191 research outputs found

    Machbarkeitsstudie Betreuungsatlas Schweiz: Die Geographie betreuter Kindheit

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    In der Schweiz verdeutlicht sich wie in anderen westlichen Industrienationen ein Strukturwandel der Kleinkindbetreuung. Anders als in den 1990er Jahren werden in den 2010er Jahren immer mehr und immer jüngere Kinder außerhalb ihres Elternhauses in der organisierten Kleinkindbetreuung der Tageseinrichtungen, Spielgruppen oder der Tagespflege betreut. Zudem zeichnet sich die Schweiz durch eine starke regionale Differenzierung und Heterogenität der Angebote der Betreuung und Erziehung für nichtschulpflichtige Kinder aus. Der Blick der Machbarkeitsstudie richtet sich nicht allein darauf, wie das Angebot verteilt und gestaltet ist, sondern wie es in seiner geographisch abbildbaren Disparierung die Bedingungen des Aufwachsens von Kindern beeinflusst und nicht zuletzt auch durch die unterschiedliche Art der Nutzung selbst beeinflusst wird. Die Frage lautet entsprechend: Wie und in welchem Ausmaß werden welche Kinder wo betreut? Die Machbarkeitsstudie orientiert sich dabei an den Konzepten einer sozialräumlichen Bildungsberichterstattung und zielt auf die ortsgebundenen Auswirkungen des institutionellen Gefüges von Betreuungseinrichtungen auf die Bedingungen des Aufwachsens in der frühen Kindheit. Genutzt werden insbesondere die Vorzüge des Verfahrens der Geovisualisierung als klassischer Methode der Sozial- und Humangeographie, um die verfügbaren statistischen Daten rund um die Situation der familienexternen Kinderbetreuung in der Schweiz in einer raumbezogenen Form der Darstellung aufzubereiten. Damit zielt dieses Instrument vornehmlich auf eine überblicksartige Wissensgrundlage, die Aussagen über die Kinderbetreuungssituation und ihre Veränderungen in einer differenzierten Weise ermöglicht und die Heterogenität der Situation in der Schweiz veranschaulichen kann

    Malignancies in Pemphigus and Pemphigoid Diseases

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    Is BK Virus-Associated Cystitis a Generalized Epithelial Disease?

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    BK polyomavirus-associated haemorrhagic cystitis (BKHC) is a complication after allogeneic stem cell transplantation, which can occur in 5–60% of the cases. BK viruria alone can also occur in up to 100%. BKHC can lead to severe morbidity in stem cell-transplanted patients, but data about this disease is limited. Consequently, we conducted a prospective unicentric non-interventional trial on BKHC as well as BK viruria after first adult allogeneic stem cell transplantation with a follow-up time of 1 year after inpatient treatment. Between November 2013 and December 2015, we were able to include 40 adult patients with a mean age of 52.8 years. Twenty-seven (67.5%) of these patients were male and 13 (32.5%) were female. Acute myeloid leukaemia was the most frequent underlying disease (n = 15; 37.5%). Only 1 patient developed BKHC during inpatient treatment (n = 1; 2.5%), but BK viruria was frequent (n = 11; 27.5%) during inpatient treatment as well as in the follow-up time (n = 14; 35%). Interestingly, BK viruria was significantly associated with mucositis (p = 0.038) and number of transfused platelet concentrates (p = 0.001). This unexpected association will be discussed and needs further investigation

    Are the Polyomaviruses BK and JC Associated with Opportunistic Infections, Graft-versus-Host Disease, or Worse Outcomes in Adult Patients Receiving Their First Allogeneic Stem Cell Transplantation with Low-Dose Alemtuzumab?

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    Background: The association of polyomaviruses BK and JC with other opportunistic infections and graft-versus-host disease (GvHD) in allogeneic stem cell transplantation is controversially discussed. Methods: We conducted a retrospective study of 64 adult patients who received their first allogeneic stem cell transplantation between March 2010 and December 2014; the follow-up time was 2 years. Results: Acute leukemia was the most frequent underlying disease (45.3%), and conditioning included myeloablative (67.2%) and nonmyeloablative protocols (32.8%). All patients received 10 mg of alemtuzumab on day -2 (20 mg in case of mismatch) as GvHD prophylaxis. Twenty-seven patients (41.5%) developed cytomegalovirus (CMV) reactivation. BKPyV-associated hemorrhagic cystitis was diagnosed in 10 patients (15.6%). Other opportunistic infections caused by viruses or protozoa occurred rarely (<10%). There was no association of BKPyV or JCPyV with CMV reactivation, Epstein-Barr virus reactivation, human herpes virus 6, or parvovirus B19 infection requiring treatment. There was a significant correlation of BKPyV-associated hemorrhagic cystitis with toxoplasmosis (p = 0.013). Additionally, there was a significant link of simultaneous BKPyV and JCPyV viruria with toxoplasmosis (p = 0.047). BKPyV and JCPyV were not associated with GvHD, relapse, or death. Conclusion: We found no association of BKPyV or JCPyV with viral infections or GvHD. Only the correlation of both polyomaviruses with toxoplasmosis was significant. This is a novel and interesting finding
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