die Applanationstonometrie wird normalerweise am sitzenden Patienten an der Spaltlampe durchgeführt. Manchmal ist es jedoch notwendig, den Augeninnendruck (IOD) spaltlampenunabhängig messen zu können. Mit den handgehaltenen Geräten wird die Druckmessung ins Krankenzimmer, in den Operationssaal sowie zu Patienten, die nicht in sitzender Position an der Spaltlampe untersuchen werden können, gebracht. Das dynamische Konturtonometer (DCT) stellt eine neue Methode der direkten intraokularen Druckmessung dar. Es arbeitet nach dem Prinzip der piezoelektronischen Konturanpasstonometrie und soll weniger von den biomechanischen Eigenschaften der Hornhaut abhängig sein. Neben dem IOD kann auch die okulare Pulsamplitude erfasst werden. Bisher fanden die DCT-Messungen spaltlampenadaptiert statt. Wir präsentieren einen portablen Prototyp des Geräts. Im Vergleich mit dem Perkins-Tonometer und dem TONO-PENXL zeigt das handgehaltene DCT eine geringere Intra- und Interuntersuchervariabilität. Außerdem bietet das Gerät die Möglichkeit, die okulare Pulsamplitude (OPA) in liegender Position zu erfasse

    Okuläre Pulsamplitude als biometrischer Messwert in der Glaukomdiagnostik

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    Zusammenfassung: Hintergrund: Die dynamische Konturtonometrie (DCT) ermöglicht direkte transkorneale Messungen des Augeninnendrucks und der okulären Pulsamplitude (OPA). Ziel dieser Studie war es, herauszufinden, ob die OPA als biometrischer Messwert Aussagen über verschiedene Glaukomformen erlaubt. Patienten und Methoden: Es wurden 441 Augen von 222Patienten in die Studie aufgenommen. Zur Druckmessung dienten die DCT und ein Applanationstonometer nach Goldmann. Ergebnisse: Die mittlere OPA betrug 3,1±1,4mmHg. Augen mit okulärer Hypertension (3,6±1,3mmHg) zeigten signifikant höhere Werte als gesunde Augen (3,1±1,4mmHg) und solche mit Niederdruckglaukom (2,9±1,4mmHg). Nach erfolgreicher Trabekulektomie wurden signifikant tiefere Werte (2,4±1,3mmHg) als bei Gesunden gemessen. Schlussfolgerung: Die OPA scheint diverse Formen des Glaukoms zu charakterisieren, könnte aber auch direkt von der Höhe des Augendrucks abhängen. Es muss weiter abgeklärt werden, ob sie einen prädiktiven Faktor in der Diagnose und der Verlaufsbeurteilung des Glaukoms darstell

    A serious game to explore human foraging in a 3D environment

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    Traditional search tasks have taught us much about vision and attention. Recently, several groups have begun to use multiple-target search to explore more complex and temporally extended "foraging" behaviour. Many of these new foraging tasks, however, maintain the simplified 2D displays and response demands associated with traditional, single-target visual search. In this respect, they may fail to capture important aspects of real-world search or foraging behaviour. In the current paper, we present a serious game for mobile platforms, developed in Unity3D, in which human participants play the role of an animal foraging for food in a simulated 3D environment. Game settings can be adjusted, so that, for example, custom target and distractor items can be uploaded, and task parameters, such as the number of target categories or target/distractor ratio are all easy to modify. We are also making the Unity3D project available, so that further modifications can also be made. We demonstrate how the app can be used to address specific research questions by conducting two human foraging experiments. Our results indicate that in this 3D environment, a standard feature/conjunction manipulation does not lead to a reduction in foraging runs, as it is known to do in simple, 2D foraging tasks

    Re-framing Engagement for Applied Games: A Conceptual Framework

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    Although games are frequently described as ‘engaging’, what exactly this means continues to be subject of debate in game literature. Engagement is often defined through related concepts like immersion and positive emotions. However, this neglects the fact that applied games aim to provide more than an entertaining experience, and that engagement with the applied purpose can exist separately from engagement with the game’s systems. To make this di↵erentiation more apparent, this article introduces the Applied Games Engagement Model (AGEM), a theoretical model that distinguishes between an applied game’s systems and its non-entertainment purpose. It poses that game systems and purpose can overlap in varying amounts, both from game to game, and from moment to moment within a single game. The value of the model is in the explicit acknowledgement that the attention necessary for engaging with content is a limited resource, and that measures for engagement in applied games need to consider that not all engagement is purposeful. The article lays the conceptual foundation for the study of engagement in applied games, and provides a framework for how to design for an applied purpose. It illustrates its use in analysing applied games and their designs through three case studies

    Progressive improvement of impaired visual acuity during the first year after transsphenoidal surgery for non-functioning pituitary macroadenoma

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    Improvement of visual field defects continues even years after the initial surgical treatment. Because this process of continuing improvement has not been documented for visual acuity, we audited our data to explore the pattern of recovery of visual acuity until 1 year after transsphenoidal surgery for non-functioning pituitary macroadenoma. Retrospective follow-up study. Forty-three patients (mean age 56 +/- 14 years), treated by transsphenoidal surgery for non-functioning pituitary macroadenoma, were included in this analysis. Visual acuity improved significantly within 3 months after transsphenoidal surgery. The mean visual acuity increased from 0.65 +/- 0.37 to 0.75 +/- 0.36 (P <0.01) (right eye), and from 0.60 +/- 0.32 to 0.82 +/- 0.30 (P <0.01) (left eye). Visual acuity was improved 1 year after transsphenoidal surgery compared to the 3 months postoperative values. The mean visual acuity increased from 0.75 +/- 0.36 to 0.82 +/- 0.34 (P <0.05) (right eye), and from 0.82 +/- 0.30 to 0.88 +/- 0.27 (P <0.05) (left eye). Visual acuity improves progressively after surgical treatment for non-functioning pituitary macroadenomas, at least within the first year after transsphenoidal surger
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